Wie weet wat dit is?


P

poecillia

Guest
Tussen de watervlooien kom ik regelmatig deze jongens tegen.
IMG_20200609_202001.jpg


IMG_20200609_202014.jpg

Ze hangen aan de oppervlakte vermoedelijk op zoek naar een prooi want ze hebben flinke kaken. Ik dacht aan larve van Libelle of waterkever maar die hangen niet aan oppervlakte. Iemand een idee? Uiteraard gaat hij niet het aquarium in.
 
Ik durf het van deze foto's niet 100% zeker te zeggen, maar ik denk dat je hier een larve van een tor hebt. Ik denk namelijk aan 3 opties: waterjuffer, libelle of tor.
Waterjuffer heeft 3 lange uitsteeksels (kieuwbaden) achterin en is iets langer dan libelle
Libelle heeft geen kieuwbladen, maar korte uitsteeksels en bolle ronde ogen
Kever heeft echt duidelijk 2 kaken.

De nimfen van de juffel en libelle hebben een ander soort mond waaraan je het onderscheid ziet. Ze hebben een soort uitklapbaar mechanisme (vangmasker) wat onder het hoofd zit, terwijl de kever van die typische kaken heeft. Als je er eentje (eventueel op het droge) van bovenaf scherp op de foto hebt dan kan ik het wel met zekerheid zeggen denk ik.
Ik weet niet precies wat het broedseizoen is van verschillende soorten maar het zou me niet verbazen als je rond deze tijd alle 3 kan tegenkomen.
 
Heel erg uitkijken als je levendvoer schept dat deze er niet perongeluk tussen zit en ook als je tegenkomt in het aquarium dan onmiddelijk gaan verwijderen het is de zeer roofzuchtige Geelgerande water tor !
Eet alles wat hij kan grijpen dus ook kleine visjes.. die van jouw larve is nog relatief jong zijn kaken zijn nog niet goed ontwikkeld.
Niet alleen de kever, maar ook zijn larven zijn gevaarlijk. De larven bijten hun prooi en pompen deze met behulp van hun gifkaken vol met enzymen. Hierdoor lost de prooi van binnenuit op en wordt het mogelijk voor de larven om de prooi van binnenuit op te zuigen.
tor.jpg
unnamedOX5I5514.jpg
unnamed.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heel erg uitkijken als je levendvoer schept dat deze er niet perongeluk tussen zit en ook als je tegenkomt in het aquarium dan onmiddelijk gaan verwijderen het is de zeer roofzuchtige Geelgerande water tor !
Eet alles wat hij kan grijpen dus ook kleine visjes.. die van jouw larve is nog relatief jong zijn kaken zijn nog niet goed ontwikkeld.
Niet alleen de kever, maar ook zijn larven zijn gevaarlijk. De larven bijten hun prooi en pompen deze met behulp van hun gifkaken vol met enzymen. Hierdoor lost de prooi van binnenuit op en wordt het mogelijk voor de larven om de prooi van binnenuit op te zuigen.
Bekijk bijlage 300766Bekijk bijlage 300767Bekijk bijlage 300768
Ah, ik herken hem op de foto die je stuurt. Hij heeft als juveniel wat een dunnere nek. Ik heb ze regelmatig in het net en die tor zie ik ook wel eens zwemmen. Thx!
 

Terug
Bovenaan