worstelen met te hoog Sio2 in malawi bak


zaj

Member
Lid geworden
7 maart 2022
Berichten
18
Leeftijd
33
Hallo iedereen.

Even de situatie schetsen :

ons kraantjeswater bevat 8-10 PPM aan sio2. met als gevolg dat gelijk welk aquarium ik ook inricht, binnen de 14 dagen de hele achterwand en decoratie onder de diatomen/ bruinalg zit. ( foto :
HFHG4462.JPG


onlangs heb ik geüpgraded van een 200 liter bak die 2 jaar gedraaid heeft naar 500 liter bak. in één van de filters zit sillicatex rapid. Dit helpt amper omdat elke waterversing er weer vers sillicaat in het water komt. mijn nieuwe filter heeft een maand meegedraaid in mijn oude bak, daarna beide filters verhuisd naar nieuwe bak samen met de vissen. ze zitten er nu 3 weken in en alles zit terug onder de bruinalg.

wat ik al geprobeerd heb : heel weinig licht ( minder dan 6 u, lage intensiteit)
: heel veel licht ( meer dan 12u, hoge intensiteit )

neritine zebra slakken toevoegen : deze eten bruinalg/ kiezelwieren en werken maar mijn mbuna's vallen ze constant lastig en ik moet ze 5 keer per dag rechtzetten. heb er vorige week 10 in gestopt en ik denk dat ze waarschijnlijk dood zullen liggen binnen dit en 14 Dagen. want als er eentje omver ligt onder de rotsen zie ik het natuurlijk niet.




wat ik nog niet geprobeerd heb :
uv sterilizer ( effectiief? )
RO water om het sillicaat er uit te filteren. dan moet ik wel enorm investeren + staat er een lelijk buffervat op mijn bureau + betaal ik me blauw aan malawi zout/ cichlid buffer om het water weer hard te maken

een sillicaatfilter op de waterleiding aansluiten? ( ik zou niet weten waar ik moet zoeken of er aan beginnen)?? Ik heb een wastafel vlak naast mijn bureau, dus het zou handig zijn moest ik daar iets kunnen tussen proppen.
IMG_2647.JPG


iemand wat advies? want ik ben echt radeloos.
 
Mijn mening is dat silicaten geen bruinalg veroorzaken maar wel dat diatomen het silicaat gebruiken als bouwstof. Bruinalg zie je meer bij teveel organische belasting.
In de regel trekt dit weg als de bacteriecultuur goed op orde is en er voldoende filtering is en ruimte voor de bacterien.
Het hoort heel vaak bij de opstart van een aquarium.
 
Mijn mening is dat silicaten geen bruinalg veroorzaken maar wel dat diatomen het silicaat gebruiken als bouwstof. Bruinalg zie je meer bij teveel organische belasting.
In de regel trekt dit weg als de bacteriecultuur goed op orde is en er voldoende filtering is en ruimte voor de bacterien.
Het hoort heel vaak bij de opstart van een aquarium.
ik heb een dubbele filter opstelling : fluval 307 ( 1150 l/ u ) samen met een aquatlantis cleansys pro 1800 ( 1800l/H)

dat is toch meer dan genoeg voor 20 mbuna, 10 slakjes en 3 synodontis? zou me gek lijken dat zelf in mijn 200 liter bak na een jaar de filter nog niet op orde was.

in de aquatlantis zit de standaard filter media en in de fluval gebruik ik biohome ultimate ( zogezegd het beste filtermateriaal op de markt)


waterwaarden zijn perfect : ammonia 0, nitriet 0, nitraat 0-5 , fosfaat moet ik nog eens meten.

ik voeg wekelijks wat seachem stability, malawi buffer, en cichlid lake salt toe.
 
Bruinalg zie je vaak in net opgestarte bakken. Wat ik zo lees is dat je ook veel aan het "rommelen" bent om de waterwaardes zo te krijgen dat je bruinalg weg gaat. Dit werkt eigenlijk de ontwikkeling in de hand, net wat John zegt. Bruinalg gaat in de regel vanzelf weer weg. Gewoon je standaard onderhoud doen en waterververving 50% met gewoon kraanwater, zouten weer aanvullen en klaar 😉.

Gr. Ed
 
niks veranderd en nu zijn het zwarte baard algen die aan het winnen zijn van de bruinalgen -_-
 
Baardalg is een teken van een co2 probleem en in een Malawibak zul je dit ook niet toevoegen denk ik en dat is er snel sprake van een co2 tekort.
 
er zit idd maar 1 plant in ( heel grote anubias moederplant).

2 bruis steentjes, wavemaker voor meer zuurstof en golfjes ( malawi's zijn dol op heel zuurstofrijk water en veel stroming).


heb nog vloeibare co2 maar lijkt me heel stom om eerst zuurstof aan het water toe te voegen en dan weer weg te nemen met co2?




edit : ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb: cichlid lake zout voegt te veel mineralen toe aan het water waardoor de algen ontstaan zijn volgens mij ...
 
er zit idd maar 1 plant in ( heel grote anubias moederplant).

2 bruis steentjes, wavemaker voor meer zuurstof en golfjes ( malawi's zijn dol op heel zuurstofrijk water en veel stroming).


heb nog vloeibare co2 maar lijkt me heel stom om eerst zuurstof aan het water toe te voegen en dan weer weg te nemen met co2?
Geen CO2 toevoegen hoor. Genoeg stroming is veel relevanter dan die paar algjes in een dergelijk biotoop.

Gr. Ed
 
Heel heel soms met vallisneriatjes goed ingepot, pikken ze er niets uit , en groeit het verder.😀🤔😋
 
Bruinalg is een indicatie van een slecht filtersysteem, of een bak in opstartfase.

Ik heb het zelf ook moeten doormaken. En aan het kraanwater is niets veranderd.

Filter en aquarium een flinke upgrade gegegeven.

Als ik lees dat je een 500 liter malawi bak hebt.

En daarop een fluval en een cleansy

Die fluval is voor een bak van ongeveer 150 liter.

Die cleansy voor ongeveer 300 liter.

Dat is dus erg krap.

Ik heb nu een 1200xl erop staan. En een 600 pro.
Dat gaat goed.
Is een 300 liter aquarium. met maanvissen.

Dat max aquarium volume is een plantenbak met kleine visjes.
Voor cichliden moet je de minimale waarde hebben.
 
de cleansys is de filter die bij de aquarium zat en zou het aquarium op zichzelf moeten trekken... is de zwaarste aquatlantis filter die er is. mijn malawi bak is ook understocked hé. het zijn nog steeds dezelfde vissen/ aantal vissen voorzien op ee 200 liter bakj. de vissen + fluval zijn samen mee verhuisd naar de 500 liter bak met nieuw filter.

CLEANSYS PRO 1800​

Product code14058
Colour001 – Black
Dimensions (LxWxH)23x23x53 cm
Consumption26 W
Max. Flow Rate1800 L/H
Max. Head1.80 m
Recharges CLEANBOX PROFIBER XL, COARSE FOAM XL, ACTIVATED CARBON XL, AQUACLAY XL, GLASS RINGS XL
Aquarium volume between200-800 L
Weight9.4 Kg
EAN Code5607329140582

Included equipment​

 
Dan heb je gewoon geduld nodig.

Bruinalg trekt uiteindelijk weg.

Je kunt het meeste opvegen / afzuigen. En iedere week de watten vervangen.

Als er dan na ca 1-2 maanden een goede bacterie huishouding is, dan trekt het weg.

Silicaat op zich, is geen trigger voor bruinalg (diatomen)
 
Ik ben het met Marcel eens en men beweert wel vaak dat silicaten de oorzaak zijn maar deze zijn enkel voeding/bouwstof voor de diatomen.
 
Volgens mij wel want ik heb in mn nanos met garnalen maar 1 plukje mos maar ook daar zie je het na enkele weken wegtrekken. Dat komt omdat de bacteriecultuur dan op orde komt die de organische vervuiling omzet in nh3/4..........................
 
Werkt beperkt hier, hoe zit het dan?
niet genoeg licht wattage, lampen niet effecient genoeg.
de plant direct in bak hangen is ook veel beter dan in de sump
als je ergens dag licht kan gebruik dan is dat gewoon een heel sterke lamp doe ik hier nu ook deels
 
Ik weet niks van de theorie van bruinalg. Heb ooit de ervaring gehad dat ik in een plantloos bakje altijd bruinalg had. Totdat ik er een veel minder sterk lampje op had gezet die veel minder uren brandde. Toen trok de bruinalg weg. Geen idee waarom. Nooit meer terug gekomen. (Verder geen wijzigingen in de bak gedaan, alleen dat lampje en onderhoud).
 
niet genoeg licht wattage, lampen niet effecient genoeg.
de plant direct in bak hangen is ook veel beter dan in de sump
als je ergens dag licht kan gebruik dan is dat gewoon een heel sterke lamp doe ik hier nu ook deels
Direct in de bak vs. in de sump zou geen reet verschil moeten maken. Tis allemaal onderdeel van het zelfde gesloten systeem.
 
een sump is gewoon minder effecient want moet eerst rond gepompt woorden.
 
Status update :

datumAmonianitrietnitraatsio2fosfaat (po4)KHGHPHnotitieswaarden kraandatumAmonianitrietnitraatsio2fosfaat (po4)
7/03/2022​
0​
0​
10​
0,5​
0,05​
10​
?
7,6​
sillicatex uitgeknepen
7/03/2022​
0​
0​
/
0​
0​
80
12/03/2022​
0,05​
17​
8​
sichlid lake salt en malawi buffer beginnen toevoegen
17/03/2022​
0​
0​
5​
0,2​
0,05​
8​
13​
7,9​



ik snap het niet. mijn waarden zijn toch nagenoeg perfect? 0 vervuiling, het silicaat probleem lijkt opgelost te zijn met de sillicatex wat regelmatiger uit te knijpen. ik vind die baardalgen mogelijks nog erger dan die bruinalg....


foto's:
 

Bijlagen

  • IMG_2678[1].JPG
    IMG_2678[1].JPG
    507.9 KB · Weergaven: 66
  • IMG_2679[1].JPG
    IMG_2679[1].JPG
    504 KB · Weergaven: 65
  • IMG_2680[1].JPG
    IMG_2680[1].JPG
    557.3 KB · Weergaven: 70
  • IMG_2681[1].JPG
    IMG_2681[1].JPG
    618.5 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:
een sump is gewoon minder effecient want moet eerst rond gepompt woorden.
Dit is kul. De gemiddelde bak wordt elk half uur 100% rondgepompt. Als er al verschil is zou de sump beter moeten zijn voor je planten omdat het vanaf de dieren gezien voor het filter zit, I.p.v. er achter. En daar worden ze ook nooit aangevreten.
 
Status update :

datumAmonianitrietnitraatsio2fosfaat (po4)KHGHPHnotitieswaarden kraandatumAmonianitrietnitraatsio2fosfaat (po4)
7/03/2022​
0​
0​
10​
0,5​
0,05​
10​
?
7,6​
sillicatex uitgeknepen
7/03/2022​
0​
0​
/
0​
0​
80
12/03/2022​
0,05​
17​
8​
sichlid lake salt en malawi buffer beginnen toevoegen
17/03/2022​
0​
0​
5​
0,2​
0,05​
8​
13​
7,9​



ik snap het niet. mijn waarden zijn toch nagenoeg perfect? 0 vervuiling, het silicaat probleem lijkt opgelost te zijn met de sillicatex wat regelmatiger uit te knijpen. ik vind die baardalgen mogelijks nog erger dan die bruinalg....


foto's:
Je waterwaardes zijn mooi, alleen is er niks in jou bak wat bv aan jou nitraat trekt (planten en of purigen). Hierdoor treed er een natuurlijke balans op in dergelijk bakken, dat zijn algen. Silicaat heeft weer correlatie met ontstaan van bruinalg, alhoewel dat ook weer ontstaat bij bakken die niet in balans zijn.

Je kan verder nog spelen met je lichtsterkte, ik weet niet hoe sterk je hem hebt staan of dat je dat kan inregelen, maar zelf hanteer ik 70% boven mijn Malawibak. Alg groeit zo niet zo snel en wordt keurig in toom gehouden door de bewoners.

In een Malawi, Tanganyika en sommige ZA of midden Amerika cichliden biotopen hoort alg erbij. Je kan streven naar een algloze bak, maar dat is in dergelijke biotoop bakken dweilen met de kraan open.

Ik zou me er niet druk om maken. Gewoon 1x p/w je onderhoud doen en zouten toevoegen en verder genieten 😉.

Gr. Ed
 
Je waterwaardes zijn mooi, alleen is er niks in jou bak wat bv aan jou nitraat trekt (planten en of purigen). Hierdoor treed er een natuurlijke balans op in dergelijk bakken, dat zijn algen. Silicaat heeft weer correlatie met ontstaan van bruinalg, alhoewel dat ook weer ontstaat bij bakken die niet in balans zijn.

Je kan verder nog spelen met je lichtsterkte, ik weet niet hoe sterk je hem hebt staan of dat je dat kan inregelen, maar zelf hanteer ik 70% boven mijn Malawibak. Alg groeit zo niet zo snel en wordt keurig in toom gehouden door de bewoners.

In een Malawi, Tanganyika en sommige ZA of midden Amerika cichliden biotopen hoort alg erbij. Je kan streven naar een algloze bak, maar dat is in dergelijke biotoop bakken dweilen met de kraan open.

Ik zou me er niet druk om maken. Gewoon 1x p/w je onderhoud doen en zouten toevoegen en verder genieten 😉.

Gr. Ed
ik heb 2 ledlampen er in hangen, staan op 35% nu. bak staat in bureau met één velux aan de andere muur recht tegenover de bak, met wat direct zonlicht op de bak ( raam is zuidgericht), daarom heb ik die dichtgedaan zodat er geen zonlicht door kan.

heb ik misschien te weinig licht? licht gaat aan om 10 u en gaat weer uit om 17. Heb al van alles geprobeerd met lichtwaarden tussen de 35 en 60%.
 
Ik denk dat het een kwestie van van een niet voldoende aanwezige bacteriecultuur en dan heb je teveel organische bealsting wat bruinalg veroorzaakt.
Ook bakken met veel en weinig licht krijgen het en als je geen planten hebt dan kunnen die tgv te weinig licht geen belasting geven.
Hoelang draait de bak en hoeveel liter is deze en welke filtering heb je? Heb je nog iets met de filter of boden gedaan de laatste tijd?
 
ik heb 2 ledlampen er in hangen, staan op 35% nu. bak staat in bureau met één velux aan de andere muur recht tegenover de bak, met wat direct zonlicht op de bak ( raam is zuidgericht), daarom heb ik die dichtgedaan zodat er geen zonlicht door kan.

heb ik misschien te weinig licht? licht gaat aan om 10 u en gaat weer uit om 17. Heb al van alles geprobeerd met lichtwaarden tussen de 35 en 60%.
Als ik deze site mag geloven, en bij mij werkte dat ook goed. Moet je juist meer licht geven.


 
Als ik deze site mag geloven, en bij mij werkte dat ook goed. Moet je juist meer licht geven.



Ik heb over mos, gewoon dat wat op de stoep buiten groeit, wel eens gelezen dat in het licht groen mos groeit, en in schaduw de bruine variant.

Zou dit net zoiets kunnen zijn? Dat je misschien precies op het midden tussen teveel en teweinig uit moet komen?

Waarbij ik me dan afvraag of, wat teveel is, dan ook nog wordt beinvloed door andere factoren dan alleen de hoeveelheid licht.
 

Terug
Bovenaan