Witte stip


Jilly

Active member
Lid geworden
12 augustus 2014
Berichten
38
Goedemiddag,

Na het zorgvuldig indraaien van de bak en de nodige opstartproblematiek met algen eindelijk de eerste bewoners in mijn 180L bakje kunnen doen. 30 rasboras brigittae, op 1ntje na hebben ze de verhuizing keurig overleeft. Het viel me op dat ze niet al te best aten, een paar dagen later zag ik, jawel, witte stip. Nooit eerder meegemaakt, maar schijnbaar veel voorkomend bij nieuwe vissen.

Temperatuur met 1 graad per dag verhoogt naar 30 graden. Inmiddels is de witte stip weg, maar hoe nu verder? Ik werk liever niet met medicatie, niet zo best voor mijn filter met biohome. De parasiet zal nu ingekapseld op de bodem zitten?

Hoelang moet de temperatuur zo hoog blijven staan totdat deze geen nieuwe gastheer heeft gevonden en dus sterft, en op welke termijn mag ik weer nieuwe bewoners toe gaan voegen? Moet ik extreem gaan stofzuigen of toch medicatie toe gaan voegen? Zo ja, welke?

De Brigittae zijn actief, eten sinds vandaag ook weer goed. Lijken weinig last te hebben van de verhoogde temperatuur, gelukkig had ik nog geen andere soorten toegevoegd.
 
Als de stip over is dan zijn je vissen misschien nog wel een tijdje extra kwetsbaar en als je dan nieuwe erbij wil dan moet je kunnen wachten of toch met preventieve medicijnen aan de gang.
 
Als je het water goed schoon houd en genoeg schaduw en verstopplekjes hebt dan komt het wel goed. Hoe goed je je aquarium ook opstart, als je 30 vissen in eens verhuist naar een bak, kan je verwachten dat het aquarium uit balans raakt. Wat vaker waterwisselen kan nooit kwaad tot alles is aangewend!
 
Als de stip over is dan zijn je vissen misschien nog wel een tijdje extra kwetsbaar en als je dan nieuwe erbij wil dan moet je kunnen wachten of toch met preventieve medicijnen aan de gang.
Hoe lang moet ik wachten met nieuwe vissen en hoe lang moet ik de temperatuur op 30 houden?
 
Als je het water goed schoon houd en genoeg schaduw en verstopplekjes hebt dan komt het wel goed. Hoe goed je je aquarium ook opstart, als je 30 vissen in eens verhuist naar een bak, kan je verwachten dat het aquarium uit balans raakt. Wat vaker waterwisselen kan nooit kwaad tot alles is aangewend!
Heeft het met onbalans te maken? Ik dacht met stress van de vis door transport.
 
Heeft het met onbalans te maken? Ik dacht met stress van de vis door transport.
Kan het zal meerdere oorzaken hebben. De ene vis heeft last van het ene de andere wat meer van het andere denk ik. Het water schoonhouden zorgt er in iedergeval voor dat er een factor minder is. Vissen zijn na een verhuizing over het algemeen snel aangepast in mijn ervaring. Of het moeten gevoelige vissen zijn misschien šŸ˜€
 
Hoe lang moet ik wachten met nieuwe vissen en hoe lang moet ik de temperatuur op 30 houden?
30 graden is vrij hoog dat zou ik niet te lang doen. (Afhankelijk van de vis helemaal) over het algemeen kan wittestip vanzelf verdwijnen zo gauw de omstandigheden voor de vis wat stabieler is. Ik zou de temperatuur toch wel weer langzaam afbouwen.
 
Nieuwe vissen hebben bij de groothandel vaak al ruim in de medicatie gezwommen, dat brengt een risico mee.
We gingen vroeger wel persoonlijk onze stock bij ruinemans ophalen, aldaar zie je dan het grootbedrijf(niet voor particulieren) hele winkelstraten met reguliere vissen groen/blauw water, die sloegen we altijd over.
Een gemiddelde zaak besteld via internet en krijgen het geleverd.
Dan rest de quarantaine aan ons als je het secuur zou willen doen.
 

Terug
Bovenaan