Witte slierten en dingetjes, hele bak troebel wit/groen


L

LeonaH

Guest
Hallo,
eergisteravond keek ik naar mijn zoetwateraquarium en zaten er opeens allemaal witte slierten in. Volgende dag bak schoongemaakt, overal slijm op. Alle waardes waren ook weer goed. Toen 's middags allemaal witte kleine stukjes die rondzweefden.
Vandaag ververst omdat ze nu ook te weinig zuurstof hebben want ze komen steeds boven happen. Gister witte waas, nu groen.
En dat terwijl hij er gister na het schoonmaken en daarvoor perfect was. Heb er nu maar algenbestrijding ingegooid, maar misschien is het iets anders? Witte slierten groeien nu razendsnel. waterwaarden zijn wonder boven wonder goed.
maar de vissen zie ik bijna niet meer en als ik ze zie doen ze stresserig.
Bacterieprobleem ofzo?

Heb nu de klep opengezet zodat ze geen bedompte zuurstof happen en om de temperatuur naar beneden te brengen. gister was die 27, nu 26. Ook zoiets raars, want eerst was het altijd 24.

Heel graag jullie hulp want ik zit met mn handen in het haar, de hele bak is alweer verpest terwijl ie perfect was.
En kunnen de vissen hieraan doodgaan?

vr gr
 
PS ik had keramische filterpijpjes in de bodem geplaatst uren voordat het misging. Had gelezen dat dit goed voor de bodemschoon-heid te maken had.

nu weer uitgehaald omdat dat de enigste wijziging was voordat het misging.
 
hoe groot is de bak
welke vissen heb je erin
plaats je waterwaarden eens ( en hoe ze gemeten werden )
welke techniek
hoelang draait de bak al
 
En nog 1 ding, ik heb bij het tussentijdse schoonmaken demiwater gebruikt voor de extreeem hoge gh waarde en mijn vriend heeft er citroenlimo stiekem ingedaan, daarna was de kh waarde ook goed.
 
citroenlimo ????

wat moet ik me daar bij voorstellen

en hoe hoog was je gh etc dan
 
Ik denk dat een foto wel wat meer info zal geven. Jullie gooien er wel snel iets in vind ik want of het algen zijn betwijfel ik sterk. En citroenlimo zal denk ik niet helpen. Ja het is wellicht zuur maar ik denk dat er meer niet goede stoffen in zullen zitten. Maar goed, kun je een foto plaatsen dan??
Wit of groen water is becatriebloei dacht ik. Hoelang draait de bak en wat zijn de waarden nu??
Probeer zoveel mogelijk info te geven.
 
Haal je handen uit je haar.
En ga eens lezen.
Hoe start ik een aquarium op.

Worden vragen gesteld,maar je geeft nergens antwoord op.

Heb je de bak verpest?
Ja, indraaien duurt 3 weken.!!! voor bacterie opbouw,en nitriet.
 
Bertus, Niet iedereen is net als wij heel veel online he ;)

Ik denk dat de reactie van de TS echt wel komt hoor. Maar we zouden wel wat meer info kunnen gebruiken ja . ook over de waarden dus.
Hoe is het spreekwoord ook al weer??
Geduld is................. :D
 
IK ook niet.

Ik zie ook wel ,dat ze er niet is(vis).
Ja,wat meer info zou makkelijk zijn.
En waarden??? wat is dat???
 
sorry hoor ik krijg geen email als er nieuwe posts zijn.
17 liter bak met 2 black mollys, 3 platys, 2 panda corydoras en een algeneter, ik mis wel 1 vis nu!
waarden zijn ph, kh, gh, no2 en no3.
de bak is nu groen, je kan het midden vh aquarium niet eens zien en de waarden waren weer niet goed.
na 2 van de 17 liter demiwater erbij was alles, ph enz. weer veilig.
citroenlimo ga ik niet meer doen maar zorgde voor een goede gh waarde.
diagnose is nu zweefalg, zoek maar op op internet.
nu heb ik er actieve filterkool bij gedaan en vandaag weer water ververst.
gelezen dat tegen alg het volgende werkt: licht uit, bak dicht, temperatuur lager en waterpest ingooien, wat de grootste concurrent van alg is. ook de bak verduisteren met een doek gedaan. zo groeit het minder.

dinsdag kan ik naar de pets place en kan ik bijvoorbeeld iets halen voor goede bacterien, helder water, veel goede dingen gelezen over easy-life en nitrifec. maarja hopen dat ze dan nog leven.

het rare is dat het ene moment de waarden wel goed zijn, andere dagdeel niet meer.
kunnen de vissen stikken in dit algenwater? moet er bijv. meer zuurstof bij?
 
leonaH,
Je kan wanneer je onder de ingetikte tekst kijkt zien dat je het onderwerp kunt toevoegen aan favoriete onderwerpen.
Via instellingen kun je het zo instellen dat je een mail krijgt wanneer er een reactie is bij je favoriete onderwerpen. Zo word je dan wel op de hoogte gebracht. Dit doe je dus via instellingen en dan naar voorkeuren.Daar kun je dan aangeven dat je op de hoogte wilt worden gebracht via een mail.
 
Zou eerder een groter bak kopen.
Zoveel vis ,in 17 l water is toch veels te weinig.
Is meer geschikt voor garnalen.

Wat zijn waterwaarden.???
Voorbeeld.!!!!!!!
Ph= 6,8.
No3=10
PO4 =1.
Die moet JIJ zelf meten.

Wat nu verteld is onzin.
gelezen dat tegen alg het volgende werkt: licht uit, bak dicht, temperatuur lager en waterpest ingooien, wat de grootste concurrent van alg is. ook de bak verduisteren met een doek gedaan. zo groeit het minder.

Je hebt nu gewoon teveel fosfaat,door teveel vis in het bakje.
Vandaar de alg explosie.
 
bacteriebloei denk ik niet omdat er eerst witte slierten en dingetjes in hingen, toen werd het wittig en nu is het groen.
en meneer bertus, wat nou lezen over aquarium opstarten, heb er al meerdere gehad jarenlang. en daar nooit problemen gehouden. en ik heb me keurig aan de -2 weken geen vissen er in doen- regel.
en nitriet moet juist 0 zijn! dat wordt giftige ammoniak. en komt juist door wat de vissen uitscheiden.

waterwaarden kan ik niet geven omdat ze steeds wisselen. meestal als het mis is dan is kh en gh het hoogst wat het kan zijn volgens het teststrip-potje.
ph netjes altijd 7 door aquasafe en nitriet en nitraat altijd 0.
als het misgaat met kh is het tussen 16-40, meestal 40.
gh als het misgaat tussen 16-56, meestal 56.


de bak draait nu zonder vissen 2,5 week en met vissen 2 week.

keramische filterpijpjes in bodem gelegd kan het niet door komen?
 
Amoniak is niet het gevolg van nitriet
Is net andersom
Verder is je bak te klein voor vissen
Die kh en gh lijken mij niet juist gemeten zo hard water

En dat je waarden steeds wisselen komt door de te kleine ban
Zeer moeilijk stabiel te houden
 
Ik sluit me aan bij Bertus en Roosen. De bak is echt te klein en in dit soort bakjes schommelen de waarden bij de kleinste verandering dus.
Ik krijg de indruk dat hij ook niet minimaal 4 weken heeft ingedraaid. Of zie ik dat verkeerd..
De waarden die je opgeeft heb ik nog nooit gemeten en zijn erg hoog.
 
kan het een gevolg zijn van het wisselen van een 9 watt naar een 11 watt lamp?
teststrips van easy-life
bij kh en gh staat ppm = mg/l
en dan staat er bij kh high bij een waarde van 40, verder gaat ie niet.
gh 56 het hoogste; very hard staat er bij
en waarvoor is de bak dan wel? voor spinnen?
het is een aqua 30, zo heet ie, google maar
 
Nou ,wat dacht je van garnalen.
En ik weet wat een Aqua 30 is.
Heb er nog wel wat staan. met garnalen.
Plus nog 10 bakken. die groter zijn.
50 cm ,60 cm,80 cm 1 m. 1.20 .1.60 m

En ,ja spinnen kunnen er ook in.
 
LeonaH zei:
kan het een gevolg zijn van het wisselen van een 9 watt naar een 11 watt lamp?
teststrips van easy-life
bij kh en gh staat ppm = mg/l
en dan staat er bij kh high bij een waarde van 40, verder gaat ie niet.

Je leest de uitslag van waarden verkeerd denk ik,kh en gh worden niet in mg/l gegeven dat zijn no2 en no3 meestal
 
Ik zit een beetje te twijfelen want ken de stripjes van easylife niet eigenlijk.

Is het bakje inmiddels al wat helderder?
 
oplossing gevonden, licht uit, heel veel waterpest erin, is vijand van alg, en bak voor 4 dagen afgedekt.
toen zo helder als het eerst was.
tip voor iemand anders: crystalwater van tetra, als het nog niet helemaal helder is.
 
waterpest is geen vijand van alg.helemaal niet van blauwalg.
Blauwalg is bacterieel.
Helpt UV wel voor.(dood bacterie).

Dit zit erin de tetra.
De formule bevat anorganische ijzer- en aluminiumzouten
 

Terug
Bovenaan