Zand of filterzand


Ik doe het voor de bewoners (o.a. met zware dementie) ze vragen iedere keer als ik er ben of er vissen in komen. En een paar vertellen dan dat ze vroeger ook een aquarium hebben gehad. Uurtje later staat dan diezelfde er weer en verteld weer dat hij een aquarium had.
Memories naar vroeger is goed voor ze.

Ben ook nog met een tweede bak bezig, 250 liter.
Was ook helemaal verwaarloost.
Ben nu bezig om het filter, een Oase BioMaster Thermo 600.
Kon ik overnemen van de LFS, filter was een half jaar in gebruik geweest.
Hoop volgende week de bak ook kunnen vullen en beplanten.

Bekijk bijlage 373953
Mooi bezig en zo heb je ook zelf iets te doen en je doet een ander een plezier.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Vanmiddag het filter vervangen waarvan delen niet aanwezig waren of defect.
Bak staat er nu zo bij.

bak boven 2-4-2024.jpg
 
Vandaag de de Vison 260 van een nieuwe lichtbalk voorzien.
De oude was nog met 2 T8 buizen waarvan er 1 niet meer wilde starten.
Het gevolg was dat de tweede dan ook niet start omdat deze niet door de z.g.n. starters zijn voorzien.
Er moeten dan 2 buizen vernieuwd worden en gezien de prijs en duurzaamheid daarvan heb ik geadviseerd om de lichtbalk te vervangen door een LED balk.
Die kwam toevallig vandaag aan en ben ik 's-middags de balk gaan vervangen.

20240406_144756.jpg

Nu deze Vision 260 ook van licht is voorzien kan ik er volgende week verder mee.
Ga nog wel proberen de achterwand aan de binnenkant wat netter te maken en als dat niet lukt dan zij het zo.
De krassen in het glas zien er dramatisch uit maar als er eenmaal water in zit dan hoop ik dat het mee zal vallen.
Helaas zit het er financieel niet meer in dat de bak wordt vervangen dus dan doen we het er maar mee.

20240406_145617.jpg
 
In elk geval lekker bezig Tom en weet je ook hoeveel een complete bak dan duurder is dan die lichtbak want zoiets is los in verhouding vaak best duur.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Krassen vallen vaak niet meer op idd als een bak gevuld is met water. Enigste nadeel kan zijn dat het wat lastiger wordt om het voorraam netjes te houden qua alg.

Verder heel mooi bezig Tom šŸ‘.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
In elk geval lekker bezig Tom en weet je ook hoeveel een complete bak dan duurder is dan die lichtbak want zoiets is los in verhouding vaak best duur.
Nieuwe bak komt op ā‚¬ 550,- en deze lichtbalk kost ā‚¬ 150,- dat scheelt behoorlijk veel. Vond de lichtbalk qua prijs wel mee vallen.
 
O ja dat is een heel verschil en dan is het logisch om alleen de verlichting te kopen. Valt inderdaad mee die prijs.
 
O ja dat is een heel verschil en dan is het logisch om alleen de verlichting te kopen. Valt inderdaad mee die prijs.
En het is niet mijn geld maar dat van de zorginstelling.
 
Afgelopen dagen de tweede bak gevuld en beplant.
Moet nog wel wat meer beplanting bij komen om de achterwand te bedekken, haal dat wel uit de andere bak daar staat het Belgisch groen inmiddels al 2 kontjes hoog.
Zag wel op de eerste bak wat bruin geel op het filterzand, beetje vreemd maar dacht dat wel meer voor kan komen bij een nieuwe opstart.
Inmiddels daar 5 japonica's in uitgezet en kijken of die wat kunnen schoonmaken.

De tweede bak staat er sinds gisteren zo bij.
20240410_165125.jpg
 
Ik vermoed dat het wat bruinalg is en dat kan geen kwaad en trekt wel weer weg.
Daar dacht ik ook aan, in het verleden ook wel eens mee gemaakt. Is dacht ook eigenlijk geen alg.
 
Nee dat is dan ook geen alg maar een diatoom die je vaak ziet in het begin als alles nog niet goed in balans is.
 
Inmiddels al aardig weg.
Bak staat er nu zo bij, binnenkort het Belgisch groen maar eens wat snoeien.

_DSC0018.JPG


Jammer van de reflectie, stond helemaal vol met bedden, dacht eerst, retteketet bij Beter Bed.
Nu zie je nog het voetbord van een ledikant in de foto, volgende keer beter.
 
Staat er mooi bij Tom en als je niks had gezegd dan was de reflectie mij niet opgevallen.
 
Ondanks dat het voor mij vandaag Koninginnedag is even de visjes gevoerd en een laatste fotootje gemaakt zoals de bak er nu bij staat.

Van veraf

20240424_130035.jpg


En van dicht bij

20240424_125956.jpg
 
Staat er mooi bij Tom en als je niks had gezegd dan was de reflectie mij niet opgevallen.
Hoe krijg je reflecties weg? Ik probeer met mijn telefoon weleens fotoā€™s te maken van mijn aquaria of vissen, maar heb altijd reflectie van mijn lelijke kop, raam, andere bak die er tegenover staat, etc.
 
Hoe krijg je reflecties weg? Ik probeer met mijn telefoon weleens fotoā€™s te maken van mijn aquaria of vissen, maar heb altijd reflectie van mijn lelijke kop, raam, andere bak die er tegenover staat, etc.
Beetje verder weg gaan staan wil wel eens helpen.
 

Terug
Bovenaan