Wie heeft er....


P

Patries

Guest
Wie heeft er een UV-C unit in gebruik op diens sluierbak? Zo ja welk merk, hoeveel watt en ben je er tevreden over?
 
Nee, als je daar ervaringen mee wilt, moet je denk ik op het grote forum eens navragen.

Waarom wil je UV-C op je bak?
 
Hihihihi, nee, sorry. Ik neem binnenkort wel een externe pomp met zo'n lamp in gebruik, maar kan je dus nog niets over de effecten vertellen.
 
Ik ook niet, ik laat de natuur lekker zijn gang gaan :p
Je kan even in GMT vragen voor mensen met ervaring?
 
Uv-C dood alle bacterie in het WATER,dus ook de foute.

Daarom worden ze ook bij KOI ingezet.
 
Oh dan zou ik er niet aan beginnen, ik heb wel eens verhalen gehoord van mensen die dat hadden (ik wist even niet dat het dat was haha) dat als die UV-C dan uitvalt ofzo, dat je een dik probleem hebt omdat de vissen helemaal geen weerstand meer hebben tegen bacterien.
 
Dan ga ik ook eerst nog maar eens goed lezen of ik die lamp wel ga gebruiken in het filter.
 
Ooooh, die nare verhalen die ik had gehoord zijn met ozon. Ik onthoud die termen niet zo goed als ik het zelf niet gebruik haha.
 
Toen ik nog dat 1,60m aquarium had, gebruikte ik op een gegeven moment een uv-lamp omdat er zweefalg in de bak zat.

Was volgens mij een 9 watt lampje (wel een ouder lampje, dus was afgenomen in sterkte/intensiteit).

Werkte prima, zweefalg was binnen no time weg, daarna de uv-lamp gewoon blijven gebruiken.
 
Een UVC elimineerd ook de pathogene (ziekmakende) bacteri�n en vermindert hiermee het risico op infecties bij je vissen. Daar doe ik het eigenlijk voor en het kristalheldere water is mooi meegenomen

Heb nu de Eheim reeflex 800 steriliser op het oog.
Twijfel alleen beetje over de grote van dat apparaat of dat wel goed rechtop in mijn onderkast past, die heeft een hoogte van precies 71 centimeter en de UV unit is 52,3 cm hoog. Als de filterslangen maar niet teveel moeten buigen (lees gaan knijpen).


Deze info staat erbij:

Info:
Eheim Reeflex UV unit 800, 11 watt.

Met de Reeflex UV van Eheim, kunt u op betrouwbare wijze de bacteri�le verontreiniging in het Aquarium verminderen.
Hij moet worden gebruikt voor de ondersteuning van het filter, om algen sporen in het aquariumwater de verminderen.

Eigenschappen:
Vermindert effectief micro-organismen in het water.
Elimineert torpidity veroorzaakt door algen of bacteri�n.
Binnenin is hij uitgerust met hoogglans aluminium, waardoor de UV-C licht beter reflecteert en zorgt voor extra effici�nte sterilisatie.
Uitstekende resultaten met laag energieverbruik 1,8 keer hogere effectiviteit dan de conventionele UV-apparaten.
Geen prestatie verlies door speciaal design.
Ook ideaal voor kwekers, vermindert het risico op infecties.
Auto-Off wanneer lamp word vervangen.

Aquaria: 400 tot 800 liter.
Max. druk: 0,80 bar.
Afmetingen: H= 52,3 x B= 10,6 cm.
Verbruik: 11 watt.
Slangmaten: aanzuigzijde 16/22 mm, drukzijde 16/22 mm.



De Reeflex 500 is 9 watt en voor aquariums tot 500 liter en is kleiner van formaat (38 cm hoog) maar dit is dus maar net aan voor mijn aquarium en had eigenlijk graag wat overkill erop.


Wat denken jullie erover?
 
Klinkt goed, maar hoor vaak ook gevaren van te steriel water en vissen die geen weerstand meer hebben.
Zou het dus wel bij die net aan houden
 
Waarom overkill.?
Doet hij het niet in 1 dag,dan toch wel in 2-3 dagen.
De aquael 500 is ook voor 500 l/
Gaat perfect.
 
@Misuzu: Je weet niet wat voor ellende ik al achter de rug heb (zonder UV wel te verstaan) dus wil het nu weleens op deze manier gaan proberen.
Wij hadden zo'n UV lamp (55 watt) ook op onze koivijver en hier nooit problemen gehad.

@Bertus: Tja als je het zo bekijkt kan de Reeflex 500 wellicht ook wel.

Zal het ding morgen eens reallife gaan bekijken en horen wat ze bij de aquawinkel zeggen erover.
 
Maakt de capaciteit van je filter nog uit voor een UV-C unit? Dus als je een filter hebt met een capaciteit van 2000 l/pu, moet de maximale doorstroom van de unit hier dan mee overeenkomen of moet je alleen naar de aquariuminhoud kijken?
 
Misuzu zei:
Klinkt goed, maar hoor vaak ook gevaren van te steriel water en vissen die geen weerstand meer hebben.
Zou het dus wel bij die net aan houden
Water wordt niet steriel,
Nog genoeg in de bodem,en filter.
 
Ik heb vandaag de Eheim Reeflex 800 aangeschaft. Hij ligt al thuis te wachten om gemonteerd te worden en dit ga ik dan ook lekker op mijn gemak morgen doen :)

@Laan: Bij de meeste apparaten wordt wel aangegeven wat de aanbevolen doorstroomsnelheid is.
Bij de Eheim Reeflex 800 zoals ik hem genomen heb is dat 600-1200 l/h. Dat komt bij mij mooi overeen met mijn Eheim filter.

@Bertus: Zo is het maar net ;)
 
Zal ik zeker doen!
Ik hoop dat dit mijn vissen ten goede komt in de toekomst.
 
Ben heel erg benieuwd naar je ervaring, wij willen met de tijd ook een UV-C filter hebben om alg te voorkomen, en dit lijkt ons de meest vriendelijke manier ( voor de visjes dan he.. niet voor de algen)
 
@Sterrekind: De UV-C werkt alleen tegen zweefalgen maar niet tegen vastzittende algen of draadalg in het aquarium. Enkel wat de lamp passeert wordt gedood maar de alg op bijvoorbeeld planten en decoratie niet. Je water wordt er wel kraakhelder van.

Nou hij is ge�nstalleerd hoor en hier even de foto's om het mooi af te sluiten:


525486_0_82_eheim_uvc_reeflex_800_037.jpg


569963_0_82_eheim_uvc_reeflex_800_040.jpg


768361_0_82_eheim_uvc_reeflex_800_041.jpg
 
Perfect ,Patries.
Past er mooi bij.

En ,UV werkt wel zeker.
De kamerbak werd ook een beetje smoezelig.
De aquael erin gehangen,nu ook weer een heldere bak.
Ook door het filter opzich,he.
 
Mijn water is eigenlijk best al wel helder maar wie weet kan het nog helderder worden.
Op wat voor tijdsbestek zou ik dat dan moeten waarnemen?
 
Patries, je moet eens op youtube zoeken op time-lapse UV-C fishtank , dan zie je dat de meest gore bakken in 1 week tijd , soms sneller helemaal kristalhelder worden.
 
Nou zal dan de komende dagen eens even goed observeren of het nog helderder oogt.

@Mondeo: Ja het is echt een magnifiek apparaat, kwaliteit straalt ervan af.
Mooi degelijk ding dat zich echt vanzelf laat aansluiten zonder lekken en al dat gedoe.
 
en heb je er al profijt van zie je al verandering in waterkwaliteit en zo ?
ben benieuwd wat je ervaring is want twijfel voor mijn bak ook namelijk
 

Terug
Bovenaan