witte waas in aquarium.


isa1055

Member
Lid geworden
26 juni 2023
Berichten
10
Leeftijd
21
Hallo ik heb een aquarium met 25L. er zitten 3 best grote algeneters in en 1 baby algeneter en guppy's. ik heb ong 4 dagen geleden mijn water voor de helft ververst en bij de 50% van de verse water aquasafe anti safe erbij gedaan en ik ben van grind overgestapt naar zand. ik had voor de verversing nog 6 corydoras en ong 5 garnalen en gelezen dat zand beter voor hun is. na de verversing zijn er heel veel vissen overleden, met name ook helaas alle corydoras en garnalen. ik heb mij er wat dieper in verdiept en gelezen dat ik een veel te klein aquarium heb, ik ga over 2 weken een 75L aquarium aanschaffen en ik ga ook op dit moment geen nieuwe vissen erbij zetten. nu is mijn vraag hoe ik van de witte waas af kan komen in mijn aquarium.. ik weet niet goed of het schadelijk is voor mijn vissen, maar er gaan heel veel vissen per dag dood.. ook de garnalen waren eerst blauw en ik trof ze aan met rode hoofden.. ik heb gelezen dat waterpest hiermee zou kunnen helpen maar tot nu toe heeft het niks gedaan, ik heb ook een luchtpomp aangeschaft. heeft iemand enig idee wat ik hiertegen kan doen? ik heb in de bijlages 6 fotos toegevoegd.
Hopelijk kan iemand mij helpen!
 

Bijlagen

  • 7753_pla_tetra_aquasafe_wasseraufbereiter_500ml_hs_01_9.jpg
    7753_pla_tetra_aquasafe_wasseraufbereiter_500ml_hs_01_9.jpg
    20.5 KB · Weergaven: 71
  • IMG_8839.jpg
    IMG_8839.jpg
    341.3 KB · Weergaven: 69
  • IMG_8848.jpg
    IMG_8848.jpg
    307.6 KB · Weergaven: 69
  • IMG_8896.jpg
    IMG_8896.jpg
    207.7 KB · Weergaven: 67
  • IMG_8897.jpg
    IMG_8897.jpg
    260.1 KB · Weergaven: 67
  • IMG_8898.jpg
    IMG_8898.jpg
    392.1 KB · Weergaven: 70
Volgensmij heb je echt veel ste veel gevoerd..
 
Het kan ook als je ineens van bodem verwisseld dat alle goede bacteriën weggehaald worden.
 
Volgensmij heb je echt veel ste veel gevoerd..
ik voer ze om de 2 dagen en op de fotos met de garnalen had ik het eten net erin gedaan. op internet staat ook 'Het wordt aangeraden om je vissen 1 tot 2 keer per dag te voeren.'
 
Oke, dan is dat niet het punt…
 
Om te beginnen is dit bakje niet echt geschikt voor visje maar dat even terzijde. Je moet ook minder voeren en ik zou elke dag een beetje tussen 2 vingers geven en wel zo dat het in een paar minuten op is.
Ik vraag me af of de bak goed is ingedraaid en dat is minimaal 4 weken. Als je de bodem hebt verwisseld dan ben je inderdaad al je goede bacterien kwijt en kun je last krijgen van nh3/4 of no2 en dat is giftig.
Kun je deze waarden meten en aangeven hoelang de bak al draait? Ik denk dat je veel moet verversen.

Edit: goed dat je een andere bak gaat kopen maar deze moet ook 4 weken indraaien.
 
ik heb mij er wat dieper in verdiept en gelezen dat ik een veel te klein aquarium heb, ik ga over 2 weken een 75L aquarium aanschaffen en ik ga ook op dit moment geen nieuwe vissen erbij zetten. nu is mijn vraag hoe ik van de witte waas af kan komen in mijn aquarium.. ik weet niet goed of het schadelijk is voor mijn vissen, maar er gaan heel veel vissen per dag dood.
Wat goed dat je zo bezig bent om te zorgen dat de vissen krijgen wat ze nodig hebben!

Nederlands kraanwater kan geen kwaad voor de vissen (bevat geen chloor zoals in Amerika en belgie) je mag zeker 100% water wisselen (2x 70% of 3 x 50%) dat kan helemaal geen kwaad voor de vissen. Aquasafe hoeft niet perse het kan helpen maar zal weinig toevoegen.

De planten hebben voedingsstoffen nodig in het water de vissen niet. Op dit moment is het belangrijk om het water schoon te maken en houden voor de vissen. Al het organische afval van stervende planten er uit. Zorg dat er niet te veel eten op de bodem blijft liggen.

Door een nieuwe bodem te plaatsen raakt de boel uit balans.
De bodem is een filter. Het vuil trekt er in en worden door bacteriën omgezet in voedingsstoffen voor de planten. Doordat je dit verstoord hebt blijft vuil nu achter, kan niet goed omgezet worden. Dit veroorzaakt een nitrietpiek en bacteriebloei. Dit zijn belangrijke processen om je aquarium in balans te krijgen maar dit moet je wel in de hand kunnen houden. Vooral als je je vissen al in je aquarium hebt en dus eigenlijk begonnen bent met een "fish in cycle".
Zoek eens deze term op en wat informatie daarover want het is wel belangrijk dat je op bepaalde manieren werkt. Omdat fouten dus het leven en de welzijn van de vis kost

De waas kunnen verschillende dingen zijn
Algen
Vuil
Of bacterie bloei

Het is allemaal op te lossen door het water wat schoner te houden.

Waterpest is een snelgroeiende plant die veel zuurstof geeft aan de vissen. Als de omstandigheden goed zijn groeit de plant goed en snel en zal het werken.
 
Welk aquarium ben je van plan om te kopen?
 
Wat goed dat je zo bezig bent om te zorgen dat de vissen krijgen wat ze nodig hebben!

Nederlands kraanwater kan geen kwaad voor de vissen (bevat geen chloor zoals in Amerika en belgie) je mag zeker 100% water wisselen (2x 70% of 3 x 50%) dat kan helemaal geen kwaad voor de vissen. Aquasafe hoeft niet perse het kan helpen maar zal weinig toevoegen.

De planten hebben voedingsstoffen nodig in het water de vissen niet. Op dit moment is het belangrijk om het water schoon te maken en houden voor de vissen. Al het organische afval van stervende planten er uit. Zorg dat er niet te veel eten op de bodem blijft liggen.

Door een nieuwe bodem te plaatsen raakt de boel uit balans.
De bodem is een filter. Het vuil trekt er in en worden door bacteriën omgezet in voedingsstoffen voor de planten. Doordat je dit verstoord hebt blijft vuil nu achter, kan niet goed omgezet worden. Dit veroorzaakt een nitrietpiek en bacteriebloei. Dit zijn belangrijke processen om je aquarium in balans te krijgen maar dit moet je wel in de hand kunnen houden. Vooral als je je vissen al in je aquarium hebt en dus eigenlijk begonnen bent met een "fish in cycle".
Zoek eens deze term op en wat informatie daarover want het is wel belangrijk dat je op bepaalde manieren werkt. Omdat fouten dus het leven en de welzijn van de vis kost

De waas kunnen verschillende dingen zijn
Algen
Vuil
Of bacterie bloei

Het is allemaal op te lossen door het water wat schoner te houden.

Waterpest is een snelgroeiende plant die veel zuurstof geeft aan de vissen. Als de omstandigheden goed zijn groeit de plant goed en snel en zal het werken.
3*50% is minder dan 100% hoor.
 
Ik zit trouwens te denken, gooi er eens een boel watervlooien in. Van die levende, niet een zakje waar er alleen dode in drijven. Als je geluk hebt eten je vissen ze niet gelijk op. De watervlooien zullen de zweef algen op eten 😄
 
  • Leuk
Waarderingen: F.
3*50% is minder dan 100% hoor.
Pak n beet 😄 je kan wel een 4de keer 50% er uit halen maar dat doet weinig. Dan had je beter met hogere percentages kunnen starten.
 
Wat goed dat je zo bezig bent om te zorgen dat de vissen krijgen wat ze nodig hebben!

Nederlands kraanwater kan geen kwaad voor de vissen (bevat geen chloor zoals in Amerika en belgie) je mag zeker 100% water wisselen (2x 70% of 3 x 50%) dat kan helemaal geen kwaad voor de vissen. Aquasafe hoeft niet perse het kan helpen maar zal weinig toevoegen.

De planten hebben voedingsstoffen nodig in het water de vissen niet. Op dit moment is het belangrijk om het water schoon te maken en houden voor de vissen. Al het organische afval van stervende planten er uit. Zorg dat er niet te veel eten op de bodem blijft liggen.

Door een nieuwe bodem te plaatsen raakt de boel uit balans.
De bodem is een filter. Het vuil trekt er in en worden door bacteriën omgezet in voedingsstoffen voor de planten. Doordat je dit verstoord hebt blijft vuil nu achter, kan niet goed omgezet worden. Dit veroorzaakt een nitrietpiek en bacteriebloei. Dit zijn belangrijke processen om je aquarium in balans te krijgen maar dit moet je wel in de hand kunnen houden. Vooral als je je vissen al in je aquarium hebt en dus eigenlijk begonnen bent met een "fish in cycle".
Zoek eens deze term op en wat informatie daarover want het is wel belangrijk dat je op bepaalde manieren werkt. Omdat fouten dus het leven en de welzijn van de vis kost

De waas kunnen verschillende dingen zijn
Algen
Vuil
Of bacterie bloei

Het is allemaal op te lossen door het water wat schoner te houden.

Waterpest is een snelgroeiende plant die veel zuurstof geeft aan de vissen. Als de omstandigheden goed zijn groeit de plant goed en snel en zal het werken.
hoe houd ik dan precies het water weer schoon? ik heb een lucht, en normale filter pomp heel de dag lang aanstaan. voor de rest ben ik bang dat als ik nieuw water toevoeg dat ik het nog erger maak :(
 
Om te beginnen is dit bakje niet echt geschikt voor visje maar dat even terzijde. Je moet ook minder voeren en ik zou elke dag een beetje tussen 2 vingers geven en wel zo dat het in een paar minuten op is.
Ik vraag me af of de bak goed is ingedraaid en dat is minimaal 4 weken. Als je de bodem hebt verwisseld dan ben je inderdaad al je goede bacterien kwijt en kun je last krijgen van nh3/4 of no2 en dat is giftig.
Kun je deze waarden meten en aangeven hoelang de bak al draait? Ik denk dat je veel moet verversen.

Edit: goed dat je een andere bak gaat kopen maar deze moet ook 4 weken indraaien.
dankje voor de tip! hoe bedoel je ingedraaid? ik heb nu al ong 6 jaar vissen en ik deed ze altijd meteen in het water na het verversen, nu al een anderhalf jaar niks schoongemaakt alleen mijn pomp een beetje sinds ik ook bodemvisjes heb aangeschaft. bedoel je dat ik de water dat ik in de bak ga doen 4 weken moet blijven staan? ik heb juist om die reden de aquasafe aangeschaft met hoop dat ik ze er meteen in kan doen :/
 
Ik zit trouwens te denken, gooi er eens een boel watervlooien in. Van die levende, niet een zakje waar er alleen dode in drijven. Als je geluk hebt eten je vissen ze niet gelijk op. De watervlooien zullen de zweef algen op eten 😄
ik ben dus bang dat ze het water nog viezer gaan maken, ik heb ooit heeeel lang geleden levende watervlooien in mijn aquarium gedaan en de helft lag na een paar dagen dood op de bodem van mijn aquarium. ik heb ook al 4 algeneters eten hun de algen niet op dan?
 
dankje voor de tip! hoe bedoel je ingedraaid? ik heb nu al ong 6 jaar vissen en ik deed ze altijd meteen in het water na het verversen, nu al een anderhalf jaar niks schoongemaakt alleen mijn pomp een beetje sinds ik ook bodemvisjes heb aangeschaft. bedoel je dat ik de water dat ik in de bak ga doen 4 weken moet blijven staan? ik heb juist om die reden de aquasafe aangeschaft met hoop dat ik ze er meteen in kan doen :/
Nee die 4 weken is alleen bij een nieuwe bak en ik wist niet hoelang deze al draait.
 
Aqua-safe is eigenlijk een verkooppraatje.. Heeft dus vrijwel geen nut.
 
ik ben dus bang dat ze het water nog viezer gaan maken, ik heb ooit heeeel lang geleden levende watervlooien in mijn aquarium gedaan en de helft lag na een paar dagen dood op de bodem van mijn aquarium. ik heb ook al 4 algeneters eten hun de algen niet op dan?
Een paar watervlooien zullen het water niet bevuilen denk ik. Ze kunnen het echt mooi schoon krijgen. Of ze dan alle algen voor de algeneters op eten weet ik niet... Zal niet veel schelen denk ik. Ze doen natuurlijk geen wonderen 😄 ze helpen mee om de boel terug te dringen. Ze worden uiteindelijk ook opgegeten neem ik aan?
 
Een paar watervlooien zullen het water niet bevuilen denk ik. Ze kunnen het echt mooi schoon krijgen. Of ze dan alle algen voor de algeneters op eten weet ik niet... Zal niet veel schelen denk ik. Ze doen natuurlijk geen wonderen 😄 ze helpen mee om de boel terug te dringen. Ze worden uiteindelijk ook opgegeten neem ik aan?
ik denk dus eerder dat het water wazig is door het storen van de bacterien.. maar wie weet ik heb al zo lang een aquarium, in het verleden heel erg grondig schoongemaakt en heel het water ververst en dit nog nooit meegemaakt. ik ga morgen langs de dierenwinkel kijken of ze watervlooien hebben en proberen dan maar, en nog wat waterpest erbij halen en misschien de andere planten even in een aparte bak doen misschien dat die planten teveel alg aanmaken geen idee.
 
ik denk dus eerder dat het water wazig is door het storen van de bacterien.. maar wie weet ik heb al zo lang een aquarium, in het verleden heel erg grondig schoongemaakt en heel het water ververst en dit nog nooit meegemaakt. ik ga morgen langs de dierenwinkel kijken of ze watervlooien hebben en proberen dan maar, en nog wat waterpest erbij halen en misschien de andere planten even in een aparte bak doen misschien dat die planten teveel alg aanmaken geen idee.
Nouja er zitten heel veel soorten bacteriën in de bodem en als die allemaal vrij komen en de omstandigheden juist zijn dan kunnen ze gaan "bloeien" dit komt vaak voor in nieuwe aquaruim omdat er dan nog geen sterke planten aanwezig zijn en er voedingsstoffen in overvloed zijn. Het zou kunnen dat de planten nog niet genoeg doen. Hoewel dit uiteindelijk van zelf hoort te zakken. Is het nog niet minder?
 
Nouja er zitten heel veel soorten bacteriën in de bodem en als die allemaal vrij komen en de omstandigheden juist zijn dan kunnen ze gaan "bloeien" dit komt vaak voor in nieuwe aquaruim omdat er dan nog geen sterke planten aanwezig zijn en er voedingsstoffen in overvloed zijn. Het zou kunnen dat de planten nog niet genoeg doen. Hoewel dit uiteindelijk van zelf hoort te zakken. Is het nog niet minder?
ik heb het gevoel dat het elke dag alleen maar erger wordt.. is het anders ook een idee om gewoon de guppys over te plaatsen naar een tijdelijke bak, en de algeneters in mijn aquarium te laten. als een guppy nu overlijdt zie ik zijn lichaampje niet en wordt het naar mijn gevoel alleen maar erger. of is dat ook niet slim, dan zou ik weer verse kraanwater moeten gebruiken :/
 
Heb je het zand goed gewassen voordat je het erin hebt gedaan? Ongewassen zand kan ook een waas geven
 
Heb je het zand goed gewassen voordat je het erin hebt gedaan? Ongewassen zand kan ook een waas geven
ik heb gelezen dat je het zand alleen een keer moet spoelen in lauw water, misschien zou dat doordat komen ja..
 
even een kleine update! nu dat ik het vergelijk met het foto van een paar dagen geleden en een foto van net begint het wel wat beter te worden.. ik heb net wat plantjes wat veel vuil maakten apart gezet in een andere bak en nu zit er bijna alleen waterpest in mijn aquarium, morgen even langs de winkel om wat meer te halen en hopelijk ziet mijn aquarium er over een paar dagen weer goed helder uit! :)tips zijn nog altijd welkom en nog erg bedankt voor diegene die mij hebben geholpen hierbij :)
IMG_8897.jpg
IMG_8917 (1).jpg
 
Lastig om te zeggen of het bacterie of algenbloei is. De bak is veel bacterien kwijt en is deels op de kop gezet dus die moet weer in balans komen. Hou de waterwaarden in de gaten en ververs zonodig.
 
3*50% is minder dan 100% hoor.
De eerste keer vervang je de helft. Er blijft dus 50% oud water.
De tweede keer vervang je half oud en half nieuw water, er blijft dan de helft van de helft van het oude water, dus 25%.
De derder keer vervang je de helft van die 25%. Dat is dus 12.5%.
Per saldo heb je dus 87.5% vervangen. Dan komt aardig in de buurt.
Je kunt ook twee keer 2/3 vervangen. Dat doet ongeveer hetzelfde.

ik denk dus eerder dat het water wazig is door het storen van de bacterien.. maar wie weet ik heb al zo lang een aquarium, in het verleden heel erg grondig schoongemaakt en heel het water ververst en dit nog nooit meegemaakt. ik ga morgen langs de dierenwinkel kijken of ze watervlooien hebben en proberen dan maar, en nog wat waterpest erbij halen en misschien de andere planten even in een aparte bak doen misschien dat die planten teveel alg aanmaken geen idee.
Ik denk dat het een samenloop van omstandigheden is. Je dieren zwemmen in hun eigen ontlasting. Je hebt bacteriën nodig die die ontlasting afbreken tot stoffen die onschadelijk zijn, mits er planten zijn om ze te consumeren.
Hoe meer dieren je hebt, hoe meer je vraagt van filter en bodem.
Je had nu voor een 25l enorm veel dieren in verhouding tot je filter capaciteit. Veranderen van de bodem kost je capaciteit. Dan kom je in een situatie dat de giftige stoffen zich steeds verder opstapelen.
Ik zou juist zo weinig mogelijk voeren. Dus ook geen watervlooien! Meer eten geeft meer afvalstoffen. Dat vergroot het probleem.
Weinig voeren en veel waterwissels. En afwachten. Normaal wordt het vanzelf weer een keer stabiel. Al zou het in dit geval kunnen dat je nog steeds teveel belasting houd, en dus vaak moet blijven wisselen.
Bacteriën zitten vooral op oppervlakken. Bij waterwissels raak je er dus weinig kwijt. Dat kan weinig kwaad. Wel opletten dat de temperatuur van het verse water ongeveer gelijk is.
 
De eerste keer vervang je de helft. Er blijft dus 50% oud water.
De tweede keer vervang je half oud en half nieuw water, er blijft dan de helft van de helft van het oude water, dus 25%.
De derder keer vervang je de helft van die 25%. Dat is dus 12.5%.
Per saldo heb je dus 87.5% vervangen. Dan komt aardig in de buurt.
Je kunt ook twee keer 2/3 vervangen. Dat doet ongeveer hetzelfde.


Ik denk dat het een samenloop van omstandigheden is. Je dieren zwemmen in hun eigen ontlasting. Je hebt bacteriën nodig die die ontlasting afbreken tot stoffen die onschadelijk zijn, mits er planten zijn om ze te consumeren.
Hoe meer dieren je hebt, hoe meer je vraagt van filter en bodem.
Je had nu voor een 25l enorm veel dieren in verhouding tot je filter capaciteit. Veranderen van de bodem kost je capaciteit. Dan kom je in een situatie dat de giftige stoffen zich steeds verder opstapelen.
Ik zou juist zo weinig mogelijk voeren. Dus ook geen watervlooien! Meer eten geeft meer afvalstoffen. Dat vergroot het probleem.
Weinig voeren en veel waterwissels. En afwachten. Normaal wordt het vanzelf weer een keer stabiel. Al zou het in dit geval kunnen dat je nog steeds teveel belasting houd, en dus vaak moet blijven wisselen.
Bacteriën zitten vooral op oppervlakken. Bij waterwissels raak je er dus weinig kwijt. Dat kan weinig kwaad. Wel opletten dat de temperatuur van het verse water ongeveer gelijk is.
Mijn punt is dat er wordt gezegd 100% vervangen. Jij laat al zien dat het veel minder is. Dat is precies wat ik zeg.
Stel die bak is dusdanig vervuild dat er 150ppm Nitraat in zit. Dan zit je nog steeds aan de hoge kant.
In dit soort gevallen moet gewoon meer water ververst worden.
 
Inderdaad ververs je minder met telkens kleine verversingen want bij een tweede deel en de latere delen haal je ook weer een deel van het nieuwe water eruit. Vandaar dat je beter in 1x kan verversen wat je wil verversen.

Bij de EI ververs je 50% maar als je 2x per week 25% zou doen dan ververs je minder dan wanneer je in 1x 50% doet.
 
dankje voor de tip! hoe bedoel je ingedraaid? ik heb nu al ong 6 jaar vissen en ik deed ze altijd meteen in het water na het verversen, nu al een anderhalf jaar niks schoongemaakt alleen mijn pomp een beetje sinds ik ook bodemvisjes heb aangeschaft. bedoel je dat ik de water dat ik in de bak ga doen 4 weken moet blijven staan? ik heb juist om die reden de aquasafe aangeschaft met hoop dat ik ze er meteen in kan doen :/
Je geeft aan hiervoor 1,5 jaar niet te hebben verschoond. Naast wat hiervoor allemaal gezegd is over de onbalans en nitrietpieken, kun je ook te maken hebben gehad met het oldtanksyndroom. De watersamenstelling is zodanig dat je vissen doodgaan als je een keer verschoond. Je kunt het opzoeken op internet wat het precies is.

Verder schrijf je dat je bang bent het water te verschonen. Schoon water is essentieel voor vissen. Je wilt zelf toch ook niet in je eigen urine en faeces wonen?
Aangezien je vissen die door verandering van watersamenstelling al dood zijn, zou ik voor de overige visjes een goed waterwissel regime invoeren en ze niet weer laten vervuilen en oldtanksyndroom op laten lopen.

Let erop dat als je 3 algeneters hebt dat dat mogelijk nog teveel is in een 75 liter bak. Algeneters zijn gigantische vervuilers. Hoe meer vervuiling in je bak, hoe meer verschonen.

Ik zou zelf wel 1x per dag goed voer geven, omdat je vissen mogelijk verzwakt zijn en de vervuiling oplossen door waterwissels. Als je te weinig voert bij verzwakte vissen is de kans aanwezig dat hun weerstand nog verder achteruit gaat.
Schoon water zonder nitriet en hooguit een beetje nitraat (dat weet je door testen), goed voer en rust.
 
Ik had niet gelezen hoelang je de bak hebt dus vandaar dat ik sprak over 4 weken indraaien maar dat is alleen bij een opstart.
Weinig voeren en veel waterwissels. En afwachten.
Mee eens en ik zou zelf toch met zo n grote verandering de no2 meten als er bewoners inzitten. Betere het zekere voor het onzekere nemen vindt ik.
 
Mijn punt is dat er wordt gezegd 100% vervangen. Jij laat al zien dat het veel minder is. Dat is precies wat ik zeg.
Stel die bak is dusdanig vervuild dat er 150ppm Nitraat in zit. Dan zit je nog steeds aan de hoge kant.
In dit soort gevallen moet gewoon meer water ververst worden.
Well succes met het er uit halen van de bodem om de laatste druppels er uit te halen met een doekje en een handoek om vervolgens je bak weer opnieuw op te starten.

Mijn bodem is 1/3 de hoogte van de bak.ik weet niet hoe jij 100% wilt wisselen maar 12.5% van het water zit bij mij gewoon in de bodem. Dat krijg je er nooit uit. Dus 3 keer 50% is 87.5% = 100% want 100% krijg je er toch nooit uit :)

Ook is het zo dat je met 87.5% waterwissel nog maar 20ppm nitraat overhoud als je 150ppm hebt wat vaak een ideale waarde voor een beplantte bak is en niet aan de hoge kant is zoals jij zegt.

Daarnaast is het verschil tussen 100 en 87.5 absoluut niet veel. Het is vrij klein. 100 is bijna 10 keer meer dan het verschil tussen 100 en 87.5 (wat 12.5 is)

Daarnaast hebben kleine waterwissels voordelen tegenover grote waterwissels.

Je kan op die manier namelijk gelijdelijk aan je vissen aan het nieuwe water laten wennen.
 
Ik denk niet dat Raoul bedoelt om in 1x 100% te verversen want dat gaat lastig. Hij bedoelt dat met 2x 50% je niet al het water van voor de verversing hebt vervangen omdat je deels ook nieuw water ververst. In 1x 80% is affectiever dan 2x 40%.
 
Tja gewoon eerst grote waterwissel en daarna twee slangen erin.
Eentje toevoer eentje afvoer (hevel) en dat een uurtje laten draaien.
 

Terug
Bovenaan