Witte zwaaiende wormen


S

Sipsa

Guest
Wie kan mij vertellen wat dit voor wormen zijn en wat ik er mee moet ?

Ik voer wel levend tubifex maar deze zijn niet de zelfde kleur als tubifex.

Ik heb een bak van 200 liter met garnalen , appelslakken , olifant slakken en wat kleine visjes.

Heb een filmpje bijgevoegd
 

Bijlagen

  • 20190913_090957.mp4
    19.3 MB
Ja hoe dan ?? Het de bodem al uitgezogen maar zit helemaal vol komt elke keer terug .
 
Waarom voer je levend voer? geen van je bewoners hebben dat nodig en voor je garnalen is het zelfs funest
 
Waarom voer je levend voer? geen van je bewoners hebben dat nodig en voor je garnalen is het zelfs funest
Nou mijn kardinalen en rosé tetra's en roodneusjes en de andere visjes vinden dat wel lekker , daarom voer ik het .
Ze krijgen ook gewoon droogvoer
 
Nou mijn kardinalen en rosé tetra's en roodneusjes en de andere visjes vinden dat wel lekker , daarom voer ik het .
Ze krijgen ook gewoon droogvoer
Ja dan blijf je het risico houden dat er allerlei ongewenst gedierte meekomt, terwijl het een onnodig risico is want tegenwoordig is er dermate kwalitatief goed droogvoer op de markt dat levend voer nergens meer voor nodig is
 
Ja dan blijf je het risico houden dat er allerlei ongewenst gedierte meekomt, terwijl het een onnodig risico is want tegenwoordig is er dermate kwalitatief goed droogvoer op de markt dat levend voer nergens meer voor nodig is
Maar het gaat mij om de oplossing hoe ik er vanaf kom ...
 
De oplossing is minder voeren en de bodem blijven afhevelen, door minder te voeren blijft er minder eten voor ze over en sterven ze uit.
 
De oplossing is minder voeren en de bodem blijven afhevelen, door minder te voeren blijft er minder eten voor ze over en sterven ze uit.
Oké ik hoeft dus niet heel de bodem te vervangen ?
Kan het kwaad voor de inwoners ?
 
Volgens mij heet het planaria.

Flubenol slecht idee ivm de slakken.

ttps://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/biomax-no-planaria.html?source=googlebase&gclid=EAIaIQobChMItdnfhcTN5AIVTuR3Ch0OMg2FEAQYAiABEgLQr_D_BwE

Geen ervaring verder mee.
 
Volgens mij heet het planaria.

Flubenol slecht idee ivm de slakken.

ttps://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/biomax-no-planaria.html?source=googlebase&gclid=EAIaIQobChMItdnfhcTN5AIVTuR3Ch0OMg2FEAQYAiABEgLQr_D_BwE

Geen ervaring verder mee.
Dit is absoluut geen planaria, planaria zijn platwormen met een driehoekige kop en worden max een kwart zo groot als die op het filmpje, die op het filmpje lijken mij het meest op detritus wormpjes ofwel Nematoden/rondwormen daar helpt flubenol niet tegen
 
Dit is absoluut geen planaria, planaria zijn platwormen met een driehoekige kop en worden max een kwart zo groot als die op het filmpje, die op het filmpje lijken mij het meest op detritus wormpjes ofwel Nematoden/rondwormen daar helpt flubenol niet tegen
Wat wel ?
 
Is daar niets voor wat het in 1 keer dood? Zou die dingen ook niet in me aquarium willen hebben.
 
Lernex pro, dat doodt alle wormen, maar dan zal je een quarantainebak moeten starten voor je garnalen en slakken die dna minimaal een half jaar moet draaien want die gaan dood aan lernex pro en dat spul blijft een half jaar in je systeem zitten
 
Zou levimasole een oplossing zijn icm bewoners van TS?

Of een of andere val?
 
Lernex pro, dat doodt alle wormen, maar dan zal je een quarantainebak moeten starten voor je garnalen en slakken die dna minimaal een half jaar moet draaien want die gaan dood aan lernex pro en dat spul blijft een half jaar in je systeem zitten
Als ik al die garnalen moet vangen ben ik wel een paar dagen bezig zijn en wel 150 ofzo dan moet eerst heel de bak leeg mee beplanting enzo voor ik ze allemaal kan zien in 200 liter
 
Wat mij trouwens wel op de gedachte brengt dat levend voer misschien niet zo'n goed idee is? Zelf gebruik het nooit, altijd droogvoer. Maar er schijnt van alles mee te kunnen komen. Ik lees er hier vaker over. Wordt dit, levend voer dus, dan niet geselecteerd gekweekt? Wie weet dit? Hopelijk is dit niet of topic...
 
Lernex pro, dat doodt alle wormen, maar dan zal je een quarantainebak moeten starten voor je garnalen en slakken die dna minimaal een half jaar moet draaien want die gaan dood aan lernex pro en dat spul blijft een half jaar in je systeem zitten
Lernex is voor huid en kieuw worm
 
Wat mij trouwens wel op de gedachte brengt dat levend voer misschien niet zo'n goed idee is? Zelf gebruik het nooit, altijd droogvoer. Maar er schijnt van alles mee te kunnen komen. Ik lees er hier vaker over. Wordt dit, levend voer dus, dan niet geselecteerd gekweekt? Wie weet dit? Hopelijk is dit niet of topic...

Nou is toch niet off topic. Ik geef ook geen levend voer ivm onuitgenodigde gasten. better safe than sorry. Maar goed dat heeft Antje al vermeld dus TS weet hoe te voorkomen. Nu nog de oplossing hoe je er vlug van af ben als dat mogelijk is. Ik zou ook gruwelen als ik dat zie rond zwaaien.
 
Wat mij trouwens wel op de gedachte brengt dat levend voer misschien niet zo'n goed idee is? Zelf gebruik het nooit, altijd droogvoer. Maar er schijnt van alles mee te kunnen komen. Ik lees er hier vaker over. Wordt dit, levend voer dus, dan niet geselecteerd gekweekt? Wie weet dit? Hopelijk is dit niet of topic...
Ik ga het ook niet meer geven maar haal het altijd bij een aquarium speciaalzaak dan ga je er toch vanuit dat het goed spul is
 
Antje (nicolientje) heeft het over de pro versie. Maar zoals ze al aangeeft is dit wel een erg straf middeltje en dus voor jouw geen optie ivm medebewoners. Dit word ook veel gebruikt ivm resistente wormen.
 
Nou is toch niet off topic. Ik geef ook geen levend voer ivm onuitgenodigde gasten. better safe than sorry. Maar goed dat heeft Antje al vermeld dus TS weet hoe te voorkomen. Nu nog de oplossing hoe je er vlug van af ben als dat mogelijk is. Ik zou ook gruwelen als ik dat zie rond zwaaien.
Ja en heb al een keer een nieuwe bodem er in gedaan maar toen had ik nog 200 garnalen
 
Even geduld komen nog wel meer reacties. De lange adem oplossing is al gegeven misschien is er nog iemand die mee denk wat een vlotte oplossing is.
 
Lernex is voor huid en kieuw worm
Lernex pro doodt alle wormen kan ik je uit eigen ervaring vertellen, jij vraagt een oplossing, die geef ik je, dat je dan daardoor tegen andere problemen aanloopt, is vervelend maar een simpele oplossing is er niet.
 
Ik ga het ook niet meer geven maar haal het altijd bij een aquarium speciaalzaak dan ga je er toch vanuit dat het goed spul is
De winkel haalt het bij de groothandel en die krijgt het van de oostbloklanden want daar scheppen ze de sloten gewoon leeg daar stikt het van de muggenlarven terwijl het slotenstelsel van NL te schoon is voor tubifex.
Kleine aanvulling: dus letterlijk alles wat in die sloot zwemt aan ongedierte komt erbij mee
 
De oplossing is minder voeren en de bodem blijven afhevelen, door minder te voeren blijft er minder eten voor ze over en sterven ze uit.
Dit lijkt me de oplossing. Het lijken mij ook (@Nicolientje-W) nematoden/rondwormen en die kunnen op zich helemaal geen kwaad. Ik zou er niet wakker van gaan liggen en om nou chemicaliën tegen ze in te gaan zetten...? Ik lees op het internet wel iets over een behandeling met zeezout en knoflook of zo, maar dan ben je een paar weken bezig en moet je allerlei ingrepen gaan doen. Ik zou zeggen laat ze lekker uithongeren.
 
Uit belangstelling, is het nodig detritus wormpjes, als dat het zijn, allemaal te doden?

Planaria ja, dat sowieso, maar zijn detrituswormpjes schadelijk voor plant of vis of garnaal?

Ik geloof dat bij teveel van die wormpjes ik de bodem waar mogelijk diep zou schoonmaken, en kijken of ik voor minder voer in de bodem zou kunnen zorgen door minder te voeren of voerschaaltjes te gebruiken.

Ik las eens van iemand die aangaf er reuze blij mee te zijn, dat het eigenlijk de regenwormen van het aquarium zijn.
 
Heb een filmpje bijgevoegd

Toepasselijk muziekje...
JUMP JUMP ....
De wormen lijken wel op het ritme mee te dansen....
:D

Hoe lang zijn ze eigenlijk?
Het zouden "horsehair worms" kunnen zijn maar die kunnen écht lang worden.
Het doet me toch denken aan tubifex eerlijk gezegd. Die zijn gewoonlijk rood inderdaad maar sommige exemplaren zijn ook minder gekleurd.
De mate van rood hangt misschien ook wat samen met soort/hoeveelheid voeding die ze ter beschikking hebben?

Ik heb ooit eenmaal levende tubifex gekocht en gevoerd en sindsdien nooit meer: de wormen zonken vrij snel naar de bodem en de 'overlevers' kropen zo snel mogelijk in de bodem, buiten bereik van de vissen. Een paar dagen later zag ik nu en dan hier en daar vergelijkbaar zwaaiende wormen (2 a 3 cm denk ik) half uit de bodem steken dus ik dacht (en denk nog steeds) dat er een verband was...
Veel ander levend voer (bvb daphnia, artemia, muggelarven) verdwijnt niet in de bodem en heeft minder tot geen kans op overleven.

Maar heb je al diepvriesvoer overwogen als alternatief?
Ruime keuze, makkelijk houdbaar, makkelijk te doseren en geen risico op levende "meelifters"... Veelal zijn er nog extra vitaminen toegevoegd voor bevriezen.

Ik doseer mijn diepvriesvoer (cyclops) altijd vol in de stroming waardoor mijn vissen minstens even hard moeten jagen als bij levend voer.
Een tijdje terug had ik bezoek terwijl ik voederde en opeens vroeg mijn bezoeker in volle verbazing:
"Eunk? Die beestjes overleven bevriezing of wat??? Die schieten gewoon terug in leven na ontdooien?"

Waarop ik, met gebogen hoofd en gesloten ogen, hoofdschuddend met één hand naar mijn lilypipes en het bewegend oppervlak gebaarde terwijl ik (in gedachten) met de andere hand in de richting van de voordeur wees (;):D)
 
ik zie er een opstartworm in... en volgens mij kan dat weinig kwaad?

zou me er dan ook niet te druk over maken.

wat mij wel verbaast is dat je vissen m niet opeten:S
 
Lijkt me ook gewoon een detritus wormpje die vaak snel een kopje kleiner wordt gemaakt door een vis.. Hij danst wel lekker met de muziek mee!

Hoe lang is dit al? Persoonlijk zou ik het lekker laten, wordt wel opgegeten maar als het echt een plaag is die al weken aan houdt.. dan wellicht actie ondernemen.

Wil je er op de gemakkelijke manier vanaf met medicatie dan kun je Flubenol relatief veilig gebruiken voor alles behalve je slakken. Die dus tijdelijk even ergens anders onderbrengen. Kuurtje flubenol kan wel een paar weken duren dus je zal voor die slakken wel wat moeten regelen maar dat is denk ik makkelijker dan al je garnalen proberen uit te vangen.
 
Geen idee wat het is, maar ik krijg wel steeds een vreemd beeld voor ogen als ik de titel van dit topic lees.......
 

Terug
Bovenaan