Wil hier nu wel eens vanaf geholpen worden...dus graag bruikbaar advies


Fozzy

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 januari 2009
Berichten
18,527
Leeftijd
63
Locatie
Bergentheim
Mn planten hebben last van alg/aanslag op de bladeren. Ze maken voldoende nieuwe uitlopersen bladeren Aan maar na verloop van tijd komt er toch alg op. Is dit een kwestie van stroming, of voedingstekort?
ph is 6.8 kh is 7 (vindt ik wat hoog), nitraat en fosfaat is 20/2 Merk wel dat ik meer nitraat dan fosfaat moet toevoegen om de waarde te behouden ivm vele waterwissels 3x per week. Er zit klei en lateriet in bodem en nog als bolletjes bij de wortels. Ben bezig met een Cerges reactor te bouwen, maar wacht nog op onderdelen. Er draaien 2 filters, een eheim prof 4+/350e en een 4/600. In laatstgenoemde zit turf.

nog meer weten? Zie foto’s of vraag maar raak.


6522F41B-BFA4-4E07-8C8A-BD79B7DF5F9F.jpeg
709708C1-03D9-4673-938E-937F9648C6C7.jpeg
AEC7DFA3-478D-445F-B292-03A3776ACA32.jpeg
 
Goede vraag Albert en als ik de tabel bekijk dan zit je erg ruim in de co2 met 32 mg. Wat wellicht kan is dat je met de vele wissels gedurende de week onstabiele co2 hebt en dat kan ook vaak algen veroorzaken. Ik zie ook op de HN algen en dat heb ik ook (gehad). Nu ik iets meer co2 heb gegeven is dat voor 99% opgelost maar gelijk onder de led zal daar de vraag naar co2 groter zijn.
Heb je ook een foto van de dropchecker? Ook zou ik de distributie eens goed bekijken in de bak.
 
Goede vraag Albert en als ik de tabel bekijk dan zit je erg ruim in de co2 met 32 mg. Wat wellicht kan is dat je met de vele wissels gedurende de week onstabiele co2 hebt en dat kan ook vaak algen veroorzaken. Ik zie ook op de HN algen en dat heb ik ook (gehad). Nu ik iets meer co2 heb gegeven is dat voor 99% opgelost maar gelijk onder de led zal daar de vraag naar co2 groter zijn.
Heb je ook een foto van de dropchecker? Ook zou ik de distributie eens goed bekijken in de bak.
Op jouw verzoek... ben aan t poetsen dus let niet op t stof.

heb nog een Aquael Turbo 500 liggen, die zal ik er eens bij inhangen om te kijken of meer stroming helpt. Dan weet ik waar ik het zou moeten zoeken.
3250400D-60ED-44B2-AC06-1368C7BAD516.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Zelfs het kienhout zit vol met zwarte aanslag, er zijn wat baardalgen bovenin op de stengels waar de stroming het sterkst is.

Mijn ervaring met baardalgen en Co2 is dat Co2 niet altijd gaat helpen tegen baardalgen als je ze al hebt en juist waar de stroming het sterkst is baardalgen juist ondanks Co2 prima groeien.
Het lijkt met baardalgen als je ze eenmaal hebt dan maakt meer Co2 gaan toevoegen niks meer uit, ik zie het als een infectie als je ze eenmaal hebt dan gaan ze ook bijna zelden vanzelf weg ondanks Co2.
Wat Co2 wel doet als je geen baardalgen hebt dan blijven ze vaak weg net als andere algen mits de voedingstoffen en licht ook wel in balance zijn.
Zwarte aanslag op blad en decoratie/kienhout etc duid op een ander probleem namelijk organische ophoping in het water en teveel micro's ja echt teveel micro's en of je nu Ei-methode of gewoon een standaard vloeibare plantenvoeding toedient teveel is teveel omdat het geen tekorten zijn.

Wat zou ik doen in jouw situatie..

Easy-carbo gaan gebruiken om eerst al de baardalgen en dergelijke te gaan uitmoorden snelste manier is 3x daag de standaard dosering om de 3uur toedienen dat heeft hier zeer effectief geholpen zonder planten te bechadigen of te doen smelten. (3 a 4 dagen zie je de baardalgen al rood worden)
Deze een week aanhouden en dan gaat de zwarte aanslag en overige algen ook langzaam oplossen en verdwijnen en dan gewoon dagelijks een standaard dosering blijven geven todat al de algen na een x aantal weken zijn verdwenen.
Dan je plantenvoeding halveren met je Ei-methode op micro's en verlaag je PO4 naar 1mg en Nitraat naar 10mg geloof me dat is genoeg om planten te laten groeien en met name langzaam groeiers die hebben niet zoveel nodig.
Co2 gewoon op 20mg-30mg houden en niks daar aan veranderen want vaak helpt het gewoon niet tegen baardalgen als je ze al hebt.
Verlichting... ik weet niet hoelang je belicht en hoeveel lumen je boven het aquarium hebt hangen, belicht je lang zeg 12uur dan terug gaan naar 10uur of heb je meer dan 25lumen de liter dan dimmen naar 20-25lumen de liter.

Ik herken deze problemen omdat ik vanaf het begin in de Rio 350 met de standaard led 2x nature en niet dimbaar ook baardalgen en zwarte aanslag overal op kreeg terwijl de huishouding gewoon op orde leek te zijn.
Wat ik hier gedaan heb is de Juwel ledbuizen afgeplakt met wit papier en plakband en had 2 laagjes papier nodig om op 20lumen de liter uit te komen daarbij easy-carbo gaan gebruiken om de algen te lijf te gaan want die gingen niet vanzelf weg.
Ook heb ik de plantenvoeding gehalveerd en nu heb ik resultaat dat de algen verdwijnen en de planten gewoon goed groeien en nieuwe scheuten en blad aanmaken.
mijn No3 zit op 15mg en Po4 is 0,5 tot 1mg en gebruik Co2 dat c.a op 20mg zit, dus hier zie je Co2 injecteren geeft geen garantie dat je geen algen kan krijgen als de rest van je huishouding gewoon faalt.
Dus ik hoop dat je hier wat mee kan..
 
Verlichting... ik weet niet hoelang je belicht en hoeveel lumen je boven het aquarium hebt hangen, belicht je lang zeg 12uur dan terug gaan naar 10uur of heb je meer dan 25lumen de liter dan dimmen naar 20-25lumen de liter.

Ik herken deze problemen omdat ik vanaf het begin in de Rio 350 met de standaard led 2x nature en niet d
Dus ik hoop dat je hier wat mee kan..
de verlichting is 2x72 watt standaard led verlichting aquatlantis. Maar die staat gedimd tot max 60% en gaat savonds nog verder terug tot een 30%. Dus die brand nooit op max sterkte.
 
de verlichting is 2x72 watt standaard led verlichting aquatlantis. Maar die staat gedimd tot max 60% en gaat savonds nog verder terug tot een 30%. Dus die brand nooit op max sterkte.
Ja en weet je dan ook hoeveel lumen je hebt per liter water met 60% ?
 
Waarom moet je 3x pw je water wisselen eigenlijk?
 
Ja en weet je dan ook hoeveel lumen je hebt per liter water met 60% ?
kan zo nergens vinden hoeveel lumen het totaal aantal lumen is wat deze balken geven.
 
Waarom moet je 3x pw je water wisselen eigenlijk?
Omdat ik jonge maanvissen heb, en dan voer je veel, tot 6x per dag,en wissel je vaak 50% van je water. En dat is bij mij al snel een 200litr per keer.
 
teveel is teveel omdat het geen tekorten zijn.

Nou zover ik weet geeft een teveel aan voeding geen algen mits het niet toxisch wordt maar zoveel zal Albert vast niet doseren. Ik doseer ook vaak 1,5-2x de aanbevolen hoeveelheid. Algen krijg je door tekorten of een slechte waterdistributie.
 
Nou zover ik weet geeft een teveel aan voeding geen algen mits het niet toxisch wordt maar zoveel zal Albert vast niet doseren. Ik doseer ook vaak 1,5-2x de aanbevolen hoeveelheid. Algen krijg je door tekorten of een slechte waterdistributie.
Precies John. En ik merk dat ik behoorlijk veel nitraat moet geven om aan de goede verhouding te komen. Heb afgelopen weken een paar keer gemeten met de druppels van Colombo, en moet dan toch extra toevoegen.
 
Dat is bij mij ook zo hoor en ik voeg nu dan ook toe met aparte flesjes en stuur op zo n 25/2,5 aan Albert. Ik denk dat het vele verversen ermee te maken heeft bij jouw als het om baardalg gaat maar goed dat is mijn idee.
 
Vooraf; in elke bak zitten in principe algen. Ook baardalg! We moeten er dus voor zorgen dat het geen plaag wordt. Mijn principe is: Eerst bezien hoeveel licht vragen de aanwezige planten? Zo zie ik in jouw bak een Echinodorus grisebachii 'Amazonicus' deze plant wil een middelmatige lichtsterkte maar wél een lichte plek. Maar ze kunnen echt wel tegen wat meer licht. Wel moet je kleibolletjes bij de wortels doen, de plant wil bij uitstek wortelvoeding! (Zelf gebruik ik kleiblolletjes gemixt met lateriet trouwens als bodemvoeding). Dus dat gedraai aan het licht, even niet doen. Wel even precies uitzoeken welke lichtsterkte je plantenkeus gemiddeld nodig is en daar laat je lichtsterkte op staan. Vanuit dat gegeven ontstaat er een vraag naar bemesting, via de waterkolom of via de wortels of beide. Zorg ook daar voor. Je probleem ontstaat namelijk door tekorten, niet door teveel, er van uitgaande dat je licht klopt. Algen reageren heel snel op veranderende omstandigheden, planten zijn daar meer tijd voor nodig. Maar wanneer planten goed groeien gaan de algen het verliezen. Vandaag de zorg voor je planten. Naast baardalg denk ik dat je ook last hebt van zweefvuil. Dat moet je zoveel mogelijk uit je bak halen én je filtering aanpassen. John geeft hierboven m.i. een paar zeer juiste adviezen zoals, kijk ook naar je waterdistributie.
 
Laatst bewerkt:
Vooraf; in elke bak zitten in principe algen. Ook baardalg! We moeten er dus voor zorgen dat het geen plaag wordt. Mijn principe is: Eerst bezien hoeveel licht vragen de aanwezige planten? Zo zie ik in jouw bak een Echinodorus grisebachii 'Amazonicus' deze plant wil een middelmatige lichtsterkte maar wél een lichte plek. Maar ze kunnen echt wel tegen wat meer licht. Wel moet je kleibolletjes bij de wortels doen, de plant wil bij uitstek wortelvoeding! (Zelf gebruik ik kleiblolletjes gemixt met lateriet trouwens als bodemvoeding). Dus dat gedraai aan het licht, even niet doen. Wel even precies uitzoeken welke lichtsterkte je plantenkeus gemiddeld nodig is en daar laat je lichtsterkte op staan. Vanuit dat gegeven ontstaat er een vraag naar bemesting, via de waterkolom of via de wortels of beide. Zorg ook daar voor. Je probleem ontstaat namelijk door tekorten, niet door teveel, er van uitgaande dat je licht klopt. Algen reageren heel snel op veranderende omstandigheden, planten zijn daar meer tijd voor nodig. Maar wanneer planten goed groeien gaan de algen het verliezen. Vandaag de zorg voor je planten. Naast baardalg denk ik dat je ook last hebt van zweefvuil. Dat moet je zoveel mogelijk uit je bak halen én je filtering aanpassen. John geeft hierboven m.i. een paar zeer juiste adviezen zoals, kijk ook naar je waterdistributie.
Ben, dr zit van boven en onderen bemesting in de bak. Klei en lateriet onder de bodem dus, en als bolletjes bij de wortels. En ook de pilluh van @tuinkabouter zitten in de bodem. Qua planten zijn het diverse Echinodorussen en de Hydrocleis Nymphoides.
 
[SUP]Ik zou eens een CO2 bepaling doen met de calculator van aquainfo.nl, van het blazen wordt je wel een beetje pffffff maar heel erg ontdekkende resultaten, denk ik[/SUP]
 
Ik heb dezelfde problemen gehad, sinds ik de NO3 lager houd dan 20 is het minder geworden.
PO4 is bij mij ook lager dan 2 wat wellicht ook nog het nodige helpt
 
Ik heb dezelfde problemen gehad, sinds ik de NO3 lager houd dan 20 is het minder geworden.
PO4 is bij mij ook lager dan 2 wat wellicht ook nog het nodige helpt

Toch vraag ik me af hoe dat kan want baardalgen hebben weinig van doen met de no3 en de po4 in de regel en ook bij de EI gebruikers zie je niet dat die door een hoge toevoeging algen ontwikkelen.
 
Ben, dr zit van boven en onderen bemesting in de bak. Klei en lateriet onder de bodem dus, en als bolletjes bij de wortels. En ook de pilluh van @tuinkabouter zitten in de bodem. Qua planten zijn het diverse Echinodorussen en de Hydrocleis Nymphoides.
Ok, beide planten zijn planten die een lichte plek vragen in je bak. De Hydrocleis nymphoides zorg wel weer voor beschaduwde plekken door haar drijfbladeren. Maar je weet in ieder geval hierdoor wat je lichtsterkte zou moeten zijn. Je hebt, dacht ik, Aquatlantis easyleds 2.0 twee lampen die elk 6257 lumen (6800 Kelvin) bieden? Die heb je op 60% staan lees ik hierboven? Zet die gerust op 95% en voeg navenant CO2/bemesting toe. Want je bak is 70 cm. hoog! Licht is dus nodig. En de bak reinigen van alle algen die je weg kan krijgen. Zorg ook dat je van je zweefvuil afkomt. Je moet je planten groeikansen geven.
 
Ok, beide planten zijn planten die een lichte plek vragen in je bak. De Hydrocleis nymphoides zorg wel weer voor beschaduwde plekken door haar drijfbladeren. Maar je weet in ieder geval hierdoor wat je lichtsterkte zou moeten zijn. Je hebt, dacht ik, Aquatlantis easyleds 2.0 twee lampen die elk 6257 lumen (6800 Kelvin) bieden? Die heb je op 60% staan lees ik hierboven?

ik heb de gewone Easyleds van Aquatlantis erin Ben. Maar ik zal de verlichting eens wat opschroeven en een tijdje aanzien of t wat helpen gaat.
 
Ik heb ook de Aquatlantis led en heb hem ook rond de 70% staan want anders heb je vrij veel licht. De mijne van de 1.20 bak geven 30 lumen per liter op volle sterkte.
Ook houden Manen niet zo van fel licht dus ook daarom heb ik het gedimt en ik zit nu zo rond de 18 lumen per liter.
 
Ik heb ook de Aquatlantis led en heb hem ook rond de 70% staan want anders heb je vrij veel licht. De mijne van de 1.20 bak geven 30 lumen per liter op volle sterkte.
Ook houden Manen niet zo van fel licht dus ook daarom heb ik het gedimt en ik zit nu zo rond de 18 lumen per liter.
En hoe bereken je dat? De lampen in de 150 zijn 2x72 watt
 
Ik heb ook de Aquatlantis led en heb hem ook rond de 70% staan want anders heb je vrij veel licht. De mijne van de 1.20 bak geven 30 lumen per liter op volle sterkte.
Ook houden Manen niet zo van fel licht dus ook daarom heb ik het gedimt en ik zit nu zo rond de 18 lumen per liter.
En heb je hem de hele tij op 70% staan John? Of smorgens en of savonds wat minder.
 
ik heb de gewone Easyleds van Aquatlantis erin Ben. Maar ik zal de verlichting eens wat opschroeven en een tijdje aanzien of t wat helpen gaat.
Ik heb ook de Aquatlantis led en heb hem ook rond de 70% staan want anders heb je vrij veel licht. De mijne van de 1.20 bak geven 30 lumen per liter op volle sterkte.
Ook houden Manen niet zo van fel licht dus ook daarom heb ik het gedimt en ik zit nu zo rond de 18 lumen per liter.
We moeten ons realiseren dat de Fusion van Ts. een hoogte heeft van 70 cm. Daar mag gerust licht opstaan. (Maximale lichtduur en sterkte voor 8 uur. 's Morgens en 's avond aangevuld met gedimd licht.) Manen houden inderdaad van gedempt licht maar daar kan je voor zorgdragen door een juiste beplantingsmanier te gebruiken. (Planten groeperen.) Boven mijn bak hangt een bak licht (40 cm. hoog!) en met name Kardinalen hebben ook een voorkeur voor gedempt licht. Die kunnen ze bij mij vinden door de dichte beplanting. Wat ze dus ook doen. Wanneer de planten geen groeikans krijgen is er sowieso geen sprake van licht demping. @Fozzy : Realiseer je wel dat planten een aanpassingsproces moeten doormaken, een tijdje aanzien heeft geen zin, je moet echt denken aan maanden! Én, uiteraard, je bemesting aanpassen door te kijken naar je planten en constant in de gaten houden wat de verandering doet. Dit is mijn (bescheiden) mening. Ik geef het vrijblijvend waarbij het natuurlijk aan jouw is welk advies je wilt volgen.
 
Toch vraag ik me af hoe dat kan want baardalgen hebben weinig van doen met de no3 en de po4 in de regel en ook bij de EI gebruikers zie je niet dat die door een hoge toevoeging algen ontwikkelen.
Dat is waar het mis gaat denk ik.
Sinds de verlaging blijven de planten groener en lijken beter te groeien waardoor ze op hun beurt weer beter concurreren met de algen
 
Volgens mij maakt het voor planten niet uit of er nu 20/2 of 50/5 in het water zit zolang alle voeding maar in verhouding is. Dat verklaart denk ik ook het succes wat je normaliter met de EI hebt.
Dat geeft Gilles hier ook aan op zijn site:

Planten boeit de hoeveelheid niet zo zolang het maar voldoende is en in redelijke verhoudingen.
 
Volgens mij maakt het voor planten niet uit of er nu 20/2 of 50/5 in het water zit zolang alle voeding maar in verhouding is. Dat verklaart denk ik ook het succes wat je normaliter met de EI hebt.
Dat geeft Gilles hier ook aan op zijn site:

Planten boeit de hoeveelheid niet zo zolang het maar voldoende is en in redelijke verhoudingen.
Dan moet ik het toch eens zijn met tuinkabouter. Co2 en licht zijn ook voedingsstoffen voor je planten, zogezegd. En als je niet afdoende licht/co2 biedt versus een overdosis nitraat/fosfaat/whatever else, heb je dus een onbalans in de bekende driehoek en dus kans op algen.
 
drijf planten zou een optie kunnen zijn om al die viezen algen te stopen dan kun je gewoon weer op nieuwe planten en de drijf planten rustig weg halen
 
Uit het voorbeeld van John haal ik dit stukje tekst waar ik me dan toch wel over verwonder;

" Vaak wordt aangeraden om minder voedingsstoffen toe te voegen aan het aquariumwater. Dit heeft echter een averechts effect en zal het algenprobleem enkel nog vergroten. Algen hebben namelijk minder voedingsstoffen nodig dan aquariumplanten om te gedijen. Door de algen te “verhongeren” ga je dus eerder je planten verhongeren waardoor de natuurlijke concurrentie van de algen volledig wegvalt en je eigenlijk vrij spel geeft aan de algen."

Zo maar eens een gedachte:
Maar planten zijn, wanneer ze goed gedijen sterker in hun (voedsel-)opname als algen. Grond waarom algen het altijd verliezen in een bak met gezonde planten. Daarom doe ik niets met EI. EI geeft overbemesting welke juist overlaat voor de alg, lijkt me. Ik geef precies voldoende voeding aan mijn planten waardoor er niets overblijft voor de algen. Zo zou je het, volgens mij dan, ook kunnen bekijken.
 
Uit het voorbeeld van John haal ik dit stukje tekst waar ik me dan toch wel over verwonder;

" Vaak wordt aangeraden om minder voedingsstoffen toe te voegen aan het aquariumwater. Dit heeft echter een averechts effect en zal het algenprobleem enkel nog vergroten. Algen hebben namelijk minder voedingsstoffen nodig dan aquariumplanten om te gedijen. Door de algen te “verhongeren” ga je dus eerder je planten verhongeren waardoor de natuurlijke concurrentie van de algen volledig wegvalt en je eigenlijk vrij spel geeft aan de algen."

Zo maar eens een gedachte:
Maar planten zijn, wanneer ze goed gedijen sterker in hun (voedsel-)opname als algen. Grond waarom algen het altijd verliezen in een bak met gezonde planten. Daarom doe ik niets met EI. EI geeft overbemesting welke juist overlaat voor de alg, lijkt me. Ik geef precies voldoende voeding aan mijn planten waardoor er niets overblijft voor de algen. Zo zou je het, volgens mij dan, ook kunnen bekijken.
En als planten verzadigd zijn met sporen elementen dan nemen ze ook niks meer op en de rest van de voeding zit gewoon dan nog overtollig niks te doen in het water en daar profiteren de algen nu juist van.
Planten nemen weinig nitraat op en eerder amonium en fosfaat dus of je nu 50mg of 10mg nitraat hebt gaat voor de planten niks betekeken maar kan juist voor algen een bron zijn om te gaan ontstaan en een plaag te worden.
Daarom zie ik het nut niet van de ei-methode bij moerasplanten, je dumpt spoor elementen en nitraat/fosfaat/kalium in het water terwijl de hoofdvoeding via de wortels gaat en daarom klei/voedingtabs/osmoscote in de bodem wordt gedrukt.
Maar goed.. de test die ik heb gemaakt met de rio 180 en daar een zelf gemaakte voedingsbodem te proberen is veel belovend na 8weken opstarten groeien de planten als kool en er wordt niks aan planten voeding gegeven aan het water en ook geen Co2 of fosfaat of nitraat en geen algen te bekennen met c.a 4800lumen boven het aquarium.
Dus dit is wel een beetje het antwoord met moerrasplanten dat toedienen aan het water van planten voeding gewoon nutteloos is als je geen echte water planten hebt.
 
Ik geef precies voldoende voeding aan mijn planten waardoor er niets overblijft voor de algen. Zo zou je het, volgens mij dan, ook kunnen bekijken.

Ik ben het hier denk ik niet mee eens want als dat zou zou zijn dan zou je in een bak waar je geen voeding toedient ook geen algen hebben omdat ze "geen" eten hebben. Maar juist in de bakken waar te weinig wordt toegevoegd zie je juist vaal algen opduiken. Dus door de voeding te beperken voorkom je denk ik niet het ontstaan van algen. Algen hebben zo weinig nodig dat je deze ook wel krijgt zonder iets toe te voegen.
 
Ik ben het hier denk ik niet mee eens want als dat zou zou zijn dan zou je in een bak waar je geen voeding toedient ook geen algen hebben omdat ze "geen" eten hebben. Maar juist in de bakken waar te weinig wordt toegevoegd zie je juist vaal algen opduiken. Dus door de voeding te beperken voorkom je denk ik niet het ontstaan van algen. Algen hebben zo weinig nodig dat je deze ook wel krijgt zonder iets toe te voegen.
Nou ja, het is ook maar een gedachte maar toch... In elke bak zitten er algen ook wanneer je geen voeding toedient omdat er op zich, klink raar, wel voeding inzit. Het water bevat al voeding, in eerste instantie voldoende voor algen, zij passen zich razendsnel aan, te weinig voor planten. Normaal is (zon-)licht een energiebron voor alg naast koolstofdioxide, fosfor en stikstof. Maar volgens mij ook sporenelementen. Mijn gedachte is, dat overtollig voedsel dus misschien deels ook door alg opgenomen kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Even reageren,

Albert zit met jonge maantjes en daardoor veel voeding en waterwissels, prima :thumbs: , maar de planten hebben daar niet veel aan, deze willen juist een standaard en voldoende voeding, licht en Co2 en stroming, in mijn visie gaat het mis met de met de toevoeging van Thee ,Cattapa en Elzenproppen, Albert zijn bak is naar ik las, 70 cm hoog om daar goed licht onderin te krijgen is al lastig zelfs als dat ongehinderd door toevoegingen plaats moet vinden, om EI toe te passen krijgen de planten voldoende om te concurreren met de algen, maar het gebrek aan verlichting houdt de opname weer tegen, ook Co2 zal niet voldoende zijn, (mijn ervaring met maantjes is dat ze Co2 helemaal niet prettig vinden maar dat is een ander punt) dus zal er een gemiddelde moeten worden gevonden, mijn voorstel is stoppen met de licht doorlatende middelen als Thee etc, dat verhinderd dat het licht kan doordringen, planten nemen op wat ze kunnen en niet meer, dus ga terug naar een lagere licht stand en een 20/2 Nitraat / Fosfaat, en experimenteer wat met een lagere verlichting, je bodemvoeding is zo te lezen prima in orde.

In mijn visie zal een hoge plant gewend zijn om veel licht in de top of bovenste bladen te hebben en wat minder onderin, (evolutie aanpassing) maar daar zit een grens aan en zal er licht moeten doordringen tot de hele plant, in verhouding van boven naar beneden,

Dat de bak wat donkerder is vinden de maantjes prima en kleuren daar meer op, dat kan bereikt worden door drijvers en licht verlaging, je planten zijn niet heel licht behoevend dus dat zal geen probleem geven, maar kunnen dan de voeding volledig tot zich nemen en in de verhoudingen welke ik schetste.

De bovenstaande adviezen van anderen kloppen allemaal, maar naar mijn mening is de verhouding zonder beperkte toevoegingen het beste advies.

Mijn maantjes zijn ondertussen bijna 5 jaar en heb al deze problemen al overwonnen en daarom deel ik deze ervaring ook.
 
Het water bevat al voeding, in eerste instantie voldoende voor algen, zij passen zich razendsnel aan, te weinig voor planten

Mee eens dus voeding niet of minder toevoegen zal weinig effect hebben op algen want die passen zich aan en redden zich wel ook als we niks toevoegen.
 

Terug
Bovenaan