Witte slijmlaag


Jonas123

Member
Lid geworden
27 juni 2022
Berichten
11
Leeftijd
14
Hi, Ik ben nieuw en heb sinds twee maanden een kleine bak met garnalen. De eerste baby's zijn geboren, dus het gaat best goed denk ik.

Nou heb ik wel een paar keer een witte slijmlaag schoongemaakt. Weet iemand wat dit is? Het zit alleen om de bovenkant van het warmteelement.

20220627_124624.jpg
 
Een schimmel, kan je makkelijk weg halen. Maar kan verder geen kwaad. Gaat ook vanzelf weer weg, maar zelf weghalen kan ook.

Gr. Ed
 
Een schimmel, kan je makkelijk weg halen. Maar kan verder geen kwaad. Gaat ook vanzelf weer weg, maar zelf weghalen kan ook.

Gr. Ed
Is bekend waarom alleen op het zwarte kapje?
 
Garnalen doen het beter op kamertemperatuur en is een thermostaat onnodig
Later, als alles in balans is, is het de bedoeling dat er visjes bijkomen. De temperatuur staat op 24 graden. (Onze kamer temperatuur is ca. 19)
 
Is bekend waarom alleen op het zwarte kapje?
Nee dat is mij niet bekend. Je ziet het meestal op bepaalde soorten hout op je aquarium. Maar waarom het af en toe ook op kunststof voorkomt geen idee.
 
Ik heb dit zelf nog niet eerder gezien maar wellicht dat hier toch bepaalde stoffen inzitten waar de schimmels het goed op doen. Net als op hout zal dit ook wel wegtrekken denk ik.
 
Ik heb dit zelf nog niet eerder gezien maar wellicht dat hier toch bepaalde stoffen inzitten waar de schimmels het goed op doen. Net als op hout zal dit ook wel wegtrekken denk ik.
Ok, dat klinkt logisch inderdaad. Dank je wel.
 
In elk geval niet iets om je druk om te maken.
 
De schimmel zou zich over de gehele thermostaat bevinden, ware het niet dat schimmel niet goed hecht op glas. Kunsstof(uitzondering plexiglas, dit is dichterbij glas kwa structuur dan plastic) heeft veel reliëf op microscopisch niveau, waar schimmel zich makkelijk op kan hechten. De thermostaat is 'gekozen' simpelweg omdat dit de warmtebron is.
 
Na bovenstaande berichten gelezen te hebben heb ik zo mijn twijfels. Op hout zie je soms iets wat aangezien wordt voor een schimmel maar het dus niet is. Het gaat in dat geval om bacteriën die in aanraking komen met zuurstof. De beestjes beginnen met een afbraakproces waarbij als rest product een witte slijmachtige product op het hout ontstaat. Dat dit zelfde proces gaande zou zijn in kunststof lijkt me raar. Wat wél zou kunnen is dat wanneer er elders in de bak hout als decoratie opgesteld staat met bovengenoemd proces dat dan het restproduct zich ook op andere plekken aan divers materiaal hecht. Een andere verkaring kan ik zo niet bedenken.
 
Tja het is niet de vraag van de TS maar ik heb nooit anders geweten dan dat het een schimmel is omdat in het hout bacterien doodgaan als het onderwater komt en dat daar de schimmel zich op gaat vestigen.
Wat wel van belang is dat het vaak van korte duur is en dat het geen kwaad kan.
 
We hebben 2 (bruine) bladeren in de bak liggen. Zou dat hetzelfde proces in gang zettenals hout?

Verder merkte ik het vandaag ook op op het plastic zuignapje van het voerbakje.
 
Hangt af van wat voor blad je er in hebt. Catappa-blad, bijvoorbeeld, werkt bacteriën en schimmels tegen.
 
Hangt af van wat voor blad je er in hebt. Catappa-blad, bijvoorbeeld, werkt bacteriën en schimmels tegen.
Catappa en bananen. Verder geen hout.

Nou ja. We wachten rustig af. Het is inmiddels een drukke bedoeling in de bak, want er zwemmen heel wat kleintjes.

Dank voor jullie hulp.
 

Terug
Bovenaan