Wie weet raad ???


D

Dennis78

Guest
Goedemorgen aquariumvrienden
Op dit moment ben ik zover dat ik bijna op het punt belannd ben dat ik echt wil stoppen met deze toch wel mooie hobby, vandaar dat ik jullie maar eens raadpleeg.
Ik bezit een trofis 80 aquarium 100 liter, hier zitten momenteel ongeveer 15 visjes in die voor mijn gevoel best leuk rondzwemmen zie geen raar gedrag bij de vissen.
Toch vind ik dat mijn aquarium er te snel vies uitziet
Als ik water ververs haal ik er altijd 3 a vier emmers uit en vul dit dan weer aan met schoon kraanwater.
Maar na een dag of 6 vind ik het er niet helder uitzien groene aanslag op bepaalde plekken op de achterwand
IK gebruik een sera 130 pomp waarvan ik pas het witte filter vervangen heb.
De zwarte spons heb ik nog niet vervangen toen.
Verder gebruik ik plantenvoeding co2 tabs ben een tijdje gestopt met de aquasafe maar pas weer bestelt aangezien ik toch dacht dat dit de waterkwaliteit wel ten goede zou komen.
Ook de planten groeien op zich wel ze hebben goeie wortels maar echt fris zien ze er niet uit vind ik.
Wat betreft de verlichting die heb ik aanstaan van 06.00 tot 10.00 en daarna van 16.00 tot 22.30.
Mochten jullie nog meer willen weten hoor ik het wel
een wanhopige aquariaan
 
Laten we beginnen dat het niet alarmerend klinkt.
Maar wat zijn je waterwaarden en welke plantvoeding voeg je toe en in welke hoeveelheid, tevens graag een totaal foto en mogelijk een paar van de punten waar je tegen aan loopt dan kunnen we je beter adviseren.
 
Wat voor verlichting zit erboven want dat staat aardig lang aan.
 
Riekt wel een beetje naar teveel en/of te lang licht.. licht-intensiteit is vaak goed te tackelen met drijfgroen bv..
Verder ben ik benieuwd naar een foto?
Aquasafe is bij mijn weten niet nodig in Nederland..
 
Hierbij dan even een foto van mijn aquarium
De plantenvoeding die ik gebruik noemen ze groeipower+ calcium er moet 20 ml van dit spul in op 100 liter staat er op de fles, betekend dit dan na elke waterwissel 20 mil of berekenen naar de hoeveelheid water die ik ververs ?
Let ook op de gele vlekken die ik 1 keer per week allemaal weg haal en toch telkens weer terugkeren.
De zwarte bol die er in staat maak ik ook elke week schoon maar zwarte onverklaarbare vlekken keren toch weer terug op de acessoires.
20191206_083752.jpg
 
Die krokodil.. is die echt? ;)
Persoonlijk ben ik meer van low-tech (heet dat geloof ik).. ruim drijfgroen toevoegen, kikkerbeet bv.. daarmee licht dempen dus.. verlichtingsduur naar 10 uur oid, inderdaad met een aantal uur lichtpauze ertussen. Zwakkere verlichting wordt door veruit de meeste vissen trouwens ook gewaardeerd..
Niet prutsen met voedingsstoffen maar het in eerste instantie simpel houden. Ik durf te wedden dat in de loop der weken de planten er beter uit zullen zien, ze groeien dan trager maar zullen gezond zijn, en alg(en) worden dan veelal ook minder of verdwijnen.
 
De plantenvoeding moet je toevoegen voor het totaal aantal liters van je bak. Ik zou dat zuurstof geval eruit halen want dat verdrijft juist de co2. Ik vindt de bak er wel netjes uitzien maar als je groene aanslag hebt dan is dat meestal een co2 en/of po4 tekort en daarom zou je de waterwaarden even kunnen laten meten met druppels. Ook zou ik in dit geval de verlichting naar max 9 uur terugbrengen of veel drijvers gaan gebruiken om de vraag naar voeding te beperken.
Zorg bij de stengelplanten voor voldoende ruimte tussen de stelen zodat ze voldoende licht kunnen krijgen.
 
Ik ben het met de vorige sprekers eens,
Ik weet niet waar die buis in het midden van de bak voor is, maar mocht dit de uitstroom zijn dan kan je deze beter bovenin hangen, is het de aanzuiging dan zo laag mogelijk bij de bodem.
Ook is dat plastic kastje links wat onduidelijk voor mij.
Daarnaast twijfel ik of de plant rechts met die 2 kleurige bladeren wel een echte aquariumplant is.(Chlorophytum comosum )
 
+ een luchtpompje doet ook co2 het water verlaten.. Desnoods zet je die op een timer, dan je die alleen een klein deel van de avonduren aan hebt bv..
 
Daarnaast twijfel ik of de plant rechts met die 2 kleurige bladeren wel een echte aquariumplant is.(Chlorophytum comosum )
Zat ik ook al naar te kijken inderdaad.. die heb ik op het raamkozijn staan dacht ik.
 
Ik zie op de foto ook een luchtpompje achterin je aquarium. (ik ga er even vanuit dat het een lucht is dat er uit komt). Dat luchtpompje kun je er misschien beter uit halen. Het drijft enkel CO2 uit het aquariumwater en juist als de verlichting aanstaat nemen planten dit op.
 
luchtpomp eruit
spraybar/uitstroom filter net onder wateroppervlak zetten totdat je water ziet rimpelen.
veel plantjes zien me er net aangekocht plantjes te zijn , deze lostrekken en iets uit elkaar plaatsen ook ze zijn nog niet aangepast aan submers of onderwatervorm.
indien je co2 tablets uit zijn zou je je eens kunnen inlezen of de suiker/gist methode niets voor jou is
 
Ik zou je het volgende onderhoudsregime aan willen raden. Dit is een vrij standaard en veilig onderhoudsschema om er voor te zorgen dat je over langere periodes geen afvalstoffen opbouwt en alles gewoon netjes schoon kunt houden.

Dagelijks:
- Controleer je vissen op gedrag en hoe ze er uit zien.
- Controleer de temperatuur van je aquarium
- Controleer verlichting.
- Voeren (met mate!)

Wekelijks:
- Zuig al het losse vuil van de bodem af met een slang.
- Snoei waar nodig planten en verwijder de bladeren die minder mooi zijn / aan het doodgaan zijn.
- Je ruiten voorzichtig poetsen met een stukje filterwatten.
- 50% water verversen met nieuw water op de juiste temperatuur (dit adviseer ik vaak om old-tank syndroom te voorkomen), veelal wordt gedacht dat te veel verversen niet goed is, ik ben het daar in een 'standaard' aquarium niet mee eens. Let er wel op dat indien het waterniveau onder je filter intake en verwarming komt je deze uit moet schakelen.
- Filter doorstroming controleren en indien deze laag is je filter schoonmaken door de spons uit te knijpen in een emmer met oud aquarium water en eventueel filterwatten te vervangen (kun je ook aantal keer schoonspoelen). Effectief gezien hoef je dit waarschijnlijk slechts elke paar maanden te doen.
- Na het verversen voeg je de plantenvoeding toe (het liefst een zo compleet mogelijke voeding) en doseer je voor het totaal aantal liters in het aquarium. Vergeet ook niet de voeding in de vorm van kleibolletjes of capsules die bepaalde planten bij de wortels nodig hebben. Niet alle planten nemen voedingsstoffen op via het water.
- Plastic ornamentjes (al ben ik er geen fan van zie ook overige opmerkingen) schoonmaken van alg.

Overige opmerkingen:


Dit is wellicht persoonlijk maar ik zou al die plastic dingetjes vervangen voor natuurlijke elementen. Een paar mooie stenen en een stuk hout laten het geheel er veel natuurlijker uitzien en helpen ook nog eens mee met de biologische stabiliteit in je aquarium (er groeien ook nuttige bacteriën in en op hout/steen). Met stenen kun je ook wat meer diepte creeren, nu ziet het er allemaal wat plat en vlak uit.
Dat luchtpompje ben ik ook geen voorstander van en gebruik je eigenlijk het liefst alleen in de zomermaanden als het water te warm wordt en je meer zuurstof wil toevoegen.
De uitstroom van je filter (die spraybar) niet halverwege maar bovenin het aquarium doen. Zet de gaatjes gelijk met het wateroppervlakte en draai hem daarna nog iets naar beneden zodat het wateroppervlakte iets beweegt.

Als je bovenstaand regime aanhoudt kan het bijna niet fout gaan en zul je een redelijk stabiel aquarium krijgen. Mocht je dan toch nog overmatig veel alg krijgen dan kun je eens kijken of de gebruikte plantenvoeding wel voldoende is verder het tweaken van je licht intensiteit en /of duur.

Succes!
 

Terug
Bovenaan