Wie helpt mij goudvissen redden?


O

Oppas

Guest
Hoi,

Ik probeer 3 goudvissen en zwarte sluierstaart van de buren (oppas tijdens vakantie) te redden (veel te kleine bak 19 l. zonder pomp of iets) te redden. Ik ga zo een specikuip halen en een waterpomp. Zijn er nog meer dingen die ik mee kan nemen (ik vertrouw niet zo op het advies van Petsplace..)? Vragen die bij me opkomen:

- Is er iets wat de waterkwaliteit wat sneller op gang brengt (behalve waterpest)?
- Hoe maak ik de speciekuip schoon alvorens in gebruik te nemen (lijkt me anders zo plastic-achtig)?
- Een goudvis (of is het een ander soort oranje met wit) krijgt sinds gister rode plekjes en lijkt wat doorzichtig te worden.. heb de vissen sinds donderdag onder mijn hoede als inmiddels ontnuchterde leek). Heeft die nog iets extra's nodig?

Alvast heel erg dank ook van de vissen (acht oogjes kijken me smekend aan.. dus op naar de gamma).

groet Lies
 
Ik zou de kuip een paar keer goed uitspoelen in ieder geval hoor.
Onbegrijpelijk hoe men 4 van deze vissen in zo n bakje kan plaatsen. Je kan misschien wel het luchtsteentje plaatsen waar je het al over had. Anders is het ook maar stilstaand water natuurlijk en voldoende verversen omdat ze nogal veel vervuilen volgens mij.
Misschien kun je het kleine filtertje uit dat bakje ook in de kuip doen. Of dat veel effect heeft weet ik niet maar het zal niet schaden.
 
De vissen zitten er vast al langer in dan een paar dagen?

Gaan de buren vast leuk vinden als het 19l bakje is omgeruild voor een zwarte kuip.
 
Wat. zullen ze leuk vinden.
Wat een Zotte opmerking ,nou.

Moet zij dan maar 4 weken constant water blijven verversen?
En dan toch dood gaan?
 
WilcoNL zei:
De vissen zitten er vast al langer in dan een paar dagen?

Gaan de buren vast leuk vinden als het 19l bakje is omgeruild voor een zwarte kuip.

Misschien dat ze dan begrijpen dat die visjes veel te klein zitten. Ik vind dat bakje eigenlijk nog te klein om permanenet een Betta in te houden.
 
3 goudvissen en een zwarte.
 
Ja veel te veel voor zo n bakje dus. Mijn Betta zou ik er al niet inzetten dus.
 
Hoornblad vind ik een fijne startplant. Groeit als een tierelier, en wordt minder van gegeten.
Opstart-hulpmiddelen ben ik geen fan van. Maar omdat je weinig keus hebt is het misschien wel het proberen waard. Het ligt er ook maar net aan of je bereid bent voor de kosten op te draaien.
Schoonmaken: gewoon een kwestie van goed boenen met warm water.

Wat betreft de buren. Die vissen in de kuip doen, en bij terugkomst van de buren goed overleggen, en zo tactisch mogelijk uitleggen waarom jij vindt dat ze niet in dat bakje thuishoren.

En als je het leuk vindt om vissen te houden kun je ze kidnappen ;)

Maar ik vraag me ook af ondertussen: hoe lang hebben zij de vissen al?
 
Ach het leidingwater is in Nederland overal vrij goed dus middeltjes erbij zal niet echt nodig zijn denk ik.
 
Als je nou het water van het bakje waar ze nu in zitten in de speciekuip doet met schoon water erbij?
 
Bertus zei:
Wat. zullen ze leuk vinden.
Wat een Zotte opmerking ,nou.

Moet zij dan maar 4 weken constant water blijven verversen?
En dan toch dood gaan?
Ik snap wel dat het te klein is, maar ik ken meerdere mensen die in zulke bakjes vissen houden en die leven al jaren.
En dan bedoel ik ook echt vele jaren en die zwemmen gewoon, niets aan te zien wat niet okay is.


Is het dan goed? Nee, maar ik doe ook wel s iets niet goed.
 
Kom nou toch, en dan blijven ze zomaar leven? en die zwemmen in hun eigen vuil.
Ja,dat is el gezond voor die vissen.
en die leven al jaren.??
Of ze kopen telkens een nieuwe.

Zou ze dan toch maar eens waarschuwen.
 
Je weet ook Bertus, sommige mensen kun je waarschuwen wat je wil. Ik heb het laatst ook tegen familie gezegd en dan kijken ze je aan of je gek bent. Ik laat het er dan maar mij.
 
Goudvissen en of sluierstaarten kunnen gewoonweg echt NIET in zulke kleine bakjes gehouden worden PUNT.

Die kun je ECHT NIET al jaren in zo'n bakje in leven houden.

Voor nu goudvissen en sluierstaarten kunnen prima tegen leidingwater daar hoeft in Nederland niets aan toegevoegd te worden, wel lekker veel waterpest, cabomba e.d. proberen toe te voegen en aantal weken spaarzaam voeren en regelmatig een deel (50%) verversen.

Dan even goed gesprek voeren, succes!
 
Patries zei:
Goudvissen en of sluierstaarten kunnen gewoonweg echt NIET in zulke kleine bakjes gehouden worden PUNT.

Die kun je ECHT NIET al jaren in zo'n bakje in leven houden.

Voor nu goudvissen en sluierstaarten kunnen prima tegen leidingwater daar hoeft in Nederland niets aan toegevoegd te worden, wel lekker veel waterpest, cabomba e.d. proberen toe te voegen en aantal weken spaarzaam voeren en regelmatig een deel (50%) verversen.

Dan even goed gesprek voeren, succes!

:thumbs: :thumbs:
 
Hoi allemaal!

Dank voor jullie reacties / medeleven en tips. Die heb ik wel even nodig, tot vrijdagmorgen was (ook) ik volslagen leek en kon je me alles wijs maken. Met de dag wordt deze beginneling oppas wijzer (op het gebied van vissen dan ;-). De speciekuip (een witte ;-) stonk een uur in de wind naar een soort warme rubberlucht. Om de vissen niet van de ene bak ellende in de andere te storten nog maar even in minibakje gelaten (met zuiverings/luchtpomp inmiddels). Het happen naar lucht een tikken tegen de ruit is al veel minder gelukkig (niet weg). Ik dacht eerst maar even laten bijkomen, want ik zie ze gestresst raken(denk ik). Dan wat later als er wat rust is de specikuip, of liever nog een vijver.

Ik zit me natuurlijk ook om van alles boos te maken ;-). Maar waar het gewoon aan schort is de juiste voorlichting in winkels!!
- 1e ervaring met verkoper: 'vissen zouden het wel vier weken redden met waterplantje. Pompje was misschien ook wat duur': had mij op dag die pomp verkocht met de mededeling dat vissen het anders niet zouden redden!!
- 2e verkoper verkoopt me het goedkoopste vijver-rumoerpompje. Ik nog vragen is dat niet een te sterke stroom, het is maar een heeel klein bakje. Nee hoor aldus verkoper. Afiin, vissen compleet in de stress met een zeestorm van jewelste! Nogmaals had me een duurdere pomp verkocht met de juiste info!
- Vanochtend 3e verkoper: adviseert me een pompje met filter van (maar) � 20,=. Prima! Ik nog vragen zitten hier alle benodigdheden bij? Thuis gekomen, ontbreekt een benodigd luchttoevoerslangetje :-S. Enz enz enz.

Kortom ik vrees dat de buren verkeerde voorlichting gehad hebben. Wat ik niet begrijp is dat ze wel een zelf een pompje hadden: op mijn vraag of het water ververst moest worden en hoe dit te doen. Ik moest om de vier dagen voer geven en na twee weken hele bak water verversen :-S.
Ik weet niet hoelang de buren de vissen al hadden, maar of/hoe ze nu verwachten dat ik de beestjes met die instructies en materialen in leven zou kunnen houden?? Hoelang ze deze al hebben weet ik niet (wel dat er al eerder een paar dood zijn gegaan...).

Tja is het geoorloofd een vijvertje elders te zoeken voor de visjes?? Ik heb beloofd er goed voor te zorgen ;-). Als ik hun instructies had gevolgd dan vraag ik me af of ze het gered hadden (het is nog maar de vraag �f ze het redden, eentje heeft rode vlekken...)

Lang verhaal, moest t ff kwijt, tss ;-)

Groetjes!!
 
Patries zei:
Goudvissen en of sluierstaarten kunnen gewoonweg echt NIET in zulke kleine bakjes gehouden worden PUNT.

Die kun je ECHT NIET al jaren in zo'n bakje in leven houden.

Voor nu goudvissen en sluierstaarten kunnen prima tegen leidingwater daar hoeft in Nederland niets aan toegevoegd te worden, wel lekker veel waterpest, cabomba e.d. proberen toe te voegen en aantal weken spaarzaam voeren en regelmatig een deel (50%) verversen.

Dan even goed gesprek voeren, succes!

:thumbs: :thumbs: :thumbs:
 
Ik kan alleen bewondering hebben over de manier van je optreden en het direkt informatie zoeken over dieren waar je nog niets van af wist,en de genomen acties . petje af voor je :petjeaf:
 
Zet die kuip vol met water, die lucht verdwijnt er wel uit,hoor.

Wel beluchten,uiteraard.
 
Hi,

Ook zo;n ontdekking, informatie vergaren roept steeds ook weer nieuwe vragen op ;-)

@patries: wat is tijdelijk spaarzaam voeren? Ik heb nu korrels die zinken. Daarvan moest ik volgens de winkel 2 a 3 per vis geven. Gister 2 gegeven, vandaag wat op rantsoen gezet en ieder 1 korrel. Beetje afwisselen (gokte ik), is dat goed zo in deze omstandigheden?

@Bertus: had ik idd kuip omgespoeld en hij staat vanaf vanochtend vol met water. Stank wordt al stuk minder. Maar wat is beluchten? Bedoel je daarna laten luchten (ff checken met al die vaktermen op internet ;-). Heb je nog advies waar de kuip het beste te plaatsen: ivm katten heb ik 2 opties:
- in de badkamer (geen raam) met het licht steeds aan (?). Moet dan nog wel oplossing met verlengsnoeren zoeken.
- Of buiten op mijn balkon op het zuiden. Ik kan waarschijnlijk wel van directe zonlicht afschermen (moet ik nog even checken). Maar ik vraag me af hoe dat gaat als we ng zo'n hittegolf krijgen en ook hier een stroom/pompprobleem waar ik nog oplossing voor moet vinden. Moet ik bij optie balkon nog met andere dingen rekening houden? Bijv gaatjes boven in zijkant boren om overstroming te voorkomen, of iets anders?

Ik had tweede plukje sluierstaart (met nog iets) gehaald (er liggen alleen hier en paar op 'sier'kiezelstenen. Planten kan ik daarin nu niet vastzetten. de kuip zal ik een beetje anders aanpakken.

Ik hoor graag jullie tips en aanvullingen (fijn dat dit forum met ervaring er is), zij wij erg blij mee :)!

groetjes weer!
 
Met spaarzaam voeren bedoel ik slechts 1x per dag en dan mogen het gerust meer dan 2-3 korreltjes per vis zijn hoor. Zoveel als dat ze in een paar minuten eten kunnen. Wanneer er daarna op de bodem blijft liggen hebben ze duidelijk teveel gehad maar dat gebeurt niet snel bij deze vissen.

Met beluchten bedoelt Bertus dat je er een zuurstofpompje(bubbeltjes apparaat) op plaats.

De kuip op het zuiden op een balkon plaatsen zou ik niet doen daar is de bak veel te onderhevig aan temperatuurwisselingen en daar kunnen de vissen slecht tegen, vooral de warmte brengt veel problemen met zich mee.

Beste bak binnen plaatsen, extra verlichting of licht aan laten is niet nodig.

De bovengenoemde planten die vaak als pakketje met loodje onderaan worden verkocht hoeven niet vast gezet te worden deze kun je gewoon laten drijven in het water dan doen ze het ook prima.

Nog een tip laat de bak en straks ook kuip zo kaal mogelijk dus op het filtertje, planten en vissen na niks. Dus geen bodembedekking, stenen of ornamenten toevoegen.
 
Ik ga met Patries mee, ik zou de bak ook binnen zetten ;) alleen is een badkamer zonder raam misschien wel erg donker, wellicht kun je iets van een leeslampje of bureaulampje bij de bak plaatsen, zodat ze toch nog een beetje licht hebben?

Onwijs tof trouwens dat je je zo om die vissen bekommert!
 
Ik vraag me wel af wat de buren gaan zeggen.

Ze vragen je op hun vissen te passen vervolgens maak je een hoop kosten en zitten ze ineens in een speciekuip.

Voor veel mensen is een vis gewoon een ding en gaat ie dood dan kopen ze een nieuwe (Waar ik het niet mee eens ben trouwens). Het zou me niets verbazen als ze niet zo blij zullen zijn met dit alles. En het is toch wel fijn als de band met de buren goed blijft.
 
Da's precies wat ik bedoelde Botia.


Maar dat was een zotte opmerking :p
 
Daar hebben jullie wel een belangrijk punt te pakken idd.

Je kan je buren beter nu alvast contacteren/ op de hoogte brengen en zeggen dat het houden van vissen in zulke bakjes echt niet kan.
 
WilcoNL zei:
Da's precies wat ik bedoelde Botia.


Maar dat was een zotte opmerking :p
Ik vraag me af of de buren ook een kanarie hebben en of deze nu opeens in een grote volliere zit. ;)

Vroeger heb ik ook wel goudvissen in een 40cm bakje gehouden (ik wist niet beter). En ik zou het niet echt leuk gevonden hebben als ik van vakantie kwam, en de buren hadden ze opeens in een speciekuip gezet en allerlei dingen aangeschaft zonder enig overleg. Hoe goed ook bedoeld.

Natuurlijk is het leuk te lezen hoe oppas bezig is, maar ik hoop niet dat het een begin van een flinke buren ruzie wordt. Een goede buur is nog altijd beter dan een verre vriend. ;)
 
Het blijft in ieder geval een complexe en lastige situatie nu, waar verschillende belangen door elkaar heen lopen en elkaar tegen zitten.

Succes in ieder geval Oppas!
 
Olympus zei:
Je kan je buren beter nu alvast contacteren/ op de hoogte brengen en zeggen dat het houden van vissen in zulke bakjes echt niet kan.
Die komen straks nog vervroegd van vakantie thuis omdat ze zich zorgen gaan maken om de visjes, haha.


:D
 
Zeg dat je katten ze hebben opgegeten en stiekem houd je ze :p (iseengrapjehe)
 
Hoi allemaal,

Natuurlijk worstel ik ook met zulke gedachten. Normaal gesproken houd ik me zo precies mogelijk aan de instructies van de eigenaar. Dat vind ik zelf ook prettig als mensen op mijn katten passen. Maarrr... in dit geval:
Ik ga niet een half uur voor vertrek zoeken naar oppas. Ik twijfelde erg omdat ik katten heb. Het voorstel om de vissen bij hen thuis te verzorgen kon niet (blijkbaar ivm geen dubbele sleutel.
Belangrijker nog: Ze geven me niet het meest essenti�le onderdeel mee: de pomp!! Er zat geen enkele plant in. Ik hoefde maar een keer per vier dagen te voeren en pas na 2 weken het water helemaal te verschonen. Bij hun was er wel eerder eens eentje dood gegaan dus ik hoefde me niet druk te maken als dat gebeurt (maar ze waren wel een beetje aan de vissen gehecht). Als het niet ging met de katten dan mocht ik ze ook in de hal van de flat zetten. Ik wist totaal niet waar ik aan begon. Omdat ze geen andere oplossing hadden voelde ik me wat bezwaard om nee te zeggen. Ik wist toen ook nog niet dat ik het me aan zou trekken om naar zwaar nar lucht happende op de ruiten tikkende vissen. Ik ben er achter: ik vind dat verschrikkelijk om aan te zien!

De kosten: die maak ik, dus mijn verantwoordelijkheid. En eigenlijk, als de buren mij er niet op aan kijken als ze dood gaan: het liefst lever ik ze over aan de goede zorgen op de goudvissenopvang (helaas krijg ik geen reactie). E�n heeft al rode plekken zou in quarantaine moeten). De zwarte sluierstaart heeft ��n dik oog (omdat hij tussen het stroomdraad en de luchtslang klem zat vermoed ik). En ik (onhandige beginner mag het in mijn vakantie! met lede ogen aankijken).. Tja inmiddels kan me de reactie van de buren (waar ik geen telefoonnummer van heb) niet heel erg veel schelen (als ze boos worden: dat kan, dat mag, dat zij dan maar zo. Helaas, dan hadden ze mij niet moeten vragen, maar een ander. Ik vind dat ze dat niet van mij moge vragen!! aankijken terwijl dier vanwege verkeerde omstandigheden langzaam dood gaat.

Dank nog weer allen voor de tips (badkamer leek me ook stik donker) ik laat het licht overdag wel aan. Als dat �berhaupt al verstandig is met stroom, verlengsnoeren en douchen, straks staan we met z'n vijven onder stroom ;-). Ik denk dat ik iemand anders met meer mogelijkheden in huis ga zoeken (beter dan de gang, ook zonder stopcontacten).

Kortom nog een vervolgverhaal waar ik de uitkomt en oplossing niet goed van weet..

Groetjes allemaal weer!
 
Respect voor je inzet. Hopelijk zetten de eigenaren dat straks door :)
 
Hier ook heel veel respect voor je inzet, die visjes hebben misschien hun leven wel aan jou te danken. En al gaan de eigenaren straks gewoon weer verder zoals ze het altijd deden, dan hebben de visjes het bij jou in ieder geval even goed gehad.

Kun je misschien foto's maken van de goudvis met rode vlekken, misschien kunnen we advies geven over wat je ermee zou kunnen doen ;) bovenaan de pagina zie je inhet menu een kopje 'foto's' , daar staat een programma tussen die je kunt gebruiken voor het plaatsen van foto's.
 
Dank voor de bemoedigende woorden, ondanks dat zinkt me de moed wat in de schoenen. Besloten niet de kuip in de badkamer te doen, te onveilig met vocht en stroomdraden door het huis. Kuip past niet op de antikat-kast. Vriendin heeft wel aquarium met 1 goudvis (ofzo) maar ook kleine bak. Mijn vriend kan bij hem opvangen maar dat is een best ritje met auto: te stressvol voor de situatie nu. Had voor de stroom van de water/reinigingspomp een beter verlengsnoer gekocht.. dacht ik. Gisteravond aangesloten. Kom ik pas vanochtend er achter dat pomp het niet deed: bij elke minieme beweging van het verlengsnoer valt het uit :-(. Oude verlengsnoer gelijk maar weer er aan.

Nu hangt zwarte sluiterstaat inmiddels ook nog vrij onbeweeglijk boven in de bak ...met zijn ene dikke oog. Rode plekken bij de ander worden er niet beter op. Vissendierendokter gebeld: 3 gram zout zonder per liter oplossen en toevoegen. Hij vermoed dat het stress is (tja, kan meerdere dingen zijn las ik).. Ga ik uit nood dan nog maar proberen. Goudvis heeft ook hele kleine plekjes (lijkt het). Ik zal wat foto's plaatsen, maar ja ik kan hier erg weinig met de tools en ruimtegebrek.
 
Hoop dat foto werk zo..

2oppasburen.jpg


http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/2oppasburen.jpg
 
Het gezelschapje;

669637_0_82_3burenoppas_640x480.jpg
 

Terug
Bovenaan