Wetgeving


FlowLong

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2021
Berichten
57
Leeftijd
33
Na enkele topics gelezen te hebben waarbij telkens kort werd gediscuseerd over verschillende regelgeving ben ik wel benieuwd hoe het nu precies zit. Waar moet je aan denken als je zelf vissen wilt vangen voor in je aquarium?
Zo snel ik kan bedenken moet je in elk geval rekening houden met de Visserijwet, Wet natuurbescherming en Unie-lijst soorten.

Van de Visserijwet weet ik bijna niks. Maar in een vluchtige blik kon ik niet snel lezen dat we geen vissen mogen vangen voor in een aquarium. Weet iemand hier meer over?

Vanuit de Wet natuurbescherming weet ik dat de volgende in zoetwater voorkomende vissen (+kreeft) beschermd zijn:
-Beekdonderpad
-Beekprik
-Elrits
-Europese rivierkreeft
-Gestippelde alver
-Grote modderkruiper
-Houting
-Kwabaal
-Steur
+alle inheemse amfibieën zijn beschermd.

En dan hebben we nog soorten van de Unielijst. Deze mogen we NIET:
  • houden
  • kweken, telen of laten voortplanten
  • verhandelen
  • gebruiken
  • invoeren, uitvoeren of doorvoeren
  • vrijlaten
Daarbij gaat het om de volgende (voor het aquarium "interessante") soorten:
Dieren:
-Chinese wolhandkrab (Eriocheir sinensis)
-Gevlekte Amerikaanse rivierkreeft (Orconectus Limosus)
-Geknobbelde Amerikaanse rivierkreeft (Orconectes virilis)
-Californische rivierkreeft (Pacifastacus leniusculus)
-Rode Amerikaanse rivierkreeft (Procambarus Clarkia)
-Marmerkreeft (Procambarus fallax forma virginalis)
-Zonnebaars (Lepomis gibbosus)
-Blauwband (Pseudorasbora parva)
-Amoergrondel (Percottus glenii)
Planten:
-Alligatorkruid (Alternanthera philoxeroides)
-Grote vlotvaren (Salvinia molesta)
-Grote waternavel (Hydrocotyle ranunculoides)
-Kleine waterteunisbloem (Ludwigia peploides)
-Moeraslantaarn (Lysichiton americanus)
-Ongelijkbladig vederkruid (Myriophyllum heterophyllum)
-Parelvederkruid (Myriophyllum aquaticum)
-Smalle theeplant (Gymnocoronis spilanthoides)
-Smalle waterpest (Elodea nuttallii)
-Verspreidbladige waterpest (Lagarosiphon major)
-Waterhyacint (Eichhornia crassipes)
-Waterteunisbloem (Ludwigia grandiflora)
-Waterwaaier (Cabomba caroliniana)

Hier nog een interessante link waar je per diersoort kan kijken welke bescherming erop van toepassing is:
 
Laatst bewerkt:
Die planten zijn vaak invasieve soorten die tot problemen kunnen leiden wanneer ze hier uitgezet worden. Een groot probleem is nu al de Cabomba caroliniana in verschillende Nederlandse meren woekeren. De Ludwigia soorten zijn ook immigranten die ik hier ook wel eens langs de Regge vind. Verderkruidsoorten zie ik ook al wel.
 
Die planten zijn vaak invasieve soorten die tot problemen kunnen leiden wanneer ze hier uitgezet worden. Een groot probleem is nu al de Cabomba caroliniana in verschillende Nederlandse meren woekeren. De Ludwigia soorten zijn ook immigranten die ik hier ook wel eens langs de Regge vind. Verderkruidsoorten zie ik ook al wel.

Dat zegt al veel over de waterkwaliteit bij ons . Die planten weten niet wat hun overkomt , voeding in overvloed , dat is het probleem ermee ....
 
Weet iemand iets meer over de Visserijwet?
 
de visserijwet is nogal veelomvattend en gaat ook beroepsvisserij etc. en houd geen rekening mee met mensen die vissen willen vangen voor houden in aquarium of vijver.

Maar het zelf vangen van vis voor het aquarium mag in veel gevallen, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet.
1 beschermde soorten mogen uiteraard niet.
2 om te mogen vissen heb je sowieso een vispas nodig.
3 voor een aantal vissoorten (vooral die gegeten worden) geld een minimummaat, vissen die kleiner zijn mag je niet in bezit hebben.
4 je mag vissen vangen met een hengel, netten zijn in principe niet toegestaan.
5 de houder van het visrecht kan aanvullende regels stellen over welke vissen je wel en niet mag houden, in bepaalde wateren mag je daardoor bepaalde vissen niet meenemen die in andere wel zijn toegestaan. Of er maximum aantal aan verbonden is etc.
6 voor bepaalde soorten zijn gesloten periodes waarbij je de vis niet mag meenemen.

als je zelf vissen wilt vangen en zeker weten dat je geen wetten overtreed, dan is de lokale hengelsportvereniging een goede plek om je te laten vertellen wat bij jou in de buurt wel en niet mag.
 
Dat zegt al veel over de waterkwaliteit bij ons . Die planten weten niet wat hun overkomt , voeding in overvloed , dat is het probleem ermee ....
Nou nee, het heeft voornamelijk te maken met de temperatuurverhoging in ons land. Het water, bijvoorbeeld in de al eerder genoemde Regge, is schoner als ooit!
 
Nou nee, het heeft voornamelijk te maken met de temperatuurverhoging in ons land. Het water, bijvoorbeeld in de al eerder genoemde Regge, is schoner als ooit!
De regge lijkt me een mooie beek , dat kennen wij hier niet , hier bij ons ken ik enkel open riolen .
Maar woekert het dan ook echt in die beek , of is het gewoon aanwezig ?
Hier in de buurt is eens grote waternavel opgedoken , die had grote stukken op een maand helemaal ingepalmd .
Die is nu wel verdwenen , echter hebben ze daarvoor wel heel de beek afgelaten en heel de winter laag gelaten zodat alles kapotvroor .
 
De regge lijkt me een mooie beek , dat kennen wij hier niet , hier bij ons ken ik enkel open riolen .
Maar woekert het dan ook echt in die beek , of is het gewoon aanwezig ?
Hier in de buurt is eens grote waternavel opgedoken , die had grote stukken op een maand helemaal ingepalmd .
Die is nu wel verdwenen , echter hebben ze daarvoor wel heel de beek afgelaten en heel de winter laag gelaten zodat alles kapotvroor .
Ludwigia's bijvoorbeeld zijn natuurlijk echte moerasplanten. Ze groeien dus inderdaad op de oevers, bij veel regen onderwater en bij drogere periodes boven water waarbij je dan ook de bloei ziet. (Gele bloempjes) Woekeren doet het nog niet echt.
 
Ludwigia's bijvoorbeeld zijn natuurlijk echte moerasplanten. Ze groeien dus inderdaad op de oevers, bij veel regen onderwater en bij drogere periodes boven water waarbij je dan ook de bloei ziet. (Gele bloempjes) Woekeren doet het nog niet echt.
er zijn ook ludwigia's die helemaal niet van natte voeten houden, en soorten die drijfplant zijn. Ludwigia palustris is strikt genomen inheems. Strikt genomen want de planten die je in het aquarium of vijver assortiment tegenkomt stammen uit andere delen van de wereld. Datzelfde geld voor bijvoorbeeld naaldgras, eleocharis accicularis vind je ook vrij gemakkelijk in nl terug, maar de vorm die we kennen uit de aquariumwinkel stamt uit azië.
Moerasplanten is ook een wat onhandige term voor aquariumplanten, amfibische plant is beter, want lang niet alle moerasplanten kunnen ertegen om onder water te staan, en ook niet alle amfibische planten ( die dus zowel onder als bovenwater groeien) zijn moerasplant.

Maar goed je kunt je afvragen hoe erg de exoot ludwigia grandiflora nou eigenlijk is, alleen al omdat het dient als waardplant voor twee soorten pijlstaarten (vlinders) deze zouden anders afhankelijk zijn van ludwigia palustris die erg zeldzaam is. Sommige exoten geven problemen zoals de grote waternavel etc, maar er zijn ook soorten die vrijwel naadloos passen in bestaande ecosystemen en daar geen schade aanrichten. Niet elke exoot is perse slecht nieuws.
 
Allereerst: Ik zou het houden van inheemse vissen afraden, tenzij je een zeer groot aquarium hebt met koeling.

De meeste inheemse vissen worden te groot, Ruisvoorns, blankvoorns, baars etc worden toch wel zeker 30cm+ en moeten in scholen gehouden worden. Andere solitaire vissen snoek, snoekbaars gaan zo richting de 100cm. Deze vissen verdienen dus een enorm aquarium, die als particulier meestal niet te houden zijn(ik praat hier over meerdere kubs en niet liters).
Verder horen inheemse vissen een koude bak te krijgen, het hele jaar door 20 graden is eigenlijk te warm voor ze.

Mocht je wel inheemse vissen willen houden, kijk dan naar de volgende soorten:

- tiendoornige stekelbaars (kun je waarschijnlijk via een oproep overal vandaan scheppen uit vijvers). Deze blijft relatief klein met een cm of 8. Mannen krijgen prachtig broedkleed in het voorjaar(van compleet zwart met blauwe vinnen, tot compleet rode buikpartij). Let wel op, het is een echte cichlide met daarbij ook echt vechtersbaas gedrag. Zijn bescheiden formaat is dus niet een reden om deze in een klein aquarium te houden.


- Grondels (en dan wel de exoten en niet de inheemse grondels!) Grondels worden tot 25cm, maar veelal rond 15cm lang. Zijn wel rovers, dus niet te combineren met kleinere soorten.
zwartbekgrondel, Kessler grondel, marmergrondel, pontische stroomgrondel... Allemaal exoten die onze inheemse rivierdonderpad in het nauw drijven...


Ik ken geen andere vissoorten die klein blijven in Nederland en niet beschermd zijn.
(vetje kan ook, maar die lijkt teveel op jongbroed van andere vissen, waardoor je bijvoorbeeld zo per ongeluk een roofblei meeneemt...)
 
Allereerst: Ik zou het houden van inheemse vissen afraden, tenzij je een zeer groot aquarium hebt met koeling.

De meeste inheemse vissen worden te groot, Ruisvoorns, blankvoorns, baars etc worden toch wel zeker 30cm+ en moeten in scholen gehouden worden. Andere solitaire vissen snoek, snoekbaars gaan zo richting de 100cm. Deze vissen verdienen dus een enorm aquarium, die als particulier meestal niet te houden zijn(ik praat hier over meerdere kubs en niet liters).
Verder horen inheemse vissen een koude bak te krijgen, het hele jaar door 20 graden is eigenlijk te warm voor ze.

Mocht je wel inheemse vissen willen houden, kijk dan naar de volgende soorten:

- tiendoornige stekelbaars (kun je waarschijnlijk via een oproep overal vandaan scheppen uit vijvers). Deze blijft relatief klein met een cm of 8. Mannen krijgen prachtig broedkleed in het voorjaar(van compleet zwart met blauwe vinnen, tot compleet rode buikpartij). Let wel op, het is een echte cichlide met daarbij ook echt vechtersbaas gedrag. Zijn bescheiden formaat is dus niet een reden om deze in een klein aquarium te houden.


- Grondels (en dan wel de exoten en niet de inheemse grondels!) Grondels worden tot 25cm, maar veelal rond 15cm lang. Zijn wel rovers, dus niet te combineren met kleinere soorten.
zwartbekgrondel, Kessler grondel, marmergrondel, pontische stroomgrondel... Allemaal exoten die onze inheemse rivierdonderpad in het nauw drijven...


Ik ken geen andere vissoorten die klein blijven in Nederland en niet beschermd zijn.
(vetje kan ook, maar die lijkt teveel op jongbroed van andere vissen, waardoor je bijvoorbeeld zo per ongeluk een roofblei meeneemt...)
Ja 10-doorn zou ik ook aanraden. Wist alleen niet dat die ook rood konden worden. Dat ken ik alleen van de 3-doorn. Inderdaad brutale beestjes maar erg interessant om te zien.
Bittervoorn schijnt ook mogelijk te zijn in een aquarium te houden. Sinds 2017 niet meer beschermd. Legt haar kuit in een zwanenmossel.
 
Ja 10-doorn zou ik ook aanraden. Wist alleen niet dat die ook rood konden worden. Dat ken ik alleen van de 3-doorn. Inderdaad brutale beestjes maar erg interessant om te zien.
Bittervoorn schijnt ook mogelijk te zijn in een aquarium te houden. Sinds 2017 niet meer beschermd. Legt haar kuit in een zwanenmossel.
oei, zie nu dat in mn vijver toch 3 doornige stekelbaarsjes zitten. Heb ik verkeerd onthouden. Nu weet ik niet zeker of de 10 doornige ook zo verkleurd....
 
Mijn vader heeft jarenlang een zelfbouw-aquarium gehad, een vijfhoekige bak van 500 l waar hij oorspronkelijk tropische vissen in hield. Toen hij later op een binnenvaartschip ging wonen ging het aquarium mee naar boord. Vanaf dat moment hield hij er inheemse vissen in. Voorns, een jonge paling, af en toe een baarsje en zelfs zoetwaterkreeften. Hij ving ze soms met de hengel, maar soms ook met een kruisnetje of totebel. Dat laatste mag dus niet. Hij hield de dieren overigens niet lang, meestal werden ze na een poosje te groot en dan gingen ze weer terug naar buiten. Toen hij oud werd en weer aan wal kwam wonen, zocht hij wel iemand die hem kon helpen. Maar met een kruisnetje vissen vangen wilden ze natuurlijk niet. Mijn pa was altijd een soort vrijbuiter. Het is gelukkig heel lang geleden, hij heeft inmiddels geen aquarium meer. Maar het was altijd wel mooi om te zien daar aan boord.

Alle vismethoden staan overigens keurig in de visserijwet:

En uiteraard is de plaatselijke hengelsportvereniging de plek waar je informatie kunt krijgen over toegestane viswateren. en de Flora- en Faunawet geeft inderdaad keurige lijsten welke soorten bedreigd zijn, en welke tot de invasieve exoten behoren.
 
oei, zie nu dat in mn vijver toch 3 doornige stekelbaarsjes zitten. Heb ik verkeerd onthouden. Nu weet ik niet zeker of de 10 doornige ook zo verkleurd....
de mannentjes van de tiendoornige verkleuren zwart met witte buikstekels tijdens de paartijd, erg mooi. in de koudere maanden zijn ze prima te houden.
 

Terug
Bovenaan