Wormpjes

Plumeria

Well-known member
Lid geworden
13 augustus 2019
Berichten
47
Leeftijd
34
Heeft iemand enig idee wat voor wormpjes dit zijn? Hoe kan dit verholpen worden en zijn deze schadelijk?

De ene is een lange dunne (rode?) worm en de ander is zwart met een lang wit staartje.

Aquariumbewoners: 2 sluierstaarten, 1 appelslak en 1 pleco.
 

Bijlagen

  • 78BFDEC9-97E8-47E0-8693-49892666F78B.jpeg
    78BFDEC9-97E8-47E0-8693-49892666F78B.jpeg
    46.8 KB · Weergaven: 121
  • 25BCE970-94BC-42F0-A5E0-D53C5363DE64.jpeg
    25BCE970-94BC-42F0-A5E0-D53C5363DE64.jpeg
    40.5 KB · Weergaven: 104
Zwemmen ze vrij? Kronkelen ze wat?
De foto is niet scherp genoeg maar mijn indruk is een rode en een witte muggenlarf.
 
Het is geen ontlasting. De rode kronkelt door het water en die andere is verticaal en kronkelt raar.

Net een terug van vakantie. Zag dat er meer ongedierte in aquarium zit. Er kroop ook iets van een raar wormpje over het glas en er zitten kleine witte vliegjes op het wateroppervlakte. Heb er geen foto van kunnen maken. Gelijk water ververst.
 
Altijd balen ongedierte in je aquarium :6 In ieder geval niets met flubenol/flubendazole gaan gebruiken. Daar kunnen sluiers slecht tegen en kunnen er door dood neer vallen.

Als je iets wil gebruiken neem dan iets met levimasole. dierenarts of levimicil van manaus (APO) heeft denk wel maar die is wat duurder. Dit is voor wormen. Als het maden zijn van vliegjes of muggen ofzo wat er uit kan zien als wormpje weet ik niet of dit de ellende dood want dit zijn dan geen wormen!!!
 
Weet niet wat je verder in aquarium heb maar je zou ook met zout kunnen gaan werken. Zou ik even een kopje water uit aquarium halen en z on worm erin doen en snufje zout en morgen kijken als hij dood is. Anders zonde om zout in je aquarium te gooien want dan weer moeilijke combinatie als je medicijnen erin wil gaan doen.
 
Ik heb geen verstand van alle soorten wormen. Zijn ook veel soorten ellende. Er moet hier in deze sectie van het forum een link staan van meen seabait met een lijst van heel wat ongedierte zodat je kunt vergelijken om te kijken wat het is. wat beste is om te gebruiken is afhankelijk wat het is. je heb niet 1 middeltje wat alles dood. Helaas. Over het algemeen zijn de wormen die je met het blote oog kunt zien niet heel schadelijk voor je vissen maar ik zou ze ook niet erin willen zien. Je weet maar nooit met sluiers die vreten alles wat los n vast zit en ik weet niet of dit verder gevolgen heeft in de vis betreft eitjes ofzo van die wormen.

Ik zou niet meteen in paniek raken maar eerst uitzoeken wat voor wormen het zijn. Als je medicatie in je aquarium gaat doen heeft dit ook gevolgen voor je vissen en als middel het niet oplost en weer wat en weer wat is natuurlijk ook niet goed voor je sluiers. Dus als je iets doe meteen goed doen.

Zout kunnen sluiers goed tegen dus zou mooi wezen als de ellende daardoor dood gaat. Is geen medicatie en minder belastend voor je sluiers. Of ze dood gaan van zout moet je daarom eerst in een bakje bekijken. worm vangen met water uit aquarium en klein snufje zout erbij dan zie je wel als hij nog leeft of dood gaat.

je heb alleen sluiers in aquarium? Niet alle vissen kunnen tegen zout dus als je andere soorten erbij heb die niet tegen zout kunnen is dit geen optie of deze tijdelijk ergens anders onder brengen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Video 1
Video 2

.. blijkbaar is mijn bericht verwijderd.. kon de link niet gewoon verwijderd worden ipv alles..

hierbij de 2 filmpjes.


heb er ook een slak in rondkruipen. Die kan neem ik aan niet tegen zout?
Zal morgen je methode proberen om er 1 te vangen en wat zout toe te voegen. De grote lange zie ik (gelukkig) al een paar dagen niet meer.
 
Filmpjes een beetje kort maar die eerste witte lange lijkt me ontlasting sliert. Sluiers vaak witte slierten ontlasting. 2e filmpje zie ik niets zou gauw?

Heb net uitgevonden hoe pauzeren ziet beter. 2e filmpjes zie ik niets wormachtigs waar kijken van filpmpje onder midden boven?
 
Het eerste filmpje laat mij duidelijk een wormpje zien die over het raam kruipt. Zo ver ik weet kruipt ontlasting niet vanzelf over het raam ;)

Heeft het wormpje een driehoekige kop? Dan is het planaria. Zo niet dan moet je even verder kijken, kan ook zomaar een detritus wormpje zijn en die zijn zo ver ik weet niet schadelijk.
 
Um die witte sliert heb ik gelijk met spons platgemaakt en verwijderd. Heb er niet naar gekeken hoe het er verder uit zag. Tot nu toe (gelukkig) geen andere gezien. Of ze weten zich te verstoppen..

in video2 zijn ze lastig in beeld te krijgen. Veel te klein. Van links boven zie je een witte vlek/streep naar rechts dwarrelen. Onderin zie je ook een witte streep kronkelen.
 
Tja moeilijk te beoordelen dus. Ik zie het als een drijven stukje ontlasting en niet als iets wat op het raam kruipt. Is ook een erg kort filmpje dat je niet goed de beweging zie. Zou dan wel een erg lange worm wezen of ligt dit aan mij.........
 
Hij was ook lang.. kreeg er kriebels van tijdens filmen. Daarom maar een kort filmpje. Zal proberen om volgende keer beter in beeld te krijgen al hoop ik niet dat dat nodig is.
 
Terug
Bovenaan