Zebrs slakken en Esha 2000


SmitVoorburg

Well-known member
Lid geworden
11 maart 2021
Berichten
45
Leeftijd
35
Ik heb laatst 1 dosis Esha 2000 in de tank van 70L gedaan ter voorbereiding van de nieuwe bewoners. Tank staat al jaren. Dag later een waterwissel gedaan van 1/3 van de tank. Water was nog wel wat groen. Die dag zijn er twee zebrs slakken bijgekomen en ik had niet nagedacht over dat er nog Esha in het water zit. Een dag later was het groenige al weg. Hoe snel leggen Zebrs slakken het loodje met Esha? Waar moet ik op letten? Hoe weet ik wanneer slakken dood zijn?

1 slak eet veel langzamer dan de ander en de ander zit maar in een hoekje de hele tijd. Moet ik me zorgen maken?

Graag advies.
 
Volgens mij kunnen Zebraslakken prima tegen Esha2000. Bij mij hebben ze in ieder geval een flink heftige kuur zonder problemen doorstaan. Je waterwaardes in de gaten houden, teveel NH3/4 en No2 daar worden ze niet vrolijk van.
 
Dat ze wel eens een tijdje niet door de bak rennen is ook normaal trouwens, zeker in het begin.
Ze klimmen ook nog wel eens boven het wateroppervlakte.
 
Weet niet wie je dat verteld heeft maar buitenom de discussie of Esha 2000 helpt, Esha Exit is voor stip en preventief medicatie gebruiken hoeft behalve bij geimporteerde vissen over het algemeen niet.
 
Weet niet wie je dat verteld heeft maar buitenom de discussie of Esha 2000 helpt, Esha Exit is voor stip en preventief medicatie gebruiken hoeft behalve bij geimporteerde vissen over het algemeen niet.
Zeg dat tegen de tetras die ik binnenbracht met stip. Esha2000 werkt prima.
 
Zeg dat tegen de tetras die ik binnenbracht met stip. Esha2000 werkt prima.
Esha2000 kan werken maar exit is effectiever voor wittestip. Alleen exit is ook veel schadelijker voor je bacteriecultuur, terwijl een goeie behandeling esha 2000 van te voren echt geen kwaad kan. De vissen zullen genieten van de esha omdat dit bevordelijk is voor hun slijmhuid en eventueel vinrot en beschadigingen kunnen genezen. Na de behandeling goed wisselen en dan kunnen ze er tegenaan denk ik šŸ˜„

let er wel op dat ze na de behandeling extra kwetsbaar zijn. Hun slijmhuid is aangetast en de bacteriƫn in het aquarium moeten herstellen. Je aquarium moet weer opnieuw balanseren. Als je dƔn nieuwe planten of vissen toevoegd zijn je vissen extra kwetsbaar voor problemen. Beter voorkomen dan genezen.
 
Eerst was het preventief, toen hadden ze al stip.... :rolleyes:
Esha2000 kan werken maar exit is effectiever voor wittestip. Alleen exit is ook veel schadelijker voor je bacteriecultuur, terwijl een goeie behandeling esha 2000 van te voren echt geen kwaad kan. De vissen zullen genieten van de esha omdat dit bevordelijk is voor hun slijmhuid en eventueel vinrot en beschadigingen kunnen genezen. Na de behandeling goed wisselen en dan kunnen ze er tegenaan denk ik šŸ˜„

let er wel op dat ze na de behandeling extra kwetsbaar zijn. Hun slijmhuid is aangetast en de bacteriƫn in het aquarium moeten herstellen. Je aquarium moet weer opnieuw balanseren. Als je dƔn nieuwe planten of vissen toevoegd zijn je vissen extra kwetsbaar voor problemen. Beter voorkomen dan genezen.

Ze gaan genieten van de Esha omdat het bevorderlijk is voor hun slijmhuid... na de behandeling hebben ze een aangetaste slijmhuid.

Weet dat het net weekend is geweest :LOL:
 
Eerst was het preventief, toen hadden ze al stip.... :rolleyes:


Ze gaan genieten van de Esha omdat het bevorderlijk is voor hun slijmhuid... na de behandeling hebben ze een aangetaste slijmhuid.

Weet dat het net weekend is geweest :LOL:
Ik denk dat ze het fijn vinden om door het spul heen te gaan omdat het hun lichaam triggert nieuw slijmhuid aan te maken. Ze hebben er geen last van dat hun slijmhuid aangetast raakt tenzei het echt irritatie zou geven door een parasiet of dergelijk. Als de esha op een diervriendelijke manier de slijmhuid zo aan te tasten dat de vis geen last heeft en zelfs zn parasieten kwijt raakt, en ook snel zn irritatie over gaat zal dit een opluchting moeten zijn kan ik me voorstellen. Vervolgens worden ze getriggerd nieuwe slijmhuid aan te maken. Dat kunnen ze ook als een positief iets ervaren.

als ik esha 2000 geef dan zwemmen mn vissen met wijd openstaande rug vin er op af, terwijl ze even daarvoor op de grind zaten te schuren met hun rugvin plat. Zelfs mn ancistrussen komen uit hun holen vandaan, naar de stroming toe waar de esha vandaan kwam. Ik ervaar gewoon dat het ze aantrekt en bewust er doorheen zwemmen.

Maar om te genezen van hun kwaaltjes zorgt esha er dus voor dat de slijmhuid verzwakt, zodat de vis nieuwe slijmhuid aanmaakt geloof ik althans. Als je vervolgens de esha uit het water haalt en je nieuwe dingen toevoegd met parasieten bijvoorbeeld. Zijn de vissen kwetsbaar omdat het water geen esha meer heeft alleen de vis nu op eigen kracht weer een nieuwe slijmhuid moet aan maken. Naast het feit dat heel je bak uit balans is van de grote waterwissels en esha 2000. Dus alles is uit balans en kwetsbaar en dan is het soms niet handig om iets nieuws in het aquarium te doen.
 

Terug
Bovenaan