Zachtwater Aquarium met Salty Shrimp Soft Water


Rwae

Well-known member
Lid geworden
18 april 2017
Berichten
115
Leeftijd
34
Locatie
Beuningen
Al sinds een jaar heb ik een aquarium draaiende van 110 liter welke een kh van 4 heeft, GH van 6 a 7 met een ph van rond de 6. Ik voeg hieraan CO2 toe.

Ik ken het hele principe van de bufferwerking van de KH en vroeg me af of een combinatie van Salty Shrimp Soft Water GH+ en Salty Shrimp Black Water Powder toegepast op osmosewater een stabiele PH zou kunnen geven? Dit zou dus resulteren in een KH van 0 en een GH van 6 en de nodige fulvinezuren wat de PH zou moeten stabiliseren. Daarbij vraag ik me vooral af of het nog wel mogelijk is om CO2 toe te voegen.

Een vereiste is wel dat mijn planten het nog enigszins kunnen overleven welke voornamelijk uit echinodorus soorten bestaan.

Mijn bodem bestaat uit zand welke inert is.
 
Ik gebruik 100% osmosewater, en ik filter over turf, zodat ik een stabiele ph van 5 krijg met een kh kleiner dan 0. Gh 6, ook met saltyshrimp.

Planten groeien best goed, voeg niks toe. Hoeveel planten heb je erin? Waarom wil je zo'n lage kh? Hoe laag wil je de ph hebben?
 
Bedankt voor jouw bericht Ruben, dat klinkt netjes. Ik had al vaker gehoord van turf en het voorkomen van een zuurval maar nooit real-life ervaring over gelezen.

Mijn tweede vraag is eigenlijk dat ik begrepen had dat er sporenelementen in de saltyshrimp zitten maar vroeg me al af of deze voldoende zouden zijn met weinig/gedempt licht. Momenteel doseer ik nog minimaal met profito maar doe dat liever niet om de geleidbaarheid zo laag mogelijk te houden.

De lage KH en pH wil ik eigenlijk hebben voor het houden en kweken van ramirezi's. Daarnaast heb ik nog een schooltje kardinaal tetra's zitten welke naar mijn idee zelfde waterwaarden kunnen waarderen. Zelf zou ik een pH van 5,5 ideaal vinden.

Hieraan kan ik al toevoegen dat ik na 30% verversen met KH 0 GH 6 een pH daling heb gezien van 6 naar 5,7. Heb daarbij voor de zekerheid de CO2 iets teruggeschroefd om een te harde daling te voorkomen.

Gebruik jij ook CO2 in je bak?
 
Ik denk dat CO2 en een KH van 0 niet echt gaat werken.


Screen Shot 2017-12-29 at 13.43.14.jpg


https://rotalabutterfly.com/co2-ph-calculator.php
 

En zo zie je maar dat calculators dom zijn!

Die rekenen met de kh en rekenkundig vermenigvuldigen met 0 geeft altijd 0.

[CO2] = (44/2,8) x KH x 10^ (6,26-pH)


De praktijk is anders. Er zal heus wel CO2 in het water zitten. Echter moet je met een lage KH wel de dosering heel goed afregelen.
 
Gebruik jij ook CO2 in je bak?
Nee, ik voeg niks toe

De lage KH en pH wil ik eigenlijk hebben voor het houden en kweken van ramirezi's. Daarnaast heb ik nog een schooltje kardinaal tetra's zitten welke naar mijn idee zelfde waterwaarden kunnen waarderen. Zelf zou ik een pH van 5,5 ideaal vinden.
Goed bezig! Heb er hier ook ramirezi's inzitten. Na 1 weekje ofzo hadden ze al nestje met de lage ph:Dk;)k
De praktijk is anders. Er zal heus wel CO2 in het water zitten. Echter moet je met een lage KH wel de dosering heel goed afregelen
Zou je dan met zo'n lage kh, en co2 toevoegen geen problemen krijgen met schommelingen in de ph? Want als ke dan CO2 toevoegt, gaat de ph weer ietje naar beneden. En ik weet niet hoeveel het turf buffert, als je co2 toevoegt.;)k
 
Nee, ik voeg niks toe


Goed bezig! Heb er hier ook ramirezi's inzitten. Na 1 weekje ofzo hadden ze al nestje met de lage ph:Dk;)k

Zou je dan met zo'n lage kh, en co2 toevoegen geen problemen krijgen met schommelingen in de ph? Want als ke dan CO2 toevoegt, gaat de ph weer ietje naar beneden. En ik weet niet hoeveel het turf buffert, als je co2 toevoegt.;)k

Daarom ook heel gedoseerd toevoegen. Eigenlijk maar net zoveel als de planten nodig hebben. Dus geen 30 ppm natuurlijk.
 
Met een kh van 0 vliegt je ph snel alle kanten op zeg maar dus altijd oppassen met zo n lage kh.
 
Daarom ook heel gedoseerd toevoegen. Eigenlijk maar net zoveel als de planten nodig hebben. Dus geen 30 ppm natuurlijk.
En ph gestuurd co2 toevoegen, met een ph controller, geen goed idee?
Maar als de turf dan uitwerkt, voegt hij wel ineens wee veel co2 toe...;)k
Met een kh van 0 vliegt je ph snel alle kanten op zeg maar dus altijd oppassen met zo n lage kh.
Maar als je over turf filtert, is dat je buffer:pk
 
En ph gestuurd co2 toevoegen, met een ph controller, geen goed idee?
Maar als de turf dan uitwerkt, voegt hij wel ineens wee veel co2 toe...;)k

Maar als je over turf filtert, is dat je buffer:pk

Nou ik zat eerder te denken aan een x aantal bellen per minuut.
 

Terug
Bovenaan