Witte plekken Pleco


Henry en annette

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2012
Berichten
323
Locatie
Sittard
Hallo heeft iemand een idee wat mijn pleco zou kunnen hebben .
Hij heeft diverse matte vlekken op zijn rug .
Heb hem nu een maand ,alvast bedankt voor het meedenken .
 

Bijlagen

  • pleco2.jpg
    pleco2.jpg
    326.2 KB · Weergaven: 85
  • pleco1.jpg
    pleco1.jpg
    400.9 KB · Weergaven: 87
Hallo water kwaliteit is prima ,stress zou natuurlijk kunnen ,wat kan ik hier aan doen ?
 
Wat meer info over je bak qua medebewoners en formaat bak en een foto zou fijn zijn, kunnen we meedenken wat de stress veroorzaakt
 
Zijn de vale vlekken ineens plots ontstaan? Of geleidelijk?
 
Kan ook een beschadiging zijn
Die eigenwijze beesten willen zich wel vaak in een te krappe ruimte Lees leg hol begeven met alle gevlogen van dien :stom:
 
Vale plekken kunnen bij pleco's wel meer voorkomen. Zoals eerder gezgd, ze zijn wel een wat onbehouwen. (Waneer niet)
Enige wat je voor nu kan doen, is zorgen voor goed water.
Normaal gesproken is 50% per week geen overbodige luxe, maar in dit geval mag je naar 2x 50% per week gaan. En goed observeren.
Het zijn sterke dieren, maar hebben wel de juiste verzorging nodig.
Ze poepen veel, en zijn onbehouwen. Dus hebben ruimte nodig, is veel vers water
 
Hoi Plekken zijn niet pluizig of donzig ,
de vlekken verdwijnen ook weer en komen terug .
lijkt wel of hij niet tegen het licht kan ,of camouflage ????

 
Hij is ook heel rustig ligt een beetje te rusten op de anubia
mogelijk heater burn, een steen waar hij tegen aan zwemt die hem krast of slechte waterwaardes.
Zoals meerdere mensen hebben aangegeven fotos geheel helpen? watertest ook.
Heb je toevallig java stenen (rood/bruine poreuze stenen) die zijn wat scherp ?


verdwijnen van de beschadiging klinkt goed maar als ze terug komen zoals je zegt gaat er toch echt wat mis.
 
Hoi Plekken zijn niet pluizig of donzig ,
de vlekken verdwijnen ook weer en komen terug .
lijkt wel of hij niet tegen het licht kan ,of camouflage ????
Denk op grond van wat je vertelt niet dat het een beschadiging is. Ook geen huidaandoening. Omdat het komt en gaat.
Dat van kleur verschieten is iets waarvan ik heb begrepen dat het te maken kan hebben met stress. Dan krijg je inderdaad van dat soort 'patches' te zien op het lijf, wat dan ook weer weg trekt. Hoe is het gedrag verder van hem? Verstopt hij zich veel? Of juist niet? Zijn er andere dingen die je specifiek op valt aan zijn gedrag?
Met wie woont hij samen? Zit hij daarmee in een competitie (om ruimte of voer)?

Aan die stress wil je wel graag wat doen, omdat stress de weerstand van een vis omlaag helpt, waardoor hij ziekteverwekkers minder goed de baas kan en vervolgens een groter risico loopt om ziek te worden. Dan zou ik zelf de volgende dingen even nalopen:
- waterkwaliteit (ammoniak/nitriet moet altijd 0 zijn, nitraat met mate)
- huisvesting (genoeg ruimte en schuilmogelijkheden, daarnaast opzoeken wat de specifieke noodzakelijkheden van de soort zijn, kijken of je daar nog iets kunt verbeteren)
- goede voeding
- proberen andere stressoren te identificeren en weg te nemen

Op aquainfo.nl of planetcatfish.com is veel info te vinden over hoe je de dieren het beste kunt houden en de specifieke eigenschappen.
Het zou ook nog kunnen dat de stress bij je L-nummer veroorzaakt wordt door iets in de vis wat niet helemaal lekker zit (ziekte). Een overzichtsfoto van je bak kan helpen om met je mee te denken over een oplossing, dan kan er gericht advies gegeven worden over welke dingen je op wat voor manier het beste aan kunt pakken.

Hoe is de eetlust van de vis, en zijn ontlasting? Deze dingen kunnen een indicatie geven over wat er mogelijk bij je vis speelt.

Dan als laatste zou ik kijken of je filter/aquariumgroote compatibel is met de hoeveelheid afval/ruimte die hij nodig heeft. L-nummers stoten veel uit. Je filter moet dat kunnen opvangen. Dat zou ik de komende tijd even extra monitoren door goed op waterkwaliteit te testen (met druppeltests).
 
Hallo bedankt voor alle info ,hij lag vorige week dood in een hoek .
waterwaardes zijn goed .en eten deed hij ook mijn andere vissen doen het goed.
Deze was nieuw dus hij was de eerste twee weken wel schuw laatste week kwam hij meer tevoorschijn .
Dus stress misschien toch de oorzaak.
Ik heb diverse sturisoma in mijn bak die het goed doen .dus ????
en temperatuur is 25 graden en zit samen met Boesemani maar die laten hem met rust
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan