Zandbodem ophogen


FrankPes

Active member
Lid geworden
3 juni 2019
Berichten
28
Leeftijd
30
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig met het plannen van een herinrichting van mijn Lido120. Een van de veranderingen is de bodem, ik wil het grind dat ik nu er in heb vervangen door filterzand vanwege de geplande toevoeging van een school corydoras.

Nu wil ik de hoogte van de Lido120 wat meer benutten. Mijn idee hiervoor is om in de linkerhoek een verhoging te creëren welke omrand wordt met stenen. Zie de afbeelding hieronder voor een impressie. De bovenkant van het bruine gedeelte dient dus een stuk hoger te liggen dan het lichte gedeelte, ik mik op een cm of 10 hoger. De stenen moeten ervoor zorgen dat het zand niet verschuift

Naamloos.png


Nu is het de vraag hoe ik dit kan doen zodat:
- Het niet een te dikke laag zand wordt in verband met bodemrot (Moet ik .
- Er planten kunnen groeien.
- De boel niet instort.

Ik zat zelf te denken om een zak met kleinere lavastenen / gruis te gebruiken om voor de hoogte te zorgen.
Denken jullie dat het goed gaat als ik het als volgt doe: paar cm zand, daarop een zak met lavastenen / gruis en dan weer een laag zand? Op die eerste paar cm zand liggen dan ook de omliggende stenen.

Zou dit blijven liggen / werken?

Alvast bedankt!

Groet Frank
 
Hoi Frank

Zelf had ik bedacht dat ik vanaf de inrichting van de rio180 de planten die voedingbodem nodig hebben met bodem, kabouter pillen en al in een kousje te doen (zou heel wat gedwarrel moeten gaan schelen) ook omdat ik niet zo heel veel planten heb die persé bodem nodig hebben

Een probaat middel om bodemrot in wat dikker lagen te voorkomen is een bodemverwarming te plaatsen.
Dat is gewoon een draadje die met zuignapjes op de bodem zit en warm wordt waardoor je circulatie krijgt, je zou voor zo'n hoekje aan een korte al genoeg hebben.
Je kunt als je wilt het ding gewoon op een timer laten draaien, bijv zoiets..

 
Hoi Scalari,

Dank voor je reactie!

Denk je niet dat zo’n zakje je mogelijkheden tot verplaatsen en eventueel de groei van de plant teveel beperkt? Al zal dat natuurlijk van de planten afhangen.

Wat betreft de bodemverwarming, daar ga ik even onderzoek naar doen! De zandlaag zou daar dan een cm of 15 worden. Valt dat nog binnen de marge met bodemverwarming?

Groet Frank
 

Terug
Bovenaan