Zelf een gat boren in je aquarium - Bioloog filter maken


C

Canon

Guest
Hallo,

Mijn filterplannen blijven wijzigen, en nu wil ik dus een bioloog onder mijn bestaande vol glas aquarium. Een aquarium bedrijf durft het niet aan om een gat te boren in mijn bodem, omdat er een risico is dat het knapt.

Toch wil het er op 'gokken', omdat het echt niet moeilijk lijkt, ondanks dat ik niet technisch ben.

Hier een filmpje hoe 'simpel' het er uit ziet.
https://www.youtube.com/watch?v=NhAcadnhC6k


Dus ik wil nog even een paar vragen stellen voor we gaan boren.

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=12193

Deze wil ik kopen, zodat er een 40mm buis doorheen kan. Daarna kan je de boel zo koppelen met:
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ductID=841

Als ik ga boren wil ik een mal maken van een stuk hout van 1cm, die ik dan vast tape. Ik wil mijn aquarium voor het boren vullen met 1,5cm water, zodat er genoeg water in zit om het te koelen.

Ik neem uitgebreid de tijd en ga dan heel rustig boren.
Boren met een laag aantal toeren lees ik, ivm de warmte. Ook met een slipkoppeling er op zodat hij niet kan doorschieten.

Zien jullie nog iets wat ik vergeten ben?

Opzich geen moeilijke vragen lijkt mij, maar ik denk dat ik het een spannend moment ga vinden als ik ga boren :).
 
Gat eerst in de mal maken. met 7 gaten zaag.
Dan vastplakken. Niet vol water zetten, maar met water in gat gieten.
Maak het gat groter dan 40 mm . de rubber ringen sluiten hem af.
Slipkoppeling?

De boor zijn werk laten doen, op gewicht.

Doe eerst een proef ,met stuk glas, voor ervaring.
 
Hey Bertus,

Wat is de reden dat je het er in moet spuiten ipv gewoon je bak wat vol laten lopen? Koelt dat beter?
Een gat boren in de mal kan toch met gewoon zo'n ronde boor, en zelfs die glasboor? Alleen word je glasboor dan iets stomper, wat ik niet wil.
 
Bak vol water komt de plakband los.

Een gat in de mal boren , doe je met een ..Doorvoer Knelsluiting 40 Mm.....b/31 MM3 schrijf ook een recensie...




Door deze doorvoer komt een pvc-pijp van 40mm, en die kan dan vastgezet worden.
Om de doorvoer te kunnen monteren moet er een gat geboord worden van minimaal 54 !!! tot maximaal 59mm

r ja, onderdeel van 7 gaten zaag.

Glasboor moet ook 45 mm-54 mm zijn , he.
Zou niet door het hout boren.met d glasboor.
 
Ik heb wel gaten geboord in glas met behulp van een houten mal zoals hierboven wordt omschreven. Bij de 7 gatenzaag het boortje eruit halen en de ronde zaag het werk laten doen. Geen druk uitoefenen want dan barst het glas en de boor zo zacht mogelijk laten draaien. Ik gebruikte kleppenslijppasta uit de auto business. Met behulp van deze pasta vrat de zaag zich dan langzaam door het glas heen.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik heb ook glas geboord, malletje maken op maat van de boor en boren maar..
Ik had toen het aquarium waarin ik boorde in een grote bak water gezet en het water met een slangetje gericht op het gat en het water rond gepompt.
Beste kan je van 2 kanten af boren om bramen te voorkomen.
En je hebt 2 gaten nodig he ;) dus 2x de pret :p
 
Waarom 2. met 1 overloop?
OPvoer kan ook buiten om .he.
 
Heel makkelijk zelf te doen,een mal maken die goed gefixeerd zit.Een boor van glasboor.nl een accuboormachine en smeren met wasbenzine.Niet te snel toerental en niet te stijf drukken.
 
Ik heb er vertrouwen in!

Ik doe 1 gat, om zo min mogelijk risico te lopen. Opvoer kan idd ook achterlangs (dat is mijn plan iig).
Ik kan/ ga niet van 2 kanten boren. Die bak is 120kg en op de kop zetten lijkt me niet handig.

Ik ga de tuinslang er op zetten vanaf een kraan is het nieuwe plan. Stomend water er op. Ik kan ook wel een 2e persoon regelen die goed sproeit, en mij mentaal ondersteund :p.

Kleppenslijppasta wil ik ook ergens vandaan halen. Kan ik dat zo bij een auto dealer kopen? Google werkt helaas voor dit soort dingen minder goed, want de eerste 3 pagina's zijn webshops tegenwoordig..
 
Bertus zei:
Waarom 2. met 1 overloop?
OPvoer kan ook buiten om .he.

Omdat je ook een noodoverloop nodig hebt voor het geval je normale verstopt raakt
 
Dat kan toch zo?
f_tT8d8xdSBM34Ted7jyf0azrs5PIKTU.jpeg
 
Zo bedoel ik dus.
745ZvTBXHBYOLuzcvzTeWgUV7oHXcThT.jpeg


Ik heb een glasboor besteld van 55mm :).
 
Picobello.
 
Canon zei:
Ik heb er vertrouwen in!

Ik doe 1 gat, om zo min mogelijk risico te lopen. Opvoer kan idd ook achterlangs (dat is mijn plan iig).
Ik kan/ ga niet van 2 kanten boren. Die bak is 120kg en op de kop zetten lijkt me niet handig.

Ik ga de tuinslang er op zetten vanaf een kraan is het nieuwe plan. Stomend water er op. Ik kan ook wel een 2e persoon regelen die goed sproeit, en mij mentaal ondersteund :p.

Kleppenslijppasta wil ik ook ergens vandaan halen. Kan ik dat zo bij een auto dealer kopen? Google werkt helaas voor dit soort dingen minder goed, want de eerste 3 pagina's zijn webshops tegenwoordig..

Of water, OF kleppenpasta he.

En dat water , gewoon klein gietertje, joh.
 
Oeh, hihi. Ik had zo dubbelop gedaan. Wil zo min mogelijk aan het lot over laten.

Vandaag besteld, morgen is huis. Moet alleen nog ff zo'n mal in elkaar fixen en boren maar!
 
Nou, super bedankt allen! Het stelde uiteindelijk niet veel voor, maar dat is achteraf praten :).

In mijn fotoboek staat een klein verslagje er van!
 
Voor de overloop google eens op dursopijp met een kraantje 100% geluidloos af te stellen.
 

Terug
Bovenaan