Wat is er nieuw

Wratten rond mond ancistrus

W

Willem 89

Guest
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en heb me aangemeld om george de ancistrus te helpen. Kocht mijn visbak tweedehands zonder vissen maar deze stakker heeft de reis tussen de planten wonderbaarlijk overleefd. Nu heb ik hem een maand en komen er witte stippen / wratten rond de mond. Voor de Rest is hij gezond en eet hij goed. Zeer actief.
Nu de vraag: zijn dit effectief wratten? Is het wild vlees van beschadiging door in het grind te wroeten bij eten van algentabletjes? Is het bekrot?
het is een zeer populaire vissoort dus hoop ik dat iemand dit al gemerkt heeft bij zijn vis en me kan helpen mijn verstekeling te redden.
Eventuele tips voor behandeling (indien u zeker bent) zijn welkom!

alvast bedankt!

Bijlagen

• C5A83433-3193-479F-B011-58D480FEE8CF.jpeg
    C5A83433-3193-479F-B011-58D480FEE8CF.jpeg
    68.9 KB · Weergaven: 275
ik herken er dan toch het meest bekort in, alhoewel het de 1e keer is dat ik dat zie bij een ancistrus.

ik herken er dan toch het meest bekort in, alhoewel het de 1e keer is dat ik dat zie bij een ancistrus.

Hoi,
Bedankt voor je antwoord. De foto’s die ik vind van bekrot zijn rozig en zorgen meer voor ingevallen vervorming dan voor aangroeiingen. Daarom twijfelde ik.
groeten

Lavastenen in je bak? en is je bodem zo scherp dan? want ik heb dit ook nog nooit eerder gezien
Hoi nicolientje,
Bedankt voor je antwoord.
Nee geen lavastenen. Wel kleine kiezeltjes die niet afgerond zijn. Deze zijn echt ligt maar george kan vrij hevig zijn.
Foto is van voor zijn aandoening, maar je ziet mijn bodem 😉
Groeten

Bijlagen

• FEDC6EBA-3919-47A7-A433-AF4E6AD7696C.jpeg
    FEDC6EBA-3919-47A7-A433-AF4E6AD7696C.jpeg
    43.1 KB · Weergaven: 257
Vandaag nog betere foto kunnen trekken

Bijlagen

• 52360E69-EA1F-4DE1-A4A9-6E1AE873D7D4.jpeg
    52360E69-EA1F-4DE1-A4A9-6E1AE873D7D4.jpeg
    99.4 KB · Weergaven: 195
  • E94B63A0-0F66-4BB9-8BC6-3D36D402E1FB.jpeg
    E94B63A0-0F66-4BB9-8BC6-3D36D402E1FB.jpeg
    106 KB · Weergaven: 463
Ja ik vind dit geen bekrot eigenlijk, denk ook niet dat je bodem daar schuldig aan is, wat het wel is kan ik je helaas niet zeggen

Kunnen het blaasjes zijn van zich te verbranden aan het verwarmingselement mss? Visbak word op 24 graden gehouden maar weet niet hoe warm het glas van het verwarmingselement effectief wordt...

Bekrot en columnaris zou je vermoedelijk meer aan de vis zien en gaat ook heel snel en zou vis ook ziek gedrag vertonen denk ik.

Ik zou ook denken aan beschadigingen of tumoortjes ofzo.

Hoe lang heeft de vis dit nu? Zou het dikke bulten slijmhuid kunnen zijn?

Zou het even afwachten hoe het verloopt. Als vis duidelijk actief is en nog rond slobbert is hij niet ernstig ziek. Kan nog komen natuurlijk. Misschien dat er eerdaags een stukje afvalt zodat je eronder kan kijken hoe het er uitziet.

Hoe zijn je waterwaardes gezien het een net opgestart MP aquarium is.

Als het bekrot was dan is het wel erg extreem in een korte tijd zoals ik meen op te maken uit je topic. Dus dat lijkt me niet aannemelijk. Zeker weten doen we het niet. Maar mijn ervaring zegt me dat dit lijken op wondjes. Die zijn gaan infecteren. Mocht je de vis uit het water halen dan lijkt het lang zo wit niet maar de wond eerder rood. Ik had de vis behandeld met iets anti bacterieels zoals bactyfec van colombo of een vergelijkbaar product. Ben geen fan van middeltjes snel gebruiken maar iets wat zo snel opkomt is lijkt me gewoonweg geen sluimerende ziekte maar eerder een beschadiging.

Bekrot en columnaris zou je vermoedelijk meer aan de vis zien en gaat ook heel snel en zou vis ook ziek gedrag vertonen denk ik.

Zou het even afwachten hoe het verloopt. Als vis duidelijk actief is en nog rond slobbert is hij niet ernstig ziek. Kan nog komen natuurlijk. Misschien dat er eerdaags een stukje afvalt zodat je eronder kan kijken hoe het er uitziet.

Hmm het zou kunnen dat het een beschadiging is van die kiezelsteentjes. Ze zien er namelijk nogal scherp uit op die foto.

Hoi
Bedankt voor je antwoord.
Kh 7: iets aan de hoge kant maar ik ga turf achter filter plaatsen 😉
Ph 7,5
Ik doe wekelijks 20 % waterverversing. Mss zijn het slijmbultjes aangezien hij geen pijn heeft en lustig rondschraapt op de blaadjes en ruit.
eerste bultje 2 weken geleden en toen dacht om even af te wachten aangezien het een wondje kon zijn dat zou genezen maar week kwamen er bultjes bij...
Daarom deze post 😉

alvast bedankt

Als het bekrot was dan is het wel erg extreem in een korte tijd zoals ik meen op te maken uit je topic. Dus dat lijkt me niet aannemelijk. Zeker weten doen we het niet. Maar mijn ervaring zegt me dat dit lijken op wondjes. Die zijn gaan infecteren. Mocht je de vis uit het water halen dan lijkt het lang zo wit niet maar de wond eerder rood. Ik had de vis behandeld met iets anti bacterieels zoals bactyfec van colombo of een vergelijkbaar product. Ben geen fan van middeltjes snel gebruiken maar iets wat zo snel opkomt is lijkt me gewoonweg geen sluimerende ziekte maar eerder een beschadiging.
hoi

bedankt voor je antwoord.
Ik ben ook geen fan van het vlug toepassen van antibiotica aangezien ik gelezen heb dat het de algemene weerstand van de vis wat omlaag brengt. Ik ga binnenkort om beschermkoker voor mijn verwarmingselement zoals hierboven voorgesteld. Als hij binnen de week niet beter word of als hij energie verliest koop ik ook nog even een appart bakje voor een antibiotica kuur. Wou eerst weten welke medicatie toe te passen. Bedankt voor de tip.

groeten

Kunnen het blaasjes zijn van zich te verbranden aan het verwarmingselement mss? Visbak word op 24 graden gehouden maar weet niet hoe warm het glas van het verwarmingselement effectief wordt...
eerste bultje 2 weken geleden en toen dacht om even af te wachten aangezien het een wondje kon zijn dat zou genezen maar week kwamen er bultjes bij...

Brandwonden zou me echt verbazen eigenlijk, zou toch vrij dom zijn van die vis? 🙄
Eén keer, per ongeluk en door net op het heetste ogenblik contact te maken.... dat zou ik nog kunnen aannemen desnoods maar het lijkt me toch vrij onwaarschijnlijk. Maar als er gradueel meer bultjes bijkomen door zich steeds, hardnekkig opnieuw te verbranden aan dezelfde verwarming?
....
Dan zou het geen domme maar ronduit debiele, kansloze vis zijn.... 😀
Toch?
(Voor de duidelijkheid: ik denk dus dat dat niet het geval is, hé!)

En ook: mocht het een brandwonde zijn zou ik ze ook eerder onderaan de mond verwachten, waar hij met de lippen contact maakt met de ondergrond en niet waar ze nu zitten (lijkt eerder bovenkant mond/lippen?).

Hmm het zou kunnen dat het een beschadiging is van die kiezelsteentjes. Ze zien er namelijk nogal scherp uit op die foto.

Aangezien dergelijke vissen niet perse veel op de bodem zitten zou het ook niet echt slim zijn van dat beest om zich herhaaldelijk te verwonden aan kiezels vind ik. Maar dat is maar een vermoeden natuurlijk.
Hoe is de bak verder ingericht eigenlijk?
Heeft hij hout ter beschikking? Stenen? Planten?

Inderdaad. Als ik er met mijn hand door ga zijn ze wel heel makkelijk te verplaatsen aangezien ze zo ligt zijn. Heb tevens besloten geen corridoras te plaatsen door deze bodem. Lijkt me nu de juiste beslissing.
nu sta ik natuurlijk voor de beslissing of ik heel mijn bodem vervang. zou dit dan ook geen beter bekend probleem zijn bij de ancistrus? Nog niets van gelezen. Geen Makkie voor een beginneling 😀 nog even afwachten.

Gewoon eens even aan je kachelstaaf voelen. Ik heb er ook aan gevoeld omdat mijn slobbers er ook regelmatig op liggen maar dat ding is niet echt bloed heet in de zin dat je er je hand niet op kan leggen. Nu is mijn kachel weinig aan omdat schijnbaar de temperatuur niet zo laag is maar ik neem aan dat het geen brandwonden kan veroorzaken.

Is temperatuur volgens thermometer water wel goed? Kachel niet stuk?

Heb je geen andere vissen erbij die hem kunnen aanvallen/beschadigen?

Als het wondjes zijn zou ik eerder denken aan je bodem maar ik ken dit materiaal niet. Mocht je bodem gaan vervangen lees wat topics hierover want dat moet met enig beleid.

Medicijnen inzetten heeft enkel nut als je weet wat er aan de hand is. Je heb niet echt 1 flesje wat alle mogelijke oorzaken oplost. Maar doosjes bactopur direct tabletten altijd handig in huis te hebben maar enkel behandelen als je meer duidelijkheid heb en bij voorkeur niet in je aquarium omdat het een deel van je nodige bacterieen dood. In quarantaine goed beluchten, geen licht en verversen/bijdoseren tijdens de kuur

Brandwonden zou me echt verbazen eigenlijk, zou toch vrij dom zijn van die vis? 🙄
Eén keer, per ongeluk en door net op het heetste ogenblik contact te maken.... dat zou ik nog kunnen aannemen desnoods maar het lijkt me toch vrij onwaarschijnlijk. Maar als er gradueel meer bultjes bijkomen door zich steeds, hardnekkig opnieuw te verbranden aan dezelfde verwarming?
....
Dan zou het geen domme maar ronduit debiele, kansloze vis zijn.... 😀
Toch?
(Voor de duidelijkheid: ik denk dus dat dat niet het geval is, hé!)

En ook: mocht het een brandwonde zijn zou ik ze ook eerder onderaan de mond verwachten, waar hij met de lippen contact maakt met de ondergrond en niet waar ze nu zitten (lijkt eerder bovenkant mond/lippen?).

Aangezien dergelijke vissen niet perse veel op de bodem zitten zou het ook niet echt slim zijn van dat beest om zich herhaaldelijk te verwonden aan kiezels vind ik. Maar dat is maar een vermoeden natuurlijk.
Hoe is de bak verder ingericht eigenlijk?
Heeft hij hout ter beschikking? Stenen? Planten?
Hoi,
Hehe, je hebt een punt 🙂
Hier foto van mijn visbak.

Bijlagen

• 02504051-3207-4BC7-AA9F-4144F9B74B80.jpeg
    02504051-3207-4BC7-AA9F-4144F9B74B80.jpeg
    48.5 KB · Weergaven: 181
Gewoon eens even aan je kachelstaaf voelen. Ik heb er ook aan gevoeld omdat mijn slobbers er ook regelmatig op liggen maar dat ding is niet echt bloed heet in de zin dat je er je hand niet op kan leggen. Nu is mijn kachel weinig aan omdat schijnbaar de temperatuur niet zo laag is maar ik neem aan dat het geen brandwonden kan veroorzaken.

Is temperatuur volgens thermometer water wel goed? Kachel niet stuk?

Heb je geen andere vissen erbij die hem kunnen aanvallen/beschadigen?

Als het wondjes zijn zou ik eerder denken aan je bodem maar ik ken dit materiaal niet. Mocht je bodem gaan vervangen lees wat topics hierover want dat moet met enig beleid.

Medicijnen inzetten heeft enkel nut als je weet wat er aan de hand is. Je heb niet echt 1 flesje wat alle mogelijke oorzaken oplost. Maar doosjes bactopur direct tabletten altijd handig in huis te hebben maar enkel behandelen als je meer duidelijkheid heb en bij voorkeur niet in je aquarium omdat het een deel van je nodige bacterieen dood. In quarantaine goed beluchten, geen licht en verversen/bijdoseren tijdens de kuur
Bedankt voor de vele tips michelle,

termometer geeft 24,3 aan dus vermoed dat het warmte element goed werkt.
Ik houd rekening met je tips. Bodem vervangen houd ik als laatste redmiddel wel 😛

Visbestand:
Neon tetra’s
4 kuhli, slangetjes zoals ze zeggen
5 roodkopzalm
2 dwerglalia’s , deze zijn echter pas toegevoegd,
4 cherrybarbeel

heb wel de indruk dat hijvbaas van de bodem is dus zou er van verschieten. Mss de kuhli wanneer ze een tabledje delen... laar denk het niet.

Zou dan eerst je bodem doen en medicijnen als laatste redmiddel gebruiken 😉

Als vis ziek is merk je dat echt wel door goede observatie. Als wondjes zijn door bodem dan zal plaatsing in quarantaine alleen al mogelijk het probleem oplossen. Doe je hem terug dan weer zere bek.

Als ik de slobber beweging van bek bekijk is het wel de meest logische verklaring want ze duwen met die bovenlip of hoe je dit benoem.

Maar of dit het probleem is weet ik echt niet. Ik weet niet of er uberhaupt slobbers op groffe bodem worden/kunnen gehouden.

Zou het dikke bulten slijmhuid kunnen zijn?

Dat dacht ik ook even. Lijkt bijna alsof hij teveel huid aanmaakt of alsof het een jong dier is en er iets misloopt bij het ontwikkelen/de groei van de mand/lippen.

Het lijkt me vrij "gaaf" voor wondjes en het lijkt eerder iets te zijn dat groeit ipv geneest?
Tumoren of dergelijks lijkt me aannemelijker (ook gezien de evolutie).

Op de eerste foto (van de laatste twee details van de mond) zie ik precies ook onderaan de mond een beginnende uitstulping?
Is dat effectief zo?
Mocht dat het geval zijn zie je binnen een paar dagen misschien ook daar iets ontwikkelen en dan kan je verwondingen bijna uitsluiten aangezien het nu nog bijna onzichtbaar klein is en niet lijkt op een wondje.

Hehe, je hebt een punt

😉
One point is:
If animals were as stupid as we sometimes think they are (or as dumb as some humans)....
Well...
They just would'nt survive life!

Hier foto van mijn visbak.

Ziet er goed uit! Leuke bak!
En ook wat hout en (veel) glas om aan te kleven dus mocht de bodem pijnlijk zijn dan heeft hij toch genoeg alternatieven denk ik?
Tenzij het, zoals je zegt, tijdens het eten vanaf de bodem zou gebeuren maar dat lijkt me straf eigenlijk. Echt hevig woelen in de bodem (head/mouth first) doet hij toch niet vaak denk ik? En mocht hij dat doen en telkens zijn bek verwonden dan zou ik hopen dat hij slim genoeg is om te stoppen, zeker aangezien dat geen typisch gedrag is voor deze vissen...

Soit, veel blabla! Ja, dat wel...
Maar helaas heb ik geen duidelijk of bruikbaar antwoord voor je. :sorry:😡

Ik kan momenteel niets beter bedenken dan het advies om het een paar dagen goed op te volgen en intussen zoveel mogelijk (dagelijks) foto's te maken (van de onderkant en de bovenkant) van de vis zodat je zicht hebt op de snelheid en de omvang van de aangroei.
Wie weet reageert er nog iemand met meer kennis van ziektes en betere antwoorden... 🙁

Dat dacht ik ook even. Lijkt bijna alsof hij teveel huid aanmaakt of alsof het een jong dier is en er iets misloopt bij het ontwikkelen/de groei van de mand/lippen.

Het lijkt me vrij "gaaf" voor wondjes en het lijkt eerder iets te zijn dat groeit ipv geneest?

Op de eerste foto (van de laatste twee details van de mond) zie ik precies ook onderaan de mond een beginnende uitstulping?
Is dat effectief zo?
Mocht dat het geval zijn zie je binnen een paar dagen misschien ook daar iets ontwikkelen en dan kan je verwondingen bijna uitsluiten aangezien het nu nog bijna onzichtbaar klein is en niet lijkt op een wondje.

😉
One point is:
If animals were as stupid as we sometimes think they are (or as dumb as some humans)....
Well...
They just would'nt survive life!

Ziet er goed uit! Leuke bak!
En ook wat hout en (veel) glas om aan te kleven dus mocht de bodem pijnlijk zijn dan heeft hij toch genoeg alternatieven denk ik?
Tenzij het, zoals je zegt, tijdens het eten vanaf de bodem zou gebeuren maar dat lijkt me straf eigenlijk. Echt hevig woelen in de bodem (head/mouth first) doet hij toch niet vaak denk ik? En mocht hij dat doen en telkens zijn bek verwonden dan zou ik hopen dat hij slim genoeg is om te stoppen, zeker aangezien dat geen typisch gedrag is voor deze vissen...

Soit, veel blabla! Ja, dat wel...
Maar helaas heb ik geen duidelijk of bruikbaar antwoord voor je. :sorry:😡

Ik kan momenteel niets beter bedenken dan het advies om het een paar dagen goed op te volgen en intussen zoveel mogelijk (dagelijks) foto's te maken (van de onderkant en de bovenkant) van de vis zodat je zicht hebt op de snelheid en de omvang van de aangroei.
Wie weet reageert er nog iemand met meer kennis van ziektes en betere antwoorden... 🙁
Goed opgemerkt. Ik hou de vis en het onderste bultje goed in de gaten.
echt met zijn hoofd wroeten in de bodem doet hij niet nee. dankje, ben ook best tevreden voor een eerste bak 🙂
Mijn ancistrus mag alleszins tevreden zijn met de hulp die dit forum al geboden heeft. Wat een hulp. Bedankt.

Is dat effectief zo?

Als het slijmhuid is kan het heel goed zijn dat het niet een wondje is die je zie. Het aanmaken van slijmhuid regelt de vis zelf en kan hij zeer gericht/plaatselijk aanmaken. Het hoeft ook nog geen wondje te zijn, ook bij irritatie van slechte waterwaardes gaan ze dit aanmaken. Het is een verdedigingssysteem. Een beschadiging aan de vis trekt allerhande ellende aan en de vis sealt het dicht met slijmhuid. Nadeel is als er al veel parasieten op het wondje zit dat die daar dan ook lekker beschermt onder liggen te klooien.

By hole in head zie je dit verschijnsel heel vaak. De vis heeft witte bulten op zijn kop en als die eraf vallen zie je pas het wondje/kratertje eronder.

Nu is flagelaten niet een voorkomend ding bij slobbers en de plaats bij de bek is ook geen verband dus ik denk niet dat het om flagelaten gaat maar bedoeld als voorbeeld van ophopingen slijmhuid.

Een optie zou zijn de vis ergens in te plaatsen waar een andere vorm van bodem in zit en om te kijken of dan het probleem verder groeit. Het nadeel van dit is natuurlijk al de stress die dit met zich mee brengt en al het water verversen ivm beheersing waterwaardes met bijkomende stress voor het beest waardoor hij wellicht juist zwakker word en het averechts gaat werken.

Je zou ook even kunnen kijken of je z on bultje met je nagel kan los maken en kijken wat eronder zit. Als het slijmhuid is moet je dit heel eenvoudig weg/los kunnen wippen met je nagel. Als het hard is en niet eenvoudig los laat is het dus iets anders. Dus niet met fors geweld de bult eraf schrapen...........

Soms met uitvangen laat het al los in het netje.

Ik heb ook even gezocht, ook op buitenlandse fora, en ik kwam Lymphocystis tegen, veroorzaakt door het Iridovirus. Het gaat om wratachtige knobbeltjes, en het komt bij meerdere vissoorten voor, bijvoorbeeld koi, pleco, zonnebaars, betta. Volgens veel van die bronnen is er geen middel tegen, maar ik lees ook op sites dat het goedaardig is en soms spontaan verdwijnt. Ik las ook ergens dat iemand behandelt met aciclovir, waar ze mensen met herpes mee behandelen. Hier is in ieder geval een nederlandse link, misschien heb je er wat aan.

https://www.chikarakoi.nl/lymphocystis/

Ik heb ook even gezocht, ook op buitenlandse fora, en ik kwam Lymphocystis tegen, veroorzaakt door het Iridovirus. Het gaat om wratachtige knobbeltjes, en het komt bij meerdere vissoorten voor, bijvoorbeeld koi, pleco, zonnebaars, betta. Volgens veel van die bronnen is er geen middel tegen, maar ik lees ook op sites dat het goedaardig is en soms spontaan verdwijnt. Ik las ook ergens dat iemand behandelt met aciclovir, waar ze mensen met herpes mee behandelen. Hier is in ieder geval een nederlandse link, misschien heb je er wat aan.

https://www.chikarakoi.nl/lymphocystis/
Handige website, maar even gebookmarkt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan