Wil iemand mijn zelfgemaakte Co2 opstelling beoordelen?


A

Aquariuss

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb een aantal foto's gemaakt van de opstelling zoals ik hem nu gemaakt heb. Ik hoop dat jullie willen bekijken of dit zal werken en of jullie tips en feedback hebben.


Het uiteinde van het slangetje zit recht voor de filter uitstroom. Is dit ok?
553154_0_82_aquariuss3.jpg


Het bakje zit half onder water. Er zit nog lucht bovenin, maar het slangetje steekt hier onder water. Kan het beter?
575688_0_82_aquariuss2.jpg


De opstelling zoals deze is. Het blijft niet zo staan, maar netjes achter het aquarium. Vanuit gist/suiker/water mengsel (reactor) loopt er een buisje naar een kleiner flesje gevuld met 2/3 water. Het slangetje loopt bijna tot op de bodem. Vanuit het Er zit nog een slangetje in de dop van het kleine flesje en deze loopt dus mijn aquarium in met het omgekeerde bakje.
944983_0_82_aquariuss1.jpg


Weer hartelijk bedankt voor de reacties alvast! :)
 
Zorg ervoor dat het bakje vrij is van lucht door 'm onder te dompelen.
Verder mis ik een terugloopventiel.
 
kellemes zei:
Zorg ervoor dat het bakje vrij is van lucht door 'm onder te dompelen.
Verder mis ik een terugloopventiel.

+1
Verder maar even blijven kijken hoe het loopt.
 
De bedoeling is dat de luchtbellen in het omgekeerde bakje terrecht komen. Kijken dus of de uitstroom de bel niet meeneemt, al verwacht ik dat niet..

Als je nog een T stuk er tussen plaatst kun je nog een fles plaatsen. Hoef je alleen eens per week 1 fles te verwisselen.

Tevens zou ik een terugslagventiel er tussen plaatsen om bij een defect niet je water uit je aquarium te laten lopen indien de flessen onder je bak staan. (Net zo als bij een luchtpomp).

Hoe groot heb je het bakje bepaald?
 
Je moet er natuurlijk van houden om zo'n witte opvallende bak in uw aquarium te hebben.
Gezien je een diffuser op de uitstroom van uw filter hebt had ik hem gewoon daarom aangesloten.

Voor de flessen bestaan er goeie oplossingen die niet per se duur zijn:
klik

Of wie iets serieuzer wil:
klik
 
JurgenD zei:
Je moet er natuurlijk van houden om zo'n witte opvallende bak in uw aquarium te hebben.
Gezien je een diffuser op de uitstroom van uw filter hebt had ik hem gewoon daarom aangesloten.

Voor de flessen bestaan er goeie oplossingen die niet per se duur zijn:
klik

Of wie iets serieuzer wil:
klik

Als je weet hoeveel je moet toevoegen/kunt toevoegen is dat geen probleem, anders zou ik het bij het omgekeerde bakje houden. Wel af en toe "ledigen" zodat ook lucht en/of andere gassen eruit gaan.

Bij het aansluiten op de diffuser overigens wel oppassen dat je dan de pomp niet te diep zet. Anders krijg je tegendruk je fles in..........

De oplossingen zijn i.d.d. goed maar met de opstelling van de TS gaat het ook prima. Zef gebruik ik de gaten in de doppen boren al jaaaaaaaaaaaren zonder problemen. Das wel de goedkoopste manier.
 
Bedankt voor de tips.

Ik ga het bakje geheel onder water zetten.

Terugloopventiel zal ik nog moeten aanschaffen. Ik heb er eerst voor gekozen om een basisopstelling te maken en vanuit daar verder te bouwen. Zoals jullie misschien op de foto's kunnen zien, worden delen van planten bruinig en doorzichtig. Er zitten nog geen vissen in het aquarium. Aquarium zit in dag 5.

Zap geeft aan dat het bakje de Co2 moet opvangen. Kun je hier meer over vertellen? Want ik kijk naar het bakje, maar snap het principe nog niet helemaal. Raakt het bakje straks vol met Co2? Gaat de Co2 omhoog? Ik snap dat het bakje ervoor zorgt dat er niet teveel Co2 in mijn aquarium komt, maar hoe dit precies gaat snap ik niet.

Het bakje is ongeveer 10 x 10 cm. Mijn aquarium is ongeveer van Juwel 80 cm breed x 30(?) 125 liter in ieder geval :)
 
JurgenD zei:
Je moet er natuurlijk van houden om zo'n witte opvallende bak in uw aquarium te hebben.
Gezien je een diffuser op de uitstroom van uw filter hebt had ik hem gewoon daarom aangesloten.

Voor de flessen bestaan er goeie oplossingen die niet per se duur zijn:
klik

Of wie iets serieuzer wil:
klik



Jurgen, ik kan inderdaad het slangetje gewoon op de pomp zetten, maar zuigt dat dan niet de fles leeg? xD

Ik had dat luchtslangetje er juist afgehaald omdat er zoveel bubbeltjes te zien zijn! Ik hoor graag je gedachten erover!
 
Zap zei:
Als je weet hoeveel je moet toevoegen/kunt toevoegen is dat geen probleem, anders zou ik het bij het omgekeerde bakje houden. Wel af en toe "ledigen" zodat ook lucht en/of andere gassen eruit gaan.

Bij het aansluiten op de diffuser overigens wel oppassen dat je dan de pomp niet te diep zet. Anders krijg je tegendruk je fles in..........

De oplossingen zijn i.d.d. goed maar met de opstelling van de TS gaat het ook prima. Zef gebruik ik de gaten in de doppen boren al jaaaaaaaaaaaren zonder problemen. Das wel de goedkoopste manier.

Je zal nooit tegendruk krijgen van die diffuser.
Het kan wel dat de diepte ervoor zal zorgen dat de zuigkracht niet genoeg meer is.
Maar gezien de co2 zelf druk vormt zie ik geen graten.

Gaten boren kan idd prima. Maar zelf heb ik graag dat het er ook wat proper bij staat.
En de prijs? Hobby's mogen toch best wat kosten toch? ;)
 
Normaal gesproken komt de CO2 in he bakje. Het water onder het bakje neemt de CO2 op. Door dat je de uitstroom van je filter er onder hebt geplaatst zal het water onder het bakje steeds ververst worden en CO2 kunnen opnemen. Te veel aan CO2 wordt vis de zijkant "geloost" en ontsnapt naar het water oppervlakte.

Een vuistregel is: 1 a 2 % van je oppervlakte:

80 x 30 = 2400 cm2

1% van 2400 = 24 cm2 dus een bakje van ca. 5 x 5 cm tot 7 x 7 cm zou voldoende moeten zijn. In jou geval zou dan 10 x 10 te groot zijn. Dan heb je het over dik 4% van je wateroppervlak.
 
Aquariuss zei:
Jurgen, ik kan inderdaad het slangetje gewoon op de pomp zetten, maar zuigt dat dan niet de fles leeg? xD

Ik had dat luchtslangetje er juist afgehaald omdat er zoveel bubbeltjes te zien zijn! Ik hoor graag je gedachten erover!

Leeg zuigen? Hij zal de fles niet vacuum trekken nee. :) Maar ik vermoed dat je minder mengsel zou nodig hebben en het sneller zou uitgewerkt zijn vanwege de onderdruk.
De bellen gaan door het aquarium idd. dat is een nadeel.

Maar zelf vind ik zo'n omgekeerd bakje een verschrikkelijk lelijk ding. Maar dat is persoonlijk.
Uiteraard is een omgekeerd bakje een uitstekende en beproefde oplossing. Maar niet de mooiste.
 
JurgenD zei:
Zap zei:
Als je weet hoeveel je moet toevoegen/kunt toevoegen is dat geen probleem, anders zou ik het bij het omgekeerde bakje houden. Wel af en toe "ledigen" zodat ook lucht en/of andere gassen eruit gaan.

Bij het aansluiten op de diffuser overigens wel oppassen dat je dan de pomp niet te diep zet. Anders krijg je tegendruk je fles in..........

De oplossingen zijn i.d.d. goed maar met de opstelling van de TS gaat het ook prima. Zef gebruik ik de gaten in de doppen boren al jaaaaaaaaaaaren zonder problemen. Das wel de goedkoopste manier.

Je zal nooit tegendruk krijgen van die diffuser.
Het kan wel dat de diepte ervoor zal zorgen dat de zuigkracht niet genoeg meer is.
Maar gezien de co2 zelf druk vormt zie ik geen graten.

Gaten boren kan idd prima. Maar zelf heb ik graag dat het er ook wat proper bij staat.
En de prijs? Hobby's mogen toch best wat kosten toch? ;)

Wacht maar af tot je fles knalt omdat ie z'n druk niet kwijt kan, of dat een slang los knalt.....lekker zooi heb je dan.

Doe voor de zekerheid maar eens een slangetje op de diffuser en laat je filter zakken.....er komt een moment dat ie gaat spuiten i.p.v. zuigen. Als de CO2 z'n druk dan niet kwijt kan....gaat er of een slang knallen of in het ergste geval een fles......
 
Zap zei:
Wacht maar af tot je fles knalt omdat ie z'n druk niet kwijt kan, of dat een slang los knalt.....lekker zooi heb je dan.

Doe voor de zekerheid maar eens een slangetje op de diffuser en laat je filter zakken.....er komt een moment dat ie gaat spuiten i.p.v. zuigen. Als de CO2 z'n druk dan niet kwijt kan....gaat er of een slang knallen of in het ergste geval een fles......

De productie van co2 valt stil bij 3 bar.
Een doorsnee colafles kan makkelijk 10 bar aan.
 
Test het nu maar eens.....ik praat uit ervaring....
 
Dank voor het meedenken, allemaal!

Ik ga beide proberen. Ik wil nu zo snel mogelijk Co2 in mijn aquarium hebben en dan lijkt me de tip van Jurgen wel een goede. Ik zal hem snachts uitzetten.

Het bakje zal ik ook zeker gebruiken. Ik moet nog ontdekken wat dit betreft. Nu er geen vissen inzitten lijkt het me geen kwaad kunnen wanneer er iets teveel Co2 in het water komt.

Nu aangesloten op de diffuser en hij spuit om de seconde wat belletjes!

Het Co2 mengsel is nu net een uurtje actief. Mag ik ervan uitgaan dat het nu werkt? :D
 
Yepp....maar waarom 's nachts uitzetten? Laat m lekker doorgaan. En uitzetten kan alleen door de slang los te koppelen. Een kraan dichtdraaien laat ook je slang/fles knallen...de CO2 moe kunnen ontsnappen. Laat m lekker 's nachts ook draaien.
 
bij gebruik van petflessen zal hij niet knallen.
Let wel, petflessen van koolzuurhoudende dranken!!!
Lege water/fruitsapflessen zijn niet gemaakt om met hoge druk om te gaan.
 
Beste Jurgen.....wel knallen niet knallen....de bedoeling is dat de CO2 vanuit de fles in de bak komt. Leuk dat er een 10 bar installatie wordt neergezet, maar dat brengt de CO2 nog niet in de bak.

Het spoelflesje lijkt me overigens geen "sterke" petfles. Draai de dop van de petfles eens open en kijk wat er in het spoelflesje gebeurt....als de spoelfles knalt....krijg je hetzelfde maar dan niet meer in een fles maar maar in je aquariumkast.......
 
Oke aanlaten dus!

Ik begrijp dat als ik straks vissen toevoeg, het werken met een omgekeerd bakje wel handig is, vanwege vergiftinging van de vissen. Klopt deze stelling of loopt het niet zo'n vaart met 1 1/2 liter fles?
 
Loopt niet zo'n vaart...als je 's morgens je vissen ziet luchthappen, dan voeg je teveel toe, zwemmen ze normaal....niks aan de hand.
 
Ik ben ooit ook begonnen met dezelfde opstelling en de co2 kun je met een goed bakje prima laten doorlopen hoor. Misschien kun je de kleine wasfles met een groot elastiek aan de petfles maken zodat die ook rechtop blijft. Ik begon meestal met een bakje van 1% van het oppervlak maar kwam in de praktijk al snel uit op een bakje van tegen de 2%. maar dat is even uitproberen. Het verdient mss geen schoonheidsprijs maar het is wel simpel en betaalbaar.
 

Terug
Bovenaan