Wie kan mij helpen een mooie discusbak te maken


P

PatrickBont

Guest
Hoi wie heeft er mooie en leuke ideeën voor een discusbak ik heb een juwel rio 450 gekocht deze word over 5 weken bezorgd
Welke bodem word geadviseerd door jullie
Welke platen het liefst wil ik iets met aqascaping
Welke bij vissen kan ik nemen ik heb ook een co2 gekocht ik heb nu een juwel 125 maar ben er niet zo heel tevreden over qua inrichting
image.jpg
 
Als dit je maat vissen is, zou ik zeggen:

BARE BOTTOM
8 x per dag voeren
om de dag 50 a 80% water wissel
temp 30 graden
GEEN hart voeren
 
Ze zijn idd wat klein ik heb granulaat gekocht en diepvriesvoer van stendker ik vier 3x per dag
 
Stendker bevat hart, dus temperatuur liever op 32 graden zetten, en 3 x is VEELS te weinig
 
Wat is de reden dat de temp zo hoog moet?
 
Discus en aquascaping is ietwat lastig omdat niet alle planten goed tegen de warmte kunnen die discussen nodig hebben. kies dus vooral sterke planten en let erop of ze hogere temperaturen verdragen. Je kunt prachtige beplante aquaria met discussen maken, maar het is niet gemakkelijk bij serieus aquascapen mikt men meestal op een temperatuur rond de 23 graden dat is heel wat anders dan rond de 30 voor discus. Zelf vind ik discusbakken met enkel hardscape ook erg mooi.
zoals dit: (maar er zijn nog mooiere voorbeelden)
maxresdefault.jpg

Optisch minstens zo indrukwekkend.

warmte, schoonwater en goed en veel voer zijn nodig om jonge discussen uit te laten groeien tot krachtige volwassen dieren. Discussen planten zich net als veel andere tropische vissen voort tijdens de regentijd, doordat grote stukken dan onderwater lopen ontstaat er veel leefruimte met voedsel in overvloed. Dit duurt echter maar kort, na een paar maanden begint de droge tijd en wordt het leefgebeid weer snel kleiner en voedsel schaarser. Om van de tijdelijke overvloed te profiteren zullen jonge discussen in hun eerste levensmaanden heel veel eten een heel snel groeien. Dat zit in de natuur van de vis en als je ze in het aquarium niet die omstandigheden geeft zullen ze groeiachterstanden oplopen die ze nooit meer goed maken.
 
Wat is de reden dat de temp zo hoog moet?

Omdat je hart voert, waar vaak vetten aan/in zitten die slecht verteerbaar zijn. Door de temp hoog te brengen worden deze vetten vloeibaar en kan de vis dit verwerken.

Anders heb je grote kans op inwendige problemen zoals flagelaten en nematoden o.a.
 

Terug
Bovenaan