Witte waas op bodem (hout)


Pindakaasx

Well-known member
Lid geworden
22 februari 2021
Berichten
69
Leeftijd
25
Goedemiddag allemaal,

Op dit moment heb ik een witte waas (schimmel?) op mijn zandbodem zitten, het lijkt ook aan de planten te blijven kleven. Ik heb het sowieso op mijn hout zitten die er net 2 weken in staat en gelezen dat dit normaal is. Kan het van het hout komen dat het nu ook op me bodem zit en gaat het vanzelf weg? Alvast bedankt. (Geen idee bij welk topic dit hoort)
 

Bijlagen

  • 5AFE6798-A05C-4BC6-BE97-0FCEF6B51987.jpeg
    5AFE6798-A05C-4BC6-BE97-0FCEF6B51987.jpeg
    137.7 KB · Weergaven: 134
  • 9C0F65F7-B4B9-461F-87CD-DD283FB3D4FF.jpeg
    9C0F65F7-B4B9-461F-87CD-DD283FB3D4FF.jpeg
    151.8 KB · Weergaven: 172
Dit fenomeen zie je dikwijls bij de opstart en dat kan geen kwaad en de schimmel trekt vanzelf wel weg hoor.
 
Da trekt wel weg; k zie dat je kwartsgrind gebruikt en plantjes die graag bodemvoeding lusten; gezien grind inert is, geef je ze dat ook? :)
 
@LalaLaraSophie ik heb er bodemvoeding onder zitten en gebruik easylife profito als plantenvoeding. Raad je nog wat anders aan? 😃
 
Voeding in de bodem icm vloeibare voeding is prima hoor.
 
Laatst bewerkt:
Je Echinodorus is zeker een plant die bodemvoeding vraagt gezien het feit dat ze haar voeding grotendeels via haar wortels opneemt. Eigenlijk is het zo dat de meeste planten in onze bakken moerasplanten zijn die dus een groot deel van hun voeding via de wortels opnemen. Dat is dus een belangrijk verschil met ''echte" waterplanten waarvan je Vallisneria een mooi voorbeeld is. Deze planten krijgen dus ook wel krachtige wortels maar deze dienen veel meer om de plant vast te houden en veel minder om voeding op te nemen hoewel ze dit wel kunnen voor een veel kleiner deel.
 
@benvo wat raad je me aan om nitraat/fosfaat toe te voegen?
 
Je zou eens kunnen kijken bij aquariumbemesting.nl. Zijn verkopen poeders die aanzienlijk goedkoper zijn, ook als je Profito, die je zelf aan kan lengen met water. Je kan zo elk deel van je voeding naar wens toevoegen. Sturen en bijsturen dus.

Zelf gebruik ik: Tenso Cocktail, kaliumfosfaat en kaliumnitraat. Allemaal gemixt zoals hier aangegeven bij elk product advies. Als bodemvoeding gebruik ik kleibolletjes die ik als extra met lateriet mix, ook hier gekocht als poeder.

Kik maar eens bij elk onderdeel hoe dit precies geadviseerd wordt. Het scheelt je dus ook aanzienlijk in geld.


 
@LalaLaraSophie ik heb er bodemvoeding onder zitten en gebruik easylife profito als plantenvoeding. Raad je nog wat anders aan? 😃
Da's mooi!
Gezien Profito nitraat en fosfaat mist; zou ik die of met losse producten toevoegen; of gewoon een all-in-one gaan gebruiken. Persoonlijk gebruik ik het groene spul van Tropica :)
 
Da's mooi!
Gezien Profito nitraat en fosfaat mist; zou ik die of met losse producten toevoegen; of gewoon een all-in-one gaan gebruiken. Persoonlijk gebruik ik het groene spul van Tropica :)

Interessant ik zal er eens naar kijken, is het niet zo dat als er straks vissen in zitten dat nitraat vanzelf in m’n aquarium komt door ontlasting?
 
Interessant ik zal er eens naar kijken, is het niet zo dat als er straks vissen in zitten dat nitraat vanzelf in m’n aquarium komt door ontlasting?
Dat kan; en fosfaat kan door visvoer ook in de waterkolom komen - dat is de reden dat het er bij veel fertilizers eruit wordt gelaten. Je kunt er alleen niet blind op vertrouwen dat je er genoeg van in je bak hebt zitten; dus meten is weten. Bovendien is het geen ramp als er iets meer van in je water komt; zolang je je maar aan de wekelijkse waterwissel houdt van liefst 50%.
 
Interessant ik zal er eens naar kijken, is het niet zo dat als er straks vissen in zitten dat nitraat vanzelf in m’n aquarium komt door ontlasting?
Dat zal ook zo zijn maar of dit genoeg of misschien zelfs teveel is hangt van een aantal zaken af. Hier geldt zeker in het begin; meten is weten. (Druppeltesten)
 

Terug
Bovenaan