zee aquarium van jan fokke


De laatste tijd heb ik ook hier en daar last van flap op de bodem, bij mij komt het doordat ik al geruime tijd de po4 en no3 niet in balans krijg. No3 blijft al meer dan een maand constant heel laag (tussen 0.5 en 0).
 
Ja hier ook zeer laag steeds. Mischien dat ik de carbo met een halve ml verminder maar moet ik even nog een paar weken aanzien hoe het nu allemaal zich gaat vormen met dsr
 
denk het wel of eerst gewoon maandelijks of zo moet even kijken

Verstandig, rustig afbouwen en de wasrdes in de gaten houden, vooral no3 en po4 moeten stabiel blijven met behulp van EZ-carbon. Je zult zien dat alle waarden uiteindelijk veel gemakkelijker stabiel te houden zijn als je geen waterwissels meer doe.
 
Ik voeg nu nog maar 3ml carbon toe per dag op netto 250l.
 
oke ik zit nu op 2 ml per 100 liter. Hoop alleen dat ze de trace ook weer binnen hebben
 
ja vorige week nog niet
 
Die zullen ze nu toch wel weer hebben
Ja heb hem net opgehaald, maar even een vraagje weet jij of ik de trace bij moet brengen naar het gene wat ik nu 2 weken al met ez heb toegevoegd.
Zou volgens calculator totaal 1 ml per dag moeten toevoegen moet ik deze 14 ml nog bij trekken met de rest of kan ik dit beter even aan dsr support vragen?
 
Ik heb net wat gelezen over die powerfilter maar als je met stromingspompen genoeg circulatie maakt dan is die toch niet echt nodig? Ik neem aan dat vuil en stoffen daardoor wel via de overloopkam richting de sump en de afschuimer gaan.
 
Ik heb net wat gelezen over die powerfilter maar als je met stromingspompen genoeg circulatie maakt dan is die toch niet echt nodig? Ik neem aan dat vuil en stoffen daardoor wel via de overloopkam richting de sump en de afschuimer gaan.
bij ez dsr is een power filter nodig staat er en is ook onderdeel tegen flap
http://dsrreefing.com/powerfilter/
 
Zoals ik het lees wordt niet alles door de afschuimer er uit gehaald en met dit filter gewoon de rest van de deeltjes wat te zwaar zijn voor de afschuimer er uit haald.
 
Ok maar ja dan is dat toch niet echt gerelateerd aan welke methode ook? Gewoon zwevend vuil zal een afschuimer denk ik niet verwijderen maar daarvoor zit er in de Reefer een gafzak. Tja, ik klets misschien ook maar wat hoor maar zo dacht ik dat het vuil bij de Reefer verwijderd wordt.

Wat een ingewikkelde hobby soms he;)
 
Haha ja soms is het heel erg ingewikkeld maar mischien krijgen we straks een sluitend antwoord van een van de andere heren die er wat meer verstand van hebben.
 
Ik heb overigens niet meer de gafzak erin maar zo n vervangend huis gekocht waar je dan filterwatten of filtervlies in kan doen want die gafzak raakt snel verstopt en steeds een nieuwe kopen is vrij duur. Dit is een plastic korf zeg maar waar je zelf filtermedium in kan doen. Ik heb er dus een rolletje filtervlies in wat ik 2x per week uitspoel want dan wordt het weer aarsig bruin.

Edit: deze dus:

https://www.google.com/aclk?sa=l&ai...hUKEwiEt6fB847iAhXPY1AKHRoFDmUQ9aACCEo&adurl=
 
oke ja dat past bij mij niet dus dan dit maar en denk dat de werking het zelfde is

edit: las ergens op fb groep dat je de gafzak ook in de wasmachine kan doen
 
Ja heb hem net opgehaald, maar even een vraagje weet jij of ik de trace bij moet brengen naar het gene wat ik nu 2 weken al met ez heb toegevoegd.
Zou volgens calculator totaal 1 ml per dag moeten toevoegen moet ik deze 14 ml nog bij trekken met de rest of kan ik dit beter even aan dsr support vragen?

Ik zou nu niet in 1x zo veel toevoegen, gewoon vandaag starten met 1ml. Wel even controleren of de mg niet te veel gezakt is.
 
ja ga zondag even meten dan mg even op pijl breingen met mg chloride of ez wat hoger doen
 
Een powerfilter is voor het verwijderen van zwerfvuil uit het water. Doordat de watten vol raken en er door de pomp druk opgebouwd wordt is deze in staat om zeer fijne deeltjes uit het water te filteren en is daardoor veel effectiever als een gafzak of watten in de overloop.
Ook kun je merken dat het water helderder wordt als je het powerfilter enige tijd gebruik.
 
De powerfilter trekt veel meer zweefvuil uit je bak dan wat er door de overloop gaat en daar eventueel wordt afgevangen .
 
Ok duidelijk Erwin en dat is ook wel begrijpelijk natuurlijk. Maar goed met een bak met weinig belasting (bewoners) kan het denk ik ook zonder want ik draai al 2,5 zonder eigenlijk.
 
Ik gebruik de powerfilter continu omdat ik eigenlijk nooit de bodem afhevel .
 
Ik vindt zo n filter in de bak gewoon ook niet echt mooi staan.
 
ik heb hem nu zo hangen dat ik hem niet direct in het zicht heb hangen vanaf mijn bank
 
afschuimer weer even schoonmaken
20190512_105039.jpg
 
Goed bezig, ook rot-klusjes moeten gedaan worden dus waarom niet op zondag.
 
haha hier alweer alles gedaan van het zoute bakje nu alleen nog water wissel en bodem afzuigen van het zoete bakje.
 

Terug
Bovenaan