Witte stip weer terug na behandelingm


T

Thijssen_S

Guest
Gelukkig al een hele poos geen problemen gehad.
Helaas is mijn man Ramirezi een poosje terug, van ouderdom gok ik (geen problemen of zichtbare mankementen, in goede conditie, van de een op andere dag dood) overleden.
Zodoende een nieuwe gehaald. Het eropvolgende weekend weggeweest en bij terugkomst zag ik dat de vis witte stip had.
Temperatuur meteen verhoogd, echter zonder effect. Na 2 dagen ook witte stip bij alle ander vissen...
Toen toch maar behandeld met sera costapur. Na dag 3, na de tweede dosis, leek alles weg!
Maar 1 dag later zaten beide Ramirezi weer helemaal onder, zelfs nog erger dan de eerste keer! Vandaag, de vijfde dag van de behandeling, weer een dosering gedaan volgens bijsluiter. Het vrouwtje van de Ramirezi zit echt werkelijk helemaal onder, alsof ze licht gepaneerd is.
Volgens de viswinkel komt het op het moment veel voor en is het helaas nooit helemaal te voorkomen. Naast medicatie en temperatuurverhoging gaf hij als advies om artemia in knoflook te weken en dat gedurende drie dagen te voeren. Dat heb ik gisteren ook gedaan.
Tot op heden geen zichtbaar effect...
Iemand ideeen over hoe dit t beste aan te pakken?

Dank!
 
Hang een UV binnenfilter in je bak, Die dood de stip net zo snel.
 
Werkt uv ook voor witte stip??

Er zijn dacht ik ook uv filters die je op je watertoevoer kunt aansluiten?
Meen dat dan vaak gebruik gemaakt wordt van vijver uv filters.
Alleen schijnt uv ook invloed te hebben op de bacteriecultuur en de plantenvoeding? Enig idee waar je zon uv filter die ik dus op een exter filter kan aansluiten kunt kopen? Als ik google vind ik veelal complete filtersets.
 
Ja. Kijk op www.Aquaplantsonline.nl
Bij UV.

Stip zwemt door de bak, het filter zuigt hem op.
Ja, er zijn er ook voor de uitstroom, Zou Niet voor vijver nemen, er zijn ok losse te koop.
die jaagt ze gelijk langs de uv.
 
UV gaat de besmette vissen niet genezen, het gaat w�l de verspreiding van Witte Stip tegengaan. De vissen die al zijn aangetast, gaan het zonder bijkomende behandeling mogelijk niet overleven.

Ja, je kan een externe UV aansluiten op je buitenfilter. Ook zou je een klein pompje in je bak kunnen leggen, die het water toevoert naar je UV-filter.

UV licht zal wel een aantal vrij zwemmende 'goede' bacteri�n doden, maar maak je daar geen zorgen over, je bacteri�n zitten vooral in je filter en in minder mate in je grind, op je planten en decorstukken.

Die paar vrij zwemmende die eventueel gemold worden, die wegen niet op tegen de voordelen.

Een klein deel van je plantenvoeding zal ook geneutraliseerd worden. Maar wederom, geen zorgen maken, je planten gaan nog steeds voeding genoeg krijgen.

Er zijn diverse merken die een externe UV-filter aanbieden.

Velda, JBL, Sera, Eheim, Aquael, Aqua Medic, ...

Die merken zijn verkrijgbaar bij zowat elke aquariumwinkel.

Wat je ook kan doen eventueel is een bijkomende kleine buitenfilter m�t UV erbij plaatsen. Bv. een Sera 130 met UV.

Die kosten rond de 80 euro, amper meer dan een externe UV-lamp. En dan heb je bijkomende filtercapaciteit en da's ook altijd mooi meegenomen.
 
O, dacht dat ik zoiets al gezegt had.
Of kom jij mij even verbeteren>?
 
Doordat ik ook niet altijd alles posten eerst goed lees gebeurt het ook mij weleeens dat ik iets zeg wat achteraf al is gezegd :D
Een keer iets onbewust 2x zeggen kan ook geen kwaad denk ik ;) .
 
Bertus zei:
Of kom jij mij even verbeteren>?

Neen. Terwijl jij je boodschap had geplaatst, was ik die van mij nog aan het schrijven.

Je moet je ook niet aangevallen voelen.

Bertus zei:
O, dacht dat ik zoiets al gezegd had.

Er staat OOK andere informatie. Goed toch? Kan ie alleen maar zijn voordeel mee doen.
 
Coulibaly tikt met 2 vingers en dat gaat net iets langzamer denk ik :D ;)
 
jessicapilon zei:
Coulibaly tikt met 2 vingers en dat gaat net iets langzamer denk ik :D ;)

Ik heb personeel om het in te tikken, maar het dicteren gaat zo langzaam ;)
 
jessicapilon zei:
Coulibaly tikt met 2 vingers en dat gaat net iets langzamer denk ik :D ;)

Ik met 1, gaat net zo snel. hoor.
 
Wat je ook kan doen eventueel is een bijkomende kleine buitenfilter m�t UV erbij plaatsen. Bv. een Sera 130 met UV.

Die kosten rond de 80 euro, amper meer dan een externe UV-lamp. En dan heb je bijkomende filtercapaciteit en da's ook altijd mooi meegenomen.

Aquael 500 UV 500 5 w. 41 euro.

of deze.
Aquael Mini UV sterilizer (binnen)

�23,00

op de uitstroom.
Aquael Mini UV sterilizer.

Is een uniek apparaat welke geinstalleerd kan worden op de uitlaat van de filter.
Vier zeer zuinige UV led bevinden zich in de behuizing van het opzet stuk.
Het apparaat kan zeer gemakkelijk geinstalleert worden op Aquael filters.
Maar kan ook zeer eenvouding vast gemaakt worden aan de uitstroom van andere kleinere binnenfilters, zoals bijvoorbeeld (superfish, Juwel etc) Dan gebruikt u een stukje slang als verloop stukje.
U kunt voor de Mini UV een stukje slang van 12-16 mm gebruiken.
Het vernietigd protozoa welke voor troebel water kunnen zorgen (bv waterbloei, roetalg).
Het apparaat verreist geen speciaal onderhoud.
En kan uitstekend gebruikt worden voor problemen in de kleine aquaria zoals de garnalen aquaria.
Zeer lage wattage, minder dan 1 watt.
Heel gemakkelijk te installeren.
Te gebruiken voor het verwijderen van bacterieen, protozoa en zweefalgen.
 
Bertus zei:
Wat je ook kan doen eventueel is een bijkomende kleine buitenfilter m�t UV erbij plaatsen. Bv. een Sera 130 met UV.

Die kosten rond de 80 euro, amper meer dan een externe UV-lamp. En dan heb je bijkomende filtercapaciteit en da's ook altijd mooi meegenomen.

Aquael 500 UV 500 5 w. 41 euro.

of deze.
Aquael Mini UV sterilizer (binnen)

�23,00

op de uitstroom.
Aquael Mini UV sterilizer.

Is een uniek apparaat welke geinstalleerd kan worden op de uitlaat van de filter.
Vier zeer zuinige UV led bevinden zich in de behuizing van het opzet stuk.
Het apparaat kan zeer gemakkelijk geinstalleert worden op Aquael filters.
Maar kan ook zeer eenvouding vast gemaakt worden aan de uitstroom van andere kleinere binnenfilters, zoals bijvoorbeeld (superfish, Juwel etc) Dan gebruikt u een stukje slang als verloop stukje.
U kunt voor de Mini UV een stukje slang van 12-16 mm gebruiken.
Het vernietigd protozoa welke voor troebel water kunnen zorgen (bv waterbloei, roetalg).
Het apparaat verreist geen speciaal onderhoud.
En kan uitstekend gebruikt worden voor problemen in de kleine aquaria zoals de garnalen aquaria.
Zeer lage wattage, minder dan 1 watt.
Heel gemakkelijk te installeren.
Te gebruiken voor het verwijderen van bacterieen, protozoa en zweefalgen.

Is zo'n 1 watt versie nog wel effici�nt?

Niet al die externe UV-filters zijn ook zo goedkoop. Je hebt er een hoop die 50, 60 en meer euries kosten. En dan is de meerprijs tov die Sera buitenfilter niet meer zo groot. Bij die laatste heb je dan ook nog een extra buitenfilter.

Maar bon, moet TS maar uitzoeken of ie het budgettair en/of praktisch wel wil en kan.

De kwaliteit van vooral de behuizing zal dan ook wel een rol spelen.

Ik weet dat bij sommige van die goedkope UV oplossingen, het plastic begint te verkleuren na een paar jaar gebruik, zelfs in die mate dat het gevaarlijk begint te worden.

My 2 cents, ik zou toch even wat reviews lezen voor je met een onbekender merk in zee gaat.
 
Ik weet dat bij sommige van die goedkope UV oplossingen, het plastic begint te verkleuren na een paar jaar gebruik, zelfs in die mate dat het gevaarlijk begint te worden.????

Daarom was de mijne van AQuael 500 10 jaar oud, en niet verkleurt.
kostte 41 euro.

zie het al ,heb je weinig gezien.
Onbekent merk??
 
Ja weet ik Bertus.. ahwe aquarianuh he ;) Die gebruikuh dat.
 
Bertus zei:
Ik weet dat bij sommige van die goedkope UV oplossingen, het plastic begint te verkleuren na een paar jaar gebruik, zelfs in die mate dat het gevaarlijk begint te worden.????

Daarom was de mijne van AQuael 500 10 jaar oud, en niet verkleurt.
kostte 41 euro.

zie het al ,heb je weinig gezien.
Onbekent merk??

Dat staat er toch niet? Nergens verbind ik jouw 'huismerk' met verkleuringen en onbekendheid.

Voel je toch eens niet altijd zo aangevallen. Relax man.
 
Aquael is een topmerk. Hebbie ook mooiuh bakkuh van.

Prima uvfiltertje , doet zijn werk naar behoren.
 
Ik heb een bak van netto ca 210 liter, hierop heb ik een extern filter van jbl, e901.
Een extra filter kan nooit kwaad denk ik. Ik zal dat wel online moeten bestellen, hier in de buurt is helaas niet veel op voorraad.
Wel hebben ze bij de Welkoop een vijvervariant van 7 watt van Velda. Ik lees toch dat dit vaak voor aquaria wordt gebruikt en bovendien veel minder energie verbruikt.
Het grootste verschil zit m in de afmetingen. Wat prima is, want dat kan ik gemakkelijk kwijt.
Ik weet ook niet of ik hem er voor vast in wil laten zitten, las net ook nog een stukje over een enorme nh3/nh4 piek na gebruik van een uv filter.
De bak is verder goed in evenwicht, weinig last van algen of zweefvuil. En ook al een hele poos geen problemen met de vissen gehad... Tot nu dan.

Het vrouwtje van de Ramirezi ziet er echt niet uit, lijkt ook niet minder te worden.
Eet echter nog altijd goed, lijkt niet benauwd zelfs gewoon goed op kleur.
Bij de man ook redelijk wat witte stipjes maar wat minder.
De rest hebben er maar een paar. Sommige, bv de corydoras zelfs geen of in ieder geval niet zichtbaar.

Morgen zou ik een 4e dosering costapur kunnen geven.
Of kan ik beter een flinke waterwissel doen, evt filteren over kool, en andere medicatie gebruiken?
 
Dat van die NH3/NH4 piek na gebruik van UV mag je wellicht met een korrel zout nemen.

Ik zie niet in hoe het tot stand kan komen door UV.

Immers de meeste van je bacteri�n zitten gewoon in je filtermedia en die komen niet in aanraking met het UV licht.

Die blijven dus met en zonder UV licht gewoon je ammonium en nitriet afbreken.

In de praktijk heb ik hier 2 bakken met UV-licht, die staan 24/7 aan, ik heb nooit NH3/NH4 pieken.

Costapur is een goed middel, ik zou dat niet wijzigen en gewoon de kuur uitzingen.

Heb even geduld, witte stip kan wel even duren voor het echt weg is.

Als het niet zou werken, dan is de kans veel groter dat je vissen geen witte stip hebben, maar iets anders. Er zijn wel wat aandoeningen die er sterk op lijken.

Als je voor een buitenfilter met UV zou opteren en wanneer je niet te ver van Duitsland woont, dan kan je eens naar een Hornbach aldaar gaan, 79 Euro voor de Sera 130 + UV.

Je moet ze wel bestellen, Sera hebben ze nooit op voorraad. Via de webshop willen ze niet in NL leveren. Je moet het dus ginder gaan oppikken.
 
Volgens mij zijn er ook leden die standaard uv licht gebruiken bij hun bak en ook daar gaan de bacteri�n gelukkig niet kapot.
 
Nee. maar dat zijn andere buizen,he. Geen UV-C.


Als ik mijn belichtingskist open zet, voor electronica printen, die branden je ooglens weg.



In de praktijk heb ik hier 2 bakken met UV-licht, die staan 24/7 aan, ik heb nooit NH3/NH4 pieken.

Moet jij eens in kijken. kijken wat er beurt.

Mogen nooit de echte UV-C verkopen.
 
Bertus zei:
Nee. maar dat zijn andere buizen,he. Geen UV-C.


Als ik mijn belichtingskist open zet, voor electronica printen, die branden je ooglens weg.



In de praktijk heb ik hier 2 bakken met UV-licht, die staan 24/7 aan, ik heb nooit NH3/NH4 pieken.

Moet jij eens in kijken. kijken wat er beurt.

Mogen nooit de echte UV-C verkopen.

Op die Sera filters zitten echt wel UV-C lampen. Maar da's uiteraard afgeschermd en maar goed ook.
 
Ja, in de filters wel ,ja.


Volgens mij zijn er ook leden die standaard uv licht gebruiken bij hun bak . zei john.
Standaart uv.

Is geen UVC.
 
Beste leden,
We hebben dit topic opgeschoond en vragen jullie om respect voor elkaar, en elkaars mening te hebben (en voor de posten van elkaar natuurlijk).
Wij rekenen op jullie medewerking.
 
Via de viswinkel andere medicatie uit de groothandel icm antibiotica gekregen. Costapur deed helemaal niets...
Helaas zijn nu ook de eerste slachtoffers gevallen. Beide Ramirezi en een aantal potloodvisjes... De stip begint nu wel echt minder te worden.
Een paar potloodvisjes hebben mog wat plekjes dus ook deze behandeling ga ik nog een keer herhalen. Hopen dat ik t dan onder controle krijg.
 
Tja, wat moet ik nog zeggen?
Jammer dat het zo loopt.

Ja, zeg toch nog wat.
Koop een Uv binnenfilter.
Was je al verteld, maar ja.
Goede raad is niet duur.

Kijk wat je vissen kost , en de medicijnen.
 
Misschien tijd om te stoppen met gokken en naar een dierenarts te gaan met een besmet doch levend visje?

Kost je dan zo'n 30 a 40 euro. Straks heel je bak vervangen kost meer. En dan zwijgen we nog over het leed de beestjes momenteel moeten doorstaan.
 
C�dric Vleminckx zei:
Maar wat is dan het beste dat je kan doen?

Naar een dierenarts gaan of een UV filter kopen?

In dit geval? Dierenarts. TS weet niet wat zijn dieren mankeren en een goed medicijn tegen witte stip werkte niet.

Nu zit hij ze al antibiotica te geven tegen iets dat mss niet eens bacterieel is. Maar hij is wel eventueel de bacteri�n die er zijn resistent aan het maken tegen antibiotica. Da's niet goed voor toekomstige ziektes, da's zelfs niet goed voor zijn eigen welzijn. Sterker zelfs, da's niet goed voor jou en mij.

UV-C is een fantastisch product, maar het stop niet alles.

Recent hier z�lf nog meegemaakt. UV-c draait hier dag en nacht, ik heb een nieuw visje binnengebracht die een parasiet droeg (wist ik uiteraard niet op dat moment). Na een paar dagen waren er 2 andere vissen ziek. Was ik niet naar de dokter geweest dan was wellicht mijn bak volledig uitgeroeid. En neen, het forum had mijn probleem ook niet kunnen oplossen.

Parasieten en bacteri�n die niet vrij rondzwemmen passeren het UV-C licht niet en kunnen dus vrolijk aan de gang gaan.

Als ie nu een UV-c koopt en het werkt niet, dan gaat ie daarna generaliseren dat UV-C nooit werkt.

Komt dan nog eens bij dat de reeds besmette dieren niet gaan genezen door de UV-c. Die voorkomt eventueel alleen verspreiding, maar heelt niet.
 

Terug
Bovenaan