witte waas na schoonmaak filter


alexger

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2020
Berichten
95
Leeftijd
52
Locatie
Susteren Midden limburg
Hallo

ik heb gister de potfilterinhoud van het aquarium uitgespoeld.
Sinds vandaag een witte waas in het water.

ik heb een aantal vragen:

nu stoppen met planten voeding?
stoppen met diepvries voer?
verlichting uit?

no2 gemeten, deze is goed.
 
Grootste fout die je gemaakt heb.
Zuurstofpomp erop.
En gewoon doordraaien
 
Wat is er nou belangrijker, je vissen of co2?
De bacterie heeft juist nu zuurstof nodig, geen co2.
 
In dat geval, sorry dat ik je de weg naar een topic met antwoorden wijs.
Ja kwam naar mij over dat ik niet te veel moeite doe om zelf wat te zoeken, ik heb het waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd.
Er zijn te veel verschillende tips in het forum van daar dat ik zelf de vraag heb gesteld.
 
Die witte waas zijn gewoon bacteriën die zich nu opnieuw proberen te huisvesten en dit komt omdat je het filter waarschijnlijk iets te goed hebt schoon gemaakt. Het is meestal voldoende om de spons even een paar keer uit te knijpen in een emmer met aquarium water, je bakjes met biologische filtermedia kun je ook even snel uitspoelen maar ga bijvoorbeeld niet onder de kraan alles 100x uitknijpen onder een veel te warme (of koude) straal water.

Dat andere topic gaat echt over exact hetzelfde probleem en staan al een hoop tips in. Stoppen met plantenvoeding, lampen en co2 uit hoeft wat mij betreft allemaal niet. Eigenlijk is het gewoon wachten tot de boel weer in balans is.
 
Ja kwam naar mij over dat ik niet te veel moeite doe om zelf wat te zoeken, ik heb het waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd.
Er zijn te veel verschillende tips in het forum van daar dat ik zelf de vraag heb gesteld.
Niet aan je co2 zitten is mijn advies. niet een luchtpomp installeren en niet je filter grondig schoonmaken. Gewoon je bak met rust laten. Tenzij je erg veel vis in je bak hebt zal het allemaal wel meevallen. Witte waas zou weg moeten trekken geleidelijk aan als de dagen verstrijken. Dit kan wel een week duren.
 
Die witte waas zijn gewoon bacteriën die zich nu opnieuw proberen te huisvesten en dit komt omdat je het filter waarschijnlijk iets te goed hebt schoon gemaakt. Het is meestal voldoende om de spons even een paar keer uit te knijpen in een emmer met aquarium water, je bakjes met biologische filtermedia kun je ook even snel uitspoelen maar ga bijvoorbeeld niet onder de kraan alles 100x uitknijpen onder een veel te warme (of koude) straal water.

Dat andere topic gaat echt over exact hetzelfde probleem en staan al een hoop tips in. Stoppen met plantenvoeding, lampen en co2 uit hoeft wat mij betreft allemaal niet. Eigenlijk is het gewoon wachten tot de boel weer in balans is.
Oke dankjewel, ik heb een filterinhoud van plastic ballen en poreus gesteente en stenen pijpjes. er zullen nog wel bacteriën over zijn ga ik van uit. 2 weken geleden had ik een zeer grote waterwissel gedaan toen ik mijn bak opnieuw had ingericht. waarschijnlijk ging het te snel achter elkaar. de volgende keer vul ik een cementkuip met aquariumwater en spoel de filter inhoud voorzichtig uit. had het nu gedaan met leidingwater op aquarium temperatuur. ik had het kunnen weten . ik ga het rustig afwachten en houd nitriet in de gaten
 
Op zich is kraanwater in Nederland niet zo'n probleem (ik zal de kraanwater guru's voor zijn ;) ) mits de PH en temperatuur een beetje gelijkwaardig zijn. Ik adviseer echter altijd om gewoon een emmer met aquariumwater te gebruiken want dan weet je zeker dat het weinig kwaad kan. Ik doe het zelf meestal wel met aquariumwater omdat ik dat gewoon handig vind en op dat moment toch aan het hevelen ben naar de wasbak. Kan ik net zo goed dat water gebruiken.

Meestal zal die waas na een paar dagen vanzelf weer verdwijnen en is het verder niet schadelijk voor je vissen of planten dus gewoon laten gaan.
 
Ik zou ook niets doen en dit trekt vrij snel weg. Je hebt bacterien met het schoonmaken weggegooid en nu moet zich daar weer eeb goede bacteriecultuur gaan nestelen. In het water zie je nu dus heterotrofebacterien die organisch vuil wegwerken.
 
Ja, en dat gebeurt in 1 dag???
Niks doen, is raar.

Werkt trouwens ook geen UV op.
is meer voor algbloei.
 
Je hebt filter schoonmaken en filter schoonmaken..oftewel: je spoelt de filterwatten of matten licht uit in aquariumwater, of je haalt alle inhoudt eruit en geeft het een grondige wasbeurt.

ik maak mn filters van mijn Fusion, 2x Eheim Prof filters, af en toe schoon. Maar nooit tegelijk zodat er altijd 1 filter blijft draaien.
ik wissel ze dus af.
maar stelregel is dus: af en toe reinigen is niet erg maar dan wel in aquariumwater en niet te grondig.
 
Vooral niet te grondig zoals Albert al aangeeft of de sponzen om de beurt licht uitspoelen. Of leidingwater kwaad kan daar verschillen de meningen over en veel gebruiken hiervoor wel kraanwater zonder nadelige gevolgen (ik doe dat ook gewoon onder de kraan).
 
Hier kun je er iets over lezen:

 
Ik heb een grote portfilter van eheim (Eheim Buitenfilter Classic 2260 XL 2400 L/H)
, deze filtermaterialen spoel ik een keer per jaar af omdat zich toch drab verzameld.
Nu had ik mijn bak opnieuw ingericht waardoor er meer rommel zich had verzameld in het filter. dat wilde ik er even uitspoelen.
ik gebruik geen filter watten, omdat ik dan veel vaker de potfilter open moet maken daar de watten sneller dicht slibt.
Ik wacht het nu rustig af, ga minder diepvriesvoer geven en houd nitriet in de gaten.
 
Laatst bewerkt:
Als je watten sneller dichtslib, heb je toch veel stofvuil.zet er een kleinere bij, wel met grove watten, en spons..
Maak je die regelmatig schoon.
 
Je hebt filter schoonmaken en filter schoonmaken..oftewel: je spoelt de filterwatten of matten licht uit in aquariumwater, of je haalt alle inhoudt eruit en geeft het een grondige wasbeurt.

ik maak mn filters van mijn Fusion, 2x Eheim Prof filters, af en toe schoon. Maar nooit tegelijk zodat er altijd 1 filter blijft draaien.
ik wissel ze dus af.
maar stelregel is dus: af en toe reinigen is niet erg maar dan wel in aquariumwater en niet te grondig.

Door de kwaliteit van het kraanwater hier spoel ik zelfs mijn sponzen, in het voorfilter, uit met kraanwater. Het filter zelf maak ik hooguit een keer per jaar eens schoon. Maar spoelen in aquariumwater, dat is beslist waar, is beter.
 
Waarom vraag ik me dan af want de bacterien hebben een brede range volgens mij voor wat betreft waterwaarden.

Dat denk ik ook, maar ik weet er niet echt veel van. Maar dan nog komt het mij voor dat je dan beter zo dicht bij de voor hun beste waarde kan zitten en dat lijkt aquariumwater te zijn, toch?
 
Dat denk ik ook, maar ik weet er niet echt veel van. Maar dan nog komt het mij voor dat je dan beter zo dicht bij de voor hun beste waarde kan zitten en dat lijkt aquariumwater te zijn, toch?

Ik kan weer niet anders dan je gelijk geven Ben ;)
 
jaja uitspoelen in water wat je afhevelt en dus eigenlijk afgekeurd is omdat je het gaat wegspoelen.
kan je het net zo goed met nieuw water spoelen, want volgens mij zegt iedereen hier dat er geen bacterie zweeft in dat water dus met andere woorden waarom zou je met dat vuile water spoelen en niet met het schone?
 
jaja uitspoelen in water wat je afhevelt en dus eigenlijk afgekeurd is omdat je het gaat wegspoelen.
kan je het net zo goed met nieuw water spoelen, want volgens mij zegt iedereen hier dat er geen bacterie zweeft in dat water dus met andere woorden waarom zou je met dat vuile water spoelen en niet met het schone?

Ik doe het ook met kraanwater maar goed je kan het ook prima in aquawater doen want dat gooi je natuurlijk niet weg vanwege slecht water. Ik doe het eigenlijk ook nooit tijdens het verversen.
 
Definieer slecht.
Overbemest met planten voeding.
Opgelopen zout oplossingen mineralen en dat soort spul uit voeding en uitwerpselen.
Waardoor we zeggen je moet verversen.
Dus dat.
Prima voor huiskamer planten.
 
Ik doe het ook met kraanwater maar goed je kan het ook prima in aquawater doen want dat gooi je natuurlijk niet weg vanwege slecht water. Ik doe het eigenlijk ook nooit tijdens het verversen.
Moet je toch eens uitleggen.
Stel ik wil mijn spons spoelen in aquarium water.
Dan moet ik dat water toch afhevelen in een emmer?
En dan gaat er dus water uit het aquarium wat je weer met kraan/osmose aanvult?
Dat heet toch verversen?

Misschien versta je onder verversen een nog grotere hoeveelheid?
Maar op een laten we zeggen nano bak van 30 liter dan is een halve emmer afhevelen met zeg 5 liter toch een behoorlijke hoeveelheid.
Op mijn bak zal een emmer niks uitmaken maar ja daar heb ik geen kleine sponzen.
 

Terug
Bovenaan