Zelf een spraybar maken + afzuiging water naar filter.


LarsN

Well-known member
Lid geworden
13 september 2016
Berichten
91
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

Ik heb jullie hulp en expertise nodig bij eens knutselproject.
Ik heb onlangs een Juwel 80cm aquarium gekocht met daarbij een 3d achterwand. Ook zit er een Tetra ex600 filter bij.

Nu het probleem: de standaard buizen die bij de Tetra geleverd worden, passen niet over de 3d achterwand heen. Ik zal hier dus zelf met een oplossing moeten komen en daar heb ik dus nog geen ervaring mee.
Zou iemand mij kunnen helpen en aangeven wat hierin handig is en welke materialen ik daarvoor nodig heb?

Zelf zat ik te denken om via een slang tot het aquarium te werken en vanaf daar via een PVC systeem verder (verder is in deze een spraybar en de toevoer van het aquarium naar het filter. Bij laatste zal ook vanuit het aquarium naar het filter met een slang gewerkt worden).
 
Hierbij nog twee foto's waarin je de afstand kan zien van de 3d achterwand. De gaten in de deksel heeft de vorige eigenaar erin gemaakt.

20200928_145017.jpg


20200928_145025.jpg
 
Hier op het forum gebruiken veel mensen de overgang van slang naar PVC, daar zijn voldoende mogelijkheden voor. Bij mij gaat deze vanaf de filterslang (10cm) direct over naar PVC en komt deze dus ook met PVC in het aquarium.
 
Thanks! Ik heb dus een slang van 16mm welke ik wil gaan bevestigen op een 16mm pvc pijp. Deze wil ik dan vast gaan maken met een slangklem.

Is alleen lijm voldoende voor de pvc pijpen aan elkaar te bevestigen? Ik las dat je speciale lijm moet gebruiken voor bij aquaria.
 
Thanks! Ik heb dus een slang van 16mm welke ik wil gaan bevestigen op een 16mm pvc pijp. Deze wil ik dan vast gaan maken met een slangklem.

Is alleen lijm voldoende voor de pvc pijpen aan elkaar te bevestigen? Ik las dat je speciale lijm moet gebruiken voor bij aquaria.
PVC pijpen lijm je met... PVC lijm! :):):)
 
PVC pijpen lijm je met... PVC lijm! :):):)

Die had ik wel al begrepen ;)
Mijn vraag zal ik anders formuleren dan: Kan je iedere pvc lijm gebruiken bij aquaria of heb je hier speciale niet giftige pvc lijm voor nodig?

Gelukkig zijn de bouwmarkten in deze tijd tot 21.00 open, dus daar gaan we zo een bezoekje aan brengen.
 
Thanks! Ik heb dus een slang van 16mm welke ik wil gaan bevestigen op een 16mm pvc pijp. Deze wil ik dan vast gaan maken met een slangklem.

Is alleen lijm voldoende voor de pvc pijpen aan elkaar te bevestigen? Ik las dat je speciale lijm moet gebruiken voor bij aquaria.

Om van een slang naar PVC te gaan kun je het beste een slangtule gebruiken, bijvoorbeeld: https://www.pvc-handel.nl/pvc-slangpilaar-lijmtule-x-slangtule-55750. Daarna natuurlijk nog wel vastdraaien met een slangklem!


Die had ik wel al begrepen ;)
Mijn vraag zal ik anders formuleren dan: Kan je iedere pvc lijm gebruiken bij aquaria of heb je hier speciale niet giftige pvc lijm voor nodig?

Gelukkig zijn de bouwmarkten in deze tijd tot 21.00 open, dus daar gaan we zo een bezoekje aan brengen.

Je kunt gewoon een standaard PVC lijm pakken, bijvoorbeeld Griffon uni-100 lijm (https://www.pvc-handel.nl/griffon-uni-100-lijm-56143)
 
Laatst bewerkt:
@GynnadVis
Dankje! Ga ik zo naar kijken in de bouwmarkt. Ziet ook inderdaad uit als een handig koppelstuk, fijn :)

@benvo
Dan moet het goed komen. Dankje voor de informatie!
 
Helaas gisteravond niet de juiste materialen kunnen vinden bij maar liefst 3 verschillende bouwmarkten (Praxis, Gamma en de Karwei).

Daarom de volgende bestelling geplaatst bij Wildkamp:
Capture.PNG


Ik kan het morgen gaan ophalen, dan kunnen we eindelijk gaan beginnen met het indraaien van de bak :D
 
Waarom bestel je een inlegstuk, moet dit niet een eidkap zijn?

Klopt inderdaad, niet goed opgelet. Achja, moet morgen toch de bestelling ophalen, dan doen we die er ook meteen bij.
 
Helaas gisteravond niet de juiste materialen kunnen vinden bij maar liefst 3 verschillende bouwmarkten (Praxis, Gamma en de Karwei).

Daarom de volgende bestelling geplaatst bij Wildkamp:
Bekijk bijlage 308613

Ik kan het morgen gaan ophalen, dan kunnen we eindelijk gaan beginnen met het indraaien van de bak :D

Je kunt in de aanzuigbuis ook gelijk een skimmer maken als je toch bezig bent.... kwestie van extra T-stuk, een knietje en een buis met wat sleuven...
 
Je kunt in de aanzuigbuis ook gelijk een skimmer maken als je toch bezig bent.... kwestie van extra T-stuk, een knietje en een buis met wat sleuven...

Dat is een goeie, dankje voor de tip!
 
20200925_142851.jpg

Geen beste foto maar geeft wel een idee. Werkt echt prima.
 
Maar zo is er geen regeling tussen hoeveel oppervlakte water en hoeveel beneden vandaan wordt aangezogen, toch? Dus water kiest de weg van de minste weerstand en zal dus voornamelijk van boven worden aangezogen, denk ik zo......
 
Maar zo is er geen regeling tussen hoeveel oppervlakte water en hoeveel beneden vandaan wordt aangezogen, toch? Dus water kiest de weg van de minste weerstand en zal dus voornamelijk van boven worden aangezogen, denk ik zo......
Niet regelbaar inderdaad, maar bij het bouwen kun je dit wel beïnvloeden door de grootte en het aantal sleuven.

Als je vooral van de bodem wilt afzuigkap, dan kun je aan de bovenzijde bijvoorbeeld maar 2 of 3 sleuven maken.

Anders buizen splitsen en een kraan ertussen.
 
Niet regelbaar inderdaad, maar bij het bouwen kun je dit wel beïnvloeden door de grootte en het aantal sleuven.

Als je vooral van de bodem wilt afzuigkap, dan kun je aan de bovenzijde bijvoorbeeld maar 2 of 3 sleuven maken.

Anders buizen splitsen en een kraan ertussen.

Of de Skimmer volduwen met filterwatten, zodat er wel nog enigszins wat erdoorheen kan. Denk dat hierin veel mogelijkheden zijn. Ik ga het sowieso wel eens proberen. Ik kan pas over een week of 2 beginnen met het vullen van het aquarium, dus nog even de tijd om erover na te denken. Mijn eerst volgende dilemma gaat zijn: Een Aziatische bak of een Zuid Amerikaanse :unsure:.
 

Terug
Bovenaan