Ze zijn klaar om volgend weekend hun nieuwe verblijf in te duiken.


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Om mijn verhaal van een vorig topic af te maken, (zie vissen overzetten in het najaar )

zou ik graag dit hier nog posten. De 3 moren zitten nu hun vierde week in een opvangkuip van 128 liter te wennen aan de buitentemperaturen. De kuip staat in een tuinhok waar de temperatuur kan fluctueren van 6� tot 16�C tussen dag en nacht.

Vandaag komt er nog een gewone goudvis bij die zijn vorige verblijf zeker niet zal missen (een bak iets groter dan een goudvissenkom).

Het water ververs ik 2x in de week, op donderdag voor 40% en op zondag voor 80%. De maximum nitriet die ik al gemeten heb was anderhalve week geleden en stond op 0,8mg.
Voor ik ververs voer ik een meting uit met een druppeltest en ligt die rond de 0,4mg. Na verversen bedraagt die nog 0,05mg.

Ondanks de koude temperaturen wordt er toch nog veel nitriet aangemaakt :s

Ik voeder hen 2x daags met voederparels die je op de foto's kan zien.

De waterwaarden van het water waarmee ik ververs zijn :

Ph : 7,3
Gh : 16
Kh : 8
Cl : 0
Cu : 0
No� : 0
No� : 0

DSCN0483.JPG


DSCN0484.JPG


DSCN0485.JPG


DSCN0487.JPG


DSCN0489.JPG
 
Waar is het buitenfilter? Daardoor meet jij telkens nitriet.

wordt geen nitraat.
 
Heb geen filter. Waarom denk je dat ik zoveel en zo vaak ververs ? :)
Wat ik dagelijks doe is met een pompje de uitwerpselen zoveel mogelijk wegzuigen.

Het is veel werk maar 't is maar tijdelijk h� ;) Vandaag heb ik voor 80% ververst en dinsdag ververs ik nog eens voor 50%.
Donderdag wordt de vijver gevuld en laat ik ze onmiddelijk overwennen.
Ze zijn nu een temperatuur van 10�C gewoon en het water uit de kraan bedraagt nog zo een 17 � 18�C ... Dus de vijver zal de eerste dagen warmer zijn dan ze tot nu toe gewoon zijn.
 
Herbstnebel zei:
Heb geen filter. Waarom denk je dat ik zoveel en zo vaak ververs ? :)
Wat ik dagelijks doe is met een pompje de uitwerpselen zoveel mogelijk wegzuigen.

Het is veel werk maar 't is maar tijdelijk h� ;) Vandaag heb ik voor 80% ververst en dinsdag ververs ik nog eens voor 50%.
Donderdag wordt de vijver gevuld en laat ik ze onmiddelijk overwennen.
Ze zijn nu een temperatuur van 10�C gewoon en het water uit de kraan bedraagt nog zo een 17 � 18�C ... Dus de vijver zal de eerste dagen warmer zijn dan ze tot nu toe gewoon zijn.

Als je geen fatsoenlijk filter heb dan moet je elke dag zo'n 80% verversen. Sluierstaarten zijn enorme vervuilers.
 
In de zomer bij temperaturen van +20�C zou ik zeggen JA, maar nu gaat het allemaal ietske trager met koudere temperaturen h� en als je de kaka dagelijks wegzuigt is dat ook weeral een hoop amonia minder.

Heb net een opvanggoudvisje erbij gezet. Het beestje zat helemaal alleen in een fonteinbakje en was heel schuw.
Toen ik na het overwennen losliet in de bak zat het in een hoekje als een dolle heen en weer te zwemmen als wou het door de wand heen zwemmen.
Toen kwamen de 3 sluiers een kijkje nemen en toen de goudvis hen in de mot kreeg werd hij plotseling heel wat kalmer en nu zwemt hij als een hondje achter hen aan :)

DSCN0494.JPG


DSCN0495.JPG


DSCN0496.JPG
 
Dankje IloveAnimals

Heb net nog wat kakaworsten weggezogen en weer een half emmertje vers water erbij gekapt.

Morgen doe ik nog eens een verversing want met een extra vis erbij is er dus ook nog eens extra kaka :)

DSCN0497.JPG


DSCN0498.JPG


DSCN0499.JPG
 
Dus ,ze mogen gewoon in de zeik blijven zwemmen.

Wat jij eruit haalt,vullen hun gelijk weer aan.
DAAR zijn die filters voor.

Die zetten dat om.
 
Ben het speciaal voor jou nog es gaan meten Bert, 0,05mg/l net evenveel als gisteren na het verversen. Valt nog mee qua zeik niet ? :)

Het water heeft nu een temperatuur van 9�C, bacteri�n die ammonia omzetten in nitriet zijn bij deze temperatuur minder actief. Ze krijgen ook maar 1 keer per dag eten als de temp onder de 10�C duikt.
Morgen doe ik sowieso nog eens 50% verversing en donderdag als ik de vijver nog niet kan vullen doe ik er sowieso nog een van 50% of 80%, dat zal ervan afhangen.
 
Bertus zei:
Dus ,ze mogen gewoon in de zeik blijven zwemmen.

Wat jij eruit haalt,vullen hun gelijk weer aan.
DAAR zijn die filters voor.

Die zetten dat om.

Hallo Bertus,

Net nog es gemeten en de nitrietwaarde zat nu ergens tussen de 0,1mg en 0,25mg. Heb hun kuip leeggetrokken tot ze met hun rugvin boven het wateroppervlak kwamen en vervolgens weer laten vollopen met heerlijk vers water.
Heb het er wel langzaam laten inlopen want hun watertemp bedroeg 8�C en dat uit de waterleiding ongeveer 10� warmer :)

Na het verversen nogmaals een nitrietmeting gedaan en deze keer was het 0, zero, nothing & rien de knots. Morgenmiddag doe ik nog een meting.

De vissen zijn nog heel beweeglijk om in zulk koud water rond te zwemmen dus voeder ik ze nog 2x per dag en het eten is steeds helemaal op als ik een uurtje later weer kom kijken. Ik zal dus nog mintens 1 keer moeten verversen alvorens ze de vijver in gaan vermoed ik...
 
Het weer zit vooralsnog iig mee,warmste 3 November ooit!!
 
Plaatselijk temperatuur ergens te midden in de vlaanders : 19,5�C :)

Vandaag de visjes hun bassin nog eens ververst voor meer dan de helft, daarna een meting gedaan en kwam op 0 NO�.

Morgen wordt de vijver gevuld en volgens mijn berekeningen zal er 4.358 liter water in gaan. Dat wil zeggen net geen 1100 liter per vis :)

Daar zullen ze hun winter wel mee doorkomen, volgende lente komen er nog een paar shubunkins en ��n zonnebaars bij en daar ga ik het bij laten.

Morgen of overmorgen post ik nog wel een paar foto's van de te water lating :)
 
Het zijn wel knappe vissen, dat moet gezegd! :)
 

Terug
Bovenaan