Witte alg of toch iets anders?


Coosje35

New member
Lid geworden
10 oktober 2022
Berichten
2
Leeftijd
36
Hoi allemaal, ik ben nieuw bij het forum gekomen omdat er zoveel informatie op staat die nuttig kan zijn.
Ik zit nu met een vraag. Ik heb nu 2 weken geleden het aquarium opnieuw opgestart en mooi schoon gekregen, dit was namelijk hard nodig. Door omstandigheden kon ik het niet eerder doen, dus de alggroei was erg veel aanwezig. Gelukkig hebben de visjes het allemaal overleefd en doen het super goed. Ik heb toen ook de ornamenten eruit gehaald om goed schoon te maken. Maar nu zie ik op een van de ornamenten een soort witte alg. Dit is een ornament die ik niet 100% schoon kreeg, maar wat er nog op zat was eigenlijk niet zoveel en daar zouden de algeneters en garnaaltjes wel voor zorgen (dacht ik). Maar is dit nu echt witte alg of alg die aan t afsterven is? Of is het toch iets anders (schimmel)?

Alvast heel erg bedankt voor eventuele reacties.
 

Bijlagen

  • 20221010_173853.jpg
    20221010_173853.jpg
    137.8 KB · Weergaven: 64
Welkom!

Kan saprolegnia zijn of een aanverwant schimmel/algachtig organisme. Waarschijnlijk voedt het zich met de vuilresten die jij niet van het ornament af kreeg. :) Kan totaal geen kwaad. Je kunt het laten zitten en het laten "uitrazen" tot het voedsel op is, maar het is ook gewoon weg te schrobben, als je het lelijk vindt.
 
Nu lees ik dat vissen dit ook kunnen krijgen en is deze kans niet groter als je het laat zitten?
Klopt dat vissen dit ook kunnen krijgen. Maar het geeft geen extra risico om het te laten zitten. Dat organisme is altijd aanwezig, in iedere bak wel. Het voedt zich met allerhande organisch materiaal, als een soort schimmel (al is het technisch gezien geen schimmel). Een vis krijgt het alleen op zwaar beschadigde/dode gebieden, die bijv. al aangevallen zijn door een bacterie. Als je een vis met saprolegnia ziet rondzwemmen, is er altijd meer aan de hand.

Het proberen weg te poetsen heeft "ziekterisicotechnisch" dus geen meerwaarde. Ik heb het spul zelf ook in een van mijn bakken, op een stuk hout dat blijkbaar aan het verteren is. Vind het wel wat hebben. :)
 
Ik zie er meer alg en afgestorven alg in, maar Gino kan gelijk hebben hoor.
 
Ja kan ook hoor! One never knows.
 

Terug
Bovenaan