What's in a name...


Pla

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2013
Berichten
509
Locatie
Den Haag
Er wordt vaak gesproken over de "Betta Plakat". De aanduiding voor de kortvinnige Betta Splendens.

Maar eigenlijk betekent Plakat "vis die vecht".
Het is een Thaise uitdrukking. Mijn vrouw (Thaise) vertaalde het voor me. Pla betekent 'vis' (zie ook mijn nick name) en kat heeft een verwijzing naar vechten. Vandaar dus "vis die vecht".
Het komt dan ook overeen met onze term "kempvis"
Dat is dus eigenlijk van toepasing voor het overgrote deel van de Betta's.

Vond het wel leuk om even met jullie te delen.
 
Plakat wordt lokaal inderdaad gebruikt voor meerdere Betta soorten :)

En de (sommige?) in Thailand voorkomende Betta's (splendens-groep) staan er inderdaad om bekend wel te houden van een potje knokken af en toe, maar ook dat verschilt al per soort. (Ik meen, maar pin me er niet op vast, dat imbellis zelfs met meerdere mannen in een bak kunnen zonder dat er per s� doden vallen).


Hetzelfde zien we trouwens in Zuid-Amerika terug. Alle maanvissen (Pterophyllum) heten daar in de volksmond 'altum' (vandaar de verwarring met de echte Pterophyllum altum) en Acara - de aanduiding voor cichlide - heeft het zelfs tot onderdeel van de naam van diverse genera geschopt:
- Laetacara
- Cleithracara
- Guianaacara
- Andinoacara
- Nannacara
- Ivanacara
- Taeniacara


en zo is er vast meer... :)

~ Ivo
 
Inderdaad, zo leren we steeds weer iets van elkaar. Mooi toch?

En Ivo, wijlen mijn zwager had inderdaad wat Betta's voor knokpartijtjes met andere Betta's van vrienden of dorpsgenoten aldaar. Ze werden op en top verzorgd ter voorbereiding op de strijd. Net Thai boksers!
 
Voor mij echt uit Den boze om deze vis te kweken voor het vechten. maar ik weet dat in bv Thailand, Maleisi�, Vietnam en Indonesi� echt gekweekt wordt voor het vechten, merendeel plakat of halfmoonplakat. En vast nog meer buurlanden. En ja soms naast de hanengevechten :(

Plakat staat ook voor de kortvinnige soort, de overige soorten hebben allen een andere benaming. Dat weten jullie ook vast wel. :)

Het klopt ook dat er vredelievende soorten zijn die met elkaar ook in een aquarium kunnen.
Betta imbellis, Machachai, smagdarina, zijn enkelen, daarnaast nog een aantal andere wildvormen. Bv muilbroeders.

Kijk eens hier dan zie je hoeveel wildvormen er zijn,


http://www.bettas4all.nl/viewtopic.php?f=41&t=171
 
Jootje67 zei:
Plakat staat ook voor de kortvinnige soort, de overige soorten hebben allen een andere benaming. Dat weten jullie ook vast wel. :)

Inderdaad staat plaket bij Betta kwekers voor de kortvinnige soort, maar het wordt "plakat" betekent "vis die vecht" end in de Thaise taal geldt dat voor alle Betta's splendens types.
 
Het is natuurlijk veel handiger te linken naar een overzicht van wildtypes als je je daarvoor niet eerst hoeft aan te melden... http://www.seriouslyfish.com/species-gr ... nus-betta/

Pla zei:
Inderdaad staat plaket bij Betta kwekers voor de kortvinnige soort, maar het wordt "plakat" betekent "vis die vecht" end in de Thaise taal geldt dat voor alle Betta's splendens types.
Met andere woorden, twee langvinnige halfmoon, veiltail, crowntail of whatevertail mannen die knokken zijn in de Thais taal ook gewoon plakats ;)
 
Aha, dat is iets wat ik niet zelf van Thaise kwekers hoor, maar misschien speciaal voor ons westerlingen :p en ze kunnen ook mooie namen verzinnen hoor.
 
Ohja en de meeste vechten alleen met (halfmoom)plakats er wordt geenzins gevochten met de andere soorten ;)
 
Mijn vrouw is Thaise en ze heeft dat vertaald voor me, toen ik er naar vroeg.
Ze zal haar eigen taal vast wel kennen. ;)

Nou ja, voor mij is het niet echt belangrijk. Ik wilde dat gewoon delen. No worries.
 
Jootje67 zei:
Ohja en de meeste vechten alleen met (halfmoom)plakats er wordt geenzins gevochten met de andere soorten ;)
Oh nee?

[video]http://www.youtube.com/watch?v=QoPCTJZTgVQ[/video]
 
Mascha&Ivo zei:
Pla zei:
Ze zal haar eigen taal vast wel kennen. ;)
Twee vechtende cichliden zijn dus ook plakats? ;)

Haha, jazeker Ivo. Zijn toch vechtende visjes dan? Maar eh... die hebben ze niet daar.
Mijn zwager ving soms Betta's in de kleine slootjes bij de rijstvelden.
 
Maar ik snap de taal wel, en ik begrijp ook de vertaling.
Waar ik op doel Is dat de vissen speciaal gekweekt worden om voor het geld te vechten en niet die schermutselingen in een aquarium.
Met een goeie gekweekte plakat wordt de tegenstander pulp, dus overleeft de ander het niet.
Ze gebruiken daar geen of weinig langvinnigen voor.

Wij noemen hem toch ook vechtvis :) in de volksmond. :)

Voor mij zijn de rijstvelden en de poeljes ernaast schatkamers vol wildvormen en je vind ze in de kleinste gebieden.ze hebben zich aangepast aan het overleven naast en met de mens.
 
Jootje67 zei:
Voor mij zijn de rijstvelden en de poeljes ernaast schatkamers vol wildvormen en je vind ze in de kleinste gebieden.ze hebben zich aangepast aan het overleven naast en met de mens.

Waarschijnlijk wel. In oktober gaan we er weer heen. Ik zal eens kijken in het rijstveld van mijn schoonzus (als dat nu nog nat staat) en wellicht vinden we er wel een.
 
Mascha&Ivo zei:
En de (sommige?) in Thailand voorkomende Betta's (splendens-groep) staan er inderdaad om bekend wel te houden van een potje knokken af en toe, maar ook dat verschilt al per soort. (Ik meen, maar pin me er niet op vast, dat imbellis zelfs met meerdere mannen in een bak kunnen zonder dat er per s� doden vallen).




~ Ivo

In 2012 ben ik zelf gestopt met het houden en kweken van betta's. Op de laatste editie van het vivarium heb ik m'n laatste bettaverkoop gehad. En de rest wat ik nog thuis had, heb ik aan m'n buren verkocht en zij zijn verder gegaan met de kweek ervan.

Wat ik eigenlijk wilde zeggen m.b.t. de quote van Ivo, is dat ik mijn bettamannen samen in een grote vat zette om ze te gaan vervoeren naar een beurs. De temperatuur werd omlaag gehaald waardoor ze een stuk rustiger werden. Metabolisme gaat omlaag. En op plaats van aankomst liet ik ze dan weer langzaam op temperatuur komen. Je haalt ze dan ongehavend er weer uit. En dan plaatste ik ze in aparte bakjes op de beurs. Het werkte altijd! En wat ik dan ook belangrijk vind om te vermelden is dat de vissen door de tijdelijke temperatuursverlaging geen schade ondervonden. Anders deed ik dit uiteraard niet. Ze kunnen meer hebben dan menigeen denkt...

"S"
 

Terug
Bovenaan