zee aquarium van jan fokke


Goede vraag en de mijne draait nu ook al zo n dikke 9 maanden en met het DI filter meet ik en uS van 1 ongeveer. Ik vervang de hars wel regelmatig.
 
oke ik net een deel vervangen alleen het lichter geworden hars of is dit juist het goede hars en is het donkerdere het verzadigde
 
Ik zie ook aan de kleur dat het verzadigd raakt en inderdaad is hoe donker hoe vuiler.
 
oke dan ga ik het donkere vervangen voor andere
 
Gisteren toevallig nog met iemand van Brabant water gesproken hierover. Ik heb hem bedankt voor het water in Nederland omdat mijn Osmose apparaat daardoor lekker lang meegaat. Fijn was dat hij meteen begreep wat ik bedoelde :D

Ik vervang hem ook op basis van de kleur. Met een 4 weg osmose apparaat incl pomp doe ik ongeveer 6/9 maanden op een 150cm bak. Met jouw bak zou dat richting een jaar moeten gaan. Ik weet alleen niet welk osmose apparaat je hebt. Die wat eenvoudigere geven minder rendement en staan dus relatief meer te filteren.
 
ik heb de simpelere die goedkoopste di hars doe ik ook op kleur nu en dan ook het goede vervangen :) maar de ro unit bij welke waarde moet je die vervangen
 
net even geleidbaar heid gemeten van het water waar net een 8ste blokje voer in heeft gezeten.
20180817_192659.jpg
 
Ik vind je voeren ook niet veel. Dat lijkt goed te zijn en is zelfs inderdaad een ideaal uitgangspunt om wellicht iets meer te voeren.

Toch snap ik niet waarom je een zwaar draaiende bak lijkt te hebben.
Hoe vaak ververs je ook alweer water? en hoeveel?
 
Ik vind je voeren ook niet veel. Dat lijkt goed te zijn en is zelfs inderdaad een ideaal uitgangspunt om wellicht iets meer te voeren.

Toch snap ik niet waarom je een zwaar draaiende bak lijkt te hebben.
Hoe vaak ververs je ook alweer water? en hoeveel?
1 keer per week 10 liter water op 100 liter normaal. Nu zoals eerder vermeld om de dag 5%er nog bij.
 
Ja hou dat even dan zo aan. Dit zou toch gewoon goed moeten gaan als de skimmer nu wel goed draait.

Je hebt je skimmer gefixed en wisselt nu een beetje extra water. Ik zou dat vasthouden dan. Dit moet goed gaan komen normaal.
 
ja klopt vind de skimmer nog wel heel erg wateig dus vandaag hem wat omhoog geplaatst kijk morgen even of dit wat helpt. Zondag weer even alles meten post ik waarden ook wel even.
 
Ik denk dat deze vis hiermee wil aangeven dat 1/8 blokje diepvriesvoer te weinig is en ze meer willen:D;)
 
haha ja mischien wel. Maar dit is denk voor de flap ook weer niet goed als ik meer ga voeren
 
Lastig om soms keuzes te maken Jan. Maar aan de hoeveelheid voer kan het niet liggen bij jou.
 
Ff domme vraag misschien hoor..
Maar kan je de flap en andere algen nier weg concurreren met de koralen?

In zoet laat je de planten als een wilde groeien zodat die alle voeding opnemen en de algen dan geen kans krijgen...

Jij voert toch 1/8e uit een blister verpakking?
Een blokje ten grootte van 2 suikerklontjes gaat bij jou in 8 stukjes?
 
Ja maar de blokjes zijn kleiner als 2 suiker klontjes.
zal straks wel eens foto maken er van en wat ik voer.
Flap moet je weg concureren met de bacterien in het aquarium en dit heeft zijn tijd nodig kan soms weken duren.
 
Flap moet je weg concureren met de bacterien in het aquarium en dit heeft zijn tijd nodig kan soms weken duren.


Volgens mij vermenigvuldigen ze in zout minder snel dan in zoet en duurt indraaien daarom ook vaak veel langer.
 
ja zoiets denk ik ook omdat zout toch ook wel een groeiremmende werking heeft. Vroeger werdt vis gezout als een conserveer methode.
Maar zou het ook silicaat kunnen zijn wat alle problemen veroorzaakt in mijn bak. Doordat ik de vorige keer het lichte spul heb vervangen uit mijn di filter en dus het donkere verzadigde heb laten zitten.
Nu ook nieuw water aan het maken omdat ik gister al het donkere hars heb vervangen.

Zit trouwens ook een gat in de stam van mijn paddestoel zoals je ook kan zien op vorige foto.
 
Flap is balans maar ook geluk hebben :) Komt in de beste bakken voor. Veel/weinig stroming genoeg bacterieen........ zeg het maar waar het aan ligt?
Ga zo door Jan, bakje ziet er goed uit, Wel meer ruiten poetsen he want ik zie op heel veel foto's van je altijd een vieze ruit :D :thumbs:
 
Flap is balans maar ook geluk hebben :) Komt in de beste bakken voor. Veel/weinig stroming genoeg bacterieen........ zeg het maar waar het aan ligt?
Ga zo door Jan, bakje ziet er goed uit, Wel meer ruiten poetsen he want ik zie op heel veel foto's van je altijd een vieze ruit :D :thumbs:
ramen zijn snel vies na een dag zit er een bruine aanslag op en ja onderkant moet ik weer even met mesje schoonmaken en met zoon magneet kan je wat lastig in hoekjes komen.
Maar werkt zoon flipper beter ook bij een bol glas of gewoon deze houden die ik heb
 
Ik doe de ruiten altijd met de groene kant van een huishoudsponsje en dat werkt prima.
 
ook de kalk algen en de meer hardnekkige algen krijg je er mee af
 
Kalk heb ik niet echt op de ramen maar verder krijg ik ze prima ermee schoon ja
 
Tunze care magnet werkt hier goed, maar hoe goed die met rondingen is geen idee.

Maar bacteriën moet toch ook wat te eten hebben in zoutwater?
Als je zo schaars voert lijkt het mij aannemelijk dat er voor je bacteriën ook weinig te eten is en zo weinig weerstand kunnen bieden aan de cyano bacterie.

Of werkt dat niet zo in zoutwater aquaria?
 
Ik geef de bacterien af en toe een snack in de vorm van een kroket of frikandel Wouter:D:D
of een glas vodka.
Maar doordat ik een koolstof bron toe voeg hebben de bacterien genoeg te eten en ander voordeel hier van is dat het mijn no3 en po4 naar benden brengt.
Zoek maar eens op vodka methode.
 
of een glas vodka.
Maar doordat ik een koolstof bron toe voeg hebben de bacterien genoeg te eten en ander voordeel hier van is dat het mijn no3 en po4 naar benden brengt.
Zoek maar eens op vodka methode.
Ben bekend met de vodka methode ;)
Mensen gebruiken ook honing als koolstof bron dacht ik
 
kan iemand mij vertellen wat mijn oor doet
20180818_114030.jpg
 
Ik denk luisteren, maar wat is er opeens anders aan dan?
 

Terug
Bovenaan