Zand ipv grind in aquarium


Lid geworden
8 april 2021
Berichten
13
Leeftijd
47
Hallo,

Ik heb op dit moment in mijn aquarium grind liggen. Nu wil ik mijn bodem gaan vervangen door filterzand (of van Wildkamp, of van Hornbach).
Dit omdat ik een school corydoras wil gaan houden.
Nu begrijp ik dat er 2 "kampen" zijn, een waarbij de grootte wordt gekozen van 0,4 - 0,8 en 0,8 - 1,25 mm.
Nu heb ik 2 vragen:

- welke grootte kan hier het beste voor gekozen worden;
- Als het zand er eenmaal in ligt, wat moet ik precies doen om bodemrot bij zand te voorkomen? Ik heb gelezen dat je bij elke waterwissel even met een vork door het zand moet gaan om bodemrot te voorkomen?

Hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen!


Groet, en alvast bedankt,

Rolf
 
Ik heb de kleinste maar gehad van Hornbach en daar krijg je normaliter niet snel bodemrot bij hoor.
 
Ik zou ook de fijnste nemen en als je de laag niet te dik legt zullen de cory's wel zorgen dat je geen bodemrot krijgt
Als je het niet te dik legt is jd bodem dus in totaal heel dun of je moet er iets anders grovers onder doen toch?
 
Als je het niet te dik legt is jd bodem dus in totaal heel dun of je moet er iets anders grovers onder doen toch?

Juist nooit wat grovers onder doen.

1. dat gaat toch met elkaar mengen
2. juiste het mengen van diverse grootte korrels kan de mogelijkheid op bodemrot vergroten.

Ook ik zou de kleinste maat (0.4-0.8) pakken, zou ook niet teveel de bodem verstoren met een vork oid.
Juist een bodem die ongerept wordt gelaten, heeft de kans veel nuttige bacteriën op te bouwen voor de filtering van je bak.
Dat zeggende kan het ook geen kwaad om eens in de zoveel weken een stukje van de bodem even iets om te woelen, maar iig nooit alles tegelijk :))
 
Juist nooit wat grovers onder doen.

1. dat gaat toch met elkaar mengen
2. juiste het mengen van diverse grootte korrels kan de mogelijkheid op bodemrot vergroten.

Ook ik zou de kleinste maat (0.4-0.8) pakken, zou ook niet teveel de bodem verstoren met een vork oid.
Juist een bodem die ongerept wordt gelaten, heeft de kans veel nuttige bacteriën op te bouwen voor de filtering van je bak.
Dat zeggende kan het ook geen kwaad om eens in de zoveel weken een stukje van de bodem even iets om te woelen, maar iig nooit alles tegelijk :))
Je bodem woelen zorgt er juist voor dat plant materiaal en troep naar beneden naar onder toe waardoor je de onderkant van je bodem voed met rottend plant materiaal en je nog meer met bodemrot opgescheept zit. mixen van verschillende grindgroottes vergroot niet de bodemrot maar verkleint het juist. Als jij zand van 0.5mm gebruikt en je stopt er grind onder van 1 of 2 mm, dan is de kans dat zuurstof de onderkant bereikt alleen maar groter, terwijl wanmeer je alleen zand gebruikt alles uberaubt dicht slipt. En dat het door elkaar mixt is niet erg? Het gaat er om dat de corys zand tot hun beschikking heeft niet dat de bodem volledig uit zand bestaat. Maar bepaalde dingen kunnen de kans op bodemrot verkleinen. Maar als je bodemrot krijgt onderhoud je je bodem niet goed. Het is makkelijk de bodem de schuld te geven als je als eigenaar zelf de bodem niet goed onderhoud natuurlijk 😄
 
Ik zit toch echt te worstelen met wat gegevens...
Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in aquariums als gesloten ecosysteem. Ik ben het er mee eens dat dit een hele kunst is om voor elkaar te krijgen maar een aantal argumenten voor een stabiel gesloten ecosysteem in een aquarium is een dikke bodem.

In het voorbeeld werd eerst een laag aquasoil togevoegd, daarna werden er dikke kiezels overheen gelegd om wat diepte en hoogte te creeren. Daarna werd er een fijnere zand of grind overheen gedaan. Natuurlijk vult het zand of grind een beetje de gaatjes en kieren maar uiteindelijk blijven er veel openingen over wat de planten kunnen gebruiken om in te wortelen. Ik hoor dan veel voordelen aan het opbouwen van verschillende lagen van groot naar klein.

In een ander voorbeeld werden argumenten gebruikt als gebruik een dikke bodem, hier kunnen planten resten en bacteriën zich goed in opslaan, met als gevolg een bodem die veel warmte af geeft waardoor je zonder verwarming toch vissen kan houden die warmer water nodig hebben.

Een ander voorbeeld vertelde over het niet hoeven gebruiken van een filter. (Deels omdat een bodem veel bacteriën kan vast houden)
De stroming van het filter zou namelijk niet zo nodig hoeven zijn met de aanwezigheid van vis maar daarnaast ook door de luchtbellen die vanuit de bodem komen en voor stromingen zorgen.

Nou begin ik over zand en bodemrot te lezen en op internet lees ik ook dingen zoals bellen methaan gas (dan heb je de bodemrot wel héél erg uit de hand laten lopen) maar ook over de gevolgen van bodemrot zoals slecht groeiende planten en dode vissen wegens zuurstofgebrek door het vrijkomende methaangas.

Bodemrot voorkomen is beter dan genezen. Als het namelijk aan een bodem licht die rot erg bevorderd kan je beter je bodem vervangen. Terwijl als het temaken heeft met het dichtslippen van het aquarium door te veel organisch materiaal of overvoeding. Is een keer je bodem omwoelen misschien voldoende als oplossing.

Als ik dan die 2 dingen naast elkaar houd begin ik mijzelf dus dingen af te vragen:
Zijn die bellen genoemt in het ecosysteem methaan bellen, of kunnen zich ook andere bellen vormen wanneer de bacterien en planten voedingstoffen omzetten in o2 of o2 omzetten in co2?

Is een dikke bodem vol bacteriën genoemd in het ecosysteem niet gedoomed voot bodemrot

Is bodemrot niet gewoon het rottingsproces in de bodem en filter, wat vanzelfsprekend is in elk aquarium en is een rotting in je bodem niet gewoon normaal.

Spreken we niet vooral dan van bodemrot als we daadwerkelijk last en gevolgen hebben van dat rottingsproces in de bodem?

Is een dikke bodem niet juist bevordelijk voor een passende rottingsprosessen in je bodem. Spreken we niet vooral van bodemrot door gebrek aan zuurstof en stroming in de bodem als het gaat om wortelrot bij planten aangezien vooral planten de aanvoer van voedingsstoffen in de wortelen nodig hebben.

Of spreken we hier van iets anders dan het nitrificatie proces wat gebeurt bij het verwerken van chemische verbindingen en organisch materiaal door bacteriën. En is het rottingsproces gewoon iets anders, en iets wat slecht is en totaal niet nuttig is.
 

Terug
Bovenaan