zeewateraquarium starten


S

sieyannick

Guest
hallo iedereen ik ga binnenkort een zeewateraquarium opstarten dan ga ik men grote bak van 80 op 30 op 45 (l b h) ombouwen tot zee aqua hier zijn al wat idee�n van mij om t beginnen

techniek:

voor de filtratie heb ik nu (voor men zoetwaterbak) een JBL
cristalprofi e901 deze is voor aquariums tot 300l is dit ook voldoende voor een zeewaterbak ?

voor de stroming wou ik een Hydor koralia Evolution 2800l/h pakken dan heb ik meer dan 25x de stroming
zit ik hier goed mee?

ik wou deze eiwitafschuimer erin doen http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=12793

voor de verlichting heb ik een led unit in men hoofd die 78leds heeft en 1450 lumen heeft kom ik hier ook mee toe ?


ik wou 7kg levend steen en 4 kg dood steen erin doen en wou zout van het merk red sea nemen

ik weet nog niet welke soorten koralen ik hier in zal doen en daar zou ik graag wat hulp bij hebben om zo weinig mogelijk fouten te maken ;)

voor het visbestand dacht ik


koppeltje Elacatinus Oceanops

koppeltje Trimma Rubromaculatum

en een koppeltje nemo's


ongewervelden

1 Lysmata Amboinensis

3 Calnicua Laevimanus

1 Turbo Brunneus

1 Entacmaea Quadricolor (orange Tip) (voor de nemo's)


tips of opmerkingen of kritiek zijn altijd welkom
alvast bedankt voor julie hulp

groetjes siebe
 
denk dat ik de nemo's en de anemoon weg ga laten om dat het dan misschien te druk wordt
 
Beste.

Ik stel mij bij een aantal stukken wat vragen:

- waarom in godesnaam redsea zout? En welke? Ze hebben 3 verschillende. De coralpro zou ik niet nemen, red sea salt is redelijk, maar Reef crystals OF de jong marinelife zout is meer dan prima, goedkoper, bewezen goed, en geen hoge ijzer of zware metalen die sommige zouten wel hebben.

- ik zou de blue 1000 nemen, ik heb een rekord 800 zout voor me broertje gebouwd, en de beste keuze die ik daar gemaakt heb is de 1000 ipv de 500.

- die Jbl e901 is leuk om wat kool en fosfaat killer in te doen. Maar laat er beslist geen watten in zitten (grove spons kan mits je ze minimaal 1x per week vervangt of goed schoonmaakt)

- nu al koralen en visbestand? Beetje vroeg, ga eerst maar eens goed opstarten, dit kan lang!! Duren. Onderschat dit niet.

- 7 kg levend steen vind ik vrij weinig. Ik zou lekker 15kilo erin stoppen (rekord 800 hier zit 18kg in, plus 4kg vulsteen)

- led op basis van jou specificatie zegt me niets. Welk merk / type / wattage / kleur / wat voor leds zitten erin?? Zoek je iets goedkoops? Zoek een Chinese led tegel met 2 potmeters erop. Zo een 120w ding. Ik heb pasgeleden de mijne verkocht voor 60� in nieuw staat, kan je de kleur zelf regelen, heb je meer dan zat licht. Licht KS belangrijk!!
Let wel. Als je een dichte kap wil, dan zal je wel enorm veel verdamping hebben (mijn 400l verdampt 11liter in 2 en half a 3, dagen.)

- hydor evo is een goed ding (ik heb de 4400) maar kies liever voor 2 kleinere pompjes, 2x koralia nano 1600, of 1x1600 en 1x 900 ? Mijn rekord 800 heeft een tunze 9025 achterin en een koralia 900 voorin. Dat werkt prima!
Zolang je geen dode plekken e.d. hebt is het voldoende..

sidenote van mij:

Verwacht geen heel sps rif te kunnen bouwen in dit bakje.
De water waarde zullen snel fluctueren, daarom raad ik het zelf aan als beginner geen sps of lps koralen te gaan houden.
1 stukje lps zou moeten kunnen, maar een heel kleurrijk sps rif is niet te houden, doordat je de kh/ca/mg niet op juiste waarde kan houden, onder 200l is dit ERG moeilijk, dus daar zou OK vanaf zien.
Gelukkig zijn er ook een paar hele mooie leders!
 
Ik heb geen commentaar....

Vind het een leuk bestand, ben het qua zout & steen wel eens
 
Ben benieuwd wat het allemaal gaat worden. Ga je project zeker volgen en ben benieuwd naar de foto's:)
Ik heb zelf geen zee-aquarium, maar lees je zelf wel heel goed in. Kan via het forum, maar ook op zat andere manieren. Vergeet ook de lfs niet eens langs te lopen voor informatie.

Neem de adviezen van fred goed door, neem ze niet direct van hem aan...lees al wat langer op dit forum en heb wel eens het idee dat hij iedereen probeert zijn ideeen te laten uitvoeren. Niet lullig bedoeld fred, maar ik heb het idee dat ik dat wel eens door de regels heen lees....ik kan er naast zitten. Dit zal wellicht ook komen doordat ik geen verstand heb van zee-aquariums.
 
nog een tip kijk eens in de bibliotheek (jaah i know hopeloos ouderwets enzo :p ) naar het boekje: het zeeaquarium de beginnershandleiding (ofzo zo heet het niet denk ik XD) maar is geschreven door Tanne Hoff. Staat heel veel informatie in en is gewoon SUPER duidelijk, zeker een aanrader
 
jeroen bekkers zei:
Wijsneus xD,

Direct afkraken ect,

Anders kom je een keer kijken fred

Nope.. Kom niet kijken.
Maar het is geen Rocket science dat een 30cm wordende vis, niet thuishoort in een 60cm bak.
Daarbij is een hepatus best stipgevoelig e.d.
 
Vistick1984 zei:
Ben benieuwd wat het allemaal gaat worden. Ga je project zeker volgen en ben benieuwd naar de foto's:)
Ik heb zelf geen zee-aquarium, maar lees je zelf wel heel goed in. Kan via het forum, maar ook op zat andere manieren. Vergeet ook de lfs niet eens langs te lopen voor informatie.

Neem de adviezen van fred goed door, neem ze niet direct van hem aan...lees al wat langer op dit forum en heb wel eens het idee dat hij iedereen probeert zijn ideeen te laten uitvoeren. Niet lullig bedoeld fred, maar ik heb het idee dat ik dat wel eens door de regels heen lees....ik kan er naast zitten. Dit zal wellicht ook komen doordat ik geen verstand heb van zee-aquariums.

Okeeyyyy..

Dus bij deze ben ik klaar met het proberen goed iemand voor te lichten die zelfs de basis kennis ontbreekt.

Ik loop nu een jaar of 3.. Iets langer mee in het zeewater gebeuren, heb veel goed zien gaan, maar ook veel fout.

Er zijn een aantal basis dingen. Die je terug ziet komen bij bijna iedere succesvolle bak, natuurlijk kan en mag je er vanaf wijken, er zijn een hoop dingen die je anders kan doen..

Maar ik zou graag punten van je zien, uit mijn post, wat jou opdringen/mijn manier opdringen vind .

En ik zal daar dan inhoudelijk en goed onderbouwd op verder gaan..
 
Vistick1984 zei:
Neem de adviezen van fred goed door, neem ze niet direct van hem aan...lees al wat langer op dit forum en heb wel eens het idee dat hij iedereen probeert zijn ideeen te laten uitvoeren. Niet lullig bedoeld fred, maar ik heb het idee dat ik dat wel eens door de regels heen lees....ik kan er naast zitten. Dit zal wellicht ook komen doordat ik geen verstand heb van zee-aquariums.

Mini-Fred neemt de moeite om een hele uitgebreide reactie te geven aan topic starter. Hierin zitten adviezen meningen en hoe hij het zou aanpakken maar zie het niet als opdringen. Als je zulk soort opmerkingen Gaat maken visstick kan je verwachten dat mensen geen zin meer hebben om moeite te doen om anderen te helpen...

Ik heb mezelf ingeschreven op het zeewaterforum.info (tip!) daar kan je de ervaringen van zeeaquarianen lezen!
 
Jazeker,, ben het ook met je eens hoor fredje, hij heeft nog geen stip gehad, zwemt vrolijk rond, zal nu rond de 5cm zijn

Maarja, kan jou ook blijven zeggen, ze gaan naar n andere bak, was beginnersfout, je kunt mij niet wijsmaken dat jij alles in 1x wist


Kom gerust een kijkje nemen
 
Haha ik weet in welke bak hij komt, en hij is nog klein.
Ik heb ook een baby die te groot word voor mijn 400l. En net als jij, heb ik ook een Picasso baby die uiteindelijk te groot word en al een ander huisje heeft voor tegen die tijd.

Je woont erg ver weg, anders had k zeker langs gekomen!
 
mini-fred zei:
Beste.

Ik stel mij bij een aantal stukken wat vragen:

- waarom in godesnaam redsea zout? En welke? Ze hebben 3 verschillende. De coralpro zou ik niet nemen, red sea salt is redelijk, maar Reef crystals OF de jong marinelife zout is meer dan prima, goedkoper, bewezen goed, en geen hoge ijzer of zware metalen die sommige zouten wel hebben.

- ik zou de blue 1000 nemen, ik heb een rekord 800 zout voor me broertje gebouwd, en de beste keuze die ik daar gemaakt heb is de 1000 ipv de 500.

- die Jbl e901 is leuk om wat kool en fosfaat killer in te doen. Maar laat er beslist geen watten in zitten (grove spons kan mits je ze minimaal 1x per week vervangt of goed schoonmaakt)

- nu al koralen en visbestand? Beetje vroeg, ga eerst maar eens goed opstarten, dit kan lang!! Duren. Onderschat dit niet.

- 7 kg levend steen vind ik vrij weinig. Ik zou lekker 15kilo erin stoppen (rekord 800 hier zit 18kg in, plus 4kg vulsteen)

- led op basis van jou specificatie zegt me niets. Welk merk / type / wattage / kleur / wat voor leds zitten erin?? Zoek je iets goedkoops? Zoek een Chinese led tegel met 2 potmeters erop. Zo een 120w ding. Ik heb pasgeleden de mijne verkocht voor 60� in nieuw staat, kan je de kleur zelf regelen, heb je meer dan zat licht. Licht KS belangrijk!!
Let wel. Als je een dichte kap wil, dan zal je wel enorm veel verdamping hebben (mijn 400l verdampt 11liter in 2 en half a 3, dagen.)


ik wu redsea zout nemen omdat ik over redsea wel goededingen eb gehoord maar als dat zout ervan niet zo goed is neemik wel een ander merk ;)

zou in de filer ook eventueel bioballen inkunnen want heb er een 3vaksfilter ingebouwd en die loopt over in men JBL

qua levend steen zal ik dan wat meer nemen


en wou een open aquarium doen met deze led unit er boven klik hier


groetjes siebe
 
nilo1804 zei:
Minizen zei:
Ik heb mezelf ingeschreven op het zeewaterforum.info (tip!) daar kan je de ervaringen van zeeaquarianen lezen!

Merk ik hier iets??? :D

ja heb me al aangemeld op een zeewaterforum en heb daar ook al een topic geopend
 
bio ballen kan, maar als je dat niet goed bij/schoonhoud KAN DIT EVENTUEEL OOIT IN DE TOEKOMST MISCHIEN (voordat ik weer opdringerig ben) een nitraat fabriek worden.
ik zou zelf LIEVER, ZELF, IKZELF, DUS IK DRING NIETS OP, MAAR DRAAG HIERBIJ EEN SUGGESTIE AAN:
voor een wervelbed filter gaan, dan kan je zelfs je hele jbl achterwegen laten e.d.
 
Wil je niet zoveel hoofdletters gebruiken dit komt een beetje opdringerig over




:biggrin:
 
sorry schat, ik wil me absoluuut niet opdringen..
ik ga ook minder reageren hier :)

de mensen die in het verleden vol tegen advies in zijn gegaan, die merken het vanzelf wel / hebben het gemerkt :)
het wiel hoeft niet 3x uitgevonden te worden :D
 
mini-fred zei:
sorry schat, ik wil me absoluuut niet opdringen..
ik ga ook minder reageren hier :)

de mensen die in het verleden vol tegen advies in zijn gegaan, die merken het vanzelf wel / hebben het gemerkt :)
het wiel hoeft niet 3x uitgevonden te worden :D

Schat nog wel ;) haha thnx lief ;)

Maar goed sommige mensen leren alleen door eerst op hun bek te gaan.
Je hebt je best gedaan toch? Diegene die echt tussen de regels doorlezen snappen dat je ze wil behoeden voor fouten. Diegene die de letterlijke woorden leze kunnen denken wat komt die mini Fred betweterig over ;)
 
mini-fred zei:
sorry schat, ik wil me absoluuut niet opdringen..
ik ga ook minder reageren hier :)

de mensen die in het verleden vol tegen advies in zijn gegaan, die merken het vanzelf wel / hebben het gemerkt :)
het wiel hoeft niet 3x uitgevonden te worden :D

hey niet minder reageren hier he ;)

heb je hulp nodig
 
haha, ik heb ook een pb box he ;)
dit soort berichten waardeer ik dan wel weer, zeker!

zeewater begint ook hier te groeien, erg leuk..
mocht iemand mijn mening/opinie/visie of watdanook, snel nodig hebben oid, ben ik altijd te pb-en, en ben meestal wel vrij snel met reageren op die manier ;)
 
jawoor, bijna allen volstaan,
het principe van een dergelijk filter is bijna allemaal hetzelfde,
enige verschil wat er tussen zit is meestal het matteriaal (dikker of beter kwaliteit plexiglas / mooiere doppen / betere sluitingen)..
kwa werking zijn ze bijna allemaal hetzelfde, of je de goedkoopste neemt, of een hele dure.

de aangegeven wervelbed oldoet, maar hier zit geen pompje bij (ik zou er bijvoorbeeld een eheim compact 1000 opzetten,laag verbruik, niet te horen zo stil, regelbaar debiet, klein, en verbruikt niet veel stroom)

en je wervelbed vullen met OF biopellets, OF kool+fosfaat killer (eventueel een mix, seachem seagel om een voorbeeld te noemen)

ik zelf heb deze: http://www.reef-center.nl/webshop/werve ... -2819.html
kost een heel klein beetje meer, maar zit wel een pompje bij (geen idee wat voor een, ik heb de losse reactor gekocht, en een losse eheim 1000)


---------------

hoewel het verstandig is een dergelijk wervelbed in te zetten, is het niet direct echt NODIG.
je kan prima met een goede afschuimer, en een niet te zwaar vis bestand, een mooie bak neerzetten zonder wervelbed oid.

je kan dus wachten met aanschaf tot je ziet dat je fosfaat oploopt, of waterkleuring ziet.
dit kan soms snel gebeuren, en soms ook jaren niet. dat kan niemand direct zeggen
 
mini-fred zei:
haha, ik heb ook een pb box he ;)
dit soort berichten waardeer ik dan wel weer, zeker!

zeewater begint ook hier te groeien, erg leuk..
mocht iemand mijn mening/opinie/visie of watdanook, snel nodig hebben oid, ben ik altijd te pb-en, en ben meestal wel vrij snel met reageren op die manier ;)

En dat via een forum?
lijkt me dan de omgekeerde wereld ;)
 
luc zei:
mini-fred zei:
haha, ik heb ook een pb box he ;)
dit soort berichten waardeer ik dan wel weer, zeker!

zeewater begint ook hier te groeien, erg leuk..
mocht iemand mijn mening/opinie/visie of watdanook, snel nodig hebben oid, ben ik altijd te pb-en, en ben meestal wel vrij snel met reageren op die manier ;)

En dat via een forum?
lijkt me dan de omgekeerde wereld ;)

hoe bedoel je luc?

als ik een pb krijg , krijg ik een mailtje (Dan doet telefoon piep piep, en kan ik het direct lezen, en reageren ;) )
 
mini-fred zei:
luc zei:
mini-fred zei:
haha, ik heb ook een pb box he ;)
dit soort berichten waardeer ik dan wel weer, zeker!

zeewater begint ook hier te groeien, erg leuk..
mocht iemand mijn mening/opinie/visie of watdanook, snel nodig hebben oid, ben ik altijd te pb-en, en ben meestal wel vrij snel met reageren op die manier ;)

En dat via een forum?
lijkt me dan de omgekeerde wereld ;)

hoe bedoel je luc?

als ik een pb krijg , krijg ik een mailtje (Dan doet telefoon piep piep, en kan ik het direct lezen, en reageren ;) )

Dat is idd juist,
maar wat hebben de andere leden er dan aan? niets natuurlijk en daar dient een forum juist niet voor, een forum is er zodat iedereen kan lezen en leren.

Mijn persoonlijke mening is daarom zo dat dit niet bevorderlijk is voor een forum.
Spijtig.
 
luc zei:
mini-fred zei:
luc zei:
mini-fred zei:
haha, ik heb ook een pb box he ;)
dit soort berichten waardeer ik dan wel weer, zeker!

zeewater begint ook hier te groeien, erg leuk..
mocht iemand mijn mening/opinie/visie of watdanook, snel nodig hebben oid, ben ik altijd te pb-en, en ben meestal wel vrij snel met reageren op die manier ;)

En dat via een forum?
lijkt me dan de omgekeerde wereld ;)

hoe bedoel je luc?

als ik een pb krijg , krijg ik een mailtje (Dan doet telefoon piep piep, en kan ik het direct lezen, en reageren ;) )

Dat is idd juist,
maar wat hebben de andere leden er dan aan? niets natuurlijk en daar dient een forum juist niet voor, een forum is er zodat iedereen kan lezen en leren.

Mijn persoonlijke mening is daarom zo dat dit niet bevorderlijk is voor een forum.
Spijtig.
luc je begrijpt het niet op pb kan ie gerust zijn mening/wil opdringen ;)







:p sorry kon het niet laten :p
 
Visser1997 zei:
luc zei:
mini-fred zei:
luc zei:
mini-fred zei:
haha, ik heb ook een pb box he ;)
dit soort berichten waardeer ik dan wel weer, zeker!

zeewater begint ook hier te groeien, erg leuk..
mocht iemand mijn mening/opinie/visie of watdanook, snel nodig hebben oid, ben ik altijd te pb-en, en ben meestal wel vrij snel met reageren op die manier ;)

En dat via een forum?
lijkt me dan de omgekeerde wereld ;)

hoe bedoel je luc?

als ik een pb krijg , krijg ik een mailtje (Dan doet telefoon piep piep, en kan ik het direct lezen, en reageren ;) )

Dat is idd juist,
maar wat hebben de andere leden er dan aan? niets natuurlijk en daar dient een forum juist niet voor, een forum is er zodat iedereen kan lezen en leren.

Mijn persoonlijke mening is daarom zo dat dit niet bevorderlijk is voor een forum.
Spijtig.
luc je begrijpt het niet op pb kan ie gerust zijn mening/wil opdringen ;)







:p sorry kon het niet laten :p

Inderdaad ik begrijp het niet(eigenlijk wel)en het interesseert me ook niet, voorlopig zie ik niemand die weerwerk bied, en dan heeft men altijd gelijk(ook al heeft men ongelijk)(kan hier maar eens aan uit ;) )

Mij gaat het over het forum, vind het asociaal om op een forum op te roepen via PB vragen op te sturen, daar dient een forum niet voor, heb je andere mogelijkheden voor.
 
ik begrijp beide kanten...
want als je snellere reactie krijgt via pb eens een keertje.

en andere mensen zouden er ook van kunnen leren.
zoals vaak "kan het 2 kanten op".
 

Terug
Bovenaan