Zelf CO2 systeem bouwen (geen Bio)


S

Stef vd M

Guest
Hallo allemaal,

Nieuw op dit forum, dus een korte introductie is wenselijk.

Een aantal maanden geleden ben ik door toedoen van mijn broertje besmet geraakt met een welbekend virus in dit forum, te weten Aquamania Infectia...

Dit hield in dat ik in navolging van zijn Vision 180 bak zelf op zoek ging naar een leuke starter, dit werd een Rekord 700. Na een tijdje werd (vond ik) dit te klein en ging zoeken naar groter. Uiteindelijk een Aquatlantis Ambiance Horizon 100 incl extern Eheim filter voor een habbekrats op de kop getikt en die word nu langzamerhand opgebouwd, een volledig topic daarover volgt nog.


Nu over op de feitelijke vraag:

Uiteindelijk wil ik voor deze nieuwe bak een CO2 systeem gaan gebruiken, na wat rondkijken blijkt dit voor een compleet systeem aardig in de prijzen te lopen. Dat moet goedkoper kunnen leek mij.

De bedoeling is om een systeem te maken incl magneetventiel en een externe diffusor.

Als bron, de fles dus, word een fles van markplaats aangeschaft, deze komen regelmatig langs voor betaalbare bedragen. Vaak zijn deze leeg, de vulling zijn de kosten echter niet.

Als ventiel lijkt mij het het VT huismerk van een bekende winkel uit Enschede een goede optie, ook dit is goed te doen (40e).

Dan rest mij de diffusor, en hier komt de hoofdvraag. Via Ebay kwam ik onderstaande optie tegen, welke prima aan te sluiten zou moeten zijn op het externe Eheim filter:

Externe Co2 diffusor

Mijn grootste zorg is dat ik op deze manier de Co2 niet accuraat genoeg kan gaan regelen, en welke invloed dit gaat hebben op de waterflow van het filter..

Buiten deze basisonderdelen mis ik natuurlijk nog het slangenwerk e.d, hier gaan ook nog wat kosten in zitten.


Wie wil mij helpen met meedenken in deze zelfbouw, en of ik belangrijke zaken vergeet?
 
Die reactor kun je ook gewoon in Nederland bestellen.

Er zijn eigenlijk 2 nadelen aan dergelijke reactor.
Als eerste is het rendement niet zo heel hoog.
Verder zit je hele bak altijd vol met een soort mist of belletjes.
Zodoende kun je niet rustig van de planten en vissen genieten.

Als alternatief zou je kunnen kijken naar een Sera flore of Aqua-medic reactor.
 
Bedankt voor de alternatieven, zal ze eens bekijken. Verder kwam ik onderstaande optie ook nog tegen, de reviews op engelstalige fora zijn positief. Heeft iemand hier er ervaring mee?

Ebay

edit: Voor $26 incl verzendkosten is bovenstaande ook te bestellen direct uit china: KLIK
 
Kijk maar eens op marktplaats onder dupla co2
 
Stef vd M zei:
Wie wil mij helpen met meedenken in deze zelfbouw, en of ik belangrijke zaken vergeet?

Ik vraag me wel af waar het gedeelte zelfbouw zit :S
Je gaat kant en klare dingen gewoon aansluiten ,meer niet :p

Wat betreft co2 :

-bespaar niet op de manometer en mageneetventiel .
Die zijn het hart van je installatie , die moeten gewoon feilloos werken en blijven werken .
-reactors zijn er ook goede , bv. aquamedic en dupla zijn iig goed . Hou rekening dat het debiet van je pomp flink achteruit gaat met een externe reactor .
Zelf zou ik de manometers en magneetventielen gewoon nieuw kopen .
Koop ook een degelijk terugslagventiel .
 

Terug
Bovenaan