Witte vlekken/waas (geen stippen) met sterfte tot gevolg


T

TbR

Guest
Hello,

Sinds enkele weken heb ik continu een vis die een soort witte waas vertoont.
Eerst was het dit onderstaande cichliden mannetje => gestorven
IMG_20201120_155544.jpg

De volgende was een Platy vrouwtje (waar ik geen foto van heb getrokken) => gestorven
Nu zie ik dat een van de jonkie platy's ook zo een vlek vertoont.
IMG_20201208_163731.jpg


De drie vissen vertonen allemaal een gelijkaardig gedrag: lusteloos, verstoppen. Uiteindelijk vermageren met dood tot gevolg.
Het platy vrouwtje begon zelfs wild en zonder richting heel hard te zwemmen en uit het water te springen.
Ik had deze in een kweekbakje gezet om te monitoren. Iedere keer sprong ze eruit.

De bak is een Juwel 120 l met een pot en interne filter.
Bezetting:
- bijlzalmen
- Cory's
- Plecko
- Neon terta's
- platy's
- Guppy's
- Koppel dwerg goerami's
- cichilde vrouwtje

Waterwaarden zijn stabiel. geen NO2, geen CL2

Bij de 2 overleden vissen heb ik Esha 2000 geprobeerd.
De platy werd alleen maar slechter.
De cichlide beter/actiever. Ik dacht dat die erdoor ging komen maar uiteindelijk toch gestorven.

Als ik het vraag aan "Dokter Google" komt ik meestal uit aan iets bacterieel of witte stip(hoewel het geen stippen zijn)

Kan iemand mij zeggen wat dit zou kunnen zijn?


Alvast bedankt!
 
Heb je een betrouwbare meting van de waterhardheid en de temperatuur?

Het verhaal en de foto's vind ik nog het meest op columnaris wijzen. Wat je nu al gelijk kunt doen is de aangedane vissen in een aparte bak doen, en daar zout aan toevoegen. 1,5 gram per liter water als begindosis is prima; alle vissen die jij hebt kunnen dat hebben. Temperatuur op maximaal 24 graden. En dan kijken of de symptomen stabiliseren/verbeteren. Ondertussen nagaan of je ergens medicatie kunt scoren.

Edit: oh ja, en Voogle is ook alvast iets "neutraals" wat kan helpen in deze, los van medicatie specifiek voor columnaris.
Edit 2: had een iets te hoog zoutgehalte berekend aanvankelijk...
 
Laatst bewerkt:
Ehhhh even een klein kanttekeningetje: er zitten ook Cory's bij, en die kunnen niet tegen zout...

Voogle is een natuurlijk preparaat waarin onder meer Astaxanthine ( anti-oxidant) en Aloe Vera zit. Je kunt het zowel preventief als in een kuurtje gebruiken.
 
Ehhhh even een klein kanttekeningetje: er zitten ook Cory's bij, en die kunnen niet tegen zout...
Oh joh, kunnen ze echt prima. Er is maar een hele enkele uitzondering onder de vissoorten die wij houden die niet tegen een zouttoevoeging van 1,5 g/l (1 eetlepel per 3 gallon) kan. Dat cory's tot
die uitzonderingen behoren is een fabel. Een van de vele die de hobby rijk is....
 
Columnaris zie je meestal een soort van witte band achter de rugvin. Andere naam is dan ook zadelrug ziekte. Als dit het geval is dan is binnen een paar dagen alles aangetast en dood.

Witte vlekken op de huid geeft wel aan dat er iets speelt met de slijmhuid. Het verwilderd zwemmen ook.

Ik zou een flesje sera prof protazol halen. Dit is voor parasieten en niet zo heel ingrijpend. Is een vrij kort kuurtje. Even 50% verversen en dan de protazol eri.n Herhalen als nodig is. Na medicatie altijd even een paar weken preventief goed verversen. Waaieren over de bodem, planten uitschudden bij afhevelen. Sommige stadia van baby ellende dood je niet met medicatie en op deze wijze voer je veel richting het riool.

Als je vissen zie met rafelige vinnen/staarten, witte bekken, oogjes die meer uit de kop staan dan heb je te maken met bacterieel en gaat de protazol niet helpen.

Tijdens de kuur kunnen vissen erg gaan schuren en wilder worden want ze krijgen "jeuk"ellende probeert verder de vishuid in te komen om van de medicatie weg te komen dus is normaal.

Succes
 
Als dit het geval is dan is binnen een paar dagen alles aangetast en dood.
Het verraderlijke van columnaris is dat het niet altijd hetzelfde ziektebeeld geeft. Qua exacte symptomen, en qua vooruitzichten. Er zijn meerdere varianten van, en sommige leiden (inderdaad) binnen 1-2 dagen tot de dood terwijl je bij andere een meer slepend ziekteverloop ziet dat zelfs weken in beslag kan nemen. Dat is denk ik een van de dingen die maakt dat een diagnose stellen vaak lastig is, waardoor de verdenking naar andere aandoeningen kan verschuiven.

- (PDF) Columnaris disease in fish: A review with emphasis on bacterium-hot interactions (researchgate.net)
- Columnaris And What I Have Learned About The Types, Causes, And Treatments | My Aquarium Club
- Characterization of four Flavobacterium columnare (Flexibacter columnaris) strains isolated from tropical fish - PubMed (nih.gov)

Voorbeeldje van een van de uitingsvormen die weer anders is dan die in dit topic:
- Treating Cotton Mouth (A strain of Columnaris) (fishlore.com)

Kan verwarrend zijn allemaal. Er schijnt ook nog veel onbekend over te zijn. :)
 
Laatst bewerkt:
Het is
Het verraderlijke van columnaris is dat het niet altijd hetzelfde ziektebeeld geeft. Er zijn meerdere varianten van, die variëren van (inderdaad) binnen 1-2 dagen dood tot een slepend ziekteverloop dat zelfs weken in beslag kan nemen. Dat is denk ik een van de dingen die maakt dat een diagnose stellen vaak lastig is, waardoor de verdenking naar andere aandoeningen kan verschuiven.

- (PDF) Columnaris disease in fish: A review with emphasis on bacterium-hot interactions (researchgate.net)
- Columnaris And What I Have Learned About The Types, Causes, And Treatments | My Aquarium Club
- Characterization of four Flavobacterium columnare (Flexibacter columnaris) strains isolated from tropical fish - PubMed (nih.gov)

Voorbeeldje van een van de uitingsvormen die weer anders is dan die in dit topic:
- Treating Cotton Mouth (A strain of Columnaris) (fishlore.com)

Kan verwarrend zijn allemaal. Er schijnt ook nog veel onbekend over te zijn. :)

En de temperatuur beperkt houden bijvoorbeeld, wat ik in mijn eerste bericht aanraadde, is met bepaalde koudwaterstammen niet effectief of zelfs contra-productief. Zie er maar eens achter te komen waar je mee te maken hebt...
Inderdaad altijd moeilijk te bepalen wat er aan de hand is zonder verder onderzoek. Het is en blijft gissen.

TS heeft al langere tijd problemen en logischerwijs zou hij dan meer vissen met problemen zien. Niet af en toe eentje. Dan zou je toch een op een stapeling verwachten.

Columnaris is in een langer stadium niet meer te behandelen met medicatie wat hier voor handen is. Als de nieren al klappen heeft gehad dan is het zo en zo einde verhaal. Zout is dan ook geen optie.

De kans op columnaris is al gering en dan nog een niet veel voorkomend stam dan heb je echt wel ontzettend pech.

De kans op verminderde weerstand en dan iets wat meer voor de hand liggends zal 90% dekken. De 10 % kans op hele grote pech blijft natuurlijk.

Grof geschut inzetten tegen columnaris kan voordelen hebben maar ook zware nadelen voor het aquarium en vissen. Zolang je niet zeker ben zou mijn keus om mild te beginnen en dan afwachten zijn.
 
100% zekerheid is zo gauw niet te geven. :) Als ik zelf in bovenstaande situatie zat zou in in ieder geval niet afwachten. Die fout heeft me al eens een hele bak vissen gekost. (Dat was ook columnaris achteraf gezien.) Zout en Voogle zijn dan het minste wat je kunt proberen. Ook omdat ze effect hebben op meerdere aandoeningen.

Overigens vind ik het wat voorbarig om te zeggen dat, als het proces al een paar weken aan de gang is, per definitie veel meer vissen het probleem zouden moeten hebben dan nu het geval is. Zoals we ook zien in deze tijden van Corona, is niet altijd te voorspellen hoe snel besmetting plaatsvindt en wie er (zichtbaar) ziek worden en symptomen X en Y krijgen, en wie niet.

Columnaris is in een langer stadium niet meer te behandelen met medicatie wat hier voor handen is.
Is dat zo, en zo ja is daar nu met zekerheid sprake van? Als het columnaris zou zijn.

De kans op columnaris is al gering en dan nog een niet veel voorkomend stam dan heb je echt wel ontzettend pech.
De kans op columnaris is alleen gering te noemen als niet erkend wordt dat de ziekteverwekker vele verschijningsvormen kent.

De kans op verminderde weerstand en dan iets wat meer voor de hand liggends zal 90% dekken.
Geeft verminderde weerstand an sich de symptomen die TS noemt?
 
Laatst bewerkt:
100% zekerheid is zo gauw niet te geven. :) Als ik zelf in bovenstaande situatie zat zou in in ieder geval niet afwachten. Die fout heeft me al eens een hele bak vissen gekost. (Dat was ook columnaris achteraf gezien.) Zout en Voogle zijn dan het minste wat je kunt proberen. Ook omdat ze effect hebben op meerdere aandoeningen.

Overigens vind ik het wat voorbarig om te zeggen dat, als het proces al een paar weken aan de gang is, per definitie veel meer vissen het probleem zouden moeten hebben dan nu het geval is. Zoals we ook zien in deze tijden van Corona, is niet altijd te voorspellen hoe snel besmetting plaatsvindt en wie er (zichtbaar) ziek worden en symptomen X en Y krijgen, en wie niet.

Oei dat is natuurlijk een verschrikkelijke ervaring alles dood :'(

Ik zeg ook niet afwachten. Ik zeg mild beginnen en blijven verversen als er verder geen ernstige symptomen zijn. Zout gebruik ik ook wel maar niet in me aquarium. Dan kies ik voor apart zetten.

De rest van de discussie is weinig zinvol gezien er geen uitsluitsel is wat het is. We zien alleen een vis met een witte vlek in zijn slijmhuid en getrokken vinnen en lezen een flitsende vis.

We verschillen gewoon van mening. Ik vind het juist voorbarig om te opperen dat het columnaris zou kunnen zijn. Het meest gevreesde ziekte onderwerp. TS heeft 1 bericht geplaatst en ESHA gekocht wat inhoud niet veel ervaring te hebben. Even googlen om medicatie voor columnaris te scoren, wat zou dit dan moeten zijn en wat zal het resultaat zijn.

Maar gelukkig is een forum voor verschillende inzichten en meningen en hoeven wij geen keuze te maken hoe verder.
 
Okee. ^^ Ik kan me ook wel in dingen vastbijten hoor, haha. Om tot de kern door te dringen. Kritische noten moet je dan vooral niet persoonlijk opvatten. 😄 Het is verder inderdaad vooral aan de topicstarter.
 
@TbR, ik kwam in een van de aangehaalde artikelen nog wat info tegen.
Dus mocht je ondanks alles wat wij hierboven al gespamd hebben, zout willen proberen:

"An in vivo immersion challenge of F. columnare in channel catfish and goldfish (Carassius auratus L.) revealed decreasing mortality as salinity goes up, with significantly lower and no mortalities when salinity reaches values of 1.0‰ and between 3 and 9‰, respectively [79]. If the fish can be adapted to salt levels of at least 1.0‰, this method could be used as a possible preventive measure in columnaris disease."

Ze hebben het dus over 1 promille zout (1 gram per liter) als werkzame en mogelijk preventieve dosering. Bij meer dan 3 promille raakten ze geen van de onderzochte vissen meer aan de ziekte kwijt.
Uiteraard is dit niet 1-op-1 naar alle situaties te vertalen. En niet alle vissen kun je op zoveel zout zetten. Maar dan heb je al meer een idee van de werkzaamheid.... áls (ALS 😄) het columnaris zou zijn...

En hier nog algemene richtlijnen: Aquarium Salt: How to Use It Properly for Treating Sick Fish - Aquarium Co-Op
 

Terug
Bovenaan