Wist je dat? Sluierstaarten zijn genetische dwergen met veel problemen.


Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat die in zijn aquarium houd.
Als het alleen om uiterlijkheden gaat, ben ik het met je eens. Op het moment dat er leed/ verminderde gezondheid etc bij komt kijken, ben ik het niet meer met je eens.

„Alles wat nodig is voor de overwinning van het kwaad is dat goede mensen niets doen.”
Edmund Burke

En dat betekent dus, dat als je je mond over zoiets houdt, je medeschuldig bent aan dit dierenleed.

Om topics van leden hier te posten vind ik geen handige zet🫤
en daar heb jij weer volledig gelijk in.
 
ook ik heb goudvissen in een kom gehouden. Kon vroeger prima. De kom is niet veranderd de vis is ook niet veranderd tegenwoordig. De mens is veranderd en die wil overal wat te zeuren over hebben. 🤷‍♂️

Zelf kreeg ik jaren terug veel commentaar omdat ik 2 blauwe dokters (dory) in mijn bak had zwemmen.
Was ook not done omdat ze niet geschikt zouden zijn voor aquarium. Kreeg zelfs commentaar van een winkelier, maar die verkocht ze maar wel wat graag.
Zie ze vaak zat in 100cm bakjes en dan krijg ik commentaar met een bak van 300+cm. 🤷‍♂️

Advies mag iedereen geven uiteraard maar ik beslis uiteindelijk toch zelf.
 
Het is dubbel. :) Enerzijds zou je (zou ik) sluiers het liefst uit de hobby zien verdwijnen. Die kweekvormen zijn niet gemaakt in het belang van de vissen zelf, en bij ieder nieuw topic over sluiers denk ik: ik zie de ziekte-topics wel een keer verschijnen... 🙈

Aan de andere kant zit je wel samen in de hobby. Je maakt niet allemaal dezelfde keuzes, maar dat hoeft denk ik ook niet. Ik vind het gemeenschapsding een fijn aspect aan de hobby. Met elkaar delen waar je mee bezig bent. Elkaar aanmoedigen.

Ik reageer net als Lysia ook niet op alle topics. Ben het ook niet overal mee eens. En anderen zijn het weer niet eens met mij. Prima.

Uiteindelijk is het allemaal te relativeren denk ik. Welke vissen worden wél optimaal door ons behandeld en gehuisvest? We zitten in de eerste plaats in de hobby om dieren te kunnen houden, op onze voorwaarden. Niet om de dieren een betere situatie te bieden dan ze in het wild zouden hebben gehad....
 
Dat klopt, voortschrijdend inzicht noemt men dat.
Nog niet al te lang geleden dacht men dat gekleurde mensen minder voelden en minder intelligent waren.
Nog niet al te lang geleden was men van mening dat vrouwen minder intelligent waren en een ondergeschikte soort waren.
Nog niet al te lang geleden was men van mening dat je kinderen niet hard genoeg kon straffen.
Nog niet al te lang geleden....
enzovoorts.
 
Het verbaast mij gewoon dat er mensen zijn die in dit topic zeggen dat bepaalde kweekvormen van sluierstaarten not done zijn maar in een ander topic ze prachtig genoemd worden.
Dat er vroeger dingen oke werden gevonden zegt niet dat het ook oke was natuurlijk. Ik ben ook een groot honden liefhebber en ook in die tak is er al een hoop veranderd (gelukkig). Maar nog genoeg te winnen.

Als er niemand wat zegt over misstanden die gedaan worden, denkt iedereen ook maar dat het normaal is.
 
Het verbaast mij gewoon dat er mensen zijn die in dit topic zeggen dat bepaalde kweekvormen van sluierstaarten not done zijn maar in een ander topic ze prachtig genoemd worden.
Dat er vroeger dingen oke werden gevonden zegt niet dat het ook oke was natuurlijk. Ik ben ook een groot honden liefhebber en ook in die tak is er al een hoop veranderd (gelukkig). Maar nog genoeg te winnen.

Als er niemand wat zegt over misstanden die gedaan worden, denkt iedereen ook maar dat het normaal is.
Ik ben geen wereldverbeteraar en wil dat ook zeker niet zijn.
Vissen die in het wild gevangen worden hebben ook maar gewoon “pech” dat ze in een aquarium terecht komen.
Die vis moet dan maar geluk hebben dat die een beetje ruimte krijgt en goed verzorgd word.
Als ik op elke kweekvorm moet reageren of op elke vis die te klein gehuisvest word heb ik daar een dagtaak aan.
ik ga van mijn eigen uit dat als iemand een dier aanschaft hij/zij daar beetje zelf research naar gedaan heeft en dan weet weet wat ze wel of niet nodig hebben.
 
Ik ben geen wereldverbeteraar en wil dat ook zeker niet zijn.
Vissen die in het wild gevangen worden hebben ook maar gewoon “pech” dat ze in een aquarium terecht komen.
Die vis moet dan maar geluk hebben dat die een beetje ruimte krijgt en goed verzorgd word.
Als ik op elke kweekvorm moet reageren of op elke vis die te klein gehuisvest word heb ik daar een dagtaak aan.
ik ga van mijn eigen uit dat als iemand een dier aanschaft hij/zij daar beetje zelf research naar gedaan heeft en dan weet weet wat ze wel of niet nodig hebben.
Ik snap wat je bedoeld maar een forum heeft naar mijn idee ook een soort voorbeeld functie. Natuurlijk kun je niet op alles en iedereen reageren en uiteindelijk beslist iedereen zelf wat hij of zij in zijn aquarium stopt. Maar als er alleen positieve berichten te lezen zijn, zullen veel mensen ook denken dat het normaal is dat vissen door misvormingen slecht kunnen zwemmen of niet kunnen eten.

Natuurlijk wil je iemand niet gelijk afkraken op het kopen van een vis. Uiteindelijk zit naar mijn idee het grote probleem bij de verkopers die er ook nog eens flink geld aan verdienen.

Het is een lastige lijn want je wilt wel dat mensen vrij hun vragen durven te stellen zonder afgebrand te worden natuurlijk
 
Ik ben met je eens, dat je geen actieve zoektocht hoeft te houden naar onrecht en dierenleed. Zoals bij het genoemde topic heb ik bewust niet gereageerd.
Maar als iemand me op de man af vraagt wat ik er van vind, zal ik dat zeggen.
Ik vind het heel goed van @NathaliePip dat ze dit topic gestart heeft en het aangekaart heeft. Het is vaak een kwestie van niet weten, en zelfs als mensen méér research doen dan het alleen aan de LFS te vragen, is het nog de vraag of en hoe diep ze in de materie duiken en wat ze daarbij tegen komen.
Wat je niet weet, kun je niets aan doen.
 
Ik ben met je eens, dat je geen actieve zoektocht hoeft te houden naar onrecht en dierenleed. Zoals bij het genoemde topic heb ik bewust niet gereageerd.
Maar als iemand me op de man af vraagt wat ik er van vind, zal ik dat zeggen.
Ik vind het heel goed van @NathaliePip dat ze dit topic gestart heeft en het aangekaart heeft. Het is vaak een kwestie van niet weten, en zelfs als mensen méér research doen dan het alleen aan de LFS te vragen, is het nog de vraag of en hoe diep ze in de materie duiken en wat ze daarbij tegen komen.
Wat je niet weet, kun je niets aan doen.
Het is allemaal mooi geschreven en met de beste bedoelingen maar er word nu ook naar een bepaald persoon/topic gewezen die deze vissen al bezit en dat vind ik zelf niet handig.
Je mening geven in een topic wat gestart word door die persoon is natuurlijk je goed recht maar om een bestaand topic in dit topic aan te halen vind ik not done 🤷‍♂️.
 
Dat is dan mijn fout. Het ging me meer om een voorbeeld te geven dan om die persoon in kwestie.
Maar ik vond het gewoon lastig te begrijpen dat er in dit topic zo anders wordt gereageerd op dit soort vissen dan in een ander topic.

Als dat niet de bedoeling is moeten jullie mijn berichten maar verwijderen.
 
Dat is dan mijn fout. Het ging me meer om een voorbeeld te geven dan om die persoon in kwestie.
Maar ik vond het gewoon lastig te begrijpen dat er in dit topic zo anders wordt gereageerd op dit soort vissen dan in een ander topic.

Als dat niet de bedoeling is moeten jullie mijn berichten maar verwijderen.

Ik voel me een beetje aangesproken en dat is overigens prima, ik ben 1 van de mensen die in dat topic heeft gereageerd, en ik vind de vissen ook prachtig.
Tegelijkertijd wordt ik me steeds meer bewust van alle nadelen die komen kijken bij deze kweekvorm (en daar zitten ook nog gradaties in, want ik vind een
Oranda een stuk minder extreem dan een hemelijker bijvoorbeeld). Het is een interessante discussie maar desalniettemin vind ik dat we mensen hier, die
de beestjes in 9 van de 10 keer al aangeschaft hebben, moeten helpen bij het zo goed mogelijk zorgen ervoor. Maar ik vind het zeker een goede toevoeging
om uit te leggen hoe deze dieren tot stand komen, en daarmee hopelijk mensen een andere richting op kunnen krijgen, net als dat wij nu geen sluiers meer
houden en ooit nog gaan houden.
 
Mijn bedoeling van dit topic is mensen bewust te maken als ze sluiers gaan kopen. Mijn bedoeling is niet om hier anderen te veroordelen. Ik vind het fijn als er geen topics genoemd worden. Iedereen maakt een eigen keuze. De meesten van ons ( inclusief ikzelf) hebben ongetwijfeld weleens keuzes gemaakt waar jijzelf of anderen niet trots op zijn. Ik zou dus zeggen: als je een betere wereld wilt, begin bij jezelf.
 
Ja, het is lastige materie.

je vangt met vliegen met stroop dan met azijn.

Ik denk dat dit topic heel goed is voor de bewustwording van diegenen die ervoor openstaan. Je zult nooit iedereen bereiken. Ook (juist) niet met het manende vingertje. Dat verpest vooral de sfeer. Het beste kun je zorgen dat je in gesprek blijft. Met een harde toon kun je dat vergeten. Met respect kom je verder. Dan houd je nog de mogelijkheid open om af en toe terloops iets over dit onderwerp te zeggen. Ook houd je de deur open voor "schadebeperking" door eigenaren te helpen om in elk gevallen deze arme visjes het leven zo aangenaam mogelijk te maken.
Met diplomatie en respect krijg je niet alles voor elkaar, maar met boos worden vaak nog minder.
 
Mijn bedoeling van dit topic is mensen bewust te maken als ze sluiers gaan kopen. Mijn bedoeling is niet om hier anderen te veroordelen. Ik vind het fijn als er geen topics genoemd worden. Iedereen maakt een eigen keuze. De meesten van ons ( inclusief ikzelf) hebben ongetwijfeld weleens keuzes gemaakt waar jijzelf of anderen niet trots op zijn. Ik zou dus zeggen: als je een betere wereld wilt, begin bij jezelf.
Ik denk dat het goed is als mensen de voor maar ook de nadelen van het houden van een bepaalde vis kunnen lezen en dan zelf een oordeel kunnen vormen.
Iedereen kan en mag zijn mening verwoorden maar natuurlijk wel met respect van beide kanten:deal:
 
Waarom geen sticky van enkel de OP maken? Dan hebben de geïnteresseerden een mooie uitleg. De insteek van TS was goed, maar nu wordt het allemaal een beetje vingertje wijzen. Zolang de instanties deze vissen niet verbieden in de handel, zullen ze verkocht blijven worden. Dus ook al is het zielig, zoveel is zielig. Maar ook dan kun je niet meer dan elkaar waarschuwen en er zelf van wegblijven.
 
In dit topic is aan de orde gekomen wat voor problemen Sluiers kunnen hebben/krijgen maar als je het forum doorspit dan zul je deze constatering heel vaak al kunnen lezen.
Het is geen nieuw gegeven op het forum en zoals ik al zei is het niet verkeerd om bepaalde nadelige kanten te belichten en hierover te discussieren.
Dit geld niet alleen voor de Sluierstaart maar voor vele onderwerpen zoals bv het gebruik van carbo of bepaalde medicatie.
Zoals ik al eerder zei is daar niets mis mee zolang met respectvol is en blijft.
 

Terug
Bovenaan