Wortels Salvinia natans


L

Lyasco

Guest
Omdat ik erg veel plantjes binnen had gekregen van de winkel heb ik een gedeelte van de plantjes in mijn aquarium gedaan en de rest in een plastic aquarium (zonder filter en verwarming) welke boven een verwarming voor het raam staat, en hierdoor dus veel zonlicht binnenkrijgt.

Wat mij na een tijdje op begon te vallen is dat de plantjes in de plastic bak lange wortels krijgen en dat de bladeren ook wat groter lijken dan de plantjes in het aquarium, de plantjes in het aquarium houden ook dunne korte wortels.

Heeft iemand enig idee waardoor het kan komen dat ze het (naar mijn idee) beter lijken te doen in de plastic bak?

Ik heb net enkele plantjes vanuit de plastic bak naar het aquarium verhuisd in de hoop dat deze het daar ook goed blijven doen.
 
In dat bakje zul je minder voeding voor de plantjes hebben denk ik. Deze drijvers zijn gek op nitraat.
 
jessicapilon zei:
In dat bakje zul je minder voeding voor de plantjes hebben denk ik. Deze drijvers zijn gek op nitraat.
Dan is het toch helemaal raar dat ze het in die plastic bak beter lijken te doen?
 
Lyasco zei:
Omdat ik erg veel plantjes binnen had gekregen van de winkel heb ik een gedeelte van de plantjes in mijn aquarium gedaan en de rest in een plastic aquarium (zonder filter en verwarming) welke boven een verwarming voor het raam staat, en hierdoor dus veel zonlicht binnenkrijgt.

Wat mij na een tijdje op begon te vallen is dat de plantjes in de plastic bak lange wortels krijgen en dat de bladeren ook wat groter lijken dan de plantjes in het aquarium, de plantjes in het aquarium houden ook dunne korte wortels.

Heeft iemand enig idee waardoor het kan komen dat ze het (naar mijn idee) beter lijken te doen in de plastic bak?

Ik heb net enkele plantjes vanuit de plastic bak naar het aquarium verhuisd in de hoop dat deze het daar ook goed blijven doen.

Door het daglicht dat ze krijgen, wat veel sterker s als je aquariumlicht, gaan ze groter worden.
 
Coos zei:
jessicapilon zei:
In dat bakje zul je minder voeding voor de plantjes hebben denk ik. Deze drijvers zijn gek op nitraat.
Dan is het toch helemaal raar dat ze het in die plastic bak beter lijken te doen?

Vele planten krijgen langere wortels in een arme bodem, om toch maar aan de benodigde voedingsstoffen te komen. En vice versa.
Wie weet werkt dat ook zo bij dit plantje.

(Ik weet niet of John daar ook aan refereerde?)
 
Alexej zei:
Coos zei:
jessicapilon zei:
In dat bakje zul je minder voeding voor de plantjes hebben denk ik. Deze drijvers zijn gek op nitraat.
Dan is het toch helemaal raar dat ze het in die plastic bak beter lijken te doen?

Vele planten krijgen langere wortels in een arme bodem, om toch maar aan de benodigde voedingsstoffen te komen. En vice versa.
Wie weet werkt dat ook zo bij dit plantje.

(Ik weet niet of John daar ook aan refereerde?)
Als dat zo is komt het dus door de toevoeging van voedingsstoffen aan het aquarium (EI-methode) dat de plantjes korte wortels houden? Er zit namelijk genoeg nitraat in het water.

Is het dan ook zo dat als ik nu minder nitraat toe zal gaan voegen ze wel langere wortels krijgen?
 
Ja met de EI zal er voldoende voeding te vinden zijn. In het andere bakje niet en dan maken veel plantjes langere wortels aan om zo makkelijker voeding op te kunnen nemen.
 
Dan ga ik nu een tijdje minder NO3 toevoegen en dan eens kijken hoe ze hier op reageren.
 
De bladeren en wortels van Salvinia natans gaan niet langer/groter worden als je minder voedingsstoffen gaat toevoegen, in tegendeel.
Wil je ze langer laten worden in je aquarium, waar de groei beperkt wordt door de hoeveelheid licht, zal je ammonium moeten toevoegen. Met ammonium kan je de bladeren en wortels wat groter krijgen. Maar zo groot als voor het raam ga je ze niet krijgen.
Als dit plantje van de kwekerij komt zijn ze een stuk groter, en dit komt enkel doordat ze veel zonlicht krijgen.
 
Bij het Mosselplantje is het toch wel zo dat ze langere wortels gaan aanmaken??

Bij de Natans zie ik weinig verschil in de EI bak of de 60cm met weinig voeding. Bij het Mosselplantje zie ik in de nano wel dat ze daar hele lange wortels gaan aanmaken bij gebrek aan voeding.
 
jessicapilon zei:
Bij het Mosselplantje is het toch wel zo dat ze langere wortels gaan aanmaken??

Bij de Natans zie ik weinig verschil in de EI bak of de 60cm met weinig voeding. Bij het Mosselplantje zie ik in de nano wel dat ze daar hele lange wortels gaan aanmaken bij gebrek aan voeding.
Dat weet ik niet vanbuiten, zal eens opzoeken.
Verschillende drijfplanten reageren anders op voedingsstoffen, er is dus helaas geen algemene regel. Salvinia cucullata reageert b.v. anders als Salvinia natans, dus het is altijd soort specifiek.
Welke andere drijfplanten er zich in het aquarium bevinden (vooral in een aquarium met minder voedingsstoffen) kan ook een rol spelen. Doe bij de S.natans wat Lemma minor en de eerste zal minder goed groeien.
 
Komt dat doordat de een de voeding voor de ander wegsnoept dan??
Dat de ene soort veel langere wortels aanmaakt dan de ander dat was me ook al opgevallen. Zoals je ook al aangaf zie ik bij de Natans ook niet echt lange wortels zoals bij het Mosselplantje.De natans heeft eigenlijk altijd vrij korte wortels in vergelijking met de andere soorten.
 
jessicapilon zei:
Komt dat doordat de een de voeding voor de ander wegsnoept dan??
Dat zal wel een rol spelen, maar zelfs met extra voeding blijf je dat concurrentie voordeel hebben.
Als de 2 planten het beter doen door de opname van ammonium, maar 1 heeft het voordeel dat die dat sneller/beter kan opnemen gaat die dus een voordeel hebben. En zo zullen er nog wel vormen van concurrentie zijn.

jessicapilon zei:
Dat de ene soort veel langere wortels aanmaakt dan de ander dat was me ook al opgevallen. Zoals je ook al aangaf zie ik bij de Natans ook niet echt lange wortels zoals bij het Mosselplantje.De natans heeft eigenlijk altijd vrij korte wortels in vergelijking met de andere soorten.
Dat bedoelde ik niet.
Bedoelde dat als je b.v. ammonium gaat toevoegen bij Salvinia natans en Salvinia cucullata, de ��n grotere wortels/bladeren gaat krijgen en de andere niet.
Meer of andere voedingsstoffen toevoegen kan dus een ander resultaat geven bij de verschillende drijfplanten.

In mijn open bak word de Salvinia natans in de zomer wat groter omdat die dan veel meer zonlicht van buiten krijgt, terwijl die in de gesloten bak altijd dezelfde grootte heeft.
 

Terug
Bovenaan