Wie kan mij helpen aan berekenen van stroomverbruik?


C

CoCha

Guest
Beste allemaal,


Wie kan en wil voor mij berekenen wat ons aquarium nou ongeveer per maand of jaar aan stroom kost?
Ik ben helaas geen rekenwonder en heb geen idee hoe ik dit moet berekenen :oops:

[color:#3366FF]
Verlichting: 2 TL buizen � 40 Watt per buis - 14 uur per dag

Pomp: 6,5 Watt

Verwarmingselement: 200 Watt � ingestelde temperatuur 23 graden � kamer temperatuur 20,5 graad - 180 liter

Luchtpomp - 4,5 Watt � staat 24/7 aan.

Kilowatt uurprijs: 0,0720
[/color]

Alvast super bedankt!
 
Goed dat je het zegt! Ik had geen idee! Wat zal ik dan ongeveer kwijt zijn?
 
Dat laatste is totaal overdreven .
Ik denk eerder tussen de 50 en 100 euro op jaarbasis .
 
Hier wordt door het energiebedrijf,gemiddelt 120 euro aan gehouden.
Laat je de verwarming uit( hier constant 22 graden,dus verwarming op laag pitje.)
Hoelang brand de verlichting.is ook een punt.
 
ok, en hoe weet ik nu wat klopt?

Ik zat al te denken om het verwarmingselement er eventueel uit te halen. De lamp verwarmd bij ons het water al tot 26 graden als deze aanstaat. Het water zal dus nooit kouder kunnen worden als kamer temperatuur 's nachts (20,5 graad)De lamp brand zo'n 14 uur per dag.
 
Ja,lamp gaat s,nachts uit. dan koelt het water weer af.

Hoe of wat ,moet je praktijk onder vinden.
14 uur per dag is lang,hoor. -10 uur is genoeg.

Koop een Wattage meter,voor alleen jou bakje.
Steek hem op een stekkerdoos.
 
Ik heb het even nagerekend:

2*40*14*365= 408 Kwh (per jaar)
6.5*24*365= 39 Kwh (per jaar)
200*8*365= 584 kwh (per jaar)
4.5*24*365= 57 kwh (per jaar)
Totaal: 1088 KwH (per jaar)

1088*0.23= 250 euro per jaar --> 20 a 21 euro per maand.

voor de verwarming heb ik geteld dat hij 8 uur per dag zal aanslaan. maar ik denk dat ik dat vrij laag inschat.

Ps je kamer `s nachts op 20.5 graden houden is ook een duur grapje, waarom draai je de thermostaat niet terug naar 17 gr.? je slaapt dan toch?
 
Ja,dat is slim. 17 graden. En dan? smorgens door stoken,om het weer op 20 te krijgen?

De wattage van de lampen ,is geen constante 40 watt. Ja,bij opstartspanning,maar daarna minder.

Aquarium energieverbruik verminderen - Visaquarium


Aquarium isoleren kan eenvoudig en bespaard kosten. Enkele ... Gemiddeld
brand het licht 12 uur per dag, uiteraard kan het geen kwaad om een uurtje
minder het licht aan te houden. Het zorgt ... Wat is jouw allereerste aquarium
geweest?
www.visaquarium.nl/.../Aquarium-energie ... erminderen


Tropisch aquarium
Bij een aquarium is het stroomverbruik sterk afhankelijk van de omvang van het aquarium en het hoeveelheid aan water. Ook de verlichting en of het aquarium wel of niet is afgedekt in verband met warmteverlies, speelt een rol. Een gemiddeld aquarium zal per jaar ongeveer �280 kosten aan stroomverbruik.
 
Tja Bertus, en daar hebben we een probleem. Wat is nu een gemiddeld aquarium ??? Weet jij het ?
 
Haal gewoon verbruiksmeter.Ik heb er eentje digitaal van 22euro.

Straffe was dat mijn 2pompen van 35watt per stuk samen 32watt verbruiken.Een winkelier had me al uitleg gegeven van.Hangt af wat de pomp moet steken.Met volle diameter en opvoerhoogte kom je pas aan je max verbruik......zo zie je maar....

Bedragen noemen is pure onzin.En berekenen is er ook al niet aan.Ik kom aan 14euro per maand nu in winter.Men verwarming zal niet zoveel aanslaan omdat ik in living zelf in 25gr leef. En heb 85watt aan pompen en 62watt verlichting en verwarming 200watt.

Hier is totaalprijs(enkelvoudig tarief) 29cent per kwh.
 
gerrit 2 zei:
Haal gewoon verbruiksmeter.Ik heb er eentje digitaal van 22euro.

Straffe was dat mijn 2pompen van 35watt per stuk samen 32watt verbruiken.Een winkelier had me al uitleg gegeven van.Hangt af wat de pomp moet steken.Met volle diameter en opvoerhoogte kom je pas aan je max verbruik......zo zie je maar....

Bedragen noemen is pure onzin.En berekenen is er ook al niet aan.Ik kom aan 14euro per maand nu in winter.Men verwarming zal niet zoveel aanslaan omdat ik in living zelf in 25gr leef. En heb 85watt aan pompen en 62watt verlichting en verwarming 200watt.

Hier is totaalprijs(enkelvoudig tarief) 29cent per kwh.

Komt nog bij dat je met zoveel verschillende leveranciers en bijgevolg zoveel verschillende prijzen zit dat het soms appelen met peren vergelijken is.
Het kan van de ��n toeleverancier naar de anderen wel rond de 30% verschil van prijsverschil zitten.
Tel je daar dan nog eens dag of nachttarief bij dan weet je wel dat je de bomen door het bos niet meer kan zien ;)
 
luc zei:
gerrit 2 zei:
Haal gewoon verbruiksmeter.Ik heb er eentje digitaal van 22euro.

Straffe was dat mijn 2pompen van 35watt per stuk samen 32watt verbruiken.Een winkelier had me al uitleg gegeven van.Hangt af wat de pomp moet steken.Met volle diameter en opvoerhoogte kom je pas aan je max verbruik......zo zie je maar....

Bedragen noemen is pure onzin.En berekenen is er ook al niet aan.Ik kom aan 14euro per maand nu in winter.Men verwarming zal niet zoveel aanslaan omdat ik in living zelf in 25gr leef. En heb 85watt aan pompen en 62watt verlichting en verwarming 200watt.

Hier is totaalprijs(enkelvoudig tarief) 29cent per kwh.

Komt nog bij dat je met zoveel verschillende leveranciers en bijgevolg zoveel verschillende prijzen zit dat het soms appelen met peren vergelijken is.
Het kan van de ��n toeleverancier naar de anderen wel rond de 30% verschil van prijsverschil zitten.
Tel je daar dan nog eens dag of nachttarief bij dan weet je wel dat je de bomen door het bos niet meer kan zien ;)

Idd Luc,

Ik gebruik gewoon afrekening en deel dat door mijn kwh.Ik zit nu met contract van 3jaar vast tarief(eni) dat bijna afloopt.Toen was dit goedkoopste.Ik ga terug naar electrabel zonder vast contract...

Dag en nachttarief ben ik tegen.Het is niet aan een maatschappij om mijn leven te regelen.Thuis moet ge op u gemak zijn.En nie bezig zijn om na 21u zitten te wassen ;)
 
Als je met twee gaat werken en je s'avonds enkel hebt om het huishouden te doen is het gemakkelijk meegenomen dat je wat goedkoper het wasmachine en de droger kan laten draaien :)

maar iedereen doet hier natuurlijk zijn/haar goesting mee ;)
 
gerrit 2 zei:
Straffe was dat mijn 2pompen van 35watt per stuk samen 32watt verbruiken.Een winkelier had me al uitleg gegeven van.Hangt af wat de pomp moet steken.Met volle diameter en opvoerhoogte kom je pas aan je max verbruik......zo zie je maar....

:thumbs: Dat idee heb ik dus ook .
 
Bertus zei:
Ja,dat is slim. 17 graden. En dan? smorgens door stoken,om het weer op 20 te krijgen?

Het een misverstand dat de nachttemperatuur niet te laag mag worden, omdat het dan �s morgens extra veel energie zou kosten om het huis weer op te warmen. De temperatuur voor je naar bed gaat zo laag zetten zodat de ketel �s nachts niet meer hoeft aan te slaan is zuiniger.

Maar iedereen moet het zelf weten. Het is voor iedereen anders, ik zet smorgens de verwarming namelijk ook niet aan want ik ga meteen werken. Dus ik stook pas als ik thuis ben. Ik ga in ieder geval niet mijn huis warm stoken als ik weg ben of lig te slapen.
 
erwin2 zei:
gerrit 2 zei:
Straffe was dat mijn 2pompen van 35watt per stuk samen 32watt verbruiken.Een winkelier had me al uitleg gegeven van.Hangt af wat de pomp moet steken.Met volle diameter en opvoerhoogte kom je pas aan je max verbruik......zo zie je maar....

:thumbs: Dat idee heb ik dus ook .

Kan je me dit uitleggen?

2 filters van 35 watt die samen maar 32 watt verbruiken ivm de opvoerhoogte dan?
Zou hetzelfde zijn als m'n stofzuiger van 1500 watt op de hoogste stand veel minder verbruikt door een kortere slang bv?
 
Idem, snachts gaat hij op max 15,4 C nacht stand en pas als ik thuis kom stookt ie hem weer naar 19 C

Smorgens na het douchen ben ik meteen weg
 
maar ook weer even on topic:

Ik heb voor mijn 2de aquarium gekozen voor een subtropische bak. Hier hang dus geen verwarming in en de verlichting is 2x 11 watt (of zelfs 9 Watt, dat zou ik even moeten opzoeken), als je de planten en vissen hier ook op selecteert kun je best energie zuinig je hobby uitoefenen.

En zoals andere al zeggen je kan het ook best alles een klein beetje terugschroeven. Dus de verlichting van 14 uur naar 12 of 11 uur. Thermostaat 1 a 2 graden terug (tenzij je vissen dat echt niet kunnen hebben).
 
Seabait zei:
erwin2 zei:
gerrit 2 zei:
Straffe was dat mijn 2pompen van 35watt per stuk samen 32watt verbruiken.Een winkelier had me al uitleg gegeven van.Hangt af wat de pomp moet steken.Met volle diameter en opvoerhoogte kom je pas aan je max verbruik......zo zie je maar....

:thumbs: Dat idee heb ik dus ook .

Kan je me dit uitleggen?

2 filters van 35 watt die samen maar 32 watt verbruiken ivm de opvoerhoogte dan?
Zou hetzelfde zijn als m'n stofzuiger van 1500 watt op de hoogste stand veel minder verbruikt door een kortere slang bv?

Eigenlijk wel.Ikzelf vond die uitleg ook belachelijk hoor :)

Ik heb me een kweekstelling gebouwd en was op zoek naar opvoerpompen.Ik wou er 2 om bij eventuele uitval van een pomp mijn bioloog niet zou om zeep zijn.
Dus keek ik naar vermogen enz...Waarbij een winkelier me verzekerde bij het bekijken van wattage's dat het effectieve aantal te verpompen liters en de hoogte het verbruik beinvloeden.Dus je pomp op min zetten is lager verbruik.En 1of 2 pompen heel weinig verschil in verbruik zouden maken.

En dit klopt perfect.Mijn 2pompen staan op min omdat het anders teveel is voor de bakjes.En verbruiken 16watt.
 
Ok op een lagere stand dus maar gaat over filters waar de draaisnelheid van de rotor aangepast kan worden dan neem ik aan?
 
Seabait zei:
Ok op een lagere stand dus maar gaat over filters waar de draaisnelheid van de rotor aangepast kan worden dan neem ik aan?

Neen zeker niet.Meeste pompen hebben zo schuifje om vermogen(opening) te regelen.Ik heb eheim compact 2000.
 
Je zal wel gelijk hebben hoor maar kan het niet vatten dat een filter waarvan de motor zelf op vol vermogen staat toch minder watt verbruikt dan door de fabriek opgegeven wordt.
 
Is ook niet zo.
Tenzij er een schuifregelaar op zit,net als bij een schemerlamp.

Gewoon de uitstroom dichter zetten,blijft wattage hetzelfde.
Anders zet je hem stil.
 
Seabait zei:
Je zal wel gelijk hebben hoor maar kan het niet vatten dat een filter waarvan de motor zelf op vol vermogen staat toch minder watt verbruikt dan door de fabriek opgegeven wordt.

Het heeft te maken met de weerstand die je op de rotor zet.Meer niet.Wanneer je opvoerhoogte en buisdoorvoer op zijn max zal je vol vermogen krijgen...
 
Bertus zei:
Is ook niet zo.
Tenzij er een schuifregelaar op zit,net als bij een schemerlamp.

Gewoon de uitstroom dichter zetten,blijft wattage hetzelfde.
Anders zet je hem stil.

Wat jij vertelt is echte onzin.Meer zelfs,bij het dimmen van een lamp blijft verbruik hetzelfde :)
 
Dus dan lijkt me als je de doorstroming nauwer maakt dat de pomp meer weerstand ondervindt en juist niet zuiniger in verbruik zal zijn had ik altijd het idee.
 
Seabait zei:
Dus dan lijkt me als je de doorstroming nauwer maakt dat de pomp meer weerstand ondervindt en juist niet zuiniger in verbruik zal zijn had ik altijd het idee.

Zie dat er een draaiknopje op zit.
Dus de doorstroom wordt geremd.
Lijkt mij met 1.50 hoogte niet handig.

Omschrijving

Zoals de naam al suggereert, een compacte maar krachtige pomp van Eheim.

De capaciteit van de pomp is aanpasbaar en het scherm beschermt het aquarium en zijn inwoners tegen schade.

De compact serie is volledig onder water te gebruiken en simpel te verbergen.Tevens kan de pomp makkelijk worden bevestigd door middel van de bijgeleverde zujgnappen.

Pomp capaciteit:. 1000 - 2000 l/h.
Verbruik: 35 Watt.
Inlaat � 20 mm
Uitlaat � 20 mm
Slang � 19/27 mm
Afmetingen in mm 138x82x126
pomphoogte max 2,3 m.
1. is voor gebruik in het water.
2. DMV Bijgeleverde adapters is het mogelijk om ook de pomp buiten het aquarium te gebruiken.
 
Bertus zei:
AquaVISie zei:
Tja Bertus, en daar hebben we een probleem. Wat is nu een gemiddeld aquarium ??? Weet jij het ?

Zou zeggen,van 60-1.00 m

Groter is niet meer gemiddelt.
Dat kan nog een enorm verschil maken.

Voorbeeldje:
60 cm. met 1x 15W T8 verlichting, 1x 5W interne filter in een verwarmde ruimte met 1x 50W verwarming

100 cm. met 2x30W T5 verlichting, 1x 15W externe filter in een onverwarmde ruimte met 1x 150W verwarming

De tweede bak verbruikt ruim 3x zoveel.

Qua grootte bestaat 'de gemiddelde bak' wel, maar qua energieverbruik...
 
Ik doelde er meer op dat de wattages die aangegeven worden op de pompen meestal niet gehaald worden .
Ik geloof dat omdat ik met een 1000 liter water binnen verdeeld over 3-4 bakken waarvan er maar 1 in warme ruimte staat + nog eens wat kweekbakjes tussendoor en nog eens een koivijver die in het seizoen 200W zuipt ik maar 300 a 400 euro's aan stroom verbruik .
Als je het zelf gaat uitrekenen aan kWh's kom je hoger uit dan wat de elektr. meter aangeeft ...
 

Terug
Bovenaan