Wie heeft er Heterandria formosa en wat eten ze??


T

Tom_

Guest
Ben er wel benieuwd naar. Wat geef je ze te eten?
 
Ik heb ze jaren gehad en ik gaf ze fijn gewreven droogvoer en fijne watervlooien. Het beste hou je ze onverwarmd.

Zomers zaten ze in een speciekuip in de tuin wat ze duidelijk goed deed en ze kregen dan ook erg veel jongen. De temperaturen verschilden van 30 graden in Juli tot koude nachten van 11 graden in oktober. Rond 15 Oktober gingen ze naar binnen.
 
Ik heb ze in mijn gezelschapsbak, ze krijgen van alles te eten. Vlokvoer, pallets, wafels, granulaat, gedroogd, diepvries en levend voer.

Zorg wel voor voldoende groenvoer.
 
Dank je. In die artikelen op internet heb ik gelezen dat ze enkel levend voer aten, vandaar mijn vraag.
Normaliter geef ik aan die kleine visjes van dat mini granulaat van Hikari en Dennerle en gooi ik in het weekend wel eens een zakje levend erin.

Zijn het visjes die echt scholen, of gaan ze ieders hun eigen gang?

Zijn het racers, of meer 'dwalers' qua zwemgedrag?

Ik denk eraan ze solitair te houden of in een 80cm/126 liter samen met rasbora galaxy en een koppel honingoerami's. Qua temperatuur moet het wel goed gaan denk ik, laag in de 20.

Hebben jullie er wel eens jonkies van gehad, en heb je dat gepland/ ingericht ervoor?

Heb ze nog nooit in een winkel gezien.

Ps. Had dit topic in het levenbarende gedeelte gemoeten?
 
Ze scholen niet heel fanatiek. Het zijn geen racers, maar rustige zwemmers. Kweek is eenvoudig. Is wel lastig om aan ze te komen, zoek ze ook al best lang.
 
Ik heb er ook zitten. Best leuke visjes. Ze kweken niet zo productief als guppy's, dus je gaat niet te snel met een overpopulatie zitten. Maar als er voldoende schuilmogelijkheden zijn, overleven de jongen wel makkelijk. Combinatie met goerami's en galaxy's lijkt mij wel ok.

Het handigst is om even te zoeken bij hobbykwekers in de buurt. In de winkels heb ik ze nog nooit gezien. Op beurzen staan ze ook vaak.
 
Dank je. Zou wel mooi wezen als het een beetje in de buurt van Rotterdam is. Bij rifwachter heb ik ze wel op de stocklijst zien staan. Als ik mezelf echt verveel zou dat een optie kunnen zijn. Zit al een tijdje MP in de gaten te houden maar niks. Toch apart gezien de populariteit van kleinere aquaria en de makkelijke kweek
 
Het is ook geen visje dat je heel veel ziet. ik heb hem hier bij de lfs ook nog niet echt gezien dacht ik, echter is hij misschien wel te bestellen.
 
Als je lid wordt van www.Poecilia.nl kun je ze in diversen kleur combinaties bemachtigen met vermelding uit welk meer ze vandaan komen.
Meestal Florida, daar komen de meeste populaties vandaan.
 
Wat je dan kan bemachtigen is dan nakweek mag ik aannemen??
 
Dank je wel voor de verwijzing, John.

Ik heb ze zelf idd ook en hou ze al aardig wat jaartjes. Op zich vrij gemakkelijk te houden visjes. Dat ze niet zo hard reproduceren heeft te maken omdat dit soort tot de superfoetatieve levendbarenden behoren. Ze hebben in dit geval dan een zwangerschap waarbij de foetussen in verscheidene stadia t.o.v. elkaar zich ontwikkelen. En daardoor zal het werpen van de jongen zich afspelen in een gefaseerd tijdsbestek van 10-14 dagen (gezien vanaf de eerste jong dat geworpen wordt). Dat kan 1-3 jongen per dag danwel om de paar dagen zijn dat er wat wordt geworpen. Bij deze soort is het overigens wel zo dat er voor iedere zwangerschap een paring dient plaats te vinden. Bij deze soort zal het vrouwtje niet het zaad in pakketjes opslaan om meermaals zwanger te kunnen geraken zoals dat bij vele eierlevendbarende tandkarpers wel het geval is.

Op zich voeden zij zich met vele soorten aangeboden voer. Ook ik hou ze net zoals Botia in buitenbakken gedurende een periode per kalenderjaar. Vind ik persoonlijk de meest ideale omstandigheid. Maar da's een persoonlijke preferentie. En ze kunnen idd ideaal gehouden worden bij wat lagere temperaturen (ook tijdens de kweek).
 
Ik ben toch maar naar Hilversum gereden hehe, en een groepje van 5 aangeschaft. Heb gelijk geluk ook, er zwemmen al 2 babies rond.

YXBDGrUD17y3x-T7hzFMGr0SO6cff6cj.png


Ik heb gezien dat een oudere er soms naar probeert te happen, maar die kleintjes zijn te snel, en best wel slim ook. Het lijkt erop dat hij er op probeert te jagen, want hij is er constant in de buurt.
 
jessicapilon zei:
Wat je dan kan bemachtigen is dan nakweek mag ik aannemen??
Zijn meestal na-kweek van Michael Kempkes die ze verkoopt aan Poecilia leden.
Hij gaat namelijk naar Florida voor het zoeken naar nieuwe variatie in kleur.
 
Tom_ zei:
Ik heb gezien dat een oudere er soms naar probeert te happen, maar die kleintjes zijn te snel, en best wel slim ook. Het lijkt erop dat hij er op probeert te jagen, want hij is er constant in de buurt.

Zelf wordt er hier niet door de volwassen h.formosa's op de kleintjes gejaagd. Ik denk dat je misschien een dominant of een wat fel visje hebt in dit geval. Kan er altijd wel ��ntje wat meer temperament hebben.
 
Pol_de_gezzmol zei:
Het handigst is om even te zoeken bij hobbykwekers in de buurt. In de winkels heb ik ze nog nooit gezien. Op beurzen staan ze ook vaak.

Op de beurzen zullen ze idd wat vaker aangeboden worden doch je kunt ze wel via de detailhandel verkrijgen hoor. Wat nederlandse groothandels hebben ze wel. Ik ken diegene die ze hiermee aanlevert persoonlijk. En anders via Poecilia Nederland. Binnen dit gezelschap zijn er een tig aantal leden die ze ook wel hebben. Henk heeft hier ook wel naar verwezen.
 
Ja Stanovic, ik zie die vis ook naar andere vissen happen af en toe. Lijkt een beetje een territorium af te willen bakenen. Kleintjes leven iig nog :)
 
Drijfplanten toevoegen kan helpen. Zo hebben de jongen meer schuilplekken.
 
Ik heb al wat drijfplanten toegevoegd. Dinsdag krijg ik meer planten voor die bak.
Zou het kunnen zijn dat dat de moeder is en die plek wilt claimen om te bevallen o.i.d. ? het is in ieder geval de dikste van allemaal. Inmiddels heb ik al 3 kleintjes geteld.
 
Heb je een foto van die vis dan? Zien we snel genoeg of het een vrouwtje is of niet. Maar dat kan idd ook het geval zijn dat ze die plek claimt hoor. Dus zo gek is dat niet wat jij zegt.

Hier bij mij wordt er met weinig tot geen schuilplekken gejongd. Op zich gaat het hier wel goed zonder dat de jongen nagezeten worden. Maar dat behoeft uiteraard niet bij een ieder zo te zijn.

Maar je hebt in ieder geval al 3 jongen zo te lezen. Goed teken!
 
Ik ben er wel achter wat mannetjes en vrouwtjes zijn. Het is vrij makkelijk te zien aan de onderste vin. Vrouwtjes hebben een ronde, en mannetjes een soort stengelachtige vin. Zelfs bij die babies al te zien.
Ik heb inmiddels al 5 kleintjes rond zwemmen. Raad jij aan Stanovic om schuilholletjes erbij te maken of is dicht beplant gewoon ook goed? Het zijn vrij schuwe visjes. Grappige manier van zwemmen hebben ze.

Wat is een goede kweekgroep om bij elkaar te zetten? Ik heb nog een 20 liter bakje en een rekord 700 staan.

Babies; Zitten veel tussen de drijfplanten. Erg makkelijk met stofvoer geven.

deuGpao01FZECJTRyHEQ2azbL1WHRLJn.jpeg


deuGpao01FZECJTRyHEQ2azbL1WHRLJn.jpeg


Man

deuGpao01FZECJTRyHEQ2azbL1WHRLJn.jpeg
 

Terug
Bovenaan