Zand of filterzand


iTom

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 april 2020
Berichten
285
Leeftijd
77
Locatie
Dordrecht
Ik zoek een bodem voor een bak van 450 liter.
Mijn voorkeur doet er nu even niet toe, het is een bak in een verzorgingstehuis dus onderhoud moet makkelijk zijn.
Vraag me af of het een bodem van maaszand of filterzand gaat/moet worden.
Zit er tegenaan te hikken om straks een kilo of 30 zand te wassen en de patiënten zowel jong als oud begrijpen niet waarom ze geen vissen meer zien.
Ik wil dus ook een beetje opschieten met de bodem dus wat kunnen jullie deskundige mij als de beste oplossing adviseren.

De vorige bodem was m.i. te hoog en zeker niet fraai, het grind hebben we er dan ook uitgehaald mede omdat de waterwaarde zo super slecht waren en het grind zeker niet bij een waterwissel zou bijdragen tot beter waterwaardes. Ph was onder 4 en dan maar te zijgen over het nitrite en nitraat.

Bak nog even beetje schoon poetsen en later door de krassen heen kijken.
Er is geen geld voor een nieuwe bak maar wel om de bak te upgraden.
Inmiddels zijn de T8 buizen vervangen door Led wat volgens mij de bak al een betere verlichting geeft.
20240108_142827.jpg
20240108_150956.jpg
20240122_153804.jpg
 
Ph was onder 4 en dan maar te zijgen over het nitrite en nitraat.
Wauwie, die is vast niet erg vaak ververst. :D

Het schijnt (?) dat filterzand net wat minder spoelwerk geeft dan andere typen zand. Ik weet het niet, je moet alsnog best wel veel spoelen vind ik. Maar het wordt veelal gezien als de go-to keuze m.b.t. substraten. De maat 0,4 - 0,8 mm is daarbij heel gangbaar. Eventueel heb je het ook iets fijner of grover.

Als jullie zorgen voor een goede stroming zou het met het bodemonderhoud verder reuze mee moeten vallen. Vuiltjes belanden dan in het filter of vallen al gauw uiteen.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Dat grind was goed genoeg, maar nu is het weer schoner hoop ik, er lijkt wel een paniekfactor in het spel hier.
 
  • Wow
Waarderingen: iTom
Ik zou dan kiezen voor filterzand. Kost bijna niets, even spoelen en klaar. En haal die bak alsjeblieft van dat raam weg :) .

Komen de sluiers weer terug in hun eigen bak?
 
Ook ter overweging eens kijken bij https://www.multiquartz.nl/
Deze site verkoopt ook allerlei aquariumzand in diverse kleuren en korrelgrootte.
Ik heb het daar ook 3 maanden geleden gekocht en perfect. Niet wassen, gewoon de bak in en klaar.
Naam zegt het al, Quartszand, gebrand en gestraald en mooie ronde korrel voor de grazende bewoners.
Scheelt veel werk, tijd en moeite en eigenlijk niets duurder.
 
Hoezo minder onderhoud... Veel mensen hebben werkelijk 0,0 onderhoud aan hun zand. En een kale bodem, dat ziet er toch niet uit? :) Voor zoiets als een verzorgingstehuis mag het wel wat mooier ogen denk ik dan.

Ook ter overweging eens kijken bij https://www.multiquartz.nl/
Deze site verkoopt ook allerlei aquariumzand in diverse kleuren en korrelgrootte.
Ik heb het daar ook 3 maanden geleden gekocht en perfect. Niet wassen, gewoon de bak in en klaar.
Naam zegt het al, Quartszand, gebrand en gestraald en mooie ronde korrel voor de grazende bewoners.
Scheelt veel werk, tijd en moeite en eigenlijk niets duurder.
Goede tip! :) Mooi alternatief voor filterzand.
 
Dat grind was goed genoeg, maar nu is het weer schoner hoop ik, er lijkt wel een paniekfactor in het spel hier.
Grind ligt er niet meer in. Komen Corydoras later in, dus geen grind.
 
Ik zou dan kiezen voor filterzand. Kost bijna niets, even spoelen en klaar. En haal die bak alsjeblieft van dat raam weg :) .

Komen de sluiers weer terug in hun eigen bak?
Nee, sluiers komen zeker niet terug, Ik overweeg zeker filterzand op dit moment.
Gaat niet meer lukken, raam zit er vast in en andere plek brengt de bewoners alleen maar in de war.
 
Zonder bak is het nog minder werk;)
Nee geintje maar ik zou ook zand nemen want de sluiers grondelen daar graag door en nemen graag dat in hun bek.
Nee, sluiers gaan er niet inkomen John.
De bewoners dachten dat ze die steeds wel wat brood of een eierkoek konden voeren.
Dat was ook 1 van de reden dat de waterwaardes zo bar slecht waren.
Ik ga nu zelfs proberen om de kleppen van de lichtkap af te kunnen sluiten met schuifjes en een slotje.
 
John, ik maak het iedere week mee alleen nog een tikkie erger.
Zorg is daar voor jongere en oudere demente op een gesloten afdeling.
Soms proberen ze met me mee te lopen om de deur uit te komen maar dan moet ik ze tegen zien te houden.
Lukt soms niet dan roep ik de professionele hulp er bij en dan kan ik de deur uit. :(
 
John, ik maak het iedere week mee alleen nog een tikkie erger.
Zorg is daar voor jongere en oudere demente op een gesloten afdeling.
Soms proberen ze met me mee te lopen om de deur uit te komen maar dan moet ik ze tegen zien te houden.
Lukt soms niet dan roep ik de professionele hulp er bij en dan kan ik de deur uit. :(
Ik werk ook op een pg afdeling. Dat je de lichtkappen af kan sluiten zou inderdaad we moeten, beter voor de vissen 😉. Bij ons op de afdeling durven ze geen aquarium te plaatsen, want bij agressie kunnen ze ook met spullen gooien, en dan zul je net zien dat dat tegen het aquarium aan komt.....brrrr
 
@amanda27 ze hebben er zelfs 2 aquaria staan, 1 op de eerste en 1 op de begane grond.
Staan er al jaren alleen verwaarloosd, onderhoud kost natuurlijk tijd.
Ook voor mij zal het op den duur lastig worden, doe thuis alles, mijn vrouw kan niet meer en help ik haar ook 's-ochtends en 's-avonds want als het andersom was geweest had ze mij geholpen.
Gelukkig kan ik nu 1 of 2 keer een middag naar de zorginstelling om de bakken op te knappen.
Vind dat even een leuk uitstapje en ook om van alles aan te schaffen, heb een behoorlijk budget gekregen.
Kom nu ook weer wat meer bij diverse aquaria handelaren en probeer daar met een beetje kletsen ook nog wat gesponsord te krijgen.
Lukt vrij aardig, kocht gisteren wat maaskeien en zag daar mooie emmers staan. Vroeg wat die kosten en hoorde per klant mocht je er 1 gratis mee nemen.
Ik vertelde waar ik mee bezig was en er eigenlijk 4 nodig had, wilde dus wel 3 er bij kopen maar de verkoper was aardig en kreeg ze alle 4 gratis mee.
Ik hoop als 77 jarige jonge kerel er nog een aantal jaren mee door te kunnen gaan en als het niet gaat dat er dan weer iemand opstaat om de bakken bij te houden.
 
@amanda27 ze hebben er zelfs 2 aquaria staan, 1 op de eerste en 1 op de begane grond.
Staan er al jaren alleen verwaarloosd, onderhoud kost natuurlijk tijd.
Ook voor mij zal het op den duur lastig worden, doe thuis alles, mijn vrouw kan niet meer en help ik haar ook 's-ochtends en 's-avonds want als het andersom was geweest had ze mij geholpen.
Gelukkig kan ik nu 1 of 2 keer een middag naar de zorginstelling om de bakken op te knappen.
Vind dat even een leuk uitstapje en ook om van alles aan te schaffen, heb een behoorlijk budget gekregen.
Kom nu ook weer wat meer bij diverse aquaria handelaren en probeer daar met een beetje kletsen ook nog wat gesponsord te krijgen.
Lukt vrij aardig, kocht gisteren wat maaskeien en zag daar mooie emmers staan. Vroeg wat die kosten en hoorde per klant mocht je er 1 gratis mee nemen.
Ik vertelde waar ik mee bezig was en er eigenlijk 4 nodig had, wilde dus wel 3 er bij kopen maar de verkoper was aardig en kreeg ze alle 4 gratis mee.
Ik hoop als 77 jarige jonge kerel er nog een aantal jaren mee door te kunnen gaan en als het niet gaat dat er dan weer iemand opstaat om de bakken bij te houden.
Echt heel gaaf, ze hebben bij ons in het restaurant een bak van 2 meter staan, maar die us ingebouwd in een kast. De mensen van de gesloten afdeling komen hier bijna niet, dus dat loopt geen gevaar. Echter, van het bestand klopt helemaal niks dus dat is jammer. Bak ziet er voor zover ik het kan zien nog redelijk goed uit en wordt wekelijks door een vrijwilliger onderhouden. Mocht hij niet meer kunnen, dan wil ik het onderhouden 😍😍. Ik denk dat ik niet in de buurt woon, anders had ik je wel willen helpen. Veel sterkte met je vrouw, ook dat is belangrijk, goed voor elkaar zorgen ❤️. Ik ben zelf bijna 39.
 
@amanda27 ze hebben er zelfs 2 aquaria staan, 1 op de eerste en 1 op de begane grond.
Staan er al jaren alleen verwaarloosd, onderhoud kost natuurlijk tijd.
Ook voor mij zal het op den duur lastig worden, doe thuis alles, mijn vrouw kan niet meer en help ik haar ook 's-ochtends en 's-avonds want als het andersom was geweest had ze mij geholpen.
Gelukkig kan ik nu 1 of 2 keer een middag naar de zorginstelling om de bakken op te knappen.
Vind dat even een leuk uitstapje en ook om van alles aan te schaffen, heb een behoorlijk budget gekregen.
Kom nu ook weer wat meer bij diverse aquaria handelaren en probeer daar met een beetje kletsen ook nog wat gesponsord te krijgen.
Lukt vrij aardig, kocht gisteren wat maaskeien en zag daar mooie emmers staan. Vroeg wat die kosten en hoorde per klant mocht je er 1 gratis mee nemen.
Ik vertelde waar ik mee bezig was en er eigenlijk 4 nodig had, wilde dus wel 3 er bij kopen maar de verkoper was aardig en kreeg ze alle 4 gratis mee.
Ik hoop als 77 jarige jonge kerel er nog een aantal jaren mee door te kunnen gaan en als het niet gaat dat er dan weer iemand opstaat om de bakken bij te houden.
Dat wil ik doen dan om je stok over te nemen.
Mij opa geen kerel die zo goed was als hij 1907 anno 1706365723436381783324.jpg recht voor me toen 4m bak mja daar ging het niet om maar wel dat die ouwetjes lekker geknuffeld worden met nou aardbeien advocaat, slagroom, rumrozijnen😘
 
Was hard werken vandaag.
Gelukkig was het filterzand van Hornbach er zo in te storten en na het vullen weinig zweefzand.
Voorlopig klein binnenfilter met witte watten er in gehangen. Volgende week de beide filters onderhanden nemen die er bij horen en nog wat beplanting aan de zijkanten en eyecatcher rechts van het midden plaatsen.
Wat dat gaat worden weet ik nog niet, moet wel een makkelijke plant zijn die zijn voeding uit het water haalt.
20240130_164725.jpg
 
Wordt tijd om even bij te praten.
2 weken na het vullen met zand en water ging het helemaal mis.
De bak was helemaal groen.
20240213_141931.jpg


De boel weer helemaal leeg gepompt en de achterwanden er uit gesloopt.
Achterwanden ben ik al geen liefhebber van en deze waren alleen met een dotje silicone in het midden vast gezet.
Zo duur is die kit toch niet dacht ik.
Maar toen zag ik ook wat een rotzooi er achter vandaan kwam.
De bak helemaal in de zwarte folie gewikkeld en 2 weken zo laten staan.
Met de moed der wanhoop weer begonnen, het is al vervelend dat zoiets gebeurt maar de bewoners teleurstellen vond ik zeker zo erg.

Ondertussen de filters leeg gehaald, 1 filter voorzien van nieuwe mandjes met ook nieuw blauw schuim en verder met witte watten gevuld.
De slangen schoon gemaakt, wat een troep kwam daar ook weer uit.
Eigenlijk dom dat ik daar niet gelijk mee was begonnen maar ja, weet je alles van te voren ga je liggen voor je valt.
De bak weer gevuld met nieuw zand (Hornbach filterzand) en wat steen, hout en enkele planten en water.

20240320_165607.jpg


Het filter links werkte goed, rechts was totaal een drama.
Onderdelen gescheurd en versleten.
Geen vulling dus wel stroming maar geen fitering.
Daar moet dan een nieuwe voorkomen.
Een week later stond het er zo bij en dat gaf de burger weer moed.
20240322_162307.jpg
 
Staat er weer fris bij Tom en zo zie je maar wat ook een achterwand kan doen en daarom neem ik ze nooit in de bak.
 
Staat er weer fris bij Tom en zo zie je maar wat ook een achterwand kan doen en daarom neem ik ze nooit in de bak.
Klopt, ik maak er ook nooit gebruik van maar ja, deze bak is van het verzorgingstehuis en niet van mij.
Men vond het wel mooi zo'n achterwand maar nu zien ze dat een gewone zwarte achtergrond rustiger is en meer diepte geeft.
 
In elk geval al mooi dat je je daarover ontfermt Tom.
Ik doe het voor de bewoners (o.a. met zware dementie) ze vragen iedere keer als ik er ben of er vissen in komen. En een paar vertellen dan dat ze vroeger ook een aquarium hebben gehad. Uurtje later staat dan diezelfde er weer en verteld weer dat hij een aquarium had.
Memories naar vroeger is goed voor ze.

Ben ook nog met een tweede bak bezig, 250 liter.
Was ook helemaal verwaarloost.
Ben nu bezig om het filter, een Oase BioMaster Thermo 600.
Kon ik overnemen van de LFS, filter was een half jaar in gebruik geweest.
Hoop volgende week de bak ook kunnen vullen en beplanten.

20240327_153138.jpg
 
Heb je nog planten nodig? Ik ga op termijn de planten die het niet goed doen (lichtgebrek) in de juwel eruit gooien, dus als ik dat wat eerder doe en jou daar dan blij mee kan maken, maakt dat niet echt uit.
Bovendien zijn er van de 2m bak ook altijd wel wat stekbare planten.
Stuur maar een pbtje wat voor planten je zou willen hebben. (De minuta nymphea en de lotus blijven iig)
 
  • Geweldig
Waarderingen: TLS
Heb je nog planten nodig? Ik ga op termijn de planten die het niet goed doen (lichtgebrek) in de juwel eruit gooien, dus als ik dat wat eerder doe en jou daar dan blij mee kan maken, maakt dat niet echt uit.
Bovendien zijn er van de 2m bak ook altijd wel wat stekbare planten.
Stuur maar een pbtje wat voor planten je zou willen hebben. (De minuta nymphea en de lotus blijven iig)
@Lysia
Bedankt voor het aanbod. Ik heb zelf momenteel ook genoeg planten waar ik stekken van kan maken en doneren aan het zorgcentrum.
 

Terug
Bovenaan