Wortels drijfplanten worden bruin


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
De drijfplantjes (Salvinia Natans) die wat langer in mijn 54L-bak zitten krijgen op termijn bruine sponzige wortels. Omdat het groeit als kool trek ik die er regelmatig tussenuit.

hgNWGt_-GNg-fGrFNN35rNQpwsbKQctv.jpeg


In mijn Cubes doet dit probleem zich niet voor. Daar blijven de wortels mooi kort en wit. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn ?

Afgelopen zaterdag waren dit mijn waarden v��r verversen. Na verversen is Po4 weer aangevuld middels 20/2 oplossing. (De Cubes meet ik nog niet. Die staan in te draaien).

hgNWGt_-GNg-fGrFNN35rNQpwsbKQctv.jpeg


Alvast bedankt ! :thumbs:
 
Ik zie ook rood/bruine wortels bij deze in de Expert30 maar dat komt door het licht. Wanneer ik deze plantjes in de meterbak doe met kleur 840 dan zijn ze anders van kleur.
Maar of dat bij jou ook aan het licht kan liggen weet ik dus niet.
 
Zoals je op de foto kan zien zitten er ook jongere plantjes tussen waar niks mee aan de hand is. Dus ik heb het beide in 1 bak. De wat oudere plantjes krijgen bruine wortels.
 
Je hebt gelijk. Ik denk dat er in de wortels iets van vuil blijft hangen waardoor het er zo anders uitziet. De structuur van die worteltjes is anders dan bv bij het Mosselplantje en ik zou denken dat er vuil in kan gaan zitten (ophopen bij de oudere) wat dit dan zo doet lijken als op je foto.
 
Po4 0 is wat laag.
 
MauriceM zei:
Po4 0 is wat laag.

Klopt! Blijkbaar verbruikt mijn bak veel fosfaat. Nitraat en fosfaat voeg ik wekelijks toe maar waarschijnlijk ga ik de dosering fosfaat verhogen.
 
Omdat de structuur van de wortels veel fijner is dan van bv het Mosselplantje heb ik het idee dat er veel sneller vuil in blijft hangen en dat geeft ook een verkleuring volgens mij.
Juist in de TB bak waar ik niks toevoeg en osmose gebruik doen ze het super en groeien ze als kool onder het LED.
In de bak met de EI worden de worteltjes dan iets sneller bruin vindt ik. Daar is de po4 rond de 2 a 3mg.
 
Ik heb gisteravond weer gemeten v��r de waterwissel en weer stond mijn fosfaat op 0 en mijn nitraat was ook nagenoeg 0. Ik denk dat mijn bak erg veel verbruikt en mogelijk is dat de oorzaak van de bruine wortels. Na de waterwissel weer 10ml 20/2 toegevoegd (van jouw middeltje John ;) ). Ik ga deze week regelmatig meten hoelang het duurt v��r dat het verbruikt is en zonodig aanvullen.
 
De haartjes aan de wortels houden vuil vast,spoel de wortels voorzichtig onder een lauwe straalwater.
 
Dat denk ik ook Alex en dan kun je de wortels even af/uitspoelen.
 
aan deze planten is (inderdaad) niks geks te zien
 
Mascha&Ivo zei:
aan deze planten is (inderdaad) niks geks te zien

Bij een aantal zie je wel wat vuil tussen de wortels denk ik maar dat heb je snel bij deze plantjes is mijn ervaring. Bij de Mosselplantjes heb je dat weer minder is mij opgevallen.
 

Terug
Bovenaan