witte aanslag op sluierstaart


3

333

Guest
Goedeavond,

Ik ben nog altijd bezig met veel verschonen van mijn aquarium om het nitriet gehalte op peil te houden ondanks dat ik het maar voor de helft of een derde eruit haal om de goede bacterien te behouden.
Ik doe er vloeibaar filtermedium bij van easy life en somsbacterien van easy life.
Ik heb wel heel veel last van groene alg op de planten en de ruiten.
Nu zit mijn sluierstaart de laatste dagen weer veel onderaan de pomp en dat doet hij als hij zich niet zo lekker voelt.
Ik keek daarnet en zag ineens dat de oranje sluierstaart een witte vlek op zijn kop heeft ennop zijn staartvin ook een witte aanslag met een klein beetje rosig. De andere bruine sluierstaart vind ik ook plekkerig maar geen witte vlekken maar lichtere. Wat kan dit nu weer zijn?
Ik heb nu meteen alle planten verwijderd en het water flink verschoond en er eady kife mediumfilter bij gedaan maar er moet iets zijn.
Wie kan me een tip geven...ik heb er fotos vam maar weet niet meer hoe ik dat erbij moet doen.
 
Zijn het witte stipjes? Zo ja denk ik aan stip. Anders meer een schimmel infectie. beide zijn wel medicijnen voor te krijgen maar ik weet niet zo welke.
 
Nee witte stip hebben ze wel eens gehad...dit is bij de oranje vis een wazig plekje van een halve tot 1 cm op zijn kopje en op zijn staart waar het niet glad is dus bij de strepen ook wit en zo'n 1 tot 1,5 cm groot.
De bruine vis daarbij zie ik dat zijn kleur plekkerig is dus meer gele plekken.
 
Kan je er een foto van maken?

In wat voor bak zitten de vissen? Medebewoners? Filtering? Normale verversingsschema (in het water zelf zitten trouwens amper bacteri�n dus je kan best meer verversen)?
 
De symptomen klinken als een beschadigde c.q. ge�rriteerde slijmhuid. Dit kan echter veel oorzaken hebben zoals nitriet, ammoniak, parasieten, wormen.....

Een foto kan helpen om mee te kijken maar beste is om een afstrijkje van een van de vissen te laten maken. Dit wordt bij de betere aquariumspeciaalzaken of koihandelaren gedaan en kost meestal niets of een hele kleine bijdrage.
Neem dan ook meteen wat aquariumwater mee zodat ze het daar ook eens grondig kunnen testen.
Dan weet je namelijk meteen of dat je met een parasiet/wormen te maken hebt of dat het door je (slechte) waterkwaliteit komt.

Ben ook wel benieuwd naar bakmaat, medebewoners (algeneters?) filter en verversschema.

Algeneters kunnen de vissen ook goed beschadigen doordat ze deze ook 'afpoetsen' beschadigen ze de slijmhuid, vandaar ook de vraag naar medebewoners.

EDIT:

Ben even terug gaan lezen en zie dat je een Aqua65 hebt met een Aquaflow 200 filter. Je hebt de nitrietproblemen al vanaf juli zie ik, dat is echt niet goed dan gaat er iets fout.
Ik denk dat je je filtertje teveel schoonmaakt of verkeerd. Je moet deze slechts schoonmaken als de doorstroming minder wordt en dan alleen het sponsje voorzichtig een beetje uitknijpen in een emmertje met aquariumwater, MEER NIET.

Ik zie nu ook dat je in Rucphen woont dan zou je even afstrijkje kunnen laten maken bij Brouwers in Roosendaal en neem ook meteen even een potje aquariumwater mee om daar te laten testen.

Succes!
 
Mijn dochter gaat de fotos plaatsen...ik verschoon meerder keren per week vanwege het nitriet idd want ik test het water met teststrips. Ik heb veel groene alg en daarom nu de planten er even uit.
5

5
 
Ik wil er ook mee gaan stoppen want ik kriig het idd sinds juni niet voor elkaar en wil toch graag dat de visjes blijven leven...dus als er iemand interesse heeft?
 
Ik zou beginnen om eens te stoppen met al die middeltjes.

En dan blijven testen, gewoon waterwissels moet genoeg zijn.
 
Ik heb er geen algeneters bij zitten en ik spoel het filter wel geregeld uit idd omdat hij zo vies is anders en stinkt. Maar ik zal het voortaan in het aquariumwater doen.
Iemand interesse in de vissen?
Ik wil gewoon dat ze het goed hebben en ik kan het blijkbaar niet, ik had er pas zand in gedaan ipv het grint en toen werd de nitriet weer opnieuw hoog, ik had het eigenlijk al beter onder controle maar met dat nieuwe zand hen ik meer water ververst.
Nitraat is volgens de test 25 of lager en nitriet goed
 
De bak is veel te klein voor je vissen. Daar komen de problemen vandaan. Geen flesje kan het tekort aan ruimte oplossen.
 
Probleem zit dus in het te grondig reinigen van je filter. Maak die dus echt alleen maar schoon als de doorloop minder wordt en dan nog niet te grondig reinigen maar slechts lichtjes het sponsje wat uitknijpen in aquariumwater.
Als je van bodem wisselt haal je ook weer een stukje biologisch evenwicht uit je bak want in de bodem leven ook goede bacteri�n en die heb je met je oude bodem weggegooid. Dat komt in deze zandbodem ook wel weer hoor. Maar dat in combinatie met veel verversen en ook nog je filter schoonmaken tja dan krijg je inderdaad nitriet in de bak.

Jammer dat je er mee wilt stoppen. Als dat echt is wat je wilt dan hoop ik dat je een goed nieuw thuis kunt vinden voor je vissen.
 
Ja ik denk dat het beter is om er mee te stoppen...dan kunnen ze in een groter aquariim, ik heb die ruimte niet en ik krijg het water niet goed.
Ik ga ze niet op marktpkaats zetten omdat ik graag wil dat ze bij een kenner terecht komen dus vandaar hier op het forum.
Groetjes claudia
 
24d07bn.jpg
[/img]
Zo hangt de vis bijna altijd onderaan de pomp...vind ik ook niet echt normaal en het zou kunnen dat daar de witte plek oo zijn kop vandaan komt natuurlijk...is precies daar waar hij er tegenaan hangt
 
Je vissen zien er goed verzorgd uit, mijn complimenten :)

Daar kan die plek inderdaad van komen. Wel vreemd dat hij zo onder de filter hangt.

Gedraagt de andere vis zich normaal?
 
Dank je wel jones...ik doe ook echt mijn best maar het wil niet lukken :-( het is iedere keer wat en ik verschoon ze midden in de nacht als het moet...gisteren dus gedaan.
De andere vis gedraagt zich normaal ja en allebei etennze gewoon goed hoor.
Hier een betere foto van de oranje vis waaroo je kan zien dat het een dikker laag wit is.
2dwdbvs.jpg
[/img]
 
Zulke plekjes heb ik weleens bij een paar van mijn vissen gezien. Meestal was dit na wat gedonder met de waterwaardes. Ik heb er nooit tegen behandeld, maar goed ververst en dan ging het vanzelf weg.

Ik zou met liefde je vissen van je overnemen, maar heb voorlopig geen plaats. ;(
Op zijn vroegst pas eind januari. Mocht je tegen die tijd geen ander huisje voor ze gevonden hebben dan kan je me een pb'tje sturen.
 
Ik heb dit even terug zitten lezen en ben zeer met je begaan.
Het is heel moeilijk om een tehuis te vinden, en om ze toch nog een beetje leven te geven raad ik je aan een grote cementkuip te kopen ( de grootste die er is) en die kosten een paar euro bij de gamma of zo.
Dan hebben ze in ieder geval wat meer ruimte.
Doe er een filter en luchtpompje in.
Behandel de vis met zoutbadjes, en begin een bactipur of bactifec kuur.
Mocht de vis opknappen kan die ook in de cementkuip.
De vis heeft volgens mij zo te zien een schimmelinfectie.
Je kan hem gewoon in de bak die je nu hebt behandelen, en de ander overzetten in de cementkuip.
Wel deels blijven verschonen, want ook in de cementkuip zitten nog geen goede bacterien en blijf je kans op een nitrietpiek houden.
Ik hoop voor je dat je een huisje voor ze vind, maar tot die tijd lijkt mij dit de beste oplossing ;)
 
Waarom zou je Bactopur of Bactyfec geven bij een schimmelinfectie? Die middelen zijn tegen bacteri�n.
 
Oke, ik wil er gerust mee wachten hoor...als ze maar goed terecht komen en dat komen ze bij jou zeker.
Ik ga gewoon door met verversen op tijd...niet te veel medium erbij en het filter niet meer zo uitspoelen zoals ik dat deed. Want ik kan wel weer exit gaan geven enzo maar dan word hun weerstand er ook niet beter op. En ik laat de pkanten even voor wat het is denk ik omdat er zoveel alg in zit.
Groetjes claudia
 
Inderdaad verversen en verder rust houden in de bak. Dat zou ik ook doen. Schoon water doet vaak wonderen :)

Je zou er regelmatig een vers bosje waterpest of hoornblad bij kunnen doen. Dit helpt tegen ammoniakpieken en misschien zelfs tegen de alg.
 
Claudia, Jij krijgt het niet goed, ook vanwege het filter,en filter medium.
Je doet het erin,en haalt het er weer uit.


Punt is gewoon,met een buitenfilter blijft alles erin zitten.
1 x goed ingedraait,blijft dat goed.

Zie dat je l andere plannen hebt. ;) :thumbs:
 
333 zei:
Mijn dochter gaat de fotos plaatsen...ik verschoon meerder keren per week vanwege het nitriet idd want ik test het water met teststrips. Ik heb veel groene alg en daarom nu de planten er even uit.
5

5

Groene alg kan met je verlichting te maken hebben. Overdag een paar uur uitdoen en kijken of de bak geen direct zonlicht opvangt scheelt al een heel stuk.
 
Ik heb nu standaard de produkten van Esha in huis, Esha 2000 (voor bacteriele schimmels etc, Esha Exit (voor oa witte stip) en gisteren nog Esha Optima gekocht (met vitamines etc, soort van booster).
Die vissen zijn ontzettend mooi! Ik wou dat ik ze komn overnemen van je, maar heb een 110 liter bak, dus ook niet groot genoeg.
 
Jones zei:
Waarom zou je Bactopur of Bactyfec geven bij een schimmelinfectie? Die middelen zijn tegen bacteri�n.

Omdat schimmel naar binnen kan slaan als het ernstig is ( ooit van een koidokter gehoord)
En ik heb sinds die dag altijd schimmel en vinrot met bactipur of bactifec behandeld, en het was ook altijd samen met zoutbadjes erg effectief, daarom dus.
 
Vinrot is bacteri�el en zoutbadjes helpen tegen schimmel, ik betwijfel dus of Bactopur/Bactyfec tegen de schimmel geholpen hebben. Dat zal het effect van de zoutbadjes geweest zijn. Tegen vinrot helpen ze natuurlijk wel.
 
Toch heb ik het wel uitgeprobeerd, en het hielp tegen zowel schimmel als vinrot, maar ook de zoutbadjes zouden wel geholpen hebben.
Misschien hadden ze toen der tijd wel beide, het is al weer jaren geleden, want de laatste 8 jaar heb ik beide ziektes nooit meer gehad ;)
 
Hoe ziet vinrot eruit, ik heb het idee dat het weer een beetje eeger is gewkrden. Aan de rechterkant alkeen nog steeds. Op het randje vam zijn staart en dezelfde plek nog op de staart. Het lijkt er dik op te liggen dus is anders dan witte stip. Ik weet niet wat ik nu moet doen..behandelen of toch alleen verversen. De bruine heeft niet dat wit maar heb het idee dat die meer gele plekken erbij heeft.
De vissen gaan weg als ze het beter krijgen dan hier bij mij...dus meer ruimte en naar een kenner die de waterwaardes op peil heeft ;-)
 
Ik denk dat je met een schimmelinfectie te maken hebt en als het erger en erger wordt dan helpt alleen verversen niet meer en zul je moeten behandelen.
Google maar eens op vinrot en dan afbeeldingen dan zie je het gelijk hoe het eruit ziet het is dan net of de vinnen gaat uitrafelen zeg maar.
Als de schimmel erger wordt zou ik toch gaan behandelen en dan met Femsee van het merk Colombo, erg goede resultaten mee geboekt zelf.
Vaak is het dan na een dag of 3 verdwenen of al zo goed als verdwenen.

Succes.
 
Dank je...ik ga het nakijken groetjes
 
Goedenacht ;-),

Ik ververs nu dagelijks het water voor de helft en soms doe ik er een beetje jodiumzout bij en het is minder aan het worden gelukkig.
Wel hangt daantje heel erg veel onderaan de pomp.
Maar hij eet goed en ik merk dat hij als de lamp uitgaat meer gaat zwemmen dus misschien is hij niet zo weg van de lamp maar sochtends hangt hij ook omderaam de pomp en dan is de lamp heel de nacht uitgeweest.
If het is gewoon zijn rustplekje.
Ben in ieder geval blij dat het aan het wegtrekken is.
Groetjes claudia
 
Jodium is irriterend voor de ogen en de slijmhuid. Beter gebruik je jodium-vrij zout.
 
Ja ik gebruik dus fancy fit colombo speciaal voor goudvissen en ik gebruik niet eens de hieveelheid wat zou moeten maar de schimmel is bijna weg nu.
 
Het is weer terug..hij hangt constant onder de pomp...hij eet wel maar dat is het.
Ik ga morgen maar medicijnen halen
 
Je kan beter een afstrijkje laten maken om zeker te weten wat het is in plaats van aanrommelen met allerlei middeltjes ;)
 
Ik geef nu esha 2000 en het gaat de goede kant weer op...niet meer constant onder de pomp...blijft wel het favo plekje van hem
 

Terug
Bovenaan