Wilde betta splendens...


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,325
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
Ik heb hier een groep wilde betta splendens met beide geslachten in één bak. Ik heb deze verkregen via Kees de Jong (naamgenoot en medebestuurslid bij Poecilia Nederland). Ze zitten al heel lang bij elkaar en geloof het of niet maar er is nog nooit een gevecht of strubbeling tussen allen geweest. Ze leven in die bak in perfecte harmonie. De mannen maken ook helemaal geen indruk op elkaar wie de imposantste is. Ze doen het verder heel goed hierzo.
 
Wow, mooi! Behalve het uiterlijk dat natuurlijk typisch een Betta is lijkt het wel een totaal andere vis! Ik heb me daar inderdaad wel eens over verbaasd, vroeg me af hoe dat in de natuur zou gaan met dat gedrag, lijkt me dat vechten tot de dood niet goed voor het overleven van de soort is. Dus wel logisch dat ze dat normaal gesproken veel minder hebben, die agressie.
 
Wow, mooi! Behalve het uiterlijk dat natuurlijk typisch een Betta is lijkt het wel een totaal andere vis! Ik heb me daar inderdaad wel eens over verbaasd, vroeg me af hoe dat in de natuur zou gaan met dat gedrag, lijkt me dat vechten tot de dood niet goed voor het overleven van de soort is. Dus wel logisch dat ze dat normaal gesproken veel minder hebben, die agressie.
Klopt. In het algemeen is de natuur er op uit om elke soort voort te kunnen laten leven. Dan is socialer gedrag wel een must. Uiteraard zijn er ook soorten die vrij solitair zijn doch als het op de voortplanting aankomt, dat er een korte periode van sociaal gedrag om de hoek komt kijken. Nogmaals, met het oog op het gegeven dat elke vorm van leven er op gericht is om de soort in stand te houden, is dit gedrag van wildvormen niet zo raar.
Doch heb zelf hier geschreven dat "het wellicht raar klinkt dat dit sociaal gedrag aanwezig is". Hermee verwijzend naar het gedrag wat de meeste mensen van de kweekvormen kennen.

Een ander goed voorbeeld wat het gedrag aangaat, betreft de eierlevendbarende soorten. Wat zal de meerderheid hier zeggen: Dat de mannen constant de vrouwen lastigvallen. Dit is grotendeels gebaseerd op de kweekvormen. Het is nl. in de natuur niet dusdanig dat de mannen maar constant met het paren bezig zijn. Is ook niet nodig want daar heeft Moeder Natuur ervoor gezorgd dat de soort in stand blijft door de faciliteit van het opslaan van zaadpakketjes bij de vrouwen. Opdat er bij een tekort aan mannen toch nog reproductie kan ontstaan en zo de soort blijft voortbestaan. Maar goed, er komen ook nog bijv. guppenpopulaties voor die op zich over veel mannen t.o.v. vrouwen beschikken. Die vrouwen hebben er niet onder te lijden. De mannen zijn eerder bezig zich te imponeren bij de andere mannen. Vergeet niet dat een groot deel van eierlevendbarenden in predatorale wateren leven en daardoor een deel onder de loep worden genomen door predatoren. Dan worden de vrouwen ineens belangrijker om de soort in stand te houden in dat water (zekers als het een gesloten water betreft). Het opslaan van zaadpakketjes geeft weer de mogelijkheid tot vergroting van de groep. Het enige schild dat ze hebben is dat de vissen in een dergelijk gebied minder tot vale kleuren dragen om minder op te vallen.
Even terug te komen op de reproductie van de eierlevendbarenden in het wild, als we spreken over soorten waarbij de man een langere gonopodium bezit, is er weinig tot geen sprake van baltsgedrag. Enkel soorten waarbij de man over een kortere gonopodium beschikt zal baltsgedrag vertonen om zo beter bij het vrouwtje te kunnen komen. Mannen met een lange gonopodium zijn sneaky bevruchters. Die richten gemakkelijker hun gonopodium richting de geslachtsopening van de vrouw. Moet trouwens wel stellen dat het gonopodium niet ingebracht wordt bij een paring doch enkel een oppervlakkige contactmoment bij de geslachtsopening van de vrouw. De vrouw zuigt de zaadpakketjes naar binnen en worden ze in eerste instantie opgeslagen in de plooien van de eileider. Veel mensen weten enkel dat er sprake is van zaadopslag maar weten niet hoe dat plaatsvindt.
Zo dat was ff een zijsprong naar eierlevendbarenden... 😉
 
Ja, ik kan me helemaal voorstellen dat de vissen in onze aquariums tijd over houden voor andere zaken! :D
En over een langer gonopodium. Ik heb Heterandria formosa (de vrouwen inmiddels een jaar geleden verkocht, nu nog 5 mannetjes over) en daar heb ik dat gedrag inderdaad bij kunnen zien. De vrouwtjes doen gewoon hun ding en de mannetjes zijn met elkaar bezig met imponeren en als er dan een vrouwtje in de buurt komt worden ze bleker van kleur, de streepjes verdwijnen en heel onopvallend zwemmen ze achter het vrouwtje aan, gaan onder haar zwemmen en slaan letterlijk toe. Zwaaien hun gonopodium snel naar voren, prik en maken dat ze weg komen. Met een verhouding van ongeveer 50-50 is het prima te doen, maar toen er naar verhouding meer mannen waren stortten ze zich al snel op de nog te jonge vrouwtjes en hebben die volgens mij letterlijk de dood ingejaagd. Waarschijnlijk was dat met meer ruimte en de aanwezigheid van predatoren niet gebeurd.
 
Mooie visjes en ook prachtig te zien dat ze zich goed voelen. Dat er een aantal betta's bijelkaar kunnen is voor mij al bekend, dit aquarium is dan ook prachtig ingericht met veel beplanting en natuurlijke schuilplakken. Er zijn een aantal soorten die bij elkaar kunnen mits het aquarium goed beplant us en evt drijfplanten hebben. Zelf heb ik hier de Machaiensis en de Rubra en Channoides. Die laatsten zijn muilbroedertjes en kun en met meerder stellen en of visjes bijelkaar. Net dus als de splendens, smaragdina''s en Machaiensis. Volgens mij is er zelfs nog een soort die vredelievend naar elkaar is. :)
 
Alvast sorry voor de mensen wie ik voor het hoofd stoot , maar dit zijn tenminste echte vissen natuur getrouw en niet in de meeste gevallen mislukte kweekvormen . Ik heb het niet alleen over de betta maar alle kweekvormen die er maar zijn .
 
Mooie visjes en ook prachtig te zien dat ze zich goed voelen. Dat er een aantal betta's bijelkaar kunnen is voor mij al bekend, dit aquarium is dan ook prachtig ingericht met veel beplanting en natuurlijke schuilplakken. Er zijn een aantal soorten die bij elkaar kunnen mits het aquarium goed beplant us en evt drijfplanten hebben. Zelf heb ik hier de Machaiensis en de Rubra en Channoides. Die laatsten zijn muilbroedertjes en kun en met meerder stellen en of visjes bijelkaar. Net dus als de splendens, smaragdina''s en Machaiensis. Volgens mij is er zelfs nog een soort die vredelievend naar elkaar is. :)
Hey Jolanda, dat klopt dat er meerdere soorten in één en dezelfde bak kunnen. Maar goed, dat behoef ik jou niet te vertellen. Ik weet dat je op de hoogte bent. Groetjes naar Beverwijk... 😚
Alvast sorry voor de mensen wie ik voor het hoofd stoot , maar dit zijn tenminste echte vissen natuur getrouw en niet in de meeste gevallen mislukte kweekvormen . Ik heb het niet alleen over de betta maar alle kweekvormen die er maar zijn .
Ach ja, zoiets is uiteraard een persoonlijke preferentie. Ik heb er op zich geen moeite mee, mits het niet ten laste komt van het welzijn en de mobiliteit van de vis. En zekers, er zijn ook best gedrochten bij bepaalde kweekvormen van bepaalde vissoorten te bekennen. Doch, blijkt er ook voor gedrochten een markt aanwezig te zijn... Dat blijkt nl. wel uit de praktijk...
 
Ach ja, zoiets is uiteraard een persoonlijke preferentie. Ik heb er op zich geen moeite mee, mits het niet ten laste komt van het welzijn en de mobiliteit van de vis. En zekers, er zijn ook best gedrochten bij bepaalde kweekvormen van bepaalde vissoorten te bekennen. Doch, blijkt er ook voor gedrochten een markt aanwezig te zijn... Dat blijkt nl. wel uit de praktijk...
Stan , Het is zeker een persoonlijke opvatting en gelukkig zijn er verschillende meningen hierover , daarbij voor ik de eerste steen smijt ook zelf heb ik me al gezondigd aan bepaalde kweekvormen .
 

Terug
Bovenaan