Wist je dat? Sluierstaarten zijn genetische dwergen met veel problemen.


NathaliePip

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
26 december 2021
Berichten
1,089
Locatie
Gelderland
Mooi en schattig zijn ze, sluierstaarten met hun dikke lijfjes en bolle kopjes.

Maar wist je dat deze vissen een onnatuurlijke dik, bol lichaam hebben ten opzichte van de oorspronkelijke vorm van de vis? De natuurlijke vorm van deze vis is de goudvis.

Deze vissen zijn vissen met dwerggroei die mensen expres met elkaar laten paren en doorkweken om nog extremere dwerggroei vormen te krijgen.
Hun botten ontwikkelen niet de lengte die ze zouden moeten hebben, en de interne organen zijn samengedrukt.

Dwerggroei is een bekende voorbode van nierziekten, vervormde zwemblazen en andere problemen met inwendige organen.
Dwergen hebben ook de neiging het immuunsysteem te hebben aangetast om redenen die niet goed worden begrepen.

De vissen hebben dus een kortere levensverwachting dan vissen met een natuurlijke vorm. Ze zijn specifiek gevoelig voor waterzucht en zwemblaasziekte.

Zo goed mogelijk vertaald van aquariumscience: https://aquariumscience.org/index.php/13-3-lifespan-of-a-fish/

Foto ter illustratie van internet.
IMG_2541.jpeg
 
Tja, om te zien dat er iets mis is met deze beesten daar hoef je geen kenner voor te zijn. Zolang er markt voor is worden ze gekweekt.
 
Als je begint met vissen zie je de gevolgen van deze bouw soms nog niet. Ik heb ook sluiers gehad en was heel lang niet op de hoogte van al deze problemen. Daarom leek het me goed om er wat info over te geven. Mensen kunnen dan zelf alsnog een keuze maken, maar dan weet je misschien beter waar je aan begint, of niet aan begint.
 
  • Leuk
Waarderingen: F.
Wel fijn dat dit ook aangekaart wordt. Erg sneu dat dit soort vissen nog gekweekt (mogen) worden. Laatst las ik ook een topic van zo'n vis en blijkbaar wordt er nog grof geld voor gevraagd ook.
 
Heel goed dat je dit aankaart!
De LFS zal dit niet vertellen bij je aankoop, dus iemand moet het doen.

Wat betreft de oorzaak van het minder effectieve immuunsysteem:
Klein stukje (versimpelde) erfelijkheidsleer/ genetica:
de genetische code (DNA) bestaat uit 2 strengen met per eigenschap. Eigenschap A (dominante gen) en a recessieve gen en zo het hele alfabet x 1000 langs. Een individu kan dus AA, Aa of aa hebben. Een ander individu idem dito. A staat hier (bijvoorbeeld) voor normale lichaamsvorm, a voor de dwergvorm.
Van vader krijgen nieuwe individuen één helft, van moeder de andere helft. Dus als vader AA heeft en moeder aa, hebben de nakomelingen Aa.
Om te zorgen dat er een gewenste eigenschap door vererfd wordt -in dit geval dus aa- wil je dat alle nakomelingen aa hebben. De grootste kans om dat te krijgen is door bloedverwanten met elkaar te kruisen.
Het immuunsysteem heeft om zo effectief mogelijk te zijn keuze nodig. Dus een grote letter en een kleine letter. Door het kruisen met bloedverwanten, beperk je de kans op twee verschillende letters. En dus heb je bij dieren die via inteelt gekweekt zijn, een minder effectief immuunsysteem.

Dit is even heel snel uitgelegd, als je meer wilt weten, roep maar. Ik zal mijn best doen om het uit te leggen.
 
Heel goed dat je dit aankaart!
De LFS zal dit niet vertellen bij je aankoop, dus iemand moet het doen.

Wat betreft de oorzaak van het minder effectieve immuunsysteem:
Klein stukje (versimpelde) erfelijkheidsleer/ genetica:
de genetische code (DNA) bestaat uit 2 strengen met per eigenschap. Eigenschap A (dominante gen) en a recessieve gen en zo het hele alfabet x 1000 langs. Een individu kan dus AA, Aa of aa hebben. Een ander individu idem dito. A staat hier (bijvoorbeeld) voor normale lichaamsvorm, a voor de dwergvorm.
Van vader krijgen nieuwe individuen één helft, van moeder de andere helft. Dus als vader AA heeft en moeder aa, hebben de nakomelingen Aa.
Om te zorgen dat er een gewenste eigenschap door vererfd wordt -in dit geval dus aa- wil je dat alle nakomelingen aa hebben. De grootste kans om dat te krijgen is door bloedverwanten met elkaar te kruisen.
Het immuunsysteem heeft om zo effectief mogelijk te zijn keuze nodig. Dus een grote letter en een kleine letter. Door het kruisen met bloedverwanten, beperk je de kans op twee verschillende letters. En dus heb je bij dieren die via inteelt gekweekt zijn, een minder effectief immuunsysteem.

Dit is even heel snel uitgelegd, als je meer wilt weten, roep maar. Ik zal mijn best doen om het uit te leggen.
Duidelijk! Dank je wel voor de uitleg.
 
weet ook nie wat de mensen drijft om een misbaksel te kopen.
we zouden het hier op forum moeten verbieden in mijn opion,
met veel honden zelfde verhaal
 
T is niet mijn bedoeling om mensen te veroordelen als ze sluiers hebben. De post is bedoeld voor nieuwkomers die hier op het forum naar informatie zoeken en dan door deze informatie zich bewust worden wat je eventueel in huis haalt.

Veel vissenhouders stoppen met sluiers nadat ze de ervaring op hebben gedaan dat de vissen ziek en zwak zijn en dood gaan. Dat is zowel voor de sluiers, maar ook voor de vissenhouder erg jammer. Het is wellicht handig vooraf te weten dat ze zwak zijn en geen lang leven beschoren zijn.
 
Er staat een arowana van een halve meter op het forum aangeboden.
Maar niemand heeft een daarvoor groot genoeg aquarium.
 
En in de vijver vind ik 'm ook niet zo'n geweldig idee eerlijk gezegd. Dan durf ik niet meer te zwemmen.....
Ik vraag me af wat voor bak die persoon heeft.
 
weet ook nie wat de mensen drijft om een misbaksel te kopen.
we zouden het hier op forum moeten verbieden in mijn opion,
met veel honden zelfde verhaal
Ach ja wij hebben er ook 3 zwemmen hier:DD:pp
Nog geen problemen gehad maar ja we hebben ze nu dik 1 jaar. Voor veel andere vissen met kweekvormen geld hetzelfde verhaal. Een langvinnige betta geeft ook vaak problemen.
 
Goede waarschuwing @NathaliePip. :) Mensen realiseren zich vaak pas gaandeweg dat die kweekvormen niet de makkelijkste vissen zijn. En je kunt je bij veel sluiersoorten de vraag stellen hoe fijn het voor de vis zélf is om zo gebouwd te zijn. Zo lomp. 🙊

Ik heb zelf om die reden gekozen voor normale goudvissen. Die dan natuurlijk als nadeel hebben dat er veel zwemruimte nodig is. Ik heb wel één vis die een twijfelgeval is. Die is ofwel hybride met een sluierstaart, ofwel is het een zogenaamde wakin. Zie foto. De staart is dubbel en het buikje is iets verdikt, maar de lichaamsvorm is niet extreem. Ik ben benieuwd of deze het net zo goed blijft doen als de andere goudvissen. So far (2 jaar) so good.

20240327_133147.jpg
 
somige sluierstaarten woorden ook besneden staan horros videos van op youtube
 
Ach ja wij hebben er ook 3 zwemmen hier:DD:pp
Nog geen problemen gehad maar ja we hebben ze nu dik 1 jaar. Voor veel andere vissen met kweekvormen geld hetzelfde verhaal. Een langvinnige betta geeft ook vaak problemen.
Dit geldt voor alle kweekvormen met een bollere vorm, zoals bijvoorbeeld ook ballonmolly’s.
 
Dat is precies waar ik aan dacht na mn post en er zijn nog meer soorten met flink afwijkende lichamen of vinnen. Maar ja als we verder denken dan kun je ook stellen dat een vogel in een kooi niet diervriendelijk is want ja die zijn van nature ook gewen dom lekker te kunnen fladderen.
Dit is offtopic maar wel een gegeven en wij mensen houden imo dieren vaak voor het eigen plezier.
 
Dat is precies waar ik aan dacht na mn post en er zijn nog meer soorten met flink afwijkende lichamen of vinnen. Maar ja als we verder denken dan kun je ook stellen dat een vogel in een kooi niet diervriendelijk is want ja die zijn van nature ook gewen dom lekker te kunnen fladderen.
Dit is offtopic maar wel een gegeven en wij mensen houden imo dieren vaak voor het eigen plezier.
Dat ben ik met je eens.
 
Of de glowfish, schijnt ook helemaal hip te zijn tegenwoordig 😒
 
Dat is precies waar ik aan dacht na mn post en er zijn nog meer soorten met flink afwijkende lichamen of vinnen. Maar ja als we verder denken dan kun je ook stellen dat een vogel in een kooi niet diervriendelijk is want ja die zijn van nature ook gewen dom lekker te kunnen fladderen.
Dit is offtopic maar wel een gegeven en wij mensen houden imo dieren vaak voor het eigen plezier.
Daar is zeker wat over te zeggen, maar wel een andere vorm van mishandeling. Bij de 1 beperk je het lichaam van het dier, bij de andere vorm beperk je het gedrag.
 
De oudere generatie kent misschien nog wel de glasbaarzen van vroeger , ingespoten met vloeistof.
Ook not done 🙁
Die ken ik wel. Zij leefden niet lang. Ik was kind toen ik ze zag, maar ik begreep toen al dat dat niet goed kon zijn.
 
Tja, zolang er nog kopers zijn... Wij kunnen het mede forumleden afraden. Meer kunnen we helaas niet doen.
 
Tja, zolang er nog kopers zijn... Wij kunnen het mede forumleden afraden. Meer kunnen we helaas niet doen.
Helaas geldt dat dus ook voor sluierstaarten. Zolang er vraag naar is, blijven kwekers ze kweken...
 
Hopelijk nemen jullie het me niet kwalijk maar hoe kijken jullie dan naar dit soort topics:

Verbieden lijkt me inderdaad niet de manier maar op dit soort vissen volgen dus wel enkel positieve reacties.
 
Ik heb bewust mijn mond gehouden, want iemand is er hartstikke blij mee en de visjes zijn al gekocht, dus het kwaad is al geschied. Maar eerlijk: ik gruw van zulke vissen. Vooral van medelijden voor de vis zelf.
Dat iemand kleurrijke vissen wil: prima. Die redden het (waarschijnlijk) in de natuur ook niet, maar dat hoeft ook niet en ze hebben zelf van de kleurenrijkdom in het aquarium geen last. Maar een dergelijke lichaams-mis-groei dat kan niet anders dan op zijn minst hinderlijk zijn voor de vis.
 
Hopelijk nemen jullie het me niet kwalijk maar hoe kijken jullie dan naar dit soort topics:

Verbieden lijkt me inderdaad niet de manier maar op dit soort vissen volgen dus wel enkel positieve reacties.
Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat die in zijn aquarium houd.
Om topics van leden hier te posten vind ik geen handige zet🫤
 

Terug
Bovenaan