Zeer hoge TDS waarde


D@nny H

Well-known member
Lid geworden
20 februari 2016
Berichten
706
Locatie
Hoofddorp
Website
www.instagram.com
Ik heb gister mijn regenboog verzameling uitgebreid met 5 Melanotaenia lacustris.
Nu meet ik bij nieuwe vissen altijd het water op tds waar ze mee komen om te bepalen hoelang ik ze laat overdruppelen. Ik weet TDS zegt niet alleen maar geeft een snelle richtlijn voor mij.
Ik schrok een beetje van de waarde en ben ruim 4 uur bezig geweest om ze vissen veilig en zonder shock over te zetten.

Mijn TDS waarde in de Rio 450 was 310.
De Tds van het transportwater was maar liefst 1765.
Nu weet ik dat de vissen poepen en plassen in dat water maar na een rit van 30 minuten vind ik deze waarde wel extreem.

Was het water waar de vissen in zwemmen bij de LFS nou zo vies?
 
Een hoge TDS hoeft niet persé te betekenen dat het water vies is. Veel van de producten die we in het aquarium gooien verhogen de TDS ook, zonder dat het als vies water gezien wordt.
Nu is 1765 wel heel hoog. Zaten er erg veel dieren in de bak waar ze uit kwamen?
Ik weet dat veel winkels het water niet dagelijks verversen, dus als je net aan het einde van een ververs cyclus zit, dan zal het inderdaad aardig hoog oplopen.

Ik zou me er niet al te druk over maken, maar misschien kun je het terug koppelen naar de winkel, zeker als je daar vaker komt.
 
Ik was voor het eerst bij deze winkel ik zocht al een tijdje naar de Melanotaenia lacustris die een streep over de lengte van het lijf hadden, doorgefokte Melanotaenia lacustris hebben deze niet meer.
Ze zaten met z'n 5e in een 1 80cm aquarium maar ik weet natuurlijk niet wat er voorheen bij heeft gezeten.
Ze hadden geen gedeeld water met andere bakken en er zal een sponsfilter op lucht in.

Ik zal de winkel een mail sturen.
 
Zoals Ben zegt zou ik me daar ook niet zo druk om maken maar ja die waarde is inderdaad erg hoor als je ziet wat kraanwater in de regel is. Ik zit op 450 en ken leden die op 800-900 zitten maar ja bijna 1800 is nogal wat.
 
Zoals Ben zegt zou ik me daar ook niet zo druk om maken maar ja die waarde is inderdaad erg hoor als je ziet wat kraanwater in de regel is. Ik zit op 450 en ken leden die op 800-900 zitten maar ja bijna 1800 is nogal wat.
Kraanwater bij ons is ongeveer 290 in de Haarlemmermeer.
TDS is alles wat in het water zit en kan je alleen echt goed gebruiken om Osmosewater te mineraliseren dan weet je wat je zelf toevoegt (dit doe ik bij al mijn garnalen bakjes) .
Het ging mij vooral om de streep die deze vissen hebben ze hadden niet veel kleur bij de winkel. Hier vertonen ze na 1 uur in het aquarium al een mooie blauwe kleur. Ze moeten nu vooral goed groeien en zijn gelukkig niet mager.
 
Gisteren ben ik ook visjes gaan kopen en bij thuiskomst heb ik snel ook eens de tds gemeten en zat op 715 ( ook water uit dezelfde bak van de vissen ) Enkel hanteer ik de plop en drop methode .
 

Terug
Bovenaan