Wijnvat blijft lekken, waarmee kitten/lijmen?


Basserr

Member
Lid geworden
26 april 2020
Berichten
6
Leeftijd
45
Goedemiddag,

Sinds een paar maanden heb ik een eikenhouten half wijnvat als minivijvertje in de achtertuin staan.
Direct na ingebruikname lekte het vat nog een beetje, maar nadat het hout uitgezet was stopte dit vrijwel helemaal. De laatste dagen zie ik het waterpeil toch weer iets verder dalen, en zitten aan de buitenkant op diverse plaatsen leksporen. Ik vermoed dat het warme droge weer hier debet aan is.

Omdat ik het waterpeil graag zo hoog mogelijk wil houden, overweeg ik de naden aan de binnenkant dicht te kitten/lijmen.
Waarmee zou ik dit het beste kunnen doen, zowel qua hechting als qua visveiligheid? Kan ik hier siliconenkit voor gebruiken? Of liever een product van Tec7, zoals Aquaseal of Aquastop Liquid?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Die dingen worden toch met teer/hars dicht gemaakt?
Volgens mij kan je gewoon aquarium kit gebruiken denk dat het op hout ook wel hecht.
Natuurlijk aan de binnenkant.
 
Die van ons zet uit door het water. Uiteraard verdampt er met deze temperaturen veel water waardoor de bovenkant weer zal uitdrogen en iets water doorlaat.
Het makkelijkste is af en toe iets bijvullen.

En nee, bij mijn weten worden wijnvaten niet dichtgeteerd.
 
Af en toe iets bijvullen volstaat helaas niet. Elke dag giet ik er nu 12 liter water bij, waarna het waterpeil binnen een paar uur weer op het oude niveau staat. Ook voor de visjes lijkt het mij fijner als ze wat meer bewegingsvrijheid hebben..
 
Wellicht de buitenkant nat houden met dit weer ?
 
Teer is niet eens nodig.
Gewoon breeuwkatoen erin tikken.
Zo houd ik de houten roeisloep van onze school al jaren drijvende.
Google en YouTube zijn je infobron in dezen.

Hout kitten is mij nooit goed gelukt.
 
Ik ga dat breeuwkatoen zeker eens bekijken, teer lijkt me niet zo fijn voor de vissen.
 

Terug
Bovenaan