Witte bult


Even ontopic trouwens, mijn betta had laatst ook ineens 1 zo'n witte stip, ik heb toen 3 dagen Voogle Easy Life toegevoegd en daarna was het weg
 
En hoeveel voogle geef je dan? Want op de fles staan meerdere mogelijkheden.
Een dosis voor zieke vissen en een voor ernstig zieke vissen oid.
 
Dat weet ik niet, heb nog nooit met gatenziekte te maken gehad, zelf vind ik het er niet verontrustend uitzien en zou zoals ik al eerder zei eayslife van voogle gebruiken dan hersteld de vis vanzelf
Moet ik dan de kuur voor zieke vissen gebruiken of een keer per week
 
@Bo?&€@ lijkt op een schimmel achtig plekje, meerdere vinnetjes zoals eerder opgemerkt ook niet helemaal oke (vinrot?).

Zoals je jezelf ook al af vraagt, ja die kun je eruit halen en uit zijn lijden verlossen. Zie het als 1 ruimen om de rest erger te voorkomen. 1 visje met een zwakker immuun systeem kan voor meer problemen gaan zorgen.

Persoonlijk ben ik er voorstander van om een zieke vis af te zonderen /euthaniseren dan om een hele bak te behandelen wanneer niet nodig.

Ook dit is verzorging van je dieren, je doet iets wanneer iets nodig is en kijkt ook naar het groter geheel en niet enkel naar het individu. Door 1 te verwijderen spaar je de rest.
 
@Bo?&€@ lijkt op een schimmel achtig plekje, meerdere vinnetjes zoals eerder opgemerkt ook niet helemaal oke (vinrot?).

Zoals je jezelf ook al af vraagt, ja die kun je eruit halen en uit zijn lijden verlossen. Zie het als 1 ruimen om de rest erger te voorkomen. 1 visje met een zwakker immuun systeem kan voor meer problemen gaan zorgen.

Persoonlijk ben ik er voorstander van om een zieke vis af te zonderen /euthaniseren dan om een hele bak te behandelen wanneer niet nodig.

Ook dit is verzorging van je dieren, je doet iets wanneer iets nodig is en kijkt ook naar het groter geheel en niet enkel naar het individu. Door 1 te verwijderen spaar je de rest.
Tja, dat blijft een lastig thema. Als we steeds maar blijven ruimen dan wordt het ras wel steeds zwakker. Het is natuurlijk niet leuk om je halve bestand te zien afsterven. Maar die genen die overblijven zijn wel de sterksten. Ik vrees dat dat ook de reden is dat je een groepje koopt en er dan binnen een half jaar de helft dood is. Kwekers doen alles om zoveel mogelijk dieren te behouden, terwijl het in de natuur doodnormaal is dat drie kwart van het kroost niet ouder dan een week wordt. En van wat er over blijft de helft nog geen jaar. Juist daarom heb je zoveel eitjes per worp
 
De vis is niet ziek imo dus gewoon 1x easylife voogle toevoegend
Heb het gedaan ik jij het de komende weken aan en ik hoop 🤞 maar dat het goed gaat de Vissenaken er heel gezond houd dat die stop zowel bij de kardinaal als de antennen Baarsjes goed blijft gaan
 
Laatst bewerkt:
Even ontopic trouwens, mijn betta had laatst ook ineens 1 zo'n witte stip, ik heb toen 3 dagen Voogle Easy Life toegevoegd en daarna was het weg
Hoeveel milliliter per zoveel liter welke kuur dus hopelijk werkt dat bij mij bak ook😀
 
Tja, dat blijft een lastig thema. Als we steeds maar blijven ruimen dan wordt het ras wel steeds zwakker. Het is natuurlijk niet leuk om je halve bestand te zien afsterven. Maar die genen die overblijven zijn wel de sterksten. Ik vrees dat dat ook de reden is dat je een groepje koopt en er dan binnen een half jaar de helft dood is. Kwekers doen alles om zoveel mogelijk dieren te behouden, terwijl het in de natuur doodnormaal is dat drie kwart van het kroost niet ouder dan een week wordt. En van wat er over blijft de helft nog geen jaar. Juist daarom heb je zoveel eitjes per worp
Inderdaad maar helaas krijg ik hem niet te pakken nog sterk genoeg dus de vinnen lijken terug te groeien
 
De vis is niet ziek imo dus gewoon 1x easylife voogle toevoegen
Is het slecht voor de vis als ik de kuur voor zieke vissen aan houdt wil namelijk geen verspreiding en hoop dat ze dan beter worden
 
Is het slecht voor de vis als ik de kuur voor zieke vissen aan houdt wil namelijk geen verspreiding en hoop dat ze dan beter worden
Neem jij maar liever niet alles aan van iedereen, vergelijk maar alle info en neem er voor jou het juiste uit.
Of lees een boek erover.
167042047466974160843.jpg
groeten.
 
Ik zie nu dat alleen bij die vis stoppen bij komen bij de kardinaal zie der nu ook een op ze staart verschijnen nog te snel om hem er uit te halen krijg hem niet te pakken
 
Ik zie nu dat alleen bij die vis stoppen bij komen bij de kardinaal zie der nu ook een op ze staart verschijnen nog te snel om hem er uit te halen krijg hem niet te pakken
Denk je dat het lukt om een goede foto te maken? Of liever nog: een filmpje? Met goed scherpe beelden. Dan kunnen we hopelijk wat meer duidelijk krijgen. :) Als het witte stip zou zijn (wat op basis van de eerste foto onwaarschijnlijk is), heeft apart zetten geen zin. Als het iets anders is, zoals een bacterie, dan kan het eventueel wel een goed idee zijn. Maar: een vis krijgt dat niet zomaar. Er moet dan ook naar de omstandigheden worden gekeken in de bak als geheel.
 
Lees in andere post dat je aquarium 60*30 is en een juwel filter heeft (Rekord 600=60l?).
Lees dat er antenne Baarsjes, danios, kardinaal tetras, neons en andere tetras inzitten. Denk dat je v.w.b. je bezetting ook gelijk je probleem hebt. Als je dat niet oplost gaan je problemen ook niet weg.
 
Denk je dat het lukt om een goede foto te maken? Of liever nog: een filmpje? Met goed scherpe beelden. Dan kunnen we hopelijk wat meer duidelijk krijgen. :) Als het witte stip zou zijn (wat op basis van de eerste foto onwaarschijnlijk is), heeft apart zetten geen zin. Als het iets anders is, zoals een bacterie, dan kan het eventueel wel een goed idee zijn. Maar: een vis krijgt dat niet zomaar. Er moet dan ook naar de omstandigheden worden gekeken in de bak als geheel.
Komt eraan
 
Lees in andere post dat je aquarium 60*30 is en een juwel filter heeft (Rekord 600=60l?).
Lees dat er antenne Baarsjes, danios, kardinaal tetras, neons en andere tetras inzitten. Denk dat je v.w.b. je bezetting ook gelijk je probleem hebt. Als je dat niet oplost gaan je problemen ook niet
Dat is. Mijn vader zijn aquarium
 
Denk je dat het lukt om een goede foto te maken? Of liever nog: een filmpje? Met goed scherpe beelden. Dan kunnen we hopelijk wat meer duidelijk krijgen. :) Als het witte stip zou zijn (wat op basis van de eerste foto onwaarschijnlijk is), heeft apart zetten geen zin. Als het iets anders is, zoals een bacterie, dan kan het eventueel wel een goed idee zijn. Maar: een vis krijgt dat niet zomaar. Er moet dan ook naar de omstandigheden worden gekeken in de bak als geheel.
Heo stuur ik een filmpje in
 
Denk je dat het lukt om een goede foto te maken? Of liever nog: een filmpje? Met goed scherpe beelden. Dan kunnen we hopelijk wat meer duidelijk krijgen. :) Als het witte stip zou zijn (wat op basis van de eerste foto onwaarschijnlijk is), heeft apart zetten geen zin. Als het iets anders is, zoals een bacterie, dan kan het eventueel wel een goed idee zijn. Maar: een vis krijgt dat niet zomaar. Er moet dan ook naar de omstandigheden worden gekeken in de bak als geheel.
4737AF1C-5062-407A-B1F6-AF5AAB372A95.jpeg


2F091721-F530-4E9F-A073-C7A6E9296D98.jpeg
 
Heo stuur ik een filmpje in
Moet in hetzelfde gedeelte kunnen als waar je de foto's hebt geplaatst. En anders kan het nog via youtube. :)

Je hebt je best gedaan zie ik, maar het is helaas nog erg moeilijk te zien...
 
Moet in hetzelfde gedeelte kunnen als waar je de foto's hebt geplaatst. En anders kan het nog via youtube. :)

Je hebt je best gedaan zie ik, maar het is helaas nog erg moeilijk te zien...
Sorry hier ben ik te lomp voor ik heb een medicijn aangeraden gekregen tegen stip is het slim om dit te doen
 
Nee, is geen stip, dan had deze vis inclusief anderen onder veel witte stipjes gezeten. Daarbij is stip een parasiet en heeft een andere levenscyclus dan een schimmel en dient dan ook anders behandeldt te worden.

Dit lijkt meer op een soort schimmel, richting vinrot.
Zoutbadje kan ook helpen maar blijf erbij dat vissen die hier aan lijden vaak de zwakkere zijn en de eersten zullen zijn die weer wat gaan mankeren en je beter uit de hobby kunt halen omdat ze een risico vormen voor de rest van je bestand.
 
Moet in hetzelfde gedeelte kunnen als waar je de foto's hebt geplaatst. En anders kan het nog via youtube. :)

Je hebt je best gedaan zie ik, maar het is helaas nog erg moeilijk te zien...
Nee, is geen stip, dan had deze vis inclusief anderen onder veel witte stipjes gezeten. Daarbij is stip een parasiet en heeft een andere levenscyclus dan een schimmel en dient dan ook anders behandeldt te worden.

Dit lijkt meer op een soort schimmel, richting vinrot.
Zoutbadje kan ook helpen maar blijf erbij dat vissen die hier aan lijden vaak de zwakkere zijn en de eersten zullen zijn die weer wat gaan mankeren en je beter uit de hobby kunt halen omdat ze een risico vormen voor de rest van je bestand.
dankjewel voor de reactie de bult verdwijnt was een dagje weg en hij is zo goed als weg bij het antennen baarsje is niks verandern
 
Nee, is geen stip, dan had deze vis inclusief anderen onder veel witte stipjes gezeten. Daarbij is stip een parasiet en heeft een andere levenscyclus dan een schimmel en dient dan ook anders behandeldt te worden.

Dit lijkt meer op een soort schimmel, richting vinrot.
Zoutbadje kan ook helpen maar blijf erbij dat vissen die hier aan lijden vaak de zwakkere zijn en de eersten zullen zijn die weer wat gaan mankeren en je beter uit de hobby kunt halen omdat ze een risico vormen voor de rest van je bestand.
De bak is best groot met veel planten en schuilplaatsen moet ik de vis gewoon zijn ding laten doen lijken er wel een paar bij te komen bij het antennen baarsje bij de kardinaal tetra gaat het weg maar kan ik de vis dan gewoon laten zitten en de andere vissen in de gaten houden en gewoon goed verversen
 
Nee, is geen stip, dan had deze vis inclusief anderen onder veel witte stipjes gezeten. Daarbij is stip een parasiet en heeft een andere levenscyclus dan een schimmel en dient dan ook anders behandeldt te worden.

Dit lijkt meer op een soort schimmel, richting vinrot.
Zoutbadje kan ook helpen maar blijf erbij dat vissen die hier aan lijden vaak de zwakkere zijn en de eersten zullen zijn die weer wat gaan mankeren en je beter uit de hobby kunt halen omdat ze een risico vormen voor de rest van je bestand.
Is deze schimmel besmettelijk
 
Kun je al goed Engels? Want op deze pagina worden twee ziektebeelden beschreven (die door hetzelfde komen) en ik denk dat eentje daarvan aan de hand is bij jouw ramirezi:

Een bepaald type cellen dat onderdeel is van het zijlijnorgaan (de neuroblasten) wordt hierbij aangevallen door bacteriën. Als je kijkt naar hoe symmetrisch/gespiegeld de witte plekken aanwezig zijn bij jouw vis, dat is heel kenmerkend voor een infectie van die cellen.

Kort gezegd is niet altijd duidelijk te krijgen waar de oorzaak ervan ligt dat bacteriën die cellen gaan aanvallen. Vaak spelen er meerdere dingen. Waar je in elk geval naar kan kijken: welke filters heb je draaien, hoe + hoe vaak onderhoud je deze, en wat voor filtermateriaal zit erin?

Je hebt een beetje de pech dat ramirezi's extra gevoelig zijn voor deze aandoening...

Gerichte medicatie aanbevelen is moeilijk, want veelal is de beste behandeling een antibioticum en dat is in NL nauwelijks te krijgen. Soms speelt hexamita mee als verzwakker van de vis, en is daar evt een behandeling tegen te proberen.
 

Terug
Bovenaan