zand en grind ?


K

kabouterplop

Guest
Hallo ,

Ik wil graag een strandje van zand maken ,
Ik heb verder de hele bak vol met grind liggen ,
Nu is mijn vraag is er een manier zodat je het zand er gemakkelijk uit kan halen ?
En/of jullie ervaringen met deze bodembedekkers samen ...
 
De bak zit vol met grind dus moet je vraag dan niet zijn hoe je grind uit je bak moet halen om er zand in te doen?
Want dat zou je kunnen doen door met een slang het grind af te hevelen op de plek waar je zand wil hebben en met iets van steentjes bv een afscheiding maken zodat als je het zand op de plek hebt gedaan dit niet in elkaar over gaat lopen.
Zand eerst goed spoelen en dan bv in een bekertje voorzichtig onder water laten zakken en zo dicht mogelijk boven de plek waar het moet komen heel langzaam uit het bekertje laten lopen.
 
Ik heb dit ook gedaan in mijn vorige aquarium en zoals seabait al aangeeft kun je het grind heel makkelijk opzuigen met een stuk (tuin)slang.
Ik gebruikte toen om een afscheiding te maken mooie stukken leisteen maar achteraf heb ik hier wel spijt van gekregen. Dit omdat het zand alsnog door de spleetjes tussen de stukken leisteen ging. Hierdoor kreeg ik weer bodemrot omdat het zand tussen het grind was geraakt en hierdoor heel mijn bodem dichtgeslibt was.
Het gevolg hiervan was weer dat ik heel de bodem moest vervangen en heb toen maar gelijk alles zand gemaakt om verdere problemen te voorkomen.
Wel zijn er tegenwoordig kant en klare afscheidingswandjes te krijgen bij de aquariumwinkels. Sommige kun door middel van het zand en grind op hun plaats houden maar anderen moeten weer gekit worden. Dus dit zou ook nog een optie kunnen zijn.

Het zand inderdaad eerst goed uitspoelen en vervolgens met een beker 1 a 2 cm boven de plek waar je het wil hebben langzaam uit de beker laten vallen zoals seabait ook al zegt. Hierdoor stoft het amper tot niet.

Gr. Kevin
 

Terug
Bovenaan