Woelen in de bodem


Ivo77

Member
Lid geworden
14 december 2021
Berichten
21
Leeftijd
46
Goedemorgen,

Gisteren een begin gemaakt om de bak opnieuw in te richten.
Alle vissen en garnalen uit de bak gevangen en deze overgezet in een tijdelijk ander aquarium.

Ik wil een gedeelte van het grind verder verplaatsen naar achteren, om zo meer hoogteverschil te creëren.
Als ik nu met het grind van de bodem bezig ga, dan komt er allemaal rotzooi omhoog wat tussen het grind zit.
Logisch natuurlijk.
Het water wordt er behoorlijk troebel van.
Is het een probleem dat dit in het filter terecht komt?
Is het verstandig om het filter schoon te maken voordat de vissen er weer ingaan?
 
Hier blijven de vissen in de bak om verschillende redenen
-Grote bak /kleine vissen moeilijk vangen
-stress en eventueel vissen beschadigingen
-de extra bak /ruimte voor die opvang
-(mijn ervaringen)eerder minder nadelige/uitval na zo een stressvolle werkzaamheden.

Voor zo grote werkzaamheden ga ik bulldozeren .
Dit is voor me met een +-20cm lat 1a2cm diep in de bodem aan de voorgrond en de bodem zeer traag opschuiven (1cm/sec)
Je gaat nog altijd wel chocolade water hebben.
De filter zal grootste deel hiervan wel verwijderen maar ook dichtslibben (dag na de werkzaamheden reinig ik de filter)
 
Vissen in de bak laten was misschien een optie geweest, maar zoveel vissen zaten er niet in de bak en waren nog wel redelijk snel gevangen.

Dat bulldozeren is wel een goed idee om zo de bodem langzaam naar achteren te schuiven.

Grote waterwissel heb ik gisteravond al gedaan, om zo al veel van het troebele water af te voeren.
Filter zal ik na de werkzaamheden ook schoonmaken.

Is het nog verstandig om daarna nog wat extra bacteriën toe te voegen en de bak een paar dagen met rust te laten en daarna de vissen en garnalen er weer in doen?
 
Goedemorgen,

Gisteren een begin gemaakt om de bak opnieuw in te richten.
Alle vissen en garnalen uit de bak gevangen en deze overgezet in een tijdelijk ander aquarium.

Ik wil een gedeelte van het grind verder verplaatsen naar achteren, om zo meer hoogteverschil te creëren.
Als ik nu met het grind van de bodem bezig ga, dan komt er allemaal rotzooi omhoog wat tussen het grind zit.
Logisch natuurlijk.
Het water wordt er behoorlijk troebel van.
Is het een probleem dat dit in het filter terecht komt?
Is het verstandig om het filter schoon te maken voordat de vissen er weer ingaan?
Als je de bak dan toch opnieuw inricht en de dieren eruit zijn kan je natuurlijk de bodem er ook helemaal uithalen en het grind schoonspoelen. Je kan dan ook meteen een goede start mogelijk maken voor je planten. Die kan je dun door op je nu schone bodem van je aquarium te voorzien van een uiterst dun laagje kleibolletjes mix gemengd met lateriet. Beide als poeders verkrijgbaar bij aquariumbemesting.nl. Daarbovenop leg je dan je inmiddels schoongemaakte grind. Zo'n dun laagje voeding is zeer effectief als opstart maar duurt natuurlijk niet eeuwig. Daarna kan je bolletjes van exact dezelfde mix bij je planten steken als bodemvoeding. Je planten hoeven zich dan niet nogmaals aan te passen.
 
Extra bacteriën hoef je niet toe te voegen! Die zitten als het goed is in de juiste samenstelling in je filter.Zorg wel dat je alleen het voorfilter schoonspoelt, en de rest met rust laat. Dan heeft het filter de troep zo weer verwerkt.
 
Als je de bak dan toch opnieuw inricht en de dieren eruit zijn kan je natuurlijk de bodem er ook helemaal uithalen en het grind schoonspoelen. Je kan dan ook meteen een goede start mogelijk maken voor je planten. Die kan je dun door op je nu schone bodem van je aquarium te voorzien van een uiterst dun laagje kleibolletjes mix gemengd met lateriet. Beide als poeders verkrijgbaar bij aquariumbemesting.nl. Daarbovenop leg je dan je inmiddels schoongemaakte grind. Zo'n dun laagje voeding is zeer effectief als opstart maar duurt natuurlijk niet eeuwig. Daarna kan je bolletjes van exact dezelfde mix bij je planten steken als bodemvoeding. Je planten hoeven zich dan niet nogmaals aan te passen.
Bedankt voor je reactie.
Inmiddels is de bak opnieuw ingericht.
Ik heb de bodem wel laten zitten, omdat ie blijkbaar nog wel even mee kan.
Nu heb ik inmiddels de kleibolletjes mix en lateriet besteld om zelf bolletjes te maken.
Kan ik deze bolletjes bij alle planten gebruiken, of zijn er ook soorten waar het beter is ze niet te gebruiken?
 
Je kan ze overal gebruiken maar vooral bij moerasplanten is het belangrijk want deze halen de meeste voeding met de wortels uit de bodem.
 
Bedankt voor je reactie.
Inmiddels is de bak opnieuw ingericht.
Ik heb de bodem wel laten zitten, omdat ie blijkbaar nog wel even mee kan.
Nu heb ik inmiddels de kleibolletjes mix en lateriet besteld om zelf bolletjes te maken.
Kan ik deze bolletjes bij alle planten gebruiken, of zijn er ook soorten waar het beter is ze niet te gebruiken?
Ze zijn overal bruikbaar, uiteraard waar planten ook of alleen bodemvoeding vragen.
 

Terug
Bovenaan