Zand wordt bruin


A

aquaria17

Guest
Beste leden,

In mijn rio 180 heb ik al een tijdje last van een bruin wordende bodem. Ik heb er wit aquariumzand inzitten, alleen het is nu niet wit meer. De bovenste laag wordt bruin/zwart. Eerst dacht ik dat het bruinalg was, maar dit heb ik eerder gehad en dit is het niet. Het zit ook niet op de planten, het is echt puur de bodem.

Ook heb ik de bovenste laag van de bodem al een keer vervangen, maar binnen een paar week was deze weer bruin. Heeft iemand enig idee wat dit is en wat de oorzaak hiervan is?
 
Kan kiezelalg zijn.ontstaat door de silicaten in het(ververswater).
Bij voldoende snelgroeiers,zou dat niet hoeven te zijn.
Die halen dat eruit.
 
Kun je er een foto van maken?

~ Ivo
 
Ik heb even een foto gemaakt:

476635_0_82_img_0327.jpg
 
Zo,en dan nu je waterwaarden. Dit is niet van Silicaten.
Meet nitraat en fosfaten.
 
Waterwaardes zijn als volgt:

No3: 10
No2: 0
Gh: 16
Kh: 6
Ph: 7.4
Cl2: 0
Po4: 0,25
 
Fosfaat zou naar 1 mogen.

Kan ook van Te fel licht kunnen zijn.
En belichtingstijd.
 
Zit niet op de planten ????? De Cryptocryne zit onder volgens mij.
Het lijken mij verschillende soorten alg en blauwalg (= een bacterie).
Inderdaad wat meer info (waarden, bemest je (denk het niet), belichting ed).
Volgens mij is dit geen kwestie van (te) veel belichten.
 
Oke bedankt voor het mee denken bertus. Ik zal fosfaat naar 1 brengen in ieder geval.

Boven de bak hangt een high light day en high light nature. Toch nog te fel? Lampen staan zo'n 12 uur aan.
 
12 uur is wat lang... Hier branden de lampen 9u...
 
Blauwalg? Dat heb ik eerder gehad en dat is het absoluut niet
 
Ik kan je garanderen dat ik ook blauwe alg zie
 
Ga eens door je bodem met je handen en kijk ofver bellen ontsnappen.
 
Ik denk dat de foto een verkeerd beeld geeft, die plant is geen crypto namelijk. Is een plant met roodbruine bladeren, hoort dus zo en zit geen alg op.

Ik heb de bodem even omgewoeld, maar geen bellen. Sorry als het koppig klibkt, maar het is geen blauwalg, lijkt er naar mijn idee totaal niet op.
 
Maar als iedereen het denkt, kan het geen toeval meer zijn. Ik heb nog wel aerocol, maar liever behandel ik niet. Andere oorzaak die ik zou kunnen elimineren? Of zijn alleen de lichturen misschien te veel?
 
en een crypto kan geen bruinige bladeren hebben
 
Ik weet niet wat voor plant het is, maar toen ik hem kocht waren de bladeren al roodbruin. Is gewoon de kleur van de plant.
 
Ja dat zou kunnen, excuses.
 
Ik zie diverse soorten alg in je bak. Penseelalg, groene puntalg is in ieder geval duidelijk. Dus waarschijnlijk een co2 en po4 tekort. Ook is 12 uur belichten wel lang en ik zou naar 8 a 9 uur teruggaan dus.
Geef je ook voldoende plantenvoeding??
Zoals Bertus al aangeeft zou ik ook de po4 naar minimaal 1 a 1,5 brengen.
 
Ja dat klopt wel, ik voeg plantenvoeding toe en co2. De co2 is 10 mg/l. Belichting moet dus worden ingekort en po4 omhoog.
Is de co2 zo wel goed?
 
die verlichtingstijd kan
maar het is niet zo simpel om dan te zorgen dat je geen alg krijgt
daarom draai de verlichting al eens terug en breng de co2 en po4 wat omhoog

welke voeding en hoeveel geef je nu
 

Terug
Bovenaan